Knipperlicht voor vervangen door LED bij een Auris E15

Over de rest...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
masterpivo
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2588
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 14:18
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: Auris
Type Corolla: E15 2.2D4d
Locatie: Waspik

Knipperlicht voor vervangen door LED bij een Auris E15

Bericht door masterpivo »

Ik post maar eens een vraag over iets waar ik tot op heden niet van snap waarom het niet werkt.. :) Ik ben lange tijd geleden al eens bezig geweest om de knipperlichten aan de voorkant van m'n E15 te vervangen door LED lampen. Maar ik kreeg (en krijg) dit niet voor elkaar! :(
Op de een of andere manier werken LEDlampen simpelweg niet op deze plek... Om het verhaal uit te leggen:
- In eerste instantie simpelweg gloeilamp eruit, LEDlamp erin. Resultaat: lamp functioneert niet.
- Zoals ik ook aan de achterzijde bij het knipperlicht heb gedaan, aangesloten met een weerstand ertussen (vanwege weerstandsverschil tussen gloei en LED). Resultaat: lamp functioneert nog steeds niet.
- Een witte of rode LEDlamp plaatsen (ander Wattage) biedt ook geen uitkomst.

Ik ben op het moment weer eens bezig met een paar aanpassingen aan de voorkant en dacht vandaag, ik zal het toch nog eens proberen. Maar nee hoor, zonder resultaat. Ik kan me voorstellen dat de CANbus (ALS die al aanwezig is..?) kan denken dat er iets niet goed is met de lamp vanwege de lagere weerstand, maar met de extra ertussen geplaatste weerstand werkt het dus nog niet..??
Ik heb zoals gezegd aan de achterkant ook LED knipperlampen erin zitten en deze functioneren prima! Hier zit dus wel een extra weerstand tussen, maar ik heb dit volgens mij ook eens getest gehad zonder weerstand en zelfs toen functioneerde het gewoon. Dit laatste weet ik niet heel zeker meer, maar achter werkt het in ieder geval wel :)

Kan iemand zeggen waar dit mogelijk door veroorzaakt wordt? Ik heb al lange tijd al m'n verlichting vervangen door LED, behalve die verdomde knipperlichten aan de voorkant.. Daar stoor ik me aardig aan moet ik zeggen :P
'09 Auris E15 2.2D4d D-CAT GT180
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Knipperlicht voor vervangen door LED bij een Auris E15

Bericht door Martijn »

Voor LED en knipperlicht zijn 2 dingen belangrijk :

1. Polarisatie
Een LED lamp heeft een vaste + en - aansluiting. Verkeerd om erin zetten, dan doet hij het niet.
Je kan dus proberen de lamp eruit te halen, 180graden te draaien en terug te zetten.
Van verkeerd om aansluiten gaat er niets stuk aan de auto of de lamp in ieder geval.

2. Vermogen
Een LED lamp heeft weinig vermogen, hierdoor kan de boel sneller gaan knipperen. Net als bij een kapot knipperlicht lampje.
Hier zijn weerstanden (ballasts) voor en soms is de LED lamp hier al op voorbereid.

In jouw geval doen ze niets.. misschien heb je bij toeval ze verkeerd erin gezet?
Test ze anders even door er 12v op te zetten vanaf een accu.

Mijn ervaring met Toyota en Canbus is dat ze ´ongevoelig´zijn voor LED. Met andere woorden, het werkt net zoals een ouderwetse auto en bij vervanging voor LED zal je weerstanden moeten gebruiken omdat het anders te snel gaat knipperen.
Een foutmelding zal je niet krijgen.. heb dat in ieder geval niet gezien bij mijn C-HR (2017) en de Corolla (2019).
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
masterpivo
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2588
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 14:18
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: Auris
Type Corolla: E15 2.2D4d
Locatie: Waspik

Re: Knipperlicht voor vervangen door LED bij een Auris E15

Bericht door masterpivo »

Bedankt voor de reactie Martijn, maar ik ben wel aardig thuis in electra en zeker de werking van LEDjes ;) Zoals ik ook in de post aangaf: alle lampen in m'n auto zijn vervangen door LED op de knipperlichten aan de voorkant na... :P (ja vooruit, dimlicht heb ik ook nog niet vervangen)
Polarisatie is me dus bekend, alsook het feit dat er een ballast toegevoegd moet worden voor een knipperlicht. En zoals ik ook aangeef, heb ik er bij de knipperlichten achter een ballast tussen zitten, maar deze heb ik ook getest zonder ballast en zelfs dan werkte ze gewoon! ;) Juist daarom vind ik het zo vreemd dat het aan de voorkant niet werkt..
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken! Misschien dat iemand anders nog suggesties heeft?
'09 Auris E15 2.2D4d D-CAT GT180
Plaats reactie