E9 liftback projects - Update 28/12/2015

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
SkaBla
President member
President member
BerichtenCOLON 1112
GeregistreerdCOLON Di Jan 25, 2005 21:40

Bericht door SkaBla »

goed bezig man!!! suc6!!
Starlet Power :D
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Bericht door MzKzM »

Vandaag de veerpoten opengehaald en ontroest. Ze staan nu in de tectyl te drogen. Volgende week krijgen ze een kleurtje en dan kunnen de koni's erin.

Tevens begonnen met het loshalen van de stabi-stang. Ik heb even gekeken maar het ziet er naar uit dat de stabi-stang uit de GTi en die ik nu heb (XLi) exact dezelfde dikte zijn. Ik moet de stang nog even goed meten als ik de auto toch omhoog heb voor de voor-vering maar ben bang dat ik 2 dezelfde tepakken heb.

Wat betreft de achterremmen, schijven zagen er wat roestig uit (boven en onder het remvlak) dus voorzichtig weggeschuurd. Misschien dat ik ze een heel klein stukkie afdraai maar dat weet ik nog niet zeker.
Verder de stangen geprobeerd los te halen. 2 zijn er reeds af, de 3e en laatste bout zit behoorlijk strak in het rubber. Deze bout zit er nu nog voor de helft in. Heb nu een hele week de tijd om na te denken hoe ik die eruit ga krijgen.

Foto's volgen pas volgende week omdat ik er nu achter kom dat ik me camera in de garage heb laten liggen.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7606
GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15

Bericht door Blof-fan »

MzKzM schreefCOLONVandaag de veerpoten opengehaald en ontroest. Ze staan nu in de tectyl te drogen. Volgende week krijgen ze een kleurtje en dan kunnen de koni's erin.

Tevens begonnen met het loshalen van de stabi-stang. Ik heb even gekeken maar het ziet er naar uit dat de stabi-stang uit de GTi en die ik nu heb (XLi) exact dezelfde dikte zijn. Ik moet de stang nog even goed meten als ik de auto toch omhoog heb voor de voor-vering maar ben bang dat ik 2 dezelfde tepakken heb.

Wat betreft de achterremmen, schijven zagen er wat roestig uit (boven en onder het remvlak) dus voorzichtig weggeschuurd. Misschien dat ik ze een heel klein stukkie afdraai maar dat weet ik nog niet zeker.
Verder de stangen geprobeerd los te halen. 2 zijn er reeds af, de 3e en laatste bout zit behoorlijk strak in het rubber. Deze bout zit er nu nog voor de helft in. Heb nu een hele week de tijd om na te denken hoe ik die eruit ga krijgen.

Foto's volgen pas volgende week omdat ik er nu achter kom dat ik me camera in de garage heb laten liggen.
Ik denk dat jij met dezelfde bout te maken heb als ik bij m'n coupé (kijk ff in m'n project topic, daar staat een foto van de dwarse bout)
Ik heb 'm op m'n werk onder de pers eruit gehaald. Dat was de enige manier, al het andere werkte niet :o

Succes ermee! :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Jah ik denk idd dat we het over dezelfe hebben. Ik heb geen pers en meenemen naar me werk in de heli wordt ook wat lastig dus heb hetvolgende bedacht: Eerst goed imal/wd40/grafietpoeder ertussen spuiten. Hierna een moer op de bout draaien, een buisje over de bout zetten en de moer weer losdraaien. Het buisje zet dich klem tussen de andere montagesteun en zou (als ie niet breekt/buigt) de bout eruit moeten persen. Dit werkt natuurlijk enkel totdat de moer geen draad meer heeft op de bout maar misschien dat het net voldoende is.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd heb, ik maak volgende week wel een paar foto's ervan als ik m'n theorie ga uitproberen.
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7606

Bericht door Blof-fan »

Ik ben bang dat je te weinig draad gaat hebben. Breken of buigen doen die bouten gelukkig niet zomaar, zijn sterker dan 8.8 bouten :wink:
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Zo.... maandag afgekomen, dinsdag t/m vandaag cursus dus geen tijd voor de rolla. (tessendoor enkel een kleurtje aangebracht op de veerpoten) Wel vandaag de cam opgehaald dus hier komen weer wat pics van de vorige week.

Heb nog geen tijd gehad om te meten m.b.t. de achterremmerij zoals eerder vermeld.

Morgen (hopelijk) de voorvering assemnbleren en te monteren!
Bijlagen
Ik hoop dat dit een beetje duidelijke foto is, close up van de naad na de 1e laag kit. Die rommel op de klep is zaafsel maar pas nadat de kit droog was(werken ook nog andere mensen in me schuur)<br /><br />Tot zover de achterklep.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijke foto is, close up van de naad na de 1e laag kit. Die rommel op de klep is zaafsel maar pas nadat de kit droog was(werken ook nog andere mensen in me schuur)

Tot zover de achterklep.
De spoiler wil ik glad hebben dus de naad moet worden afgekit. Dit gedaan (1e laag tot nu toe) met elastische acrylaatkit. Voordelen ten opzichte van &amp;quot;gewone&amp;quot;/goedkope siliconenkit: het is overschilderbaar!
De spoiler wil ik glad hebben dus de naad moet worden afgekit. Dit gedaan (1e laag tot nu toe) met elastische acrylaatkit. Voordelen ten opzichte van &quot;gewone&quot;/goedkope siliconenkit: het is overschilderbaar!
Allereerst de achterklep kaal gemaakt van stickers, rubbers, snoeren en beginnende roest. Binnenkant ingespoten met tecty.
Allereerst de achterklep kaal gemaakt van stickers, rubbers, snoeren en beginnende roest. Binnenkant ingespoten met tecty.
Ook de binnenkant! Dit is erg belangrijk aangezien deze dicht blijven aan de onderkant. Als er nog vuil achterblijft kan hierlangs water in de veerpoot komen onder de nieuwe patroon, en we weeten allemaal wat water doet als het bevriest.<br /><br />Tot zover even d
Ook de binnenkant! Dit is erg belangrijk aangezien deze dicht blijven aan de onderkant. Als er nog vuil achterblijft kan hierlangs water in de veerpoot komen onder de nieuwe patroon, en we weeten allemaal wat water doet als het bevriest.

Tot zover even d
Dan goed ontroesten/schoonmaken
Dan goed ontroesten/schoonmaken
Hierna alle hoezen e.d. eraf halen, dan met een pipe-wrench de 8-kant moer lashalen zodat de patroon eruit kan. Dit zit echt goed vast, pipe-wrench (rigid o.i.d.) of moordenaar is het antwoord hierop, bacho/steeksleutel of griptang gaat nioet en hiermee h
Hierna alle hoezen e.d. eraf halen, dan met een pipe-wrench de 8-kant moer lashalen zodat de patroon eruit kan. Dit zit echt goed vast, pipe-wrench (rigid o.i.d.) of moordenaar is het antwoord hierop, bacho/steeksleutel of griptang gaat nioet en hiermee h
En dan aanspannen, handig is om de bovenste moer alvast een klein tikje los te trekken voor het aanspannen
En dan aanspannen, handig is om de bovenste moer alvast een klein tikje los te trekken voor het aanspannen
Allereerst veerspanners aanbrengen
Allereerst veerspanners aanbrengen
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Nog wat foto's van het werk van vandaag...

Voorste veerpoten en RVS remleidingen geplaatst.
Stukje mee gereden, rijd perfect, moet nog wel uitgelijnt worden nu.
Bijlagen
En nog 1, let erop dat je je remmen ontlucht nadat je ze losgehaald hebt!
En nog 1, let erop dat je je remmen ontlucht nadat je ze losgehaald hebt!
Na montage, compleet met RVS Goodridge remleiding
Na montage, compleet met RVS Goodridge remleiding
Lager met montageplaat monteren.<br />Moer eerst handvast zetten, opletten dat de veerschotel eronder niet verdraait! Hierna veerspanners losnemen en de bovenste moer met het juiste moment (80Nm hierzo) vastzetten.
Lager met montageplaat monteren.
Moer eerst handvast zetten, opletten dat de veerschotel eronder niet verdraait! Hierna veerspanners losnemen en de bovenste moer met het juiste moment (80Nm hierzo) vastzetten.
Veren spannen, bovenste rubber en veerschotel plaatsen, hier staan merktekens op! de pijl met &amp;quot;out&amp;quot; moet naar de wielzijde wijzen!
Veren spannen, bovenste rubber en veerschotel plaatsen, hier staan merktekens op! de pijl met &quot;out&quot; moet naar de wielzijde wijzen!
En dan de veren zelf plaatsen.
En dan de veren zelf plaatsen.
Onderste rubbers erop, nylon/teflon ring en de bump-stop er weer opzetten
Onderste rubbers erop, nylon/teflon ring en de bump-stop er weer opzetten
Koni patroon erin, moet erop en aandraaien maar, antivries loopt er een klein beetje uit.
Koni patroon erin, moet erop en aandraaien maar, antivries loopt er een klein beetje uit.
50ml koelvloeistof erin. Ik heb van mijn werk wat Glycol meegenomen, dit is tevens een corrosioninhibiter.
50ml koelvloeistof erin. Ik heb van mijn werk wat Glycol meegenomen, dit is tevens een corrosioninhibiter.
Netjes in kleur gespoten
Netjes in kleur gespoten
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7606

Bericht door Blof-fan »

Ziet er erg netjes uit! :D
Al wat wijzer mbt de achterophanging? Ik heb het de laatste tijd helaas zo druk dat ik nog echt geen tijd heb gehad om het te meten voor je :(
Gebruikers-avatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 2866
GeregistreerdCOLON Zo Jul 02, 2006 22:42

Bericht door White_GTSI »

wat een hoop jo 80 nm voor de centrale schokdemper moer ,bij mij is het 49 nm volgens men vraagbak ,zo heb ik ze ook vastgezet

mooie werk ,ziet er goed uit :)
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Ik heb het van de week opgemeten, tis inderdaad de achterste dwarsarm en niet de lengtearm die verschillend is. Eerst die maar even zien te vinden vordat ik de huidige remmen eronder vandaan sloop. :) die 80Nm komt van de gebruiksaanwijzing van koni zelf dus denk dat dat wel goed zal zijn. Bij kleinere maat moer is het wel minder geloof ik. (heb er zelf M14 op zitten meen ik)
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Vandaag wezen kijken voor een rolla voor erbij, een heuse KE30.
Tis helaas niets geworden, ding reed wel heerlijkmaar gewoonweg teveel roest voor mijn doen.

Het goede ding daarvan is wel dat ik nu weer wat geld heb om in de E9 te stoppen, vandaar dat ik bij fensport meteen 2 stabi-stangen van whiteline en een set trd top-mounts besteld heb.
Ik hoop deze volgende week binnen te hebben en dan kan er weer aan de rolla gesleuteld worden.

In de tussentijd van de achterste wiellagers de rubbers eruit gehaald, hier komen met de tijd toch poly-bushes in.
Ook de achterklep nopg een randje kit rond de spoiler gegeven, als dit goed droog is kan ie in de grondverf denk ik.
Verder heb ik van een voorscherm het gat voor het knipperlicht op maat gemaakt voor m'n witte knippers. Dit scherm is nu ook klaar om gespoten te worden.

Kortom, een hoop verfwerk te doen komende weken!
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7606

Bericht door Blof-fan »

Kijk, jij hebt je onderstel straks goed op orde! :wink: :D
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Jep daarna wellicht andere motor erin of zo.

Volgende maand staat op de bestellijst een set met poly bushes, en kreeg zojuis van fensport een mail binnen dat de whiteline stabi-stangen niet meer voorradig zijn in de U.K.
Levertijd is nu 6-8 weken vanuit de outback. Jammer maar helaas, dat wordt dus even wachten... :D
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Afgelopen week nogal druk bezig geweest met diverse cursussen e.d. dus niet zoveel tijd gehad om aan de rolla te sleutelen.

Wel een bezoekje aan de sloop gebracht voor de draagarmen die identiek zijn aan die van de GTi. Dit met het doel om ze te prefabben met poly bushes en meteen goed in de tectyl te zetten. Als ik dan alles klaar heb kan ik de "oude" wielophanging in zo'n geheel vervangen door de nieuwe met frisse rubbers.

Draagarmen van de sloop zo goed mogelijk schoongemaakt en de rubbers eruit geperst.

Ook meteen een voetsteun gescoord van de sloop. Deze moet er ook nog eens in als ik er tijd voor vind.

Verder wat tijd gebruikt om m'n voorscherm een kleurtje te geven. Deze moet volgende week nog een laagje.

Achterklep staat even stil, wel m;n puntlasser enigzins gemaakt zodat het voorfront erin gelast kan worden.

Geen foto;s deze week, keep U posted!
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Even een weekje rustig aan gedaan en uitgezocht wat de volgende motor gaat worden. Aangezien ik mezelf niet aan een 3S-GTE zie in verband met de hoeveelheid werk ga ik voor een iets simpelere swap.
Na veel research toch maar besloten om voor de 4A-GZE te gaan i.p.v. silvertop, en wel de variant uit de AE101. Het bestellen hiervan laat nog even op zich wachten, eerst de ophanging goed hebben. (heb nog steeds niets van fensport gehoord, hoop het toch voor de APK af te hebben)

Verder poging 2 om een grille uit aussieland te krijgen, het wachten is nu op bericht van de verkoper.

Deze week vrij druk met verbouwen bij een vriendin dus weel aan de auto sleutelen zal er nog niet inzitten. Wel deze week even een compressor scoren en tekeningen voor een straalcabine maken, dit moet makkelijk zelf te bouwen zijn.
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7606

Bericht door Blof-fan »

Man, jij bent ook lekker bezig! Staan ook lekkere exotische onderdelen aan te komen zo te lezen.
Keep us posted en foto's he! :wink:
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Deze week een compressor opgehaald, nu hoef ik ten minste niet elke keer de shell te sponsoren met 50 cent voor m'n banden :D
Uiteraard ook voor andere doeleinden zoals m'n luchthamer e.d.

Verder heb ik m'n puntlasser even getest. Ding werkt helemaal prima, en dat voor 3 geeltjes!!!

Heb hieronder een foto van m'n nieuwe grille staan, hij is vandaag op de post gegaan dus die zou ik ook binnenkort binnen moeten hebben.

Verder op het forum een armsteun bemachtigd, gewoon zo'n universele, een speciaal passende kan ik namelijk niet kwijt omdat ik daar m'n 230V aansluiting heb zitten.
Armsteun ga ik er volgende week als ik weer terug ben inmaken, foto's volgen dan ook.
Bijlagen
Dit wordt em!
Dit wordt em!
SkaBla
President member
President member
BerichtenCOLON 1112

Bericht door SkaBla »

Erg goed bezig man!! Maare ik kan je uit ervaring vertellen dat je op die swaybars van whiteline zo een half jaar kunt zitten wachten, we hebben met de starletclub nu al 3 group buy's gedaan, en iedere keer hebben we 3 kwart jaar tot een jaar moeten wachten! Dus verwacht er niet te veel van.

Verder veel succes!!
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7606

Bericht door Blof-fan »

SkaBla schreefCOLONErg goed bezig man!! Maare ik kan je uit ervaring vertellen dat je op die swaybars van whiteline zo een half jaar kunt zitten wachten, we hebben met de starletclub nu al 3 group buy's gedaan, en iedere keer hebben we 3 kwart jaar tot een jaar moeten wachten! Dus verwacht er niet te veel van.

Verder veel succes!!
Maar 't kwam uiteindelijk wel binnen? Dat vind ik veel belangrijker :wink:
Moet ze namelijk ook nog gaan bestellen zodra ik aan het onderstel toe ben :roll:
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

SkaBla schreefCOLONErg goed bezig man!! Maare ik kan je uit ervaring vertellen dat je op die swaybars van whiteline zo een half jaar kunt zitten wachten, we hebben met de starletclub nu al 3 group buy's gedaan, en iedere keer hebben we 3 kwart jaar tot een jaar moeten wachten! Dus verwacht er niet te veel van.

Verder veel succes!!
Bij fensport hadden ze het over een levertijd van 6 tot 8 weken, als het er dan nog niet is ga ik wel een mailtje sturen dat ze de rest maar alvast op moeten sturen, dan kan ik daar alvast mee aan de slag.
SkaBla
President member
President member
BerichtenCOLON 1112

Bericht door SkaBla »

Uit eindelijk komt het wel binnen ja, maar vaak half compleet en moeten er dingen na bestelt worden, kijk niet vreemd op dat je er tig keer achteraan moet bellen. Maar goed, als je het dan hebt.... dan brengt het zeker z'n geld op (heerlijk zo'n achter stabilisator stang op een starlet :D)
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Ach als het uiteindelijk maar binnenkomt. Zal eerst maar even afwachten tot de 8 weken voorbij zijn met bellen/mailen.
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7606

Bericht door Blof-fan »

SkaBla schreefCOLONUit eindelijk komt het wel binnen ja, maar vaak half compleet en moeten er dingen na bestelt worden, kijk niet vreemd op dat je er tig keer achteraan moet bellen. Maar goed, als je het dan hebt.... dan brengt het zeker z'n geld op (heerlijk zo'n achter stabilisator stang op een starlet :D)
Trust me, intussen heb ik al het nodige achter onderdelen aan gezeten voor m'n coupé en er zijn maar weinig leveranciers die ik niet achter de vodden aan heb hoeven zitten hoor :wink:

Maar goed, als jij wat binnen hebt voor je LB wil ik natuurlijk wel de ervaringen horen! :wink:
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Moet nie worry nie, zodra ik iets binnen heb of gemonteerd dan zal ik het meteen hier vermelden :)
LEON29
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1930
GeregistreerdCOLON Wo Dec 24, 2003 22:45

Bericht door LEON29 »

he mzkzm
waar heb je die rem-leidingen vandaan
life is a bitch so take it by the horns
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7606

Bericht door Blof-fan »

LEON24 schreefCOLONhe mzkzm
waar heb je die rem-leidingen vandaan
Om alvast even antwoord te geven op je vraag Leon: Die goodridge remleidingen kun je onder andere bij http://www.biesheuvel.nl halen :wink:
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

klopt helemaal, je kunt ze ook bij goodridge zelf bestellen.
Ik heb ze toen samen met een compressiemeter en liming light besteld bij een autogereedschap-boer.
Kan thuis eens even kijken of ik de factuur met de naam nog kan vinden.
Ze staan tegenwoordig ook regelmatig op http://www.ebay.co.uk en soms op de duitse ebay.
Kosten zo rond de 90 eurie (voor de E9 GTi dan)
LEON29
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1930
GeregistreerdCOLON Wo Dec 24, 2003 22:45

Bericht door LEON29 »

bij biesheuvel zijn +/- 100 euro maar ik kan niet vinden of zo ook voor de gti tekrijgen zijn
life is a bitch so take it by the horns
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7606

Bericht door Blof-fan »

LEON24 schreefCOLONbij biesheuvel zijn +/- 100 euro maar ik kan niet vinden of zo ook voor de gti tekrijgen zijn
Zijn ze ook, even goed zoeken, ze staan er echt tussen :wink: (Staan geloof ik wel 3 of 4 verschillende voor de E9 volgens mij)
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554

Bericht door MzKzM »

Naar mijn weten heeft goodridge ze standaard voor de GTi maar als je de oude slangen meeneemt naar hun werkplaats dan maken ze ze daar ter plaatse voor je aan de hand van de maten van de oude.
(ten minste, dat hadden ze mij teruggemaild toen ik voor de eerste keer info bij hun vroeg)
BUTTON_POST_REPLY