storingscode 52
ModeratorCOLON Moderator
-
R_Lee
- Starting member

- BerichtenCOLON 91
- GeregistreerdCOLON Do Jan 29, 2009 19:40
storingscode 52
Hallo allemaal,
Sinds kort ben ik in het bezig van een corolla E10. Echter heb ik er nu al een probleempje mee. En dat is dat het motormanagement-lampje gaat branden. Wanneer deze wordt uitgelezen, komt hier code 52 uit. Volgens internet zou dit duiden op een kapotte klopsensor (pingelsensor), maar de 4A-FE die in mijn corolla zit, zou deze niet hebben...!!!
Heeft iemand ideeën? Dit probleem gaat overigens gepaard met een hoger stationair toerental (1200 toeren) en een ratelend geluid van de motor (maar zouden ook kleppen kunnen zijn die mss gesteld moeten worden).
KM-stand is 167k km en distributie is bij aflevering vervangen.
Gr,
R_Lee
Sinds kort ben ik in het bezig van een corolla E10. Echter heb ik er nu al een probleempje mee. En dat is dat het motormanagement-lampje gaat branden. Wanneer deze wordt uitgelezen, komt hier code 52 uit. Volgens internet zou dit duiden op een kapotte klopsensor (pingelsensor), maar de 4A-FE die in mijn corolla zit, zou deze niet hebben...!!!
Heeft iemand ideeën? Dit probleem gaat overigens gepaard met een hoger stationair toerental (1200 toeren) en een ratelend geluid van de motor (maar zouden ook kleppen kunnen zijn die mss gesteld moeten worden).
KM-stand is 167k km en distributie is bij aflevering vervangen.
Gr,
R_Lee
-
Robbie F
- Moderator

- BerichtenCOLON 4544
- GeregistreerdCOLON Di Feb 10, 2004 21:40
Re: storingscode 52
hey hallo
een 4afe heeft wel een klopsensor zoals ik weet. achter op je blok onder je inlaatspruitstuk zou hij moeten zitten. maar ik denk eerder dat je drijfstanglagers er uit liggen als ik dit zo hoor. ratelt hij ook bij gas los laten en dan weer ff wat gas geven?
mvg robbie f
een 4afe heeft wel een klopsensor zoals ik weet. achter op je blok onder je inlaatspruitstuk zou hij moeten zitten. maar ik denk eerder dat je drijfstanglagers er uit liggen als ik dit zo hoor. ratelt hij ook bij gas los laten en dan weer ff wat gas geven?
mvg robbie f
Lexus IS-F 2011
Porsche Boxster S 3.2 2003
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
Porsche Boxster S 3.2 2003
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
-
R_Lee
- Starting member

- BerichtenCOLON 91
hmmmm...apart... mss dat het dan dus toch gewoon de sensor is inderdaad.
het ratelend geluid is overigens niet in de auto zelf te horen en is altijd gelijk, bij welk toerental dan ook. wat me wel opvalt (los van het probleem), is ook dat het klepdeksel wat apart zit (moertjes bovenop is het dopje doorboord met schroefdraad dat er doorheen komt en bougiekabels zitten wat hoog..)
het ratelend geluid is overigens niet in de auto zelf te horen en is altijd gelijk, bij welk toerental dan ook. wat me wel opvalt (los van het probleem), is ook dat het klepdeksel wat apart zit (moertjes bovenop is het dopje doorboord met schroefdraad dat er doorheen komt en bougiekabels zitten wat hoog..)
-
luca
- President member

- BerichtenCOLON 1528
- GeregistreerdCOLON Di Sep 17, 2002 00:08
mmmmm,er is mee gerotzooid!
sommige 4a-fe hebben trouwens geen klopsensor.
sommige 4a-fe hebben trouwens geen klopsensor.
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
-
R_Lee
- Starting member

- BerichtenCOLON 91
Dat vermoeden heb inderdaad ook!! Het wordt dinsdag gemaakt. Iemand enig idee of het erg schadelijk is om zo nog eventjes door te rijden?
-
luca
- President member

- BerichtenCOLON 1528
prettig zal ie het niet vinden!
maar stel dat er ze een andere motor in hebben gehangen zonder klopsensor,hoe willen ze hem repareren?
ik hoop voor je dat ze de boel oplossen.
maar stel dat er ze een andere motor in hebben gehangen zonder klopsensor,hoe willen ze hem repareren?
ik hoop voor je dat ze de boel oplossen.
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
-
R_Lee
- Starting member

- BerichtenCOLON 91
Mja in principe heb ik 1 mnd garantie op motor + vbak. En het bedrijf waar ik m vandaan heb, is nou gelukkig niet echt een garage van eigenaar B. de Haas. Dus ik verwacht wel dat het goedkomt. Ben er alleen wat huiverig voor dat ik schade heb gereden door die kapotte sensor. Op het moment heb ik 167k op de klok. Maar het plan is om minimaal 250 toch wel te halen..! Nu weet ik dat de 4a-fe's hele sterke blokjes zijn. Maar toch, dan moet er natuurlijk wel goed mee omgegaan worden.
Zal zo eens een foto maken van de achterkant. Ik vermoed dat ik de sensor al gevonden heb. Kom er alleen even zelf niet aan
Zal zo eens een foto maken van de achterkant. Ik vermoed dat ik de sensor al gevonden heb. Kom er alleen even zelf niet aan
-
R_Lee
- Starting member

- BerichtenCOLON 91
Autootje waar het om gaat:

Mijn klepdeksel.. Zo op de foto valt het niet zo erg op eigenlijk.

Grote versie vd foto: http://www.vderlee.nl/cforum/errorjan20 ... 54_big.JPG
Dacht dat het deze sensor is. Maar als ik nog eens goed kijkt, lijkt mij dat eerder de sensor die de kvstemperatuur aangeeft..

Mijn klepdeksel.. Zo op de foto valt het niet zo erg op eigenlijk.
Grote versie vd foto: http://www.vderlee.nl/cforum/errorjan20 ... 54_big.JPG
Dacht dat het deze sensor is. Maar als ik nog eens goed kijkt, lijkt mij dat eerder de sensor die de kvstemperatuur aangeeft..
-
luca
- President member

- BerichtenCOLON 1528
de sensor zit op de achterkant van het motorblok tussen de eerste en tweede cilinder.(die van de foto is van de koelvloeistof)
de motor ziet eruit alsof hij in de regen heeft gestaan,typisch geval van een sloopmotor.de roest bij de dynamo zegt het ook.
de motor ziet eruit alsof hij in de regen heeft gestaan,typisch geval van een sloopmotor.de roest bij de dynamo zegt het ook.
- Kees
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 3506
- GeregistreerdCOLON Di Okt 01, 2002 21:12
Thermosstaat is overigens ook net vervangen van dit ding. Na mijn proefronde niets aan de hand. Kachel weer ontzettend warm, meter net onder het midden en niets aan de hand.
Is ontlucht totdat de fan insloeg en daarna weer bijgevuld.
Op de thuisreis schijnt de meter weer naar onderen gevallen te zijn en veel minder warme lucht....
Is ontlucht totdat de fan insloeg en daarna weer bijgevuld.
Op de thuisreis schijnt de meter weer naar onderen gevallen te zijn en veel minder warme lucht....
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..
http://www.groundspeed.nl
- EP82 16v GT Turbo
- ZZW30 1.8 16v
-
R_Lee
- Starting member

- BerichtenCOLON 91
net nog even rondje gereden en 'goed warm' gemaakt. (moet toch wat met dir sneeuw!) streepje kwam daarna weer niet lager dan tot net onder t midden. ook niet bij langere tijd stationair draaien. ik kijk het de komende dagen even aan..
btw Kees, je bent n kei!!! thx voor je hulp!
btw Kees, je bent n kei!!! thx voor je hulp!
-
R_Lee
- Starting member

- BerichtenCOLON 91
Oke heb een nieuwtje. Vanmorgen even naar de dealer gegaan voor second opinion. Die gokken voor 99% zeker dat de distributie niet op de juiste stand staat. Iemand een idee of de 4a-fe's hier gevoelig voor zijn mbt schade?
-
Sgt_Lyna
- Forum Admin

- BerichtenCOLON 2453
- GeregistreerdCOLON Di Sep 07, 2010 15:22
Ik dacht dat de 4AFE daar tegen kon, hij draait iig niet in de soep als de riem breekt... maar als hij out-of-time is weet ik niet wat de gevolgen zijn...R_Lee schreefCOLONOke heb een nieuwtje. Vanmorgen even naar de dealer gegaan voor second opinion. Die gokken voor 99% zeker dat de distributie niet op de juiste stand staat. Iemand een idee of de 4a-fe's hier gevoelig voor zijn mbt schade?
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
- Blof-fan
- E-team

- BerichtenCOLON 7603
- GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15
4A-FE's zijn inderdaad non-interference blokken. De kleppen kunnen als het goed is hoe dan ook de zuigers nooit raken.
Maar als de motor echt heel ver ernaast gezeten had, dan had deze aanmerkelijk slechter gelopen. Dus kan me niet voorstellen dat het meer als 1 of 2 tandjes scheelt. Dan kan ie inderdaad misschien wel wat gaan pingelen en dat kán in extreme gevallen schade opleveren aan interne delen.
Maar ik denk dat het nu wel mee zal vallen eerlijk gezegd.
Maar als de motor echt heel ver ernaast gezeten had, dan had deze aanmerkelijk slechter gelopen. Dus kan me niet voorstellen dat het meer als 1 of 2 tandjes scheelt. Dan kan ie inderdaad misschien wel wat gaan pingelen en dat kán in extreme gevallen schade opleveren aan interne delen.
Maar ik denk dat het nu wel mee zal vallen eerlijk gezegd.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
-
luca
- President member

- BerichtenCOLON 1528
mooi,dit zegt genoeg over het gerommel van het kleppendeksel,die moet los om de riem te vervangen.
-
R_Lee
- Starting member

- BerichtenCOLON 91
Vandaag teruggeweest voor onderzoek. distri riem is gecheckt, klepspeling, verdelerkap/rotor.. daar nog n nieuw koolstaafje in.. heeft allemaal niet gebaat. motor zag er van binnen overigens wel erg schoon en netjes uit.
vervolgens testrit gemaakt zonder dat de klopsensor aangesloten was. nog steeds precies dezelfde verschijnselen. garage heeft nu eindelijk toch een nieuwe klopsensor besteld en wordt volgende week erin gezet. komt vast goe......
vervolgens testrit gemaakt zonder dat de klopsensor aangesloten was. nog steeds precies dezelfde verschijnselen. garage heeft nu eindelijk toch een nieuwe klopsensor besteld en wordt volgende week erin gezet. komt vast goe......
- Kees
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 3506
Ding liep verder gewoon goed, trok wat minder maar dat lag niet aan de motorBlof-fan schreefCOLON Maar als de motor echt heel ver ernaast gezeten had, dan had deze aanmerkelijk slechter gelopen. Dus kan me niet voorstellen dat het meer als 1 of 2 tandjes scheelt. Dan kan ie inderdaad misschien wel wat gaan pingelen en dat kán in extreme gevallen schade opleveren aan interne delen..
- EP82 16v GT Turbo
- ZZW30 1.8 16v
- EP82 16v GT Turbo
- ZZW30 1.8 16v
-
R_Lee
- Starting member

- BerichtenCOLON 91
nog een keer contact met de dealer gehad en naar de motor laten luisteren. hun blijven bij het punt dat het nog steeds bij de distributie ligt. dit doorgegeven aan het bedrijf waar de wagen vandaan komt. dinsdag gaat hij weer terug en wordt hij, met tel support van een toyota dealer, in orde gemaakt. ben benieuwd hoe dit na dinsdag verder gaat.
-
R_Lee
- Starting member

- BerichtenCOLON 91
Uiteindelijk heeft de garage het dus toch maar gegooid op een andere klopsensor (ondanks dat ze ervan overtuigd waren dat deze dingen nooooooooooooooooooit kapot gaan en het daarom dus op alle andere mogelijke plekken hebben gezocht). Probleem is als sneeuw voor de zon verdwenen.
Auto komt inmiddels ook weer redelijk op temperatuur. Misschien een combinatie van minder vorst + enkele luchtbelletjes er alsnog uit. KVS-pijl staat keurig op FULL in het expansievatje. Onder de dop heb ik de eerste dagen gecheckt. Hoefde nauwelijks iets bij.
Binnenkort als de vorst weg is, eens mijn motorruimte n beetje poetsen zodat het sloopblok-idee er een beetje van af gaat, he Luca?
In elk geval wel thx aan iedereen voor de hulp voor zo ver dat mogelijk was over internet!!
Denk dat ik binnenkort eens wat ATF bij de olie meng. Mss dat er dan wat vuil loskomt en een heeeeeeeeeeele kleine kans dat t tikken minder wordt. Ben benieuwd.
Auto komt inmiddels ook weer redelijk op temperatuur. Misschien een combinatie van minder vorst + enkele luchtbelletjes er alsnog uit. KVS-pijl staat keurig op FULL in het expansievatje. Onder de dop heb ik de eerste dagen gecheckt. Hoefde nauwelijks iets bij.
Binnenkort als de vorst weg is, eens mijn motorruimte n beetje poetsen zodat het sloopblok-idee er een beetje van af gaat, he Luca?
Denk dat ik binnenkort eens wat ATF bij de olie meng. Mss dat er dan wat vuil loskomt en een heeeeeeeeeeele kleine kans dat t tikken minder wordt. Ben benieuwd.
- Kees
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 3506
Denk dat er toch wat lucht in gezeten moet hebben aangezien ik het reservoir tot de rand toe gevuld had
- EP82 16v GT Turbo
- ZZW30 1.8 16v
- EP82 16v GT Turbo
- ZZW30 1.8 16v