E10 Howto: Switchen van tellerunit GTSI naar Facelift GTSI

Moderator: Moderator

Gesloten
Niek
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1339
Lid geworden op: zo okt 23, 2005 14:35
CCNL lidnummer: 628
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 GTSi
Locatie: Zwolle (Ov)
Contacteer:

E10 Howto: Switchen van tellerunit GTSI naar Facelift GTSI

Bericht door Niek »

Een kleine how to hoe te switchen van tellerunits voor de Prefacelift GTSI naar de Facelift GTSI tellerunit.
Typenr Prefacelift GTSI tellerunit: 121
Typenr Facelift GTSI tellerunit: 343

Alseerste mijn excuses voor de slechte foto's. Foto's zijn genomen met de telefoon en zijn behoorlijk wazig.
Ten tweede, ik schijf dit zodat jullie dit ook kunnen zonder het wiel opnieuw uit te vinden, ik ben echter verder niet verantwoordelijk voor enige schade!
Gebruik je hersens dus.

Benodigdheden:
- Tellerunit van een facelift E10 GTSi (Type 343)
- Kruiskop schroeven draaier
- Pincet, probeer er een te vinden met een stompe maar niet breede kop (max 3mm)
- Tape
- Schaar
- Deze beschrijving 8-)

1. Haal oude tellerunit uit je rolla

1.1. Kap verwijderen
Afbeelding
- Bij beide rode cirkels zit een schoef, deze moeten eruit.
- Bij de blauwe cirkels moet je met beleid trekken, hier zit de kap geklikt. Rechterkant gaat over het algemeen makkelijker.

1.2. Tellerunit losschroeven
Afbeelding
- Schroef bij alle 4 de rode rodjes de schroeven los. De tellerunit kan nu voorzichtig uitgenomen worden. Achterop zitten 3 stekkers die eruit moeten.

2. Connectors klaar maken voor de conversie.
Afbeelding
- Til het lipje op bij de blauwe pijl en schijf het witte plaatje eruit
- Bij beide rode pijlen zit nog een plaatje vast. Als deze 2 los zijn, dan zit ie ook nog geklikt bij de blauwe pijl... om het makkelijk te maken.
Bij de blauwe pijl kan je ook nog een palletje naar beneden drukken. Daarne kan je het laatste bescherm uitnemen. (makkelijker om te doen dan uit te leggen...)

Om het jezelf makkelijk te maken, haal de tape van de zwarte beschermfolie die om de kabelboom zit en ook de folie zelf. Deze zit aan een kant aan elkaar gelijmt, maar deze kan je voorzichtig los trekken.

3. Connector conversie
Pin A1 is de eerste pin van connector A. Als je de connector bekijkt met de pinnen zichtbaar, dan is pin 1 de meest rechtse pin.
Connector A - connector rechts (de grootste)
Connector B - connector midden (blauw)
Connector C - connector links (de kleinste)

Afbeelding
Conversion Type 121 to Type 373
- A6 to A4 - F.U
- A5 to A3 - Fuel Empty Light
- A4 to A2 - Return Accu + ( ! ) through diode
- Disconnect Type 121 A3 - No Function (Economy Light) Not used. Tape it off to avoid shorts!
- Disconnect Type 121 A2 - No wire here anyway, so thats an easy one.
- B8 to A6 - E
- B7 to A5 - E
- B6 to B8 - fog light
- B5 to B6 - IG-
- B4 to B7 - Rear window heater
- B3 to B2 - Hazzard
- Disconnect Type 373 B4 Airback indicator - No wire here anymore, so thats an easy one.
- Disconnect Type 373 B3 Airback indicator - No wire here anymore, so thats an easy one.
- Connect B5 to C10 - E

Met een pincet (of ander dun voorwerp) kan je in het midden van een pin drukken en voorzichtig naar achter drukken. Hiermee haal je de pin uit de connector.
Afbeelding

Zodra je een pin uit de connector hebt, label 'm dan zodat je waar de pin vandaan kwam.
Maak het jezelf makkelijk en verwissel de pinnen 1 voor 1.

- Verwissel nu alle pinnen volgens bovenstaand schema en aanwijzingen.

Voordat we verder gaan, eerst ff proberen...
Afbeelding
Als alle lampjes het weer doen, kunnen we verder gaan met alles in erlkaar zetten.
Hou er rekening mee dat de nieuwe unit geen lampje heeft voor de handrem ( P ).
Je zou deze bv op de plek kunnen doen van de ABS, ik heb 'm gewoon weggelaten.

Flimpje van het testen:
Afbeelding
Naast de lampjes checken is het handig om ff de motor te starten en een meter of 50 te rijden. Check de speedo en de tacho.

4. Connectors weer inelkaar zetten
De pinnen zitten er nu weer in, schuif de beschermkapjes weer in de connectors in omgekeerde volgorde.

5. Kabelboom beschermen
De beschermlaag die we er eerder hebben afgehaald moet er weer om ter bescherming van de kables. Zeker nu de kabels naar connector A korter zijn geworden en bij connector B zit nu ook een kabel langer als de rest van de connector. Buig de kabels zamen zodat allen kabels dezelfde lengte hebben en doe de bescherm laag er weer om. De beschermlaag voor connector A zal je nu op maat moeten knippen. Omvouwen kan ook. Tape het hele zooitje vast zodat het nergens heen kan.

Afbeelding

6. Facelift tellerunit vast zetten.
De "nieuwe" tellerunit kan nu weer terug. Leg de tellerunit dwarsover in de ruimte, met de doorzichtige laag naar boven en sluit connector C aan. Draai de tellerunit verder richting de plek waar ie hoort totdat je connector B kan aansluiten. Draai nu de tellerunit helemaal recht (nogsteeds met de doorzichtige kap omhaag) en sluit connector A aan. Dit gaat nu allemaal wat lastiger door de verkorte kabellengte.
Draai de tellerunit nu helemaal recht zodat hij in de ruimte ligt zoals je 'm wilt zien. Tellers dus naar je toe.
De tellerunit kan nu weer vastgezet worden met de schroeven. Doe dit met beleid, de unit moet vast genoeg zitten, maar vast is vast!
De kap kan er nu ook in omgekeerde volgorde weer op gezet worden.

Klaar!

Afbeelding

Afbeelding
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
MR2 2.0 3SGE GTi '93 - Mooi weer
Gesloten