GZE rebuild

Over de aandacht...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 4357
GeregistreerdCOLON Ma Jan 20, 2003 22:17

GZE rebuild

Bericht door Gtsi-R »

Heren,

Gezien dat de golf cabrio nu “straat legaal” GTD is uitgevoerd, (Benzine naar turbo-diesel) en ook bij de RDW zo bekend is heb ik wat tijd over voor wat anders.
Nu is straat legaal een groot woord, gezien dat het blok niet meer helemaal standaard is. Hij is voorzien van speciaal opgebouwde brandstofpomp. (11mm plunjer ipv 9mm, 1.9tdi nokkenschijf, Governor Mod) en injectoren met unimog internals, grotere turbo en 2,25” uitlaat en sprinter IC. Laat ik het er maar op houden dat we in de winter geen koude start verrijking meer nodig hebben :lol: #roetisgoed

Ik heb in de hoek nog wel een projectje staan als ik me niet vergis. In de vorm van een AE86 GZE. Nu word het al tijd om hem eens een keer de spuitcabine in te duwen maar ook tijd voor groot onderhoud aan de motor. Het zweten word me iets te gortig.
Ik ben dus van plan hem voor het spuiten motorisch weer op te frissen / rebuilden.

Dus we komen op het punt onderdelen bestellen :D en dan is de vraag, wat hebben we nodig.

Naar mijn weten en via de spec site van Club4AG.com heb ik een Japanse early AE92 GZE (88-90) 145pk , gezien de L –jet luchtweger en de DLI.
Al kwam dat niet overeen met het whp in Goes 2009, welke op 141 lag bij 0,6bar druk. Gezien dat het blok toen 20 jaar oud was, en er ook nog wat voor aandrijfverliezen moet worden gerekend..

Maar als het neer komt, zijn de spullen die ik nodig heb voor de rebuild toepasbaar zijn bij de verschillende generaties?
Ik wil verder geen dure aanpassingen doen, hoef niet qua performance het onderste uit de kan te halen, al wil ik een kleine upgrade niet uitsluiten

Ik denk aan:

* complete pakking set / keerringen.
*Zuigerveren /olieschaapring
*Krukas en drijfstanglagers
*kopbouten
*Koppakking

Wat is het beste om bepaalde onderdelen te bestellen qua leverancier?

Koppakking zit ik o.a. te denken aan een “robuuste” stalen variant, gezien ik met een T3 krukaspulley rondrijd op 0,9bar, maar wil wel weten of dat het niet nadelig is voor mijn compressieverhouding.


Gr Roel
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
Gebruikers-avatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 9543
GeregistreerdCOLON Di Mrt 30, 2010 09:12

Re: GZE rebuild

Bericht door Bart-E11 »

kan de copressor het wel aan met die druk
hoorde dat er een teflon coating in de compressor zit die wegsmelt als hij te warm wordt (te hoge druk)
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreefCOLONIs dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreefCOLON Nee z'n 5
Niek
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1339
GeregistreerdCOLON Zo Okt 23, 2005 14:35

Re: GZE rebuild

Bericht door Niek »

heb je deze vraag ook gesteld op club4ag of aeu86.org? Daar zit iig de meeste kennis hierover.

Ik zat aan het volgende te denken:
*complete pakking set / keerringen. -> OEM
*Zuigerveren /olieschaapring -> OEM of aftermarket incl zuigers, maar wel de gap checken
*Krukas en drijfstanglagers -> ACL
*kopbouten -> ARP
*Koppakking -> staal, maar idd wel ff narekenen welke dikte je moet hebben.

Andere dingen waar je aan kan denken is:
- SC (laten) reviseren.
- klepseals vervangen
- kleppen vervangen voor grotere en laten infrezen in de kop
- klepveren vervangen
- andere nokken asses? dan zoiezo de 3 hierboven ook doen
- kop porten/flowen
- aftermarket zuigers?
- hoe zit het verder met je onderstel qua rubbers, RCA's etc

hoelang wil je het lijstje hebben, of.. hoever wil je gaan?
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
MR2 2.0 3SGE GTi '93 - Mooi weer
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 9879
GeregistreerdCOLON Wo Dec 20, 2006 13:25

Re: GZE rebuild

Bericht door CoupÉter »

hey Roel,

Leuk dat je hem zo goed aan gaat pakken. Ook met de buitenkant erbij. :D

Misschien kun je onderdelen bestellen bij JDM autoparts of SV-Sportcars. Leveren onwijs veel en voor een zeer gunstige prijs!
Zij zijn ook handelaar hier op het forum.
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Re: GZE rebuild

Bericht door MzKzM »

Drijfstangen zou ik van carillo of arrow nemen, zuigers afhankelijk van de compressie die je wilt draaien.
lagers kun je eigenlijk van elk merk nemen maar let erop dat de olie groef niet helemaal rond loopt zoals billzilla aanraad. (heb ergens een documentje van clevite over de krachten bij 50%, 75% en 100% oliegroef)

Mocht je alle functionaliteit van je ABV willen behouden maar toch de druk hoger in kunnen stellen, ik laat voor het einde van het jaar wat kopietjes van mijn cusco ABV maken. Prijzen moet ik nog even over nadenken (moet zelf de eindfactuur nog krijgen namelijk) maar het wordt waarschijnlijk op een "core change" basis gedaan.

14 PSI zou naar het luid het maximum voor de SC zijn voordat de teflon coating zou smelten.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 4357
GeregistreerdCOLON Ma Jan 20, 2003 22:17

Re: GZE rebuild

Bericht door Gtsi-R »

Guys,

alvast bedankt voor de inspanning, maar het is mij niet de bedoeling om de zuigers en of kleppen te gaan vervangen.
Heb nog geen vraag gesteld op andere fora. Volgt nog wel.
Hoogstens de kleppen opnieuw inslijpen indien noodzakelijk :D maar wil wel de schaapveer en zuigerveren vervangen omdat het toch los ligt, iig de toestand eens goed bekijken als het los ligt en vanaf daar de definitieve beslissing maken! Maar ik heb totaal geen aanwijzingen tot olieverbruik tot nu toe, zoals bij mijn E10 wel het geval was.
Er komen ook geen andere nokkenassen of verstelbare camshafts, en met flowen zal ik ook niet veel bereiken.. het is geblazen :D hoeft niet te zuigen. Geef mijn geld liever uit voor een dikker uitlaatspruitstuk en een fatsoenlijke uitlaat.

De 0,9 bar druk moet de SC aankunnen, SC revisie zit er niet in, main bearing is niet meer verkrijgbaar naar mijn weten. Dus het blijft bij een oliewissel daar ;)
Ik ben juist ooit met het onderstel begonnen: nieuwe wiellagers achter, ander diff, swaybars, coilovers ophangingsrubbers etc. voor wat dat betreft heb ik alleen nog RCA’s of NRCA’s nodig. Dus dat is al zeer stabiel 
Ik dacht zelf ook al richting de dealer te gaan voor een pakking kit, maar lagers en bouten kan beter zijn aftermarket. Maar het gaat mij er meer om, als ik iets voor een GZE koop aftermarket op bij de dealer, kan het verschil in de generatie geen problemen opleveren?

Denk dat het misschien beter is om dit topic in mijn project page te plakken…

Kwam op http://www.ae92gts.com/gze/gze_rebuild1.html" onclick="window.open(this.href);return false; het volgende onderdeelnummer al tegen van een rebuild gasket kit van Toyota.
04111-16112 kan iemand zien of dat dit de juiste is? ik had ooit EPC .. ooit...
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Re: GZE rebuild

Bericht door Joseppe »

hoi roel, lang niet gezien. Moet die rolla nog een keer van je spotten.

Mischien eens aan bloffan vragen die heeft volgens mij ook een gze liggen en is daar ook mee bezig geweest kwa revisie.
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Robbie F
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4544
GeregistreerdCOLON Di Feb 10, 2004 21:40

Re: GZE rebuild

Bericht door Robbie F »

hey hallo

de overhaul pakking set is nr: 04111-16110

mocht je meer onderdelen nodignrs nodig hebben hoor ik het wel

mvg robbie f
Lexus IS-F 2011
Porsche Boxster S 3.2 2003
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 4357
GeregistreerdCOLON Ma Jan 20, 2003 22:17

Re: GZE rebuild

Bericht door Gtsi-R »

Joseppe schreefCOLONhoi roel, lang niet gezien. Moet die rolla nog een keer van je spotten.

Mischien eens aan bloffan vragen die heeft volgens mij ook een gze liggen en is daar ook mee bezig geweest kwa revisie.
he.. ik las bijna Spuiten... dacht dat is handig ;)
maar zal wel even bij Bloffan buurten jah

Robbie F schreefCOLONhey hallo

de overhaul pakking set is nr: 04111-16110

mocht je meer onderdelen nodignrs nodig hebben hoor ik het wel

mvg robbie f
thanks Rob, is er een verklaring voor waarom het onderdeelnummer afwijkt van het nummer eindigend op de 12 welke ik had gevonden via ae92gts.com?
En als ik mijn dealer naar delen wil laten zoeken om te bestellen, via welke weg is dat dan het beste op te zoeken?


Gr Roel
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Re: GZE rebuild

Bericht door MzKzM »

Dan kun je het beste het modelnummer doorgeven denk ik Dat is: AE92-BCMXR

Dat is de modelcode voor de AE92 4AGZE uit 1988.

Het nummer wat je op ae92gts gevonden had komt in mijn EPC niet eens voor.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7603
GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15

Re: GZE rebuild

Bericht door Blof-fan »

Gtsi-R schreefCOLON maar zal wel even bij Bloffan buurten jah
U riep? :lol:

Ik heb inderdaad nog wel een GZE liggen, maar die wacht ook nog altijd op een revisie. Ik heb echter een '90-'92 AE92 blok met MAP en DLI ;)
Maar zou in principe niet uit moeten maken. Alle GZE's maken gebruik van het 4A-GE 7-ribs onderblok. Dus wat dat betreft veranderd er niets aan de pakkingssets.
Enige waar je even op moet letten is dat de eerdere GZE's (Die van jou dus) gebruik maakten van de Bigport 4A-GE kop en de latere generaties de Smallport kop. Die pakkingen zijn uiteraard niet uitwisselbaar ;)

Achtermarket koppakking zou je elke willekeurige 4A-GE pakking kunnen gebruiken. Ze gebruiken de standaard 4A-GE koppen en onderblokken. Enkel de internals en de aanbouwdelen zijn anders. Dus ook de ARP boutensets voor de 4A-GE moeten gewoon op de 4A-GZE passen.
Zuigerveren zijn waarschijnlijk wel weer specifiek, aangezien de GZE andere internals gebruikt.

Lagers zou ik ook gewoon van de dealer halen, die doen echt niet onder voor bijvoorbeeld de ACL lagers. Zou alleen nog wel een prijsverschil in kunnen zitten, maar dat heb ik nog nooit verder uitgezocht.
Wel van te voren even kijken welke maat lagers je nodig gaat hebben voor je ze besteld natuurlijk. Even je lagerkappen en krukas opmeten etc.

En als de boel dan toch uit elkaar ligt, denk dan ook meteen eens aan duburren en misschien zelfs een stukje blueprinten. Kosten meestal nagenoeg niks extra dan wat tijd met de dremel ofzo en je blok kan er wel merkbaar mooier van gaan lopen :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 4357
GeregistreerdCOLON Ma Jan 20, 2003 22:17

Re: GZE rebuild

Bericht door Gtsi-R »

En kan je ergens aan zien of het een smallport of bigport is?
Ik wil namelijk precies weten met wat ik te doen heb!

Ben ondanks de luchtweger en dis-bobine nog niet compleet overtuigd van herkomst / donorauto.
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7603
GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15

Re: GZE rebuild

Bericht door Blof-fan »

Dat kan zeker. Even het inlaatspruitstuk demonteren en kijken naar de vorm van de inlaatkanalen:

Afbeelding

Op bovenstaande foto de bovenste kop even buiten beschouwing laten. Dat is een 1st gen 4A-FE.
Maar daaronder zie je Smallport 4A-GE kop en daaronder de Bigport kop.
Denk niet dat ik dan nog hoef uit te leggen hoe ze aan hun naam komen :roll:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 4357
GeregistreerdCOLON Ma Jan 20, 2003 22:17

Re: GZE rebuild

Bericht door Gtsi-R »

en wat is in de basis het betere spruitstuk en waarom ?
maar dan word het dus pas bekend als het inlaatspruitstuk eraf ligt.
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
Niek
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1339
GeregistreerdCOLON Zo Okt 23, 2005 14:35

Re: GZE rebuild

Bericht door Niek »

Bovernste is een bigport intake, onderste is een smallport intake.
Je kan al zien dat de runners van een smallport dunner zijn en daardoor is de ruimte tussen bijvoorbeeld de 3e en 4e runner groter. zie rode cirkel.
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
MR2 2.0 3SGE GTi '93 - Mooi weer
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7603
GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15

Re: GZE rebuild

Bericht door Blof-fan »

Jah, om de inlaatkanalen te bekijken moet die er toch even af, maar als de hele boel uit elkaar gaat maakt dat toch niet uit?
Aan de kanalen zelf is het aand e butienkant wel een beetje te zien, maar niet echt heel duidelijk en ook dan moet je waarschijnlijk het een en ander verwijderen om erbij te komen...

Voor de GZE is er eigenlijk maar 1 soort inlaatspruitstuk (zij het dan met grotere of kleinere kanalen) maar dat correspondeert natuurlijk weer gewoon met de motor die je hebt ;) Een Bigport spruitstuk past niet (Nou jah, mechanisch past het wel, maar de kanalen komen niet overeen dan natuurlijk) op de Smallport en vica versa.
En het inlaatspruitstuk van de GZE heeft mij persoonlijk nooit echt kunnen bekoren met z'n dog-leg runners. Maar dat gaat helaas niet anders, want anders is er geen ruimte voor de SC. Een N/A spruittuk past eigenlijk niet echt zonder het een en ander flink te moeten verbouwen.

Ik heb wel plannen voor mijn GZE, maar dat is ook maar de vraag of het werkt en heeft nogal wat voeten in aarde. Dat zal jij waarschijnlijk veel te ver gaan :lol:

Edit: Je was me net voor Niek :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Re: GZE rebuild

Bericht door MzKzM »

Blof-fan schreefCOLONEen Bigport spruitstuk past niet (Nou jah, mechanisch past het wel, maar de kanalen komen niet overeen dan natuurlijk) op de Smallport en vica versa.
Tenzij je zo'n poort adapter gebruikt natuurlijk. Laat ik er daar nou 1 van hebben liggen... :lol:
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 4357
GeregistreerdCOLON Ma Jan 20, 2003 22:17

Re: GZE rebuild

Bericht door Gtsi-R »

Zijn volgende onderdeelnummers correct voor mijn motorblok? :

16100-19115 PUMP ASSY, ENGINE WATER
90910-02120 BOLT(FOR CYLINDER HEAD SET),INTAKE
90910-02121 BOLT(FOR CYLINDER HEADSET),EXHAUST
90201-10344WASHER, PLATE(FOR CYLINDER HEADSET)
13568-19145 distributieriem?
13505-16021 Spanrol?

Volgende is afhankelijk van de maatvoering:

13011-16200 SET ZUIGERVEREN, STD
13011-16170 SET ZUIGERVEREN,STD
13013-16200 SET ZUIGERVEREN,O/S 0.50
13041-16071-01 DRIJFSTANGLAGERS
13041-16071-02 DRIJFSTANGLAGERS
13041-16071-03 DRIJFSTANGLAGERS


Ik heb iig de gasket set besteld! en moet even kijken wat daar allemaal tussen zit! de foto was nochal vaag! (of dat de klepseal inclusief zijn etc)

Gr Roel
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7603
GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15

Re: GZE rebuild

Bericht door Blof-fan »

Ik had een paar andere nummers gevonden dan die jij in je lijstje hebt staan:

90109-10058 voor de kopbouten inlaatkant
90109-10059 voor de kopbouten uitlaatkant
13568-16010 voor de distributieriem (Er worden verschillende nummer opgegeven voor 88-89 motoren en 90-91 motoren. Dit nummer is dan voor de eerdere bigport motoren lijkt me)
13505-16020 voor de spanrol (Zelfde verhaal met eerdere en latere motoren hoewel ik niet precies weet wat er veranderd is)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Robbie F
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4544
GeregistreerdCOLON Di Feb 10, 2004 21:40

Re: GZE rebuild

Bericht door Robbie F »

Gtsi-R schreefCOLONZijn volgende onderdeelnummers correct voor mijn motorblok? :

16100-19115 PUMP ASSY, ENGINE WATER
90910-02120 BOLT(FOR CYLINDER HEAD SET),INTAKE
90910-02121 BOLT(FOR CYLINDER HEADSET),EXHAUST
90201-10344WASHER, PLATE(FOR CYLINDER HEADSET)
13568-19145 distributieriem?
13505-16021 Spanrol?

Volgende is afhankelijk van de maatvoering:

13011-16200 SET ZUIGERVEREN, STD
13011-16170 SET ZUIGERVEREN,STD
13013-16200 SET ZUIGERVEREN,O/S 0.50
13041-16071-01 DRIJFSTANGLAGERS
13041-16071-02 DRIJFSTANGLAGERS
13041-16071-03 DRIJFSTANGLAGERS


Ik heb iig de gasket set besteld! en moet even kijken wat daar allemaal tussen zit! de foto was nochal vaag! (of dat de klepseal inclusief zijn etc)

Gr Roel

hey roel,

je waterpomp is toch mee vervangen samen met de distributieriem een 3 jaar terug. die zou ik lekker laten zitten want na 3 jaar is hij echt niet versleten hoor

mvg robbie f
Lexus IS-F 2011
Porsche Boxster S 3.2 2003
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 4357
GeregistreerdCOLON Ma Jan 20, 2003 22:17

Re: GZE rebuild

Bericht door Gtsi-R »

Robbie,

volgens mij is het al langer geleden, :) tijd vliegt voorbij!! :lol:
ik heb ergens bij de distriburtie een onverklaarbaar lager geluidje zitten, wil de pomp nu wel laten zitten, en bekijk alles eers even als het los is..

mochten bevoorbeeld de lagers er nog goed uit zien, dan vervang ik ze niet. ga de kosten niet onnodig opstoken, de delen zijn allemaal duur zat!! het zijn geen VW prijzen, die zijn toch wat zachter
Maar wil wel wat vooronderzoek hebben gedaan :) voor als ik delen toch nodig heb, dat ik het zo besteld heb!

Gr Roel
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
BUTTON_POST_REPLY