Gezien dat de golf cabrio nu “straat legaal” GTD is uitgevoerd, (Benzine naar turbo-diesel) en ook bij de RDW zo bekend is heb ik wat tijd over voor wat anders.
Nu is straat legaal een groot woord, gezien dat het blok niet meer helemaal standaard is. Hij is voorzien van speciaal opgebouwde brandstofpomp. (11mm plunjer ipv 9mm, 1.9tdi nokkenschijf, Governor Mod) en injectoren met unimog internals, grotere turbo en 2,25” uitlaat en sprinter IC. Laat ik het er maar op houden dat we in de winter geen koude start verrijking meer nodig hebben
Ik heb in de hoek nog wel een projectje staan als ik me niet vergis. In de vorm van een AE86 GZE. Nu word het al tijd om hem eens een keer de spuitcabine in te duwen maar ook tijd voor groot onderhoud aan de motor. Het zweten word me iets te gortig.
Ik ben dus van plan hem voor het spuiten motorisch weer op te frissen / rebuilden.
Dus we komen op het punt onderdelen bestellen
Naar mijn weten en via de spec site van Club4AG.com heb ik een Japanse early AE92 GZE (88-90) 145pk , gezien de L –jet luchtweger en de DLI.
Al kwam dat niet overeen met het whp in Goes 2009, welke op 141 lag bij 0,6bar druk. Gezien dat het blok toen 20 jaar oud was, en er ook nog wat voor aandrijfverliezen moet worden gerekend..
Maar als het neer komt, zijn de spullen die ik nodig heb voor de rebuild toepasbaar zijn bij de verschillende generaties?
Ik wil verder geen dure aanpassingen doen, hoef niet qua performance het onderste uit de kan te halen, al wil ik een kleine upgrade niet uitsluiten
Ik denk aan:
* complete pakking set / keerringen.
*Zuigerveren /olieschaapring
*Krukas en drijfstanglagers
*kopbouten
*Koppakking
Wat is het beste om bepaalde onderdelen te bestellen qua leverancier?
Koppakking zit ik o.a. te denken aan een “robuuste” stalen variant, gezien ik met een T3 krukaspulley rondrijd op 0,9bar, maar wil wel weten of dat het niet nadelig is voor mijn compressieverhouding.
Gr Roel