Ik heb vorige week een Corolla G6 gekocht uit 1999 bij een handelaar en nu wil ik de Corolla deze week bij een officiele Toyotadealer even laten nakijken op eventueel achterstallig onderhoud wat ik over het hoofd heb gezien bij de aanschaf.
Nu weet ik na een week rijden dat een aantal dingen sowieso niet 100% zijn en over bepaalde dingen twijfel ik. Daarom vraag ik jullie hulp.
Ik weet bijvoorbeeld dat enkele interieurlampjes het niet doen, zo is de helft van de kilometerteller niet verlicht (vanaf de 110 km/u wordt het donker), en één draaiknop van de airco-instellingen. Nu vraag ik me daarnaast af of ook de knopjes van de elektrische raambediening normaal gesproken verlicht moeten zijn. Hier hebben jullie vast antwoord op?
Op wat voor kosten zou ik moeten rekenen als ik al deze lampjes laat vervangen denken jullie?
Tevens ben ik achter een wellicht wat groter probleem gekomen de afgelopen week. Ten eerste reageert de motor zeer heftig bij gas loslaten en gasgeven, een soort schok, alsof de motor erg kantelt. We kennen allemaal wel dat de auto licht schokt als je het gas loslaat, maar dit doet de auto vrij heftig. Zouden dit de motorsteunen kunnen zijn wellicht?
Verder ben ik erachter gekomen dat de wielophanging af en toe (dus niet altijd) kraakt bij het nemen van drempels. Hier laat ik uiteraard ook naar kijken, ik vermoed de draagarm(rubbers)?
Ook heb ik inmiddels één keer meegemaakt dat de auto de eerste 100 meter dreigt af te slaan met koude motor zodra je de koppeling intrapt. Daarna heeft die nergens last meer van. Ik dacht aan het gasklephuis?
Al met al nogal een lijst van achterstallig onderhoud welke me niet is opgevallen bij het proefrijden en op de dag zelf. Maar nu vraag ik me af of ik de Corolla eerst even helemaal kan laten nakijken, en specifiek bovenstaande punten moet benoemen, of dat ik beter gelijk een grote beurt kan laten geven ipv eerst een algemene check?
Ik ga er vanuit dat het allemaal relatief eenvoudige dingen zullen zijn en dat de Corolla na een stevige onderhoudsbeurt weer in prima conditie zal verkeren.