Middendemper verplicht?

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
ToyOZ
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON Vr Mei 11, 2007 19:15

Middendemper verplicht?

Bericht door ToyOZ »

Hallo,

Misschien weet iemand dit hier op het forum.
Ik heb laatst een bekeuring van €180 gekregen omdat ik geen middendemper onder m'n corolla had. Volgens mij is dit helemaal niet verplicht, zolang je de 82 db maar niet overschrijdt toch? Er is geen meting verricht ofzo dus vond dit een raar verhaal. Kan hier nergens meer info over vinden dus hopelijk kan iemand mij helpen.

Mvg.
luca
President member
President member
BerichtenCOLON 1528
GeregistreerdCOLON Di Sep 17, 2002 00:08

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door luca »

volgens mij ben je vies in de maling genomen.bij aanhouden met te veel lawaai zonder meting mag je een waarschuwing krijgen,en die demper hoeft er ook niet onder te zitten volgens mij!
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
yorick
President member
President member
BerichtenCOLON 2238
GeregistreerdCOLON Vr Jun 13, 2008 19:17

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door yorick »

je bent in de zeik genomen. Dat kan dus helemaal niet. Er is nergens in de wet opgenomen dat het verplicht is om met een middendemper te rijden, er is alleen in de wet opgenomen dat je niet boven een X aantal decibels mag komen qua geluid (per auto verschillend uiteraard), en dat je uitlaat gasdicht moet zijn. Daarnaast natuurlijk het verhaal van de co2 uitstoot etc. maar dat is hier nu even niet ter sprake.
Ik zou dus lekker die boete aanvechten, want dit is weer categorie we moeten het potje aanvullen....
Past: Lexus IS200 6 cilinder
Past: Toyota corolla G6R
New: Ford Focus Limited wagon 1.6TDI '11
ToyOZ
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON Vr Mei 11, 2007 19:15

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door ToyOZ »

Vond het ook al een raar verhaal maar die agent zei dat staat in de typegoedkeuring. Voor de apk maakte het niet uit maar het mocht niet zei hij. Ben ook niet van plan om dit te gaan betalen. M'n kentekenbewijs is ook nog ingenomen. Moet afspraak bij RDW maken om te laten zien dat ik m'n middendemper er weer onder heb werd verteld. Dus ben er weer mooi klaar mee.
Sebastiaan84
Special member
Special member
BerichtenCOLON 933
GeregistreerdCOLON Wo Mei 14, 2008 10:26

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door Sebastiaan84 »

Hmm het typegoedkeuring verhaal kan waar zijn. Want de goedkeuring is verleend op een auto waar die middendemper op aanwezig was. Dus ben bang dat ze juridisch sterk staan.
Past: Red Evil EP81 a.k.a Whiteline slet, AE111 G6 Zenki, TA22 Avensis Wagon Kouki

Current: Volvo V50 2.4i Geartronic Summum full options MY2005.
luca
President member
President member
BerichtenCOLON 1528
GeregistreerdCOLON Di Sep 17, 2002 00:08

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door luca »

ToyOZ schreefCOLONVond het ook al een raar verhaal maar die agent zei dat staat in de typegoedkeuring. Voor de apk maakte het niet uit maar het mocht niet zei hij. Ben ook niet van plan om dit te gaan betalen. M'n kentekenbewijs is ook nog ingenomen. Moet afspraak bij RDW maken om te laten zien dat ik m'n middendemper er weer onder heb werd verteld. Dus ben er weer mooi klaar mee.
mmmm.voor de apk mag het,maar het mag niet?zoiets als bananen zijn krom maar eigenlijk zijn ze recht?
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
Gebruikers-avatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 6637
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door Martijn »

Sebastiaan84 schreefCOLONHmm het typegoedkeuring verhaal kan waar zijn. Want de goedkeuring is verleend op een auto waar die middendemper op aanwezig was. Dus ben bang dat ze juridisch sterk staan.
Dat denk ik ook.
De regel van de typegoedkeuring kom je niet zomaar onderuit. In feite mag je niks veranderen aan de auto mits het voor dat specifieke model gemaakt is. Of je moet hem RDW laten herkeuren..
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door MzKzM »

En was dat in Nederland of België? Weet dat ze bij de zuiderburen nogal streng zijn uit de diverse verhalen. Hier in NL heb ik er nog niet van gehoord. Sterker, heb ooit eens een middenpijp voor een E9 gehad zonder demper (ja orgineel). Beide typen zijn voor de E9 dus geleverd.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gebruikers-avatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 6637
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door Martijn »

Als het geluid niet overdreven is zal het ook weinig problemen opleveren.

Maarja, met dempers zoals deze :
Afbeelding
(oude foto van Beer SSV)

...krijg je dus last met de buurt.. :lol:
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
ToyOZ
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON Vr Mei 11, 2007 19:15

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door ToyOZ »

MzKzM schreefCOLONEn was dat in Nederland of België? Weet dat ze bij de zuiderburen nogal streng zijn uit de diverse verhalen. Hier in NL heb ik er nog niet van gehoord. Sterker, heb ooit eens een middenpijp voor een E9 gehad zonder demper (ja orgineel). Beide typen zijn voor de E9 dus geleverd.
Nee dit was gewoon in Nederland. Maar er rijden toch wel meer hier op het forum zonder middendemper? :)
AudioSystemRolla
President member
President member
BerichtenCOLON 1895
GeregistreerdCOLON Ma Dec 25, 2006 09:25

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door AudioSystemRolla »

ik heb geen cat en geen middendemper en ik heb nergens last van , ik heb er wel een sebring achter hangen dus het is geen bak met herrie !!
me broertje is zijn alfa kwijtgeraakt omdat ie helemaal geen demper er meer onder had en dat gaf een bak herrie 116 db is gemeten toendertijd en toen mocht hij kiezen of orgineel tonen op het politie bureau of RDW of van de weg halen hij heeft maar voor het laatste gekozen ......
d(>_<)b Afbeelding audio system does shake things up Afbeelding
ToyOZ
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON Vr Mei 11, 2007 19:15

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door ToyOZ »

Ik heb ook een remus einddemper en het geluid is volgens mij gewoon binnen de perken. Ga dit binnenkort meten.
Hopelijk is er nog iemand hier die er uitsluitsel over kan geven.
Ik vind het te gek voor woorden (€180)
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door MzKzM »

Maaruhhh wat betreft typegoedkeuring... Bedoelen ze daarme je kentekenpapieren of zo? Daar heb ik niets over een middendemper in staan. Enkel de kat.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
yorick
President member
President member
BerichtenCOLON 2238
GeregistreerdCOLON Vr Jun 13, 2008 19:17

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door yorick »

luca schreefCOLON
ToyOZ schreefCOLONVond het ook al een raar verhaal maar die agent zei dat staat in de typegoedkeuring. Voor de apk maakte het niet uit maar het mocht niet zei hij. Ben ook niet van plan om dit te gaan betalen. M'n kentekenbewijs is ook nog ingenomen. Moet afspraak bij RDW maken om te laten zien dat ik m'n middendemper er weer onder heb werd verteld. Dus ben er weer mooi klaar mee.
mmmm.voor de apk mag het,maar het mag niet?zoiets als bananen zijn krom maar eigenlijk zijn ze recht?
Eens. Dit is weer een mooi voorbeeld van het kromme Nederlandse beleid.

Maar los daarvan, ik zou het er zeker niet bij laten zitten. Bij mijns wetens is het niet verplicht om zo'n ding er tussen te hebben, aangezien je auto ook zonder goed gekeurd wordt bij de apk e.d. ....
Past: Lexus IS200 6 cilinder
Past: Toyota corolla G6R
New: Ford Focus Limited wagon 1.6TDI '11
Gebruikers-avatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 6637
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door Martijn »

Voor APK gelden hele andere regels..

Een autofabrikant krijgt een typegoedkeuring zoals ie door het RDW hier gekeurd en toegelaten wordt volgens mij..als je er dus technisch iets aan veranderd dan ben je ´volgens de regels´ in overtreding. In duitsland hebben ze dus voor elke vorm van aanpassing een ABE nodig, evenals attesten in België.

Misschien geeft het voertuigregelement er wat meer inzicht in maar het blijft een heeeeeeeeeeel dun regeltje waar ze ToyOZ op pakken.

Zo ben ik zelf een keer door een slimme bromsnor ´gepakt´ op het "illegaal kopieren van staatseigendommen" wat niet mag en er zelfs op staat. (had kopie kentekenbewijs bij me ipv het origineel...). Kreeg gelukkig verschijningsbewijs en kon zonder bekeuring van bureau vertrekken nadat.......ze een kopie van het kentekenbewijs gemaakt hadden. :?
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
yorick
President member
President member
BerichtenCOLON 2238
GeregistreerdCOLON Vr Jun 13, 2008 19:17

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door yorick »

Martijn schreefCOLON
Zo ben ik zelf een keer door een slimme bromsnor ´gepakt´ op het "illegaal kopieren van staatseigendommen" wat niet mag en er zelfs op staat. (had kopie kentekenbewijs bij me ipv het origineel...). Kreeg gelukkig verschijningsbewijs en kon zonder bekeuring van bureau vertrekken nadat.......ze een kopie van het kentekenbewijs gemaakt hadden. :?
Ook weer zo'n voorbeeld van een kromme regel :lol: . Zeker omdat de politieagenten hier in de buurt zelfs nog adviseren om met een kopie van je kentekenbewijs rond de rijden en het origineel lekker thuis te laten.
Past: Lexus IS200 6 cilinder
Past: Toyota corolla G6R
New: Ford Focus Limited wagon 1.6TDI '11
bb4l
Full member
Full member
BerichtenCOLON 422
GeregistreerdCOLON Ma Jul 14, 2008 22:21

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door bb4l »

ToyOZ schreefCOLONIk heb ook een remus einddemper en het geluid is volgens mij gewoon binnen de perken. Ga dit binnenkort meten.
Hopelijk is er nog iemand hier die er uitsluitsel over kan geven.
Ik vind het te gek voor woorden (€180)
Remus einddemper heeft meestal E-keur.
ToyOZ
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON Vr Mei 11, 2007 19:15

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door ToyOZ »

Hallo,

Nou even een update.
Na lang wachten eindelijk reactie van officier na bezwaarschrift.
Moet hem gewoon betalen die €180 dus voor de mensen die ook zonder middendemper rijden kijk hiermee uit.

Gr.
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 9879
GeregistreerdCOLON Wo Dec 20, 2006 13:25

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door CoupÉter »

en waarom moet is het bezwaar afgewezen?
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
Bas Carwash
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1555
GeregistreerdCOLON Zo Jun 26, 2005 12:58

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door Bas Carwash »

yorick schreefCOLONOok weer zo'n voorbeeld van een kromme regel :lol: . Zeker omdat de politieagenten hier in de buurt zelfs nog adviseren om met een kopie van je kentekenbewijs rond de rijden en het origineel lekker thuis te laten.
Je moet je kentekenbewijs altijd bij je hebben. Simple as that. Waarom zou je dat niet doen? Zolang je deel 3 maar thuis bewaard is er niets aan de hand. Als de papieren gestolen worden kunnen ze er niets mee, want ze kunnen de auto niet overschrijven... Jij bent weliswaar je papieren kwijt, maar de auto is nog steeds van jou.

En v.w.b. het middendemper/geluids verhaal, gewoon goed opletten of je oom agent ergens ziet. Zodra je em ziet: Heel klein beetje gas geven, dan is de uitlaat meestal het stilst. En als ze naast je staan bij het stoplicht, bij het wegrijden schakelen tussen 2000 en 2500 toeren met heel weinig gas, dan valt het ook niet zo op. :D
251,3pk bij 7130rpm en 281,6Nm bij 5350 rpm

Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
Calavera
Full member
Full member
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON Ma Dec 05, 2005 01:31

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door Calavera »

klinkt als bonnen quota die ze moeten halen.

Ik vraag me dan af... en wat als je een extra demper der tussen had zitten???
Ik had bij de me age... 3 open dempers, een simons torpedo demper, een kleine mazda middendemper, en een ae82 middendemper als einddemper gebruikt.
Geluid bleef lekker binnen de perken totdat je volgas gaf.

Maar dan zou je feitelijk ook een boete moeten krijgen omdat er geen type goedkeuring hiervoor is.
maaarr... vanwege de herrie wel zo netjes ben geweest om een 2e midden demper te gebruiken... lekkere regels weer.

Dat vraag ik me af... En btw... langs de rdw? schrijft de rdw dan ook op dat er geen middendemper op zit?
Starlet met 4age :)
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Re: Middendemper verplicht?

Bericht door Joseppe »

blijft inderdaad krom, je zou hem gewoon eigenlijk leeg moeten halen, pijp er doorheen lassen en dan weer vastzetten........... heb je een win win situatie en staan ze raar te kijken daar je einddemper dan een e-keur heeft, je een tussendemper hebt en ze even niet zullen begrijpen waarom het geluid dan harder is.

andere vraag die bij me opkomt is mag je dan wel meer dempers aanbrengen ofwel een dubbele uitlaat nemen met 2 tussendempers................. iets wat je ook steeds meer ziet :?
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY