[J3LM3R] E10 GTSI / E12 T-Sport / RAV4

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1583
GeregistreerdCOLON Ma Dec 17, 2007 16:20

Re: [J3LM3R] E10 GTSI - Fotoshoot op pg 18

Bericht door J3LM3R »

Ik heb ze een beetje uitgezocht en heb nu nog 68 over.. de rest was dubbel/onscherp :lol:
Martin B
President member
President member
BerichtenCOLON 1243
GeregistreerdCOLON Wo Jan 09, 2008 22:46

Bericht door Martin B »

Haha, kon je camera weer niet tegen die felle kleur van je auto...?? :lol:
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1583

Bericht door J3LM3R »

Die had het er wel moeilijk mee :lol: je ziet overal op de foto's ook van die witte schijnsels :P
En ik heb de auto nog nooit in de zomer gezien.. dus het wordt nog erger :lol:
Fernando
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON Do Feb 22, 2007 23:06

Bericht door Fernando »

How ist going the led´s project??
Any news??
Fernando
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 37

Re: [J3LM3R] E10 GTSI - Begonnen met de LED achterlichten pag.13

Bericht door Fernando »

J3LM3R schreefCOLONIk weet niet precies wat je bedoelt ik heb het idee dat je denkt dat het rechtstreeks op de auto gekit wordt. De unit zelf bestaat uit meerdere delen:
Afbeelding
De rood/heldere kap die je ziet wordt op de zilver/zwarte achterkant gekit.. daar tussen in komt een plaatje met de ledjes. Mocht het nodig zijn dan wissel ik de hele unit om voor de apk ;) (stekker los, drie schroeven en de hele unit+kabelboom is los)

In de achterkant van de unit maak ik een klepje zodat ik bij de ledjes kan.
How have you done this separation?
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
BerichtenCOLON 6083
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 16:43

Bericht door Linea Sol »

in a Bucket full of HOT water ;) for a while
Gegroet JO

CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024 8-)
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1583

Bericht door J3LM3R »

Fernando schreefCOLON How have you done this separation?
Linea Sol schreefCOLONin a Bucket full of HOT water ;) for a while
I've made the separation by placing the units in about 90 degrees Celsius water. (from a boiler)
This made the adhesive soft and made it possible to separate the plastic cover from the backside.
Mr K, who first made this sort of lights - see the link that The Doctor gave you in Furr his project ;) , separated them by using a hairdryer but this makes the plastic cover very fragile and it cracks..
I've read that others have tried it with an oven but this also makes the cover very fragile..
Fernando schreefCOLONHow ist going the led´s project??
Any news??
I've made 3/4 of the soldering connections but I just found out that 4 Led's aren't working any more.. so I'll have to replace them and continue testing ;)
If you are planning to build your own, you should reconsider because it took me more time and effort than I thought. Also the costs are getting higher, there are a lot of things that need to be purchased (spare taillight units, cable loom, soldering wire, connecting wire, Led's, resistors, polyester resin, paint, glue etc.. if you add it all, it's a lot :lol: up I wouldn't even start if I knew the costs, but I'm already working on it so I'm going to finish it)

Ill post pictures with every step I've finished ;)
Gebruikers-avatar
masterpivo
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 2590
GeregistreerdCOLON Zo Mei 27, 2007 14:18

Bericht door masterpivo »

Nice shoot geworden joh! Een erg nette Rolla heb je. De kleur is idd ook wel apart zo te zien ;) Alleen mis ik nog wel een ding aan de wagen: een setje LED achterlichten :P ;)
'09 Auris E15 2.2D4d D-CAT GT180
Fernando
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 37

Bericht door Fernando »

I´m going to use another type of leds.
This one!!
http://www.leiloes.net/Tubo-flexivel-48 ... on_details" onclick="window.open(this.href);return false;

But red leds.
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1583

Bericht door J3LM3R »

masterpivo schreefCOLONNice shoot geworden joh! Een erg nette Rolla heb je. De kleur is idd ook wel apart zo te zien ;) Alleen mis ik nog wel een ding aan de wagen: een setje LED achterlichten :P ;)
:thanx
Dat is helemaal waar maar dat schiet al aardig op ;)
Fernando schreefCOLONI´m going to use another type of leds.
This one!!
http://www.leiloes.net/Tubo-flexivel-48 ... on_details" onclick="window.open(this.href);return false;

But red leds.
Do you have a link to your project page? (if you have one) i'm curious on how you're going t build it ;)
Gebruikers-avatar
masterpivo
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 2590

J3LM3R schreefCOLONDat is helemaal waar maar dat schiet al aardig op ;)

Do you have a link to your project page? (if you have one) i'm curious on how you're going t build it ;)
Heb je helemaal gelijk in hoor! :) Ben zeer benieuwd naar de volgende shoot :P

And yes I'm curious to your project as well. Just curious to see how you're going to do this kind of project ;)
Fernando
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 37

Bericht door Fernando »

J3LM3R schreefCOLON
masterpivo schreefCOLONNice shoot geworden joh! Een erg nette Rolla heb je. De kleur is idd ook wel apart zo te zien ;) Alleen mis ik nog wel een ding aan de wagen: een setje LED achterlichten :P ;)
:thanx
Dat is helemaal waar maar dat schiet al aardig op ;)
Fernando schreefCOLONI´m going to use another type of leds.
This one!!

But red leds.
When i start the project, i put the pictures.
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 10301
GeregistreerdCOLON Za Nov 20, 2004 20:24

Bericht door Co'tje »

wat ik me gisteren zat af te vragen, in hoeverre ga je de spanningsverschillen opvangen, want de accu staat natuurlijk niet non stop op 12 v maar zal tussen de 12 en 14 volt schommelen?

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Marc0
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8166
GeregistreerdCOLON Zo Nov 27, 2005 15:10

Bericht door Marc0 »

De accu is toch alleen voor het starten, waarna de dynamo alles overneemt? Of zie ik dat verkeerd :)
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 10301

Bericht door Co'tje »

neemt niet weg dat de dynamo meer dat 12v levert :wink:

ARco
redbaron
Special member
Special member
BerichtenCOLON 740
GeregistreerdCOLON Vr Jan 28, 2005 18:13

Bericht door redbaron »

Marc0 schreefCOLONDe accu is toch alleen voor het starten, waarna de dynamo alles overneemt? Of zie ik dat verkeerd :)
dat zie je inderdaad verkeert, start maar ns met accu en koppel m dan los, je komt niet zover.
heb destijds vaak genoeg autos met lege accus gestart maar kwam er nooit ver mee
Suzuki afgebrand, back to Toyota. Corolla TS it is!
SkaBla
President member
President member
BerichtenCOLON 1112
GeregistreerdCOLON Di Jan 25, 2005 21:40

Bericht door SkaBla »

Ik mag hopen dat je niet alleen gekleid en gepaint-cleaned hebt, maar ook gepolished en gewaxt? Anders rij je nu met totaal onbeschermde lak rond, die alle invloeden van buitenaf niet kan hebben, zeker geen vogelschijt
Starlet Power :D
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1583

Bericht door J3LM3R »

SkaBla schreefCOLONIk mag hopen dat je niet alleen gekleid en gepaint-cleaned hebt, maar ook gepolished en gewaxt? Anders rij je nu met totaal onbeschermde lak rond, die alle invloeden van buitenaf niet kan hebben, zeker geen vogelschijt
Er zit een mooi laagje nxt gen techwax op ;) als ik de oprit afrijd heb ik het voorruit onder het water zitten en bij 40km/h loopt het water al van de motorkap omhoog 8-) de polish heb ik niet gedaan omdat het nog maar zo'n jonge lak is.. doe liever nog ff voorzichtig en heb er nog niet eerder mee gewerkt ;) en het werd ook al laat en wilde m deze keer (voor de verandering) niet in het donker uitpoetsen :lol:
Co'tje schreefCOLONwat ik me gisteren zat af te vragen, in hoeverre ga je de spanningsverschillen opvangen, want de accu staat natuurlijk niet non stop op 12 v maar zal tussen de 12 en 14 volt schommelen?

ARco
Ik heb een ledje met weerstand laatst aangesloten op 14V.. hij brandt dan voluit omdat de weerstanden volgens mij op 14V zijn berekend ;) mocht het berekend zijn op 13.3V (veel voorkomende waarde bij volle, gezonde accu) dan kan de weerstand/spanningsregelaar voor de hele schakeling ook nog heel wat opvangen ;) mn ledjes voorin de auto branden minder fel als ik start dus ik verwacht het zelfde met de achterlichten.. wat dit soort dingen betreft ben ik niet helemaal op de hoogte en daarom laat ik eerst ook alles doormeten op school zodat ik de boel veilig kan gebruiken..
Ik wil nl dat de lichten net zo veilig en betrouwbaar zijn als de originele lichten.. anders stop ik ze er liever niet in ;)

ik heb net ff gekeken en onder de 11 volt komt er nog steeds genoeg licht vanaf dus als de accu echt op is (bij 11V of lager) dan nog zouden de leds fel genoeg blijven branden ;)
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1583

Bericht door J3LM3R »

Fernando schreefCOLON
When i start the project, i put the pictures.
Ok.. keep us posted when you do;)
Gebruikers-avatar
masterpivo
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 2590

Een LEDje heeft natuurlijk veeel minder stroom nodig dan een gloeilamp, dus zal de toestand van de accu er niet teveel invloed op hebben neem ik aan? Wisseling van accuspanning zie je bij een gloeilamp ook niks van, dus zal dat bij LED's ook wel meevallen..
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1583

Bericht door J3LM3R »

De spanning zal niet veel invloed hebben verwacht ik.. ik zit ongeveer op 6-8Watt voor 1 unit volgens mij (zelf niet berekend) - een normaal achterlicht lampje is 21Watt.. dus dat scheelt ook een hoop verbruik aangezien ik altijd verlichting voer..
Ledjes worden gedimd door de stroom te dimmen en dus niet door het aantal volts naar beneden te schroeven.. zoals je huis tuin en keuken dimmer dat doet..
Dat werkt ook wel maar dat is veel risicovoller omdat de lichtsterkte/aantal mA tov het aantal volt niet lineair is.. dus een klein beetje volt meer zou zomaar een ledje op kunnen blazen omdat het aantal mA veel meer omhoog gaat.. (exponentieel dus)
Ik ga dit nog overleggen met de mensen van elektro.. ik denk dat er een spanningsregelaar in komt die ook het aantal mA in bedwang/constant houdt ;) en dan op een of andere manier regelbaar dmv weerstand of potmeter.. zo kan ik ook de lichtsterkte van beide units gelijk krijgen..

Goh, dat klinkt nog best elektro-technisch voor iemand die werktuigbouwkunde studeert :lol:
Gebruikers-avatar
masterpivo
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 2590

Klinkt goed hoor ;) Je hebt ondertussen toch stiekem meer verstand gekregen van electro dan je zou denken met het doen van zo'n project :)

Vraagje over dat dimmen. Je zal het al wel eerder vermeld hebben, maar toch :P. Op welke manier dim je een LEDje? Doe je dat enkel dmv er een weerstand voor te zetten of ga je dat straks voor de hele unit regelen met die potmeter?
Ik vraag dit omdat ik zelf een blauw LEDje heb dat veel te fel brandt. Deze wil ik dus dimmen, maar met een zwaardere weerstand (weet ff niet hoe zwaar) ertussen was hij nog te fel.
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 10301

Bericht door Co'tje »

masterpivo schreefCOLONKlinkt goed hoor ;) Je hebt ondertussen toch stiekem meer verstand gekregen van electro dan je zou denken met het doen van zo'n project :)

Vraagje over dat dimmen. Je zal het al wel eerder vermeld hebben, maar toch :P. Op welke manier dim je een LEDje? Doe je dat enkel dmv er een weerstand voor te zetten of ga je dat straks voor de hele unit regelen met die potmeter?
Ik vraag dit omdat ik zelf een blauw LEDje heb dat veel te fel brandt. Deze wil ik dus dimmen, maar met een zwaardere weerstand (weet ff niet hoe zwaar) ertussen was hij nog te fel.
dan moet je een zwaardere weerstand nemen, een potmeter(potentiometer) is niks anders dan een regelbare weerstand, dus daar mee kan je hem afregelen hoe je wil

Arco
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1583

Bericht door J3LM3R »

Klopt helemaal wat Arco zegt.. alleen zul je voor een potmeter nog wel een printje moeten maken (zelfbouw setje kost zo'n 11 euro)

Voor een ledje kun je gewoon een (nog) zwaardere weerstand pakken..
als ik 2 (dezelfde) weerstanden voor het ledje zet brand ie een stuk minder fel ;)
(normaal 560 ohm volgens mij voor een rood ledje en met 2 weerstanden in serie = 1120 ohm)
dus dat maakt als het goed is een merkbaar verschil ;)
En anders kun je proberen 2 weerstanden parallel te zetten en erachter een in serie als het teveel dimt met gewoon 2 erachter ;) voor als je alleen maar met weerstanden van ongeveer dezelfde waarde werkt..
een beetje mee experimenteren dus maar zorg dat je iig altijd 1 weerstand in serie voor de led hebt .. dan zit je altijd goed ;)

Maar natuurlijk is een zwaardere weerstand gewoon het makkelijkste omdat je dan minder hoeft te solderen ;)
Voor mij is het makkelijk omdat ik zo een zwaardere weerstand kan regelen via de elektro opleiding die naast de werktuigbouw zit :lol: en ze altijd enthousiast te krijgen voor zo'n project :D
Gebruikers-avatar
masterpivo
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 2590

Ok, duidelijk. Ik heb al wel een aantal verschillende weerstanden liggen. Dus zal er eens een paar aan elkaar gaan hangen. Neem aan dat het dan wel moet gaan schelen. Die blauwe LED's zijn echt SUPER fel niet normaal! :P
Denman
Special member
Special member
BerichtenCOLON 792
GeregistreerdCOLON Ma Apr 17, 2006 14:35

Bericht door Denman »

Je bent lekker bezig in ieder geval. Ben benieuwd naar het totaalplaatje. ;)
Corolla E12 Sport anniversary
Toyota Aygo
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1583

Bericht door J3LM3R »

masterpivo schreefCOLON Die blauwe LED's zijn echt SUPER fel niet normaal! :P
Dat heb ik dus nu met die rode led's :lol:

Ben nog niet zo veel opgeschoten de afgelopen dagen.. heb zonet wat oranje ledjes in de achterklep gemaakt en die geschakeld op de interieur verlichting..
Als de klep open staat heb je 2 oranje streepjes zodat zichtbaar is dat de klep openstaat.
Zal vanavond wel ff foto's maken ;)

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hetzelfde laat ik terug komen in de deuren ;) staat erg mooi vind ik zelf :D
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 10301

Bericht door Co'tje »

Erg mooi, zeker ook in je deuren doen, gaat heel mooi staan...

ARco
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1583

Bericht door J3LM3R »

Dankje :)
t was maar 2uurjes werk.. dus daar hoef ik het niet voor te laten; deuren wordt wel wat meer werk, die draden zijn wat lastiger te trekken :?
4a-gze
President member
President member
BerichtenCOLON 2315
GeregistreerdCOLON Za Jul 09, 2005 10:37

Bericht door 4a-gze »

het wordt nog wel een keer een echte kermisauto ;)
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
BUTTON_POST_REPLY