Schokdemper testen

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
yttrium
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: di nov 13, 2007 23:00
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Locatie: veldhoven

Schokdemper testen

Bericht door yttrium »

Omdat ik denk dat mijn schokdempers kapot zijn wil ik graag weten hoe ik mijn dempers kan testen icm verlagingsveren.

Ik weet dat als je een hoek induwd hij 1 keer mag stuiteren maar is dit ook zo als hij verlaagd is?
Furr
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6278
Lid geworden op: ma mei 09, 2005 21:49
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 GTSi+
Locatie: Almelóóóóó

Re: Schokdemper testen

Bericht door Furr »

Ja dacht ik wel ja... iig zo makkelijk stuitert die nie meer omhoog hoor... en zo makkelijk druk je m ook nie in ;)
http://kopen.marktplaats.nl/search.php?ui=409017" onclick="window.open(this.href);return false; NU GECONTROLEERDE GEBRUIKER
http://www.stateoftuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mostwantedtuningteam.com" onclick="window.open(this.href);return false; NEW SITE
yttrium
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: di nov 13, 2007 23:00
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Locatie: veldhoven

Re: Schokdemper testen

Bericht door yttrium »

nou ik heb hem alleen verlaagd met veren en ik duw hem wel makkelijk naar beneden.
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: Schokdemper testen

Bericht door CoupÉter »

hij mag niet 2 keer veren na een hobbel/drempel.
doet hij dat?
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
mark m
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3756
Lid geworden op: do mar 29, 2007 20:42
CCNL lidnummer: 703
Type Corolla: AE111
Type Corolla: Astra J ST
Locatie: Steenwijk

Re: Schokdemper testen

Bericht door mark m »

met een verlaagde auto is de staat van de schokdemper moeilijk te controleren.

Mijn auto is vorig jaar met compleet versleten dempers door de APK gekomen, omdat je het minder merkt als een onderlaagde auto.
Ik heb toevallig een paar weken na de apk de schokdempers eronder vandaan gehaald omdat ik zelf het vermoeden had dat de schokdempers slecht waren.

De plunjers van de dempers zakten tijdens het loshalen helemaal naar beneden :shock:. Totaal versleten dus!!!

Dit lijkt mij dan ook de beste manier om het in dit geval te controleren!
Corolla e10 ('97) 2.0 DGX Zwart --> R.I.P.

Corolla e11 ('99) G6r --> SOLD

Looking for more fun on less wheels --> Ducati 999S
yttrium
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: di nov 13, 2007 23:00
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Locatie: veldhoven

Re: Schokdemper testen

Bericht door yttrium »

als ik hem voor indruk gaat dat vrij stug.
Echter als ik dat achter doe gaat dat vele malen lichter.
Hij veert trouwens in 1 keer terug naar de originele positie.

Maar zit ik in de auto en wiebel ik een keer flink op en neer voel je hem achter langer heen en weer gaan als voor.
mark m
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3756
Lid geworden op: do mar 29, 2007 20:42
CCNL lidnummer: 703
Type Corolla: AE111
Type Corolla: Astra J ST
Locatie: Steenwijk

Re: Schokdemper testen

Bericht door mark m »

yttrium schreef:als ik hem voor indruk gaat dat vrij stug. Dat komt door de stugge veren
Echter als ik dat achter doe gaat dat vele malen lichter. Achter zijn de veren en schokdempers minder kracht nodig om in te veren omdat de voorkant van de auto zwaarder is zijn de veren ook sterker
Hij veert trouwens in 1 keer terug naar de originele positie. Bij een verlaagde auto is het hiermee eigenlijk niet te bepalen of de schokdempers versleten zijn omdat de veren zo stug zijn dat die de auto weer snel omhoog druk

Maar zit ik in de auto en wiebel ik een keer flink op en neer voel je hem achter langer heen en weer gaan als voor.Zou erop kunnen duiden dat ze inderdaad versleten zijn



De veren zitten er nog niet zo lang onder. Toen je de auto ging verlagen en dus de schokdempers er onder vandaan had, kwam toen de plunjer van de schokdemper wel weer goed ophoog??
Corolla e10 ('97) 2.0 DGX Zwart --> R.I.P.

Corolla e11 ('99) G6r --> SOLD

Looking for more fun on less wheels --> Ducati 999S
yttrium
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: di nov 13, 2007 23:00
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Locatie: veldhoven

Re: Schokdemper testen

Bericht door yttrium »

mark m schreef:
yttrium schreef:als ik hem voor indruk gaat dat vrij stug. Dat komt door de stugge veren
Echter als ik dat achter doe gaat dat vele malen lichter. Achter zijn de veren en schokdempers minder kracht nodig om in te veren omdat de voorkant van de auto zwaarder is zijn de veren ook sterker
Hij veert trouwens in 1 keer terug naar de originele positie. Bij een verlaagde auto is het hiermee eigenlijk niet te bepalen of de schokdempers versleten zijn omdat de veren zo stug zijn dat die de auto weer snel omhoog druk

Maar zit ik in de auto en wiebel ik een keer flink op en neer voel je hem achter langer heen en weer gaan als voor.Zou erop kunnen duiden dat ze inderdaad versleten zijn



De veren zitten er nog niet zo lang onder. Toen je de auto ging verlagen en dus de schokdempers er onder vandaan had, kwam toen de plunjer van de schokdemper wel weer goed ophoog??
Dat weet ik niet ik heb het zelf niet gedaan.
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1583
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 16:20
CCNL lidnummer: 738
Type Corolla: Rav4 D-4D
Locatie: Centraal Friesland
Contacteer:

Re: Schokdemper testen

Bericht door J3LM3R »

Ik heb dezelfde symptomen gehad: achter kon ik de banden met weinig moeite in de wielkasten drukken. (voet op de trekhaak was al voldoende) De auto veerde dan wel in een keer terug maar bij bijvoorbeeld spoorwegovergangen (met 80km/h) veerde de auto toch nog een keer of wat na.
Bij de meeting in Dongen stond ik naast Green Zing die dezelfde veren had. Bij hem kon ik amper de auto indrukken terwijl dat bij mij heel makkelijk ging.
Bij mij wiebelde de auto ook na als ik in de auto zat en heen en weer ging schudden.

Nu met schroefset helemaal geen last van - auto wiebelt ook niet meer als ik instap.
Ik had bij mezelf het vermoeden dat de schokdempers op waren, ik heb ze nu in de garage liggen.. kan ff zien of ik er deze week nog aan toe kom om de veren eraf te halen en te zien hoe ze er werkelijk aan toe zijn.
Plaats reactie