Middendemper verplicht?
Moderator: Moderator
-
ToyOZ
- Newbie

- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: E11
Middendemper verplicht?
Hallo,
Misschien weet iemand dit hier op het forum.
Ik heb laatst een bekeuring van €180 gekregen omdat ik geen middendemper onder m'n corolla had. Volgens mij is dit helemaal niet verplicht, zolang je de 82 db maar niet overschrijdt toch? Er is geen meting verricht ofzo dus vond dit een raar verhaal. Kan hier nergens meer info over vinden dus hopelijk kan iemand mij helpen.
Mvg.
Misschien weet iemand dit hier op het forum.
Ik heb laatst een bekeuring van €180 gekregen omdat ik geen middendemper onder m'n corolla had. Volgens mij is dit helemaal niet verplicht, zolang je de 82 db maar niet overschrijdt toch? Er is geen meting verricht ofzo dus vond dit een raar verhaal. Kan hier nergens meer info over vinden dus hopelijk kan iemand mij helpen.
Mvg.
-
luca
- President member

Re: Middendemper verplicht?
volgens mij ben je vies in de maling genomen.bij aanhouden met te veel lawaai zonder meting mag je een waarschuwing krijgen,en die demper hoeft er ook niet onder te zitten volgens mij!
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
-
yorick
- President member

- CCNL lidnummer: 823
- Type Corolla: AE111
- Type Corolla: G6R
je bent in de zeik genomen. Dat kan dus helemaal niet. Er is nergens in de wet opgenomen dat het verplicht is om met een middendemper te rijden, er is alleen in de wet opgenomen dat je niet boven een X aantal decibels mag komen qua geluid (per auto verschillend uiteraard), en dat je uitlaat gasdicht moet zijn. Daarnaast natuurlijk het verhaal van de co2 uitstoot etc. maar dat is hier nu even niet ter sprake.
Ik zou dus lekker die boete aanvechten, want dit is weer categorie we moeten het potje aanvullen....
Ik zou dus lekker die boete aanvechten, want dit is weer categorie we moeten het potje aanvullen....
Past: Lexus IS200 6 cilinder
Past: Toyota corolla G6R
New: Ford Focus Limited wagon 1.6TDI '11
-
ToyOZ
- Newbie

Vond het ook al een raar verhaal maar die agent zei dat staat in de typegoedkeuring. Voor de apk maakte het niet uit maar het mocht niet zei hij. Ben ook niet van plan om dit te gaan betalen. M'n kentekenbewijs is ook nog ingenomen. Moet afspraak bij RDW maken om te laten zien dat ik m'n middendemper er weer onder heb werd verteld. Dus ben er weer mooi klaar mee.
-
Sebastiaan84
- Special member

- Type Corolla: TA22 wagon
Hmm het typegoedkeuring verhaal kan waar zijn. Want de goedkeuring is verleend op een auto waar die middendemper op aanwezig was. Dus ben bang dat ze juridisch sterk staan.
Past: Red Evil EP81 a.k.a Whiteline slet, AE111 G6 Zenki, TA22 Avensis Wagon Kouki
Current: Volvo V50 2.4i Geartronic Summum full options MY2005.
Current: Volvo V50 2.4i Geartronic Summum full options MY2005.
-
luca
- President member

mmmm.voor de apk mag het,maar het mag niet?zoiets als bananen zijn krom maar eigenlijk zijn ze recht?ToyOZ schreef:Vond het ook al een raar verhaal maar die agent zei dat staat in de typegoedkeuring. Voor de apk maakte het niet uit maar het mocht niet zei hij. Ben ook niet van plan om dit te gaan betalen. M'n kentekenbewijs is ook nog ingenomen. Moet afspraak bij RDW maken om te laten zien dat ik m'n middendemper er weer onder heb werd verteld. Dus ben er weer mooi klaar mee.
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
- Martijn
- Forum Admin

- CCNL lidnummer: 1
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: Toyota CHR
- Contacteer:
Dat denk ik ook.Sebastiaan84 schreef:Hmm het typegoedkeuring verhaal kan waar zijn. Want de goedkeuring is verleend op een auto waar die middendemper op aanwezig was. Dus ben bang dat ze juridisch sterk staan.
De regel van de typegoedkeuring kom je niet zomaar onderuit. In feite mag je niks veranderen aan de auto mits het voor dat specifieke model gemaakt is. Of je moet hem RDW laten herkeuren..

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
-
MzKzM
- CCNL Member

- CCNL lidnummer: 545
- Type Corolla: AE92
En was dat in Nederland of België? Weet dat ze bij de zuiderburen nogal streng zijn uit de diverse verhalen. Hier in NL heb ik er nog niet van gehoord. Sterker, heb ooit eens een middenpijp voor een E9 gehad zonder demper (ja orgineel). Beide typen zijn voor de E9 dus geleverd.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
- Martijn
- Forum Admin

- Contacteer:
Als het geluid niet overdreven is zal het ook weinig problemen opleveren.
Maarja, met dempers zoals deze :

(oude foto van Beer SSV)
...krijg je dus last met de buurt..
Maarja, met dempers zoals deze :

(oude foto van Beer SSV)
...krijg je dus last met de buurt..

-
ToyOZ
- Newbie

Nee dit was gewoon in Nederland. Maar er rijden toch wel meer hier op het forum zonder middendemper?MzKzM schreef:En was dat in Nederland of België? Weet dat ze bij de zuiderburen nogal streng zijn uit de diverse verhalen. Hier in NL heb ik er nog niet van gehoord. Sterker, heb ooit eens een middenpijp voor een E9 gehad zonder demper (ja orgineel). Beide typen zijn voor de E9 dus geleverd.
-
AudioSystemRolla
- President member

- CCNL lidnummer: 698
- Type Corolla: E10
- Type Corolla: corolla
ik heb geen cat en geen middendemper en ik heb nergens last van , ik heb er wel een sebring achter hangen dus het is geen bak met herrie !!
me broertje is zijn alfa kwijtgeraakt omdat ie helemaal geen demper er meer onder had en dat gaf een bak herrie 116 db is gemeten toendertijd en toen mocht hij kiezen of orgineel tonen op het politie bureau of RDW of van de weg halen hij heeft maar voor het laatste gekozen ......
me broertje is zijn alfa kwijtgeraakt omdat ie helemaal geen demper er meer onder had en dat gaf een bak herrie 116 db is gemeten toendertijd en toen mocht hij kiezen of orgineel tonen op het politie bureau of RDW of van de weg halen hij heeft maar voor het laatste gekozen ......
d(>_<)b
audio system does shake things up 
audio system does shake things up 
-
ToyOZ
- Newbie

Ik heb ook een remus einddemper en het geluid is volgens mij gewoon binnen de perken. Ga dit binnenkort meten.
Hopelijk is er nog iemand hier die er uitsluitsel over kan geven.
Ik vind het te gek voor woorden (€180)
-
MzKzM
- CCNL Member

- CCNL lidnummer: 545
Maaruhhh wat betreft typegoedkeuring... Bedoelen ze daarme je kentekenpapieren of zo? Daar heb ik niets over een middendemper in staan. Enkel de kat.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
-
yorick
- President member

Eens. Dit is weer een mooi voorbeeld van het kromme Nederlandse beleid.luca schreef:mmmm.voor de apk mag het,maar het mag niet?zoiets als bananen zijn krom maar eigenlijk zijn ze recht?ToyOZ schreef:Vond het ook al een raar verhaal maar die agent zei dat staat in de typegoedkeuring. Voor de apk maakte het niet uit maar het mocht niet zei hij. Ben ook niet van plan om dit te gaan betalen. M'n kentekenbewijs is ook nog ingenomen. Moet afspraak bij RDW maken om te laten zien dat ik m'n middendemper er weer onder heb werd verteld. Dus ben er weer mooi klaar mee.
Maar los daarvan, ik zou het er zeker niet bij laten zitten. Bij mijns wetens is het niet verplicht om zo'n ding er tussen te hebben, aangezien je auto ook zonder goed gekeurd wordt bij de apk e.d. ....
- Martijn
- Forum Admin

- Contacteer:
Voor APK gelden hele andere regels..
Een autofabrikant krijgt een typegoedkeuring zoals ie door het RDW hier gekeurd en toegelaten wordt volgens mij..als je er dus technisch iets aan veranderd dan ben je ´volgens de regels´ in overtreding. In duitsland hebben ze dus voor elke vorm van aanpassing een ABE nodig, evenals attesten in België.
Misschien geeft het voertuigregelement er wat meer inzicht in maar het blijft een heeeeeeeeeeel dun regeltje waar ze ToyOZ op pakken.
Zo ben ik zelf een keer door een slimme bromsnor ´gepakt´ op het "illegaal kopieren van staatseigendommen" wat niet mag en er zelfs op staat. (had kopie kentekenbewijs bij me ipv het origineel...). Kreeg gelukkig verschijningsbewijs en kon zonder bekeuring van bureau vertrekken nadat.......ze een kopie van het kentekenbewijs gemaakt hadden.
Een autofabrikant krijgt een typegoedkeuring zoals ie door het RDW hier gekeurd en toegelaten wordt volgens mij..als je er dus technisch iets aan veranderd dan ben je ´volgens de regels´ in overtreding. In duitsland hebben ze dus voor elke vorm van aanpassing een ABE nodig, evenals attesten in België.
Misschien geeft het voertuigregelement er wat meer inzicht in maar het blijft een heeeeeeeeeeel dun regeltje waar ze ToyOZ op pakken.
Zo ben ik zelf een keer door een slimme bromsnor ´gepakt´ op het "illegaal kopieren van staatseigendommen" wat niet mag en er zelfs op staat. (had kopie kentekenbewijs bij me ipv het origineel...). Kreeg gelukkig verschijningsbewijs en kon zonder bekeuring van bureau vertrekken nadat.......ze een kopie van het kentekenbewijs gemaakt hadden.

-
yorick
- President member

Ook weer zo'n voorbeeld van een kromme regelMartijn schreef:
-
bb4l
- Full member

- Type Corolla: EE111
Remus einddemper heeft meestal E-keur.ToyOZ schreef:Ik heb ook een remus einddemper en het geluid is volgens mij gewoon binnen de perken. Ga dit binnenkort meten.
Corolla 1.3 G6
viewtopic.php?f=50&t=28245
viewtopic.php?f=50&t=28245
-
ToyOZ
- Newbie

Hallo,
Nou even een update.
Na lang wachten eindelijk reactie van officier na bezwaarschrift.
Moet hem gewoon betalen die €180 dus voor de mensen die ook zonder middendemper rijden kijk hiermee uit.
Gr.
Nou even een update.
Na lang wachten eindelijk reactie van officier na bezwaarschrift.
Moet hem gewoon betalen die €180 dus voor de mensen die ook zonder middendemper rijden kijk hiermee uit.
Gr.
-
CoupÉter
- CCNL Member

- CCNL lidnummer: 736
- Type Corolla: E12
- Type Corolla: T-sport
en waarom moet is het bezwaar afgewezen?
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
-
Bas Carwash
- CCNL Member

- CCNL lidnummer: 600
- Type Corolla: EE101
Je moet je kentekenbewijs altijd bij je hebben. Simple as that. Waarom zou je dat niet doen? Zolang je deel 3 maar thuis bewaard is er niets aan de hand. Als de papieren gestolen worden kunnen ze er niets mee, want ze kunnen de auto niet overschrijven... Jij bent weliswaar je papieren kwijt, maar de auto is nog steeds van jou.yorick schreef:Ook weer zo'n voorbeeld van een kromme regel. Zeker omdat de politieagenten hier in de buurt zelfs nog adviseren om met een kopie van je kentekenbewijs rond de rijden en het origineel lekker thuis te laten.
En v.w.b. het middendemper/geluids verhaal, gewoon goed opletten of je oom agent ergens ziet. Zodra je em ziet: Heel klein beetje gas geven, dan is de uitlaat meestal het stilst. En als ze naast je staan bij het stoplicht, bij het wegrijden schakelen tussen 2000 en 2500 toeren met heel weinig gas, dan valt het ook niet zo op.
251,3pk bij 7130rpm en 281,6Nm bij 5350 rpm
Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
-
Calavera
- Full member

- Type Corolla: AE86
klinkt als bonnen quota die ze moeten halen.
Ik vraag me dan af... en wat als je een extra demper der tussen had zitten???
Ik had bij de me age... 3 open dempers, een simons torpedo demper, een kleine mazda middendemper, en een ae82 middendemper als einddemper gebruikt.
Geluid bleef lekker binnen de perken totdat je volgas gaf.
Maar dan zou je feitelijk ook een boete moeten krijgen omdat er geen type goedkeuring hiervoor is.
maaarr... vanwege de herrie wel zo netjes ben geweest om een 2e midden demper te gebruiken... lekkere regels weer.
Dat vraag ik me af... En btw... langs de rdw? schrijft de rdw dan ook op dat er geen middendemper op zit?
Ik vraag me dan af... en wat als je een extra demper der tussen had zitten???
Ik had bij de me age... 3 open dempers, een simons torpedo demper, een kleine mazda middendemper, en een ae82 middendemper als einddemper gebruikt.
Geluid bleef lekker binnen de perken totdat je volgas gaf.
Maar dan zou je feitelijk ook een boete moeten krijgen omdat er geen type goedkeuring hiervoor is.
maaarr... vanwege de herrie wel zo netjes ben geweest om een 2e midden demper te gebruiken... lekkere regels weer.
Dat vraag ik me af... En btw... langs de rdw? schrijft de rdw dan ook op dat er geen middendemper op zit?
Starlet met 4age 
-
Joseppe
- Freak

- CCNL lidnummer: 621
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: E 10
- Contacteer:
blijft inderdaad krom, je zou hem gewoon eigenlijk leeg moeten halen, pijp er doorheen lassen en dan weer vastzetten........... heb je een win win situatie en staan ze raar te kijken daar je einddemper dan een e-keur heeft, je een tussendemper hebt en ze even niet zullen begrijpen waarom het geluid dan harder is.
andere vraag die bij me opkomt is mag je dan wel meer dempers aanbrengen ofwel een dubbele uitlaat nemen met 2 tussendempers................. iets wat je ook steeds meer ziet
andere vraag die bij me opkomt is mag je dan wel meer dempers aanbrengen ofwel een dubbele uitlaat nemen met 2 tussendempers................. iets wat je ook steeds meer ziet
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;