Pagina 1 van 5

slecht koud stationair

Geplaatst: ma jan 16, 2006 16:56
door Wegpiraat
deze vraag heb ik eerder gestelt maar heb toen geen normaal antwoord gekregen, heb het volgende probleem, al een jaar...

als ik me auto start nadat deze langer dan zeg 12 uur heeft stilgestaan en het is buiten inder de 10 graden gebeurd het volgende:

-de auto gaat 700 toeren stationair lopen, ipv de 1500 die zouden moeten met een koude start, en staat ook te schudden en te sputteren
- de auto reageerd op dat moment heel vreemd op het gaspedaal, trap ik deze in en laat deze los dan valt me motor erg ver trug in toeren en slaat bijna af, hij reageerd ook als een motor met een heel licht vliegwiel, dus valt heel snel in toeren terug
- als ik hem 30 seconde zo laat draaien gaat vanzelf het toerental weer omhoog, en na 1,5 min lootp hij perfect 1500 toeren
- rij ik gelijk weg, dan loopt hij na 150 meter als ik de koppeling intrap ook weer 1500 toeren zonder gekke dingen

Hierna doet alles het zoals zou moeten, als de motor warmer begint te worden dan gaat hij steeds langzamer stationair lopen totdat hij warm is en loopt hij 700 toeren, dit alles zoals het hoort.

Zet ik de motor af en start gelijk dan gaat het uiteraard goed, wacht ik een uur dan ook, wacht ik 2 uur ook, 3 uur ook, maar wacht ik tot de volgende ochtend (in ieder geval vrij lang dus), dan herhaald dit alles zich. Dit was vorig jaar winter al het geval en nu dus ook weer. In de zomer heb ik helemaal nergens last van....

wat kan dit zijn, heel vreselijk is het niet, maar soms wel irritant en het hoort gewoon niet....

het volgende heb ik al geprobeerd:
gasklephuis schoongemaakt
origineel luchtfilter gemonteerd
ecu uitgelezen, geen storing

Geplaatst: ma jan 16, 2006 16:58
door Frans
Joh heb precies het zelfde

Geplaatst: ma jan 16, 2006 17:00
door Wegpiraat
ik weet dat er wel een stuk of 10 hier zijn met het probleem, toen ik vorig jaar de vraag stelde hebben we dr 10 pagina over vol gelult, maar toen wist nog niemand het... dus ben benieuwd deze keer.

Geplaatst: ma jan 16, 2006 17:59
door Co'tje
Pas stond dit ook al op het forum.

en toen begreep ik dat de stappenmotor vast zat, deze zit onder de gasklep huis.
dit zei ae82_gt

ik heb zelf ook dit probleem en heb er zelf nog niet naar gekeken

ARco

Geplaatst: ma jan 16, 2006 18:00
door Wegpiraat
dat is het volgens mij ook niet, anders zou hij na die 30 sec niet ineens wel normaal stationair gaan lopen, daar waren we vorig jaar al achter :wink:

maar goed, als dat het probleem wel zou zijn, wat is hier aan te doen?

Geplaatst: ma jan 16, 2006 18:23
door Robbie F
hey hallo

ik moet zeggen dat ik ook het zelfde verschijnsel heb. alleen ik heb het als het rond de 0 graden is . lees hem anders eens uit door TE1 en E1 door te verbinden met een splitpen.Afbeelding
plaats dan hier even welke storingscode er uit gekomen is?

mvg robbie f

Geplaatst: ma jan 16, 2006 18:24
door Wegpiraat
lees de eerste post eens :wink: heb hem al 2 keer uitgelezen, vorig jaar en dit jaar, geeft geen storing aan.

Geplaatst: ma jan 16, 2006 18:27
door Gast
Ik heb ook al vaak gekeken hoe ik het eruit kan krijgen.... Nooit gelukt.

Dan maar een 4AGE erin ;)

Nee zonder gekheid, ik zou het niet meer weten Marcel!

Kees

Geplaatst: ma jan 16, 2006 18:36
door ae82_gt
Schroef eerst maar eens de luchtomloop los (dus niet het gasklephuis) en reinig hem maar eens goed.
Tevens moet je de motor even de tijd geven +/- 10 sec om even "wakker" te worden.

Je rent immers zelf ook niet gelijk de 100m in 10 sec als je net wakker bent. :wink:

Geplaatst: ma jan 16, 2006 18:41
door Wegpiraat
ae82_gt schreef:Schroef eerst maar eens de luchtomloop los (dus niet het gasklephuis) en reinig hem maar eens goed.
Tevens moet je de motor even de tijd geven +/- 10 sec om even "wakker" te worden.

Je rent immers zelf ook niet gelijk de 100m in 10 sec als je net wakker bent. :wink:
doe ik ook niet als ik al 2 uur wakker ben :P maar zal het proberen, alhoewel ik niet het idee heb dat het daar aan ligt, want dan zou hij toch niet ineens erna wel nromaal gaan lopen, en na 2 uur stilstaan, dan gaatie wel ineens 1500 toeren lopen, zonder eerst gek te doen. Maar goed ik ga het proberen van de week, als het niet werkt dan hoor je het.

Geplaatst: ma jan 16, 2006 22:26
door Don
Dit zelfde euvel heb ik ook gehad met mijn E9-4a-fe.
Ik heb me kapot gezocht en uit eindelijk bleek de koelvloeistoftemperatuurcensor kapot te wezen.
Deze heb ik vervangen en starten en lopen als een zonnetje. :wink:
Deze kan je met een Ohm meter meten.

Geplaatst: ma jan 16, 2006 22:28
door Wegpiraat
als die kapot is moet hij dat geen code geven als je hem uitleest?

maar goed, hoe meet ik dit met een ohm meter, waar zit die sensor?

Geplaatst: di jan 17, 2006 09:07
door Bacchus
Ik denk dat ik dit probleem ook gehad heb maar heb het idee dat het minder is geworden sinds de auto vorige week voor APK en een klein beurtje bij de garage is geweest.

Geplaatst: di jan 17, 2006 10:22
door Jeroen_Gtsi
ik heb precies hetzelfde, en er is ook gezegd stappenmotor, alleen nog geen kans voor gehad om deze te reinigen.. maar als het de koelvloeistof temp.sensor is... :)

Geplaatst: di jan 17, 2006 21:26
door Freeze 2k3
Ik heb precies dezelfde klachten, ik heb ook de stationairregelklep al gereinigd en het gasklephuis gereinigd..... geen resultaat. zelf denk ik ook aan de temperatuurzender.

Geplaatst: di jan 17, 2006 21:49
door Don
Wegpiraat schreef:als die kapot is moet hij dat geen code geven als je hem uitleest?

maar goed, hoe meet ik dit met een ohm meter, waar zit die sensor?
Bij mijn E9 zit hij aan de voorkant van het blok, schuin onder de verdelerkap.
Waar hij bij de overige modellen zit, weet ik niet.
Volgens de gegevens moest hij koud tussen de 40 en 50 ohm aangeven en warm tussen de 60 en 70 ohm.
Bij mij bleef hij op 63 Ohm staan waardoor de extra benzine toevoer (choke) niet ingeschakeld werd terwijl hij koud was.
Hij gaf nml aan de ecu door dat de motor nog warm was.
Ik heb bij CAR in nijkerkerveen er een gehaald voor 15 euro en over! :wink:

Geplaatst: di jan 17, 2006 22:05
door Unknown User
Gaat dit over een 4afe blok ?

Zo ja, 700 toeren is wel wat aan de lage kant stationair als ie warm is...

Geplaatst: di jan 17, 2006 22:27
door Wegpiraat
Megaworld schreef:Gaat dit over een 4afe blok ?

Zo ja, 700 toeren is wel wat aan de lage kant stationair als ie warm is...
tussen de 700 en 800 toeren is wat hoort, staat tenminste in me vraagbaak, en volgens mij klopt dat wel.

slecht koud stationair

Geplaatst: wo jan 18, 2006 17:33
door scarfase
nou ik heb dus exact hetzelfde probleem.

ik vandaag dus naar de toyota dealer geweest.

Diagnose laten stellen. Is de thermostaat kapot.
Dat kosten dus volgens hun honderd euro om te laten maken.
Dus ik vragen wat het alleen aan onderdelen kost.
en dat was maar 30 euro. dus dat ga ik mooi even zelf maken.
Nieuwe thermostaat met pakking gekocht.
vragen die eikels nog 15 euro diagnose kosten.
Dus dit bespaar ik jullie dan maar even. maar ja, ben ik toch nog 55 euro voordeliger uit.

Geplaatst: wo jan 18, 2006 17:34
door Wegpiraat
thermostaat is het bij mij zeker niet, die heb ik 2 maanden geleden vervangen :wink:

Geplaatst: wo jan 18, 2006 17:49
door Don
Thermostaat kan weinig te maken hebben met starten en rot lopen.
Hij kan er allen voor zorgen dat je blok te koud of juist te heet wordt.

Geplaatst: wo jan 18, 2006 17:58
door Wegpiraat
ja idd, die van mij werd bijna niet warm en op de snelweg liep de temp gewoon ver terug, dus hij bleef openstaan, maar dat heeft idd niets met het rotte stationair lopen te maken

Geplaatst: wo jan 18, 2006 18:00
door Wegpiraat
@don ik heb net f snel gekeken waar de temp sensor zou moeten zitten, dr zit achter de verdeler idd een sensor die zo te zien de temp van de koelvloeistof meet, alleen dr loopt maar 1 draad naartoe :? dus is dat de goede en hoe kan ik hem doormeten als er maar 1 draad is?

Geplaatst: wo jan 18, 2006 18:37
door Unknown User
1 draad, dan gok ik dat hij massa pakt via je blok :)

slecht stationair lopen

Geplaatst: wo jan 18, 2006 18:53
door scarfase
even voor degene die het verband met de thermostaat en het slecht starten niet zien.

De thermostaat stuurt weer de choke en de waterpomp aan om zo de juiste brandstof en koeling te geven. volgens de toyota dealer9en volgens mij).

Re: slecht stationair lopen

Geplaatst: wo jan 18, 2006 18:59
door ae82_gt
scarfase schreef:even voor degene die het verband met de thermostaat en het slecht starten niet zien.

De thermostaat stuurt weer de choke en de waterpomp aan om zo de juiste brandstof en koeling te geven. volgens de toyota dealer9en volgens mij).
Ik zie het niet!!!!!!!!!!!!
Als je thermostaat stuk is loopt de auto juist langer op de choke om dat het waselement of bimetaal van het chokegedeelte niet wordt verhit.

Geplaatst: wo jan 18, 2006 19:03
door ae82_gt
De watertemperatuursensor voor de EFI bestaat uit 2 draden en niet uit 1, die julie zien/bedoelen stuurt de koelvin aan.
De 2 draads zit volgens mij aan de achterzijde en de stekker is bruin of groen van kleur.
Maar nogmaals dit weet ik niet 100% zeker.

Re: slecht stationair lopen

Geplaatst: wo jan 18, 2006 19:14
door Gast
ae82_gt schreef:
scarfase schreef:even voor degene die het verband met de thermostaat en het slecht starten niet zien.

De thermostaat stuurt weer de choke en de waterpomp aan om zo de juiste brandstof en koeling te geven. volgens de toyota dealer9en volgens mij).
Ik zie het niet!!!!!!!!!!!!
Als je thermostaat stuk is loopt de auto juist langer op de choke om dat het waselement of bimetaal van het chokegedeelte niet wordt verhit.
Het kan natuurlijk ook precies andersom gaan werken.
Omdat bijv. "een bimitaal niet meer werkt"

Geplaatst: wo jan 18, 2006 20:39
door Marco
Rene heeft gelijk, het is de groene of bruine. Uit mijn hoofd zeg ik de groene, maar durf ik niet voor 100% zeker te zeggen.

Geplaatst: wo jan 18, 2006 21:34
door Don
Dit durf ik ook niet te zeggen, heb je geen vraagbaak van je motor?
Anders even naar de bieb en de motor tekening kopiƫren want daar staat hij op en weet je zeker welke het is.
Hier staan ook de meet gegevens in.
Martijn heeft ook deze boeken, misschien hem even een pm sturen. :roll: