Even over Compo-setjes
ModeratorCOLON Moderator
-
CorollaGXI
- General member

- BerichtenCOLON 186
- GeregistreerdCOLON Ma Nov 30, 2009 14:54
Even over Compo-setjes
heeeeeeeeuJ,
Nu zijn mijn voorspeakahsz aan de beurt en wil ik dus graag een compo set erin hangen.
Maar nu valt me op dat ik vaak 13cm compo-sets tegen kom.
* wat is het verschil tussen 13- 16 cm compo set? ( domme vraag, maar 13 cm zou echt niet zachter hoeven te gaan dan 16, 13cm zou echt niet slechter klinken dan 16)
* waarom zou ik 13 pakken? waarom 16 ?
* waar moet je opletten bij het aanschaffen van een compo-set?
Bédankt,
latersz
Nu zijn mijn voorspeakahsz aan de beurt en wil ik dus graag een compo set erin hangen.
Maar nu valt me op dat ik vaak 13cm compo-sets tegen kom.
* wat is het verschil tussen 13- 16 cm compo set? ( domme vraag, maar 13 cm zou echt niet zachter hoeven te gaan dan 16, 13cm zou echt niet slechter klinken dan 16)
* waarom zou ik 13 pakken? waarom 16 ?
* waar moet je opletten bij het aanschaffen van een compo-set?
Bédankt,
latersz
Hallo? is daar iemand..
- Martijn
- Forum Admin

- BerichtenCOLON 6637
- GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06
Re: Even over Compo-setjes
13 zou je kunnen nemen als je het direct op de radio zet.. vaak is het RMS vermogen van een 13" kleiner en dus haal je meer rendement eruit. Daarnaast zal 13" zonder problemen passen terwijl 16" sms nog wat aanpaswerk nodig heeft ivm de inbouwdiepte.
Ik heb evt. nog CNC gemaakte aluminium pasplaten liggen voor E10 en 13"...
Let bij een composet op het vermogen als je geen versterker gebruikt en zeker de inbouwdiepte!
Ik heb evt. nog CNC gemaakte aluminium pasplaten liggen voor E10 en 13"...
Let bij een composet op het vermogen als je geen versterker gebruikt en zeker de inbouwdiepte!

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
-
AudioSystemRolla
- President member

- BerichtenCOLON 1895
- GeregistreerdCOLON Ma Dec 25, 2006 09:25
Re: Even over Compo-setjes
idd als je ze op de radio speelt ook letten op de gevoeligheid hoe gevoeliger hoe beter ze presteren met weinig vermogen
13 cm = vaak lichter
16 / 16,5 cm geeft meer / diepere bass weer vaak ook een warmer geluid
deze worden wel vaak via een versterker aangestuurd
dus het is helemaal afhankelijk van wat je wilt
13 cm = vaak lichter
16 / 16,5 cm geeft meer / diepere bass weer vaak ook een warmer geluid
deze worden wel vaak via een versterker aangestuurd
dus het is helemaal afhankelijk van wat je wilt
d(>_<)b
audio system does shake things up 
audio system does shake things up 
-
Riesh
- Special member

- BerichtenCOLON 709
- GeregistreerdCOLON Do Apr 24, 2008 09:05
Re: Even over Compo-setjes
Mijn ervaring: als het ff kan altijd de 16 variant pakken.
Als je gaat vergelijken tussen de 13 en de 16 variant van hetzelfde merk en type , dan legt de 13 het altijd af op volume, klank en basweergave
Als je gaat vergelijken tussen de 13 en de 16 variant van hetzelfde merk en type , dan legt de 13 het altijd af op volume, klank en basweergave
-
CorollaGXI
- General member

- BerichtenCOLON 186
- GeregistreerdCOLON Ma Nov 30, 2009 14:54
Re: Even over Compo-setjes
Bedankt voor de reactie's,
Het is allemaal logische taal idd.
maar kwam er acter dat mijn radio 19watt RMS speelt, maar HARD dat het gaat!! fak.
heb nu 16,5 van JBL 80 rms, maare die willen ook nog wel eens kraken met 19 wrms...
btw meer bass weergave etc. bij 16 vanzelf sprekend maar ben er van verzekerd dat mijn sub deze bass wel terug trekt
denk dat uiteindelijke verschillen niet zo spannend ver uit 1 lopen, en dat ik 13 cm ga pakken ivm fijne pasvorm...
Btw fader ik heb altijd naar achter voor een cetraler geluid dus ze worden toch al iets minder belast
bedankt voor de reacties, was zomaar benieuwd naar jullie ervaring(en) en adviezen.
groet
Het is allemaal logische taal idd.
maar kwam er acter dat mijn radio 19watt RMS speelt, maar HARD dat het gaat!! fak.
heb nu 16,5 van JBL 80 rms, maare die willen ook nog wel eens kraken met 19 wrms...
btw meer bass weergave etc. bij 16 vanzelf sprekend maar ben er van verzekerd dat mijn sub deze bass wel terug trekt
denk dat uiteindelijke verschillen niet zo spannend ver uit 1 lopen, en dat ik 13 cm ga pakken ivm fijne pasvorm...
Btw fader ik heb altijd naar achter voor een cetraler geluid dus ze worden toch al iets minder belast
bedankt voor de reacties, was zomaar benieuwd naar jullie ervaring(en) en adviezen.
groet
Hallo? is daar iemand..
-
CorollaGXI
- General member

- BerichtenCOLON 186
- GeregistreerdCOLON Ma Nov 30, 2009 14:54
Re: Even over Compo-setjes
Wat is trouwens de inbouw diepte bij een rolla, voor.
Heb een 5 deurs, mocht dat verschil uit maken.
Heb een 5 deurs, mocht dat verschil uit maken.
Hallo? is daar iemand..
-
AudioSystemRolla
- President member

- BerichtenCOLON 1895
- GeregistreerdCOLON Ma Dec 25, 2006 09:25
Re: Even over Compo-setjes
nou als je ringen maakt (of koopt )van 22 mm kan je zelfs helon kick's in de deur monteren en die zijn aardig diep 
d(>_<)b
audio system does shake things up 
audio system does shake things up 
-
Green Zing E10
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 1191
- GeregistreerdCOLON Vr Aug 28, 2009 09:04
Re: Even over Compo-setjes
Hard ja, maar dan klinkt het voor geen meter meerCorollaGXI schreefCOLONBedankt voor de reactie's,
Het is allemaal logische taal idd.
maar kwam er acter dat mijn radio 19watt RMS speelt, maar HARD dat het gaat!! fak.
heb nu 16,5 van JBL 80 rms, maare die willen ook nog wel eens kraken met 19 wrms...
btw meer bass weergave etc. bij 16 vanzelf sprekend maar ben er van verzekerd dat mijn sub deze bass wel terug trekt![]()
denk dat uiteindelijke verschillen niet zo spannend ver uit 1 lopen, en dat ik 13 cm ga pakken ivm fijne pasvorm...
Btw fader ik heb altijd naar achter voor een cetraler geluid dus ze worden toch al iets minder belast![]()
bedankt voor de reacties, was zomaar benieuwd naar jullie ervaring(en) en adviezen.
groet
Standaard zit er in de Corolla overigens 16,5 cm, dus waarom zou je dan kleiner gaan
The bigger the better
Je kunt je raamgeleiders nog een halve centimeter naar achter zetten en dan moet je in de originele speakerring wel 6 cm inbouwdiepte hebben. (al zou ik toch even een MDF ring gebruiken, zit het stukken beter vast)
Oh en wat betreft die bass, de subs pakken de echt lage tonen, maar de hogere bassfrequenties >80hz. en je middentonen wil je toch ook goed uit laten komen...daar zijn die woofertjes van de composet voor
Livin’ life in the fast lane
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
-
nizzzle
- Senior member

- BerichtenCOLON 313
- GeregistreerdCOLON Do Nov 12, 2009 23:07
Re: Even over Compo-setjes
je kan t ook anders aanpakken ik heb deze compo in de deur paste niet op de normale manier dus dan maar op de kop
ik dacht eerst dat ik dan veel geluid ging verliezen maar dat valt reuze mee

Dit is de Fusion NV compo 16,5 cm
ik dacht eerst dat ik dan veel geluid ging verliezen maar dat valt reuze mee

Dit is de Fusion NV compo 16,5 cm
-
Green Zing E10
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 1191
- GeregistreerdCOLON Vr Aug 28, 2009 09:04
Re: Even over Compo-setjes
Enne, speel je ze dan ook uit-fase of niet? ( met andere woorden, de plus op de min aansluiten en andersom)
Dat is namelijk wel de bedoeling als je speakers om gaat draaien
Dat is namelijk wel de bedoeling als je speakers om gaat draaien
Livin’ life in the fast lane
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
-
CorollaGXI
- General member

- BerichtenCOLON 186
- GeregistreerdCOLON Ma Nov 30, 2009 14:54
Re: Even over Compo-setjes
Nja ik ga toch voor 16 dan, ben alleen bang met inbouw diepte...
6 cm is max voor rolla? heb geen zin om te polyesteren etc
pak denk ik 100 rms, dat ik altijd nog op een versteker kan als ik wil.
6 cm is max voor rolla? heb geen zin om te polyesteren etc
pak denk ik 100 rms, dat ik altijd nog op een versteker kan als ik wil.
Hallo? is daar iemand..
-
nizzzle
- Senior member

- BerichtenCOLON 313
- GeregistreerdCOLON Do Nov 12, 2009 23:07
Re: Even over Compo-setjes
Geen flauw idee ik heb je laten inbouwen door een goeie vriend van me en dat doe ik niet zomaar die man heeft er verstand vanGreen Zing E10 schreefCOLONEnne, speel je ze dan ook uit-fase of niet? ( met andere woorden, de plus op de min aansluiten en andersom)
Dat is namelijk wel de bedoeling als je speakers om gaat draaien
maar ze klinken echt super van de week gaat de versterker erop maar als ik m weer spreek zal ik t even vragen k kan er zo 1 2 3 niet bij om even bij de filter te kijken
Groeten Niels