lak beschermen tegen de zon
ModeratorCOLON Moderator
-
CRolla
- Newbie

- BerichtenCOLON 39
- GeregistreerdCOLON Vr Apr 01, 2011 15:19
lak beschermen tegen de zon
Ik kan me op gaan maken om de Corolla opnieuw te laten spuiten, de zon heeft de lak totaal vernield. Aangezien ik hem toch 5 dagen per week in de volle zon zal moeten parkeren wil ik na de spuitbeurt een beetje beter op de lak (proberen te) letten. Is er een wax of behandelmethode waardoor de zon mijn lak een beetje minder zal vernielen?
-
CoupÉter
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 9879
- GeregistreerdCOLON Wo Dec 20, 2006 13:25
Re: lak beschermen tegen de zon
laten spuiten met blanke lak. dan verkleurd hij niet meer.
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
-
Highway
- President member

- BerichtenCOLON 1819
- GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15
Re: lak beschermen tegen de zon
Yeps, met kwaliteit lak spuiten en een blanke laklaag. Deze is ook UV werend. De lak zal nog steeds wel verkleuren, maar veel minder snel en minder erg dan zonder blanke lak. En als je de auto toch al moet spuiten, zie ik geen reden te besparen op een laagje blanke lak.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
-
clk-p
- Special member

- BerichtenCOLON 920
- GeregistreerdCOLON Di Jan 17, 2012 11:47
Re: lak beschermen tegen de zon
ik zweer bij waxoil..
dit geeft een sterke panser op de laklaag en is makkelijk in gebruik.
kost wat maar dan heb je ook wat...
dit geeft een sterke panser op de laklaag en is makkelijk in gebruik.
kost wat maar dan heb je ook wat...
Corolla E11 1.6 R.I.P
Welcome Corolla G6-R (SOLD)
Grey Corolla TTE
Welcome Corolla G6-R (SOLD)
Grey Corolla TTE
-
nicknameless
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 514
- GeregistreerdCOLON Wo Jan 04, 2012 09:15
Re: lak beschermen tegen de zon
Beste clk-p,
mag ik je wijzen op het volgende topic betreffende een test van WaxOyl?
http://forum.carclean.nl/cc_postst9195/ ... ntser.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees even op je gemak het door en trek je conclusies.
mag ik je wijzen op het volgende topic betreffende een test van WaxOyl?
http://forum.carclean.nl/cc_postst9195/ ... ntser.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees even op je gemak het door en trek je conclusies.
-
Riesh
- Special member

- BerichtenCOLON 709
- GeregistreerdCOLON Do Apr 24, 2008 09:05
Re: lak beschermen tegen de zon
X-kote ??
-
clk-p
- Special member

- BerichtenCOLON 920
- GeregistreerdCOLON Di Jan 17, 2012 11:47
Re: lak beschermen tegen de zon
weet je wat het is, wat de test ook mag zeggen ik vind het fijn spul.nicknameless schreefCOLONBeste clk-p,
mag ik je wijzen op het volgende topic betreffende een test van WaxOyl?
http://forum.carclean.nl/cc_postst9195/ ... ntser.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees even op je gemak het door en trek je conclusies.
niet zo zeer die panser zelf in het sponsje, maar de 3in1 om het te onderhouden werkt geweldig.
is makkelijk op te brengen en nog makkelijker af te nemen en je auto blinkt erover en houd een langdurige werking (dat is mijn bevinding en hoef ik niet voor te lezen)ook hecht het vuil zich niet zo goed meer zodat het wassen makelijker gaat.
natuurlijk ieder zijn keuze..
Corolla E11 1.6 R.I.P
Welcome Corolla G6-R (SOLD)
Grey Corolla TTE
Welcome Corolla G6-R (SOLD)
Grey Corolla TTE
-
Highway
- President member

- BerichtenCOLON 1819
- GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15
Re: lak beschermen tegen de zon
Ieder heeft natuurlijk een voorkeur voor een middeltje. Persoonlijk gebruik ik de Poorboys EX, en Colinite wax. Maar daar gaat het even niet over.
Topic starter geeft al aan dat hij zijn auto over wil laten spuiten. In dat geval is mijn advies een laag blanke lak. Hij schrijft dat zijn lak reeds "vernield" is - nu weet ik natuurlijk niet precies wat hij daarmee bedoeld.
Indien de topic starter zijn auto goed wil polijsten, en het resultaat is dat zijn lak weer netjes wordt, dan zou die kunnen kijken naar een beschermend iets, en dan kom je op de middeltjes die genoemd zijn uit. Zonder enige bescherming wordt de lak inderdaad snel weer dof en slechter.
Mijn vraag aan de topic starter: wat is er precies mis met je lak? Over spuiten is niet goedkoop, als je de lak nog kan "redden" door eens goed te polijsten, hoef je mogelijk niet opnieuw te spuiten. Moet je de lak wel goed gaan bij houden.
Topic starter geeft al aan dat hij zijn auto over wil laten spuiten. In dat geval is mijn advies een laag blanke lak. Hij schrijft dat zijn lak reeds "vernield" is - nu weet ik natuurlijk niet precies wat hij daarmee bedoeld.
Indien de topic starter zijn auto goed wil polijsten, en het resultaat is dat zijn lak weer netjes wordt, dan zou die kunnen kijken naar een beschermend iets, en dan kom je op de middeltjes die genoemd zijn uit. Zonder enige bescherming wordt de lak inderdaad snel weer dof en slechter.
Mijn vraag aan de topic starter: wat is er precies mis met je lak? Over spuiten is niet goedkoop, als je de lak nog kan "redden" door eens goed te polijsten, hoef je mogelijk niet opnieuw te spuiten. Moet je de lak wel goed gaan bij houden.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
-
nicknameless
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 514
- GeregistreerdCOLON Wo Jan 04, 2012 09:15
Re: lak beschermen tegen de zon
Ik zie dat de topic starter in Costa Rica woont. Ik kan me voorstellen dat daar de temperaturen i.c.m. veel hete felle zon eerder een negatieve invloed heeft op de lak dan in ons kikkerlandje.
Met name lakken die 'natuurlijke' kleurpigmenten bevatten zoals geel en rood, zijn erg gevoelig voor uv straling.
Het enige wat de TS kan doen, is de lak zo goed mogelijk beschermen. Belangrijkste lijkt mij dat een wax en/of sealant (synthetische wax) die uv werende eigenschappen heeft.
Als de TS toch besluit de auto over te spuiten, dan is het raadzaam de auto de eerst komende tijd, een week of 4 niet te behandelen met een sealant. De naam zegt het al, de sluit de lak geheel af waardoor deze niet meer kan uitdampen c.q. uitharden.
Een wax kan wel, maar moet er wel eentje zijn die gemaakt is op basis van natuurlijke ingrediënten.
Normaal wordt er 5 tot 6 weken aangehouden qua droogtijd/uitdampen/uitharden in ons kikkerlandje, maar in Costa Rica lijken me de temperaturen beter zodat de droogtijd korter is.
Met name lakken die 'natuurlijke' kleurpigmenten bevatten zoals geel en rood, zijn erg gevoelig voor uv straling.
Het enige wat de TS kan doen, is de lak zo goed mogelijk beschermen. Belangrijkste lijkt mij dat een wax en/of sealant (synthetische wax) die uv werende eigenschappen heeft.
Als de TS toch besluit de auto over te spuiten, dan is het raadzaam de auto de eerst komende tijd, een week of 4 niet te behandelen met een sealant. De naam zegt het al, de sluit de lak geheel af waardoor deze niet meer kan uitdampen c.q. uitharden.
Een wax kan wel, maar moet er wel eentje zijn die gemaakt is op basis van natuurlijke ingrediënten.
Normaal wordt er 5 tot 6 weken aangehouden qua droogtijd/uitdampen/uitharden in ons kikkerlandje, maar in Costa Rica lijken me de temperaturen beter zodat de droogtijd korter is.
-
Riesh
- Special member

- BerichtenCOLON 709
- GeregistreerdCOLON Do Apr 24, 2008 09:05
Re: lak beschermen tegen de zon
Als de lak nog te redden is met een polijstbeurt/matteren, dan zou ik er daarna alsnog een blanke laklaag overheen zetten.
Dit kan op de traditionele manier, maar ook via een X-kote behandeling
Dit kan op de traditionele manier, maar ook via een X-kote behandeling
-
Guillaume
- General member

- BerichtenCOLON 200
- GeregistreerdCOLON Ma Sep 19, 2011 17:36
Re: lak beschermen tegen de zon
Ik denk inderdaad dat een uv-werende blanke laklaag de beste bescherming zal bieden tegen verkleuring.
2de optie zou zijn om een sealant of wax met uv-werende eigenschappen te gebruiken (spuit elf). Dit kan uiteraard ook over die blanke laklaag.
In ieder geval geen waxoyl gebruiken, in mijn ogen pure oplichterij door hun veel te hoge vraagprijs. Koop dan, zoals Highway, een vergelijkbare sealant zoals EX-P van Poorboy's World voor ongeveer 20 euro. Hiernaast nog een goede shampoo, washmitt en detailerspray en je hebt een vergelijkbaar 'waxoyl-setje' voor 10% van de waxoyl-prijs.
2de optie zou zijn om een sealant of wax met uv-werende eigenschappen te gebruiken (spuit elf). Dit kan uiteraard ook over die blanke laklaag.
-
Joseppe
- Freak

- BerichtenCOLON 8636
- GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12
Re: lak beschermen tegen de zon
Riesh schreefCOLONAls de lak nog te redden is met een polijstbeurt/matteren, dan zou ik er daarna alsnog een blanke laklaag overheen zetten.
Dit kan op de traditionele manier, maar ook via een X-kote behandeling
klopt, vult ook mooi de krasjes op. Kan je niet zelf doen heb ik begrepen maar moet je laten doen en is goedkoper dan spuiten
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Riesh
- Special member

- BerichtenCOLON 709
- GeregistreerdCOLON Do Apr 24, 2008 09:05
Re: lak beschermen tegen de zon
Ik heb het gezien bij de importeur en zit er over te denken om de lak van mijn Mazda ermee te behandelen
-
Joseppe
- Freak

- BerichtenCOLON 8636
- GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12
Re: lak beschermen tegen de zon
naar wat ik weet heeft steve het van driven2shine het ook al een tijdje. Schijnt toch een behoorlijke kluste zijn om het erop te krijgen goed .want als het eenmaal erop zit en droog is is het behoorlijk bulletproof. Vooral devoorbehandeling is zeer belangrijk had ik begrepen.
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Riesh
- Special member

- BerichtenCOLON 709
- GeregistreerdCOLON Do Apr 24, 2008 09:05
Re: lak beschermen tegen de zon
klopt, het is een 2 componentensysteem. DE blanke lak laag die je daarmee krijgt is sterker dan een fabrieks blanke lak laag.
Toen ik er was waren ze bezig met een verso waarvan de motorkap niet goed was gegaan. Het kostte heel wat moeite om de xkote laag er weer af te krijgen (die slechts 1 dag oud was)
Toen ik er was waren ze bezig met een verso waarvan de motorkap niet goed was gegaan. Het kostte heel wat moeite om de xkote laag er weer af te krijgen (die slechts 1 dag oud was)
-
CRolla
- Newbie

- BerichtenCOLON 39
- GeregistreerdCOLON Vr Apr 01, 2011 15:19
Re: lak beschermen tegen de zon
Hee bedankt voor de reacties en sorry voor mijn late reactie.
De lak is op dit moment eigenlijk aan het loslaten, ik heb een baby blauwe rolla en nadat de lak blaren begon te veronen (verfpistool op verf effect) en kleurde bruin. Daarna verdwijnt de lak gewoon, ik denk door weer en wind en begint er een zilverachtige kleur onder het blauw te vertonen. Opnieuw spuiten is dus echt nodig, de UV intensiteit in Costa Rica is vergelijkbaar met die van de Sahara dus de lak heeft nu eenmaal wat te lijden. Ik zal zoeken naar een spuiter die goede lak en blanke lak heeft, en eens kijken of driven2shine wat is.
De uithardingstijd is eigenlijk wel een goeie, dan moet ik tot het einde van het regenseizoen wachten.
De lak is op dit moment eigenlijk aan het loslaten, ik heb een baby blauwe rolla en nadat de lak blaren begon te veronen (verfpistool op verf effect) en kleurde bruin. Daarna verdwijnt de lak gewoon, ik denk door weer en wind en begint er een zilverachtige kleur onder het blauw te vertonen. Opnieuw spuiten is dus echt nodig, de UV intensiteit in Costa Rica is vergelijkbaar met die van de Sahara dus de lak heeft nu eenmaal wat te lijden. Ik zal zoeken naar een spuiter die goede lak en blanke lak heeft, en eens kijken of driven2shine wat is.
De uithardingstijd is eigenlijk wel een goeie, dan moet ik tot het einde van het regenseizoen wachten.
-
Joseppe
- Freak

- BerichtenCOLON 8636
- GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12
Re: lak beschermen tegen de zon
CRolla schreefCOLONHee bedankt voor de reacties en sorry voor mijn late reactie.
De lak is op dit moment eigenlijk aan het loslaten, ik heb een baby blauwe rolla en nadat de lak blaren begon te veronen (verfpistool op verf effect) en kleurde bruin. Daarna verdwijnt de lak gewoon, ik denk door weer en wind en begint er een zilverachtige kleur onder het blauw te vertonen. Opnieuw spuiten is dus echt nodig, de UV intensiteit in Costa Rica is vergelijkbaar met die van de Sahara dus de lak heeft nu eenmaal wat te lijden. Ik zal zoeken naar een spuiter die goede lak en blanke lak heeft, en eens kijken of driven2shine wat is.
De uithardingstijd is eigenlijk wel een goeie, dan moet ik tot het einde van het regenseizoen wachten.
het laten spuiten in Nederland is helaas een dure klus vanwege diverse millieuvoorwaardes,eisn en natuurlijj de hoge loonkosten.
Het kan zo maar zijn dat die in Costa Rica stukken lager liggen,zoals je wel meer in andere landen ziet datdit stukken lager ligt.
Zo ken ik iemand die een huisje heeft in Roemenie en daar om de 5 jaar zijn E8 GT laat overspuiten voor nog geen 400 euro. En dan is de kwaliteit nog redelijk tot goed te noemen ook nog.
Mischien zijn er bedrijfjes daar ie X kote behandelingen uitvoeren voor een nette prijs.
Zou dit eerst gewoon eens eerst uitzoeken...
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
CRolla
- Newbie

- BerichtenCOLON 39
- GeregistreerdCOLON Vr Apr 01, 2011 15:19
Re: lak beschermen tegen de zon
Her en der heb ik vernomen dat ik voor zo'n $800 de auto kan spuiten, maar ik zal nog wat meer rond vragen.
-
Joseppe
- Freak

- BerichtenCOLON 8636
- GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12
Re: lak beschermen tegen de zon
CRolla schreefCOLONHer en der heb ik vernomen dat ik voor zo'n $800 de auto kan spuiten, maar ik zal nog wat meer rond vragen.
als dat inc.demonteren en monteren is is dat niet duur, grof gerekend is dat ong.een 750 euro hier in Nederland ben je minimaal het dubbele kwijt.
Een behandeling met X kote gaag hier al naar wat ik begrepen heb minimaal 400 euro kosten. Dus reken maar na ......
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Highway
- President member

- BerichtenCOLON 1819
- GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15
Re: lak beschermen tegen de zon
Voor ong. 750 euro kan je hier in Nederland een auto wel laten over spuiten, dat is dan alleen aan de buitekant, en moet je de auto ook volledig zelf spuitklaar maken.
Laat je alles doen, dan ben je al snel 1500 euro + kwijt.
Laat je alles doen, dan ben je al snel 1500 euro + kwijt.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
-
CRolla
- Newbie

- BerichtenCOLON 39
- GeregistreerdCOLON Vr Apr 01, 2011 15:19
Re: lak beschermen tegen de zon
750 Euro extra zou dan zo'n 12 uur aan voorwerk zijn? Ik vind die €750 voor het spuiten eigenlijk heel redelijk, ik ga uit van een liter of 11 aan lak, dat lijkt me al gauw €600. Als ik $200 zou betalen aan manuren dan mogen ze wel een beetje schuren en polijsten, voor veel mensen is dat al een halve maand aan salaris.