Pagina 3 van 5

Geplaatst: di mar 07, 2006 21:56
door Don
Jeroen_Gtsi schreef:ik heb gister de beide sensoren vervangen, blijken er 2 in te zitten, en morgenochtend weet ik het resusltaat, kosten? 15 euro voor de 2 sensoren 8)
Ik wens je veel succes enne....wel slapen vannacht hé. :lol:

Geplaatst: wo mar 08, 2006 17:27
door Jeroen_Gtsi
nou dat heeft dus niet gewerkt, nog steeds zo lopen als voorheen... iemand nog iedeen? ik ben er doorheen.. :mad:

Geplaatst: wo mar 08, 2006 21:15
door Don
Heb je wel de goede censor vervangen? 8)

Geplaatst: do mar 09, 2006 18:43
door Jeroen_Gtsi
tuurlijk, weet wel wat ik aan het doen ben..alleen strand het voor mij nu hier

Geplaatst: do mar 09, 2006 19:19
door ae82_gt
Zit toch echt in je gasklephuis, probeer hem maar eens om te wisselen met een andere.

Geplaatst: do mar 09, 2006 19:50
door Jeroen_Gtsi
denk dat ik dat maar doe...ik heb er een jaar terug een ander blok in gehangen, omdat de vorige meer olie zoop als dat ik bier drink, en dat is veel :D en toen gekozen voor een blok van van deijne, alleen op dat blok bleef de choke juist weer hangen en heb ik de oude overgezet, en dat blok had bijna 2 ton gelopen..iemand nog een gasklep huis in de aanbieding?

Geplaatst: za mei 19, 2007 17:17
door toyotafreak
even oude koeien uit de sloot halen,


hoe zijn de problemen afgelopen.
want de mijne blijft slecht lopen.
Ik heb vandaag de gasklephuis schoongemaakt.
Maar hij loopt nog niet 100 %.

Geplaatst: zo mei 20, 2007 17:35
door Wegpiraat
ach ja... ik heb dr mee leren leven, in de zomer heb ik nergens last van, in de winter is het de eerste 30 seconde gas bij geven om hem aan de praat te houden en een hoop geplof en gesputter. nog steeds niet opgelost dus, terwijl ik alles gedaan heb wat er in dit topic staat....

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: di nov 20, 2007 09:13
door Silvo
Goed om te horen dat ik niet de enige ben ;). Met deze temperaturen moet ik ook bij het starten gas bijgeven omdat de motor anders afslaat (E10 1.6 GLX..geloof ik...vergeet het altijd). Wel eens naar laten kijken door een garage en dan doet ie het een paar dagen/weken beter en daarna is het weer als vanouds.

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: za nov 24, 2007 17:09
door White_GTSI
Silvo schreef:Goed om te horen dat ik niet de enige ben ;). Met deze temperaturen moet ik ook bij het starten gas bijgeven omdat de motor anders afslaat (E10 1.6 GLX..geloof ik...vergeet het altijd). Wel eens naar laten kijken door een garage en dan doet ie het een paar dagen/weken beter en daarna is het weer als vanouds.
denk dat het beetje zonde van je geld is om ernaar te laten kijken omdat het je aardig wat zou kunnen kosten , weet niet of je het hele topic hebt doorgelezen ??

er zijn meerder topics over ,sommige mensen hebben er al van alles aan gedaan en bij de meeste helpt het niet

vindt het zelf ook irritant hij loopt als een V8 :lol: s,ochtens ,maar ja ben er inmiddels wel aan gewend ,hij slaat bij mij nooit af ,en het is alleen maar bij koude start als die de hele nacht heeft stilgestaan in de winter ,hij gaat dan gewoon 800 rpm stationair draaien i.p.v verhoogd 1400 rpm wat die zou moeten doen , heb ik 1km gereden ,gaat die wel 1400 rpm verhoogd stationair draaien :roll: en als die warm wordt weer gewoon 800 rpm sationair

in de zomer gaat alles zoals het hoort te zijn

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: za nov 24, 2007 18:24
door Marc0
Winter ofniet, als je motor warm is moet hij ongeveer 800 toeren draaien
Als ik hem na een fiks koude nacht weer start dan bonkt hij met het aanslaan , loopt hij 1750 toeren koud, dan als hij echt warm is zweeft hij bij de 800 toeren, lampen aan is ietsje meer toeren..
hij springt nooit zomaar ineens naar de 1400 toeren bij mij:)

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: za nov 24, 2007 18:42
door Martijn
De mijne heeft het ook (weer). :(
Blijft nog wel zelfstandig lopen maar duurt minuten eer dat ie boven de 1000 komt.
Ga je rijden, dan loopt ie na 500m al netjes 1200 toeren.

Bij mij is een buitentemperatuur van 5° het omslagpunt, erboven gaat goed, eronder is gedonder.

Heb spare gasklephuizen liggen. Ga me er maar es een keer in verdiepen.. :)

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: za nov 24, 2007 18:44
door Marc0
Hij heeft dus moeite om op toeren te blijven bij jou Martijn?
dat hij niet aan de 800 komt maar lager blijft hangen?

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: za nov 24, 2007 19:05
door Martijn
Ja, 500-800 toeren als je m start. En als het vriest, dan staat ie echt te vechten om niet af te slaan.
Duur is verschillend maar na 30-60 seconden een toefje gas geven helpt vaak, dan pakt ie m op en gaat de naald van de toerenteller naar de 1200.
Meteen starten en wegrijden kan wel, maar bij uitparkeren slaat ie dan (meestal maar 1 keer) af als je het gas loslaat.

Ik laat m tegenwoordig als het vriest gewoon een minuutje ´wakker worden´ en rij pas weg als de naald voorbij de 1000 gaat.

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: za nov 24, 2007 19:07
door Marc0
aha oke..

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: za nov 24, 2007 19:09
door Martijn
Heb mn Rolla wel leren kennen na 10 jaar en ruim 200.000km! ;)

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: za nov 24, 2007 19:25
door Marc0
haha is wel te hopen ja !

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: ma dec 17, 2007 17:52
door White_GTSI
@ martijn

nooit behoefte gehad aan een andere auto dan ??

heb hier keer in een topic gelezen waarin rene ( ae_82 ) het had over een spoel die bleef plakken , en zit direct onder je gasklep ,groene stekker

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: ma dec 17, 2007 18:20
door toyotafreak
Blijf wel even ontopic aub...
Ik vind dit probleem bere-rritant.
mijne heeft dus hetzelfde,
stationair lijkt het of hij op3 pitjes loopt.
Maar zogauw je een paar 100 mtr hebt gereden,
loopt hij ineens rond de 1400.


plzz help.. ;)

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: ma dec 17, 2007 19:51
door Martijn
White_GTSI schreef:@ martijn
nooit behoefte gehad aan een andere auto dan ??
heb hier keer in een topic gelezen waarin rene ( ae_82 ) het had over een spoel die bleef plakken , en zit direct onder je gasklep ,groene stekker
Andere auto? Heb naast de Corolla nog een Liteace gehad en nu een RAV4. :)

Ik ben geen automonteur maar heb eens een deel van het gasklephuis es goed bekeken.
Met een beetje logisch denken kwam ik tot het volgende :

Het gaat om dat bakje wat eronder hangt. Hierin zit een asje met een soort schoepje eraan vast, deze maakt een (lucht?)doorgang kleiner of groter. Het asje wordt bediend door een soort spoel/veer, waarschijnlijk van een soort bi-metaal. Door middel van de temperatuur van je koelvloeistof zal die veer het klepje verder open of dicht draaien. Aan de andere kant van de as zit een magneetje. Deze zal wel een signaal doogeven aan de groen/grijze sensor.

En daar zit t m volgens mij in, dat asje draait niet (of niet soepel genoeg) zodat je (omloop?) te dicht blijft staan en dus je stationair niet snel genoeg omhoog gaat. Hoe warmer de motor wordt, hoe meer druk van die veer, hoe verder het asje draait. Omdat dat asje maar een heel klein stukje draait kan het zijn dat er een zwaar punt in zit waarop hij dus blijft hangen bij koude motor. Oorzaak kan vuil zijn maar ook een ontvetter waarmee je je gasklephuis goed schoonmaakt. De ontvetter kan het vet wat in de lagertjes zit, doen oplossen. Gevolg : asje draait stroever of zit zelfs vast. Oplossing is de lagertjes ff goed in de olie zetten nadat je alles hebt schoongemaakt en voordat je het zaakje weer in elkaar zet. Sileconenspray werkt ook maar is niet zo goed bestand tegen hoge temperaturen.

Om na montage erbij te komen is lastig, zowel de groen/grijze sensor als een plaatje aan de andere kant moeten eraf. Achter dat plaatje moet die veer en een zwart dopje eruit voordat je handmatig kan voelen of dat asje zwaar gaat/vast zit. Asje kan niet geheel 360° draaien, er zit een schroefje als stop in.

Hoop dat t een beetje duidelijkheid geeft... :)

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: di dec 18, 2007 09:59
door Marc0
Slecht koud stationair.. Gister daarvan last gehad, maar ik weet niet of het hier direct mee te maken had.
Situatie: 30 kilometer gereden, daarna moest ik even wachten en liet de motor lopen, radio aan ( simpele radio, geen subwoofer of versterkers ofzo) en lampen uit.
Toerental begon te schommelen tussen de 500 en 1000 toeren, hij zakte af naar 500, dan weer naar 1000..
Deed ik echter mijn stadslicht aan was het weer over.
Stadslicht uit, toerental begon weer te schommelen..
Ik denken dat het wellicht kwam doordat mijn radio teveel stroom wegtrok, radio dus uit.. zelfde verhaal..
Ik moet er wel bij vermelden dat het dus niet komt als je 5 seconden voor een stoplicht staat, het gaat echt als je wat langer stilstaat met stationair toerental..

Heeft dit ook met het gasklephuis te maken?

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: di dec 18, 2007 14:08
door BlackE10
Lijkt me niet.
Ik heb zoiets ooit gehad, en toen was de pluspoolklemdinges op de accu niet goed

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: di dec 18, 2007 14:20
door Marc0
Hmm, die met dat rode kapje over de pool? Heb van het weekend wel aan de accu lopen rukken om ruimte te maken maar de pool zelf is niet losgeweest ofzo of spanning op de kabel..

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: di dec 18, 2007 14:53
door BlackE10
juist die, bij mij was die klem die om de pool van de accu zit gewoon half weg en kreeg dus onvoldoende contact af en toe.
resultaat: zomaar stil vallen, bijna stilvallen als je je ligt aanzet.
Niet starten etc

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: di dec 18, 2007 14:58
door Joseppe
mischien geen luxe om de polen goed schoon te maken, de poolklemmen na te kijken en evt het hele zwikkie ouderwets in te vetten met zuurvrije vaseline ;) . laatst bij mijn vriendin haar suzuki ook gedaan en loopt weer perfect.

heb zelf nog weinig last met het op toeren blijven, bij het starten is het altijd wat minder allemaal dan in de zomer en klinkt hij even door het koude motortje als een hoestbui op wielen maar na een 4 a 500 meter loopt hij weer grandioos. duurt wel langer voordat de olie op temperatuur is zie ik, soms meer dan 10 minuten . merk ook dat alles stroever loopt, maar dat is de winter he, alle plastic delen en kabels etc. worden ook stugger, dus niets te zeggen van de ijzere onderdelen van het blok en de smering etc. ;)

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: di dec 18, 2007 15:16
door BlackE10
Nou 10 minuten is wel erg lang hoor Joseppe, als je tenminste het temperatuurs metertje in je dash bedoeld.
Dat is bij mij na een minuutje of 5 toch wel in het midden hoor. NIet dat hij dan al goed warm is hoor

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: di dec 18, 2007 15:34
door Joseppe
dat bedoelde ik ook, de kachel etc. is dan wel warm alleen blijft hij dan nog even rond dat midden hangen, eerder iets eronder. na 10 minuten is dat over ;) .

zeker na de afgelopen dagen, moest zelfs de binnenkant van de ruiten krabben :shock:

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: di dec 18, 2007 15:50
door BlackE10
dan heb je lekker vocht van binnen :shock:

Heb mij gasklephuis laatst schoongemaakt maar dat maakte geen bal uit.
Heb alleen niet precies die asjes gedaan zoals martijn omschrijft. Laat maar lekker zitten hoor..

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: di dec 18, 2007 16:40
door Joseppe
hmmm vocht van binnen, ook weer zon winterprobleempje. mischien wel omdat ik gisteren de deurrubbers ingesmeerd heb met een sileconenstick tegen dichtvriezen.\

maar gasschuifklep, hoe reinig je zoiets? gewoon een vraagje ;)

Re: slecht koud stationair

Geplaatst: di dec 18, 2007 16:57
door Sexiejbeest
Dat metertje in je dashboard is de temp van je koelwater en zegt dus niks over je olie temperatuur..
Die doet er nog langer over om warm te worden ;)