bougies zelf vervangen

Over de aandacht...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
kilometervreter
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON Zo Apr 22, 2012 09:25

bougies zelf vervangen

Bericht door kilometervreter »

Ik heb een corolla verso van 2008, 1600 cc.
Wat voor handelingen moet ik verrichten om tot bij de bougies te komen?
De zwarte plastic kap op de motor kan ik ervanaf halen.
Dan zie ik ik 4 injectors die de motor in gaan. (Daar zal ik vanaf blijven)
En bovenop de motor zitten 4 zwarte vierkante koppen.
Op de moertjes staat "10" op. Moet ik die los draaien en ben ik dan bij de bougies, om die met een bougie sleutel los te draaien?
Weet iemand hier meer van?
aygo tuner
Special member
Special member
BerichtenCOLON 795
GeregistreerdCOLON Wo Sep 08, 2010 01:09

Re: bougies zelf vervangen

Bericht door aygo tuner »

Hallo.

Dat zijn inderdaad de bougie doppen omdat je vvti hebt zitten deze geschroeft.
Die draaie je los dan haal je de doppen er uit kan wat strakker zitten en dan zie je de bougie,s zitten en die kun je er dan uit draaien.
oowhja wel met bougie sleutel. terug zetten is het zelfde als het los halen alleen anders om.

gr,s aygo tuner
1 stand vol gas.

1 engine dead. 6/7 laps zandvoort.

second engine 79hp en 99.8nm.
Normal 68hp en 91.0 nm.

new car soon

Aygo Bleu comfort.
Gebruikers-avatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 9543
GeregistreerdCOLON Di Mrt 30, 2010 09:12

Re: bougies zelf vervangen

Bericht door Bart-E11 »

ennn kopervet ?
anders gaan ze de volgende keer moeilijk los
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreefCOLONIs dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreefCOLON Nee z'n 5
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Re: bougies zelf vervangen

Bericht door Joseppe »

Bart-E11 schreefCOLONennn kopervet ?
anders gaan ze de volgende keer moeilijk los
zo strak hoef je ze toch ook niet te draaien?
Doe het altijd met het doppensetje, daar zit een bougiedop bij.
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
kilometervreter
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON Zo Apr 22, 2012 09:25

Re: bougies zelf vervangen

Bericht door kilometervreter »

Bedankt voor de reacties!!

Inmiddels is het me gelukt om de zwarte koppen los te draaien en de stekker eruit te halen.
De zwarte kop met huls heb ik eruit kunnen halen.
Maar waar zit of anders gezegd hoe kan ik bij de bougie komen?
Moet ik van die huls nog een stuk rubber ervan draaien of draaien?
luca
President member
President member
BerichtenCOLON 1528
GeregistreerdCOLON Di Sep 17, 2002 00:08

Re: bougies zelf vervangen

Bericht door luca »

kilometervreter schreefCOLONBedankt voor de reacties!!

Inmiddels is het me gelukt om de zwarte koppen los te draaien en de stekker eruit te halen.
De zwarte kop met huls heb ik eruit kunnen halen.
Maar waar zit of anders gezegd hoe kan ik bij de bougie komen?
Moet ik van die huls nog een stuk rubber ervan draaien of draaien?
hu?ik begrijp het niet helemaal,als je de zwarte koppen los hebt,die gewoon bobine's heten ben je bij de bougies.de bougies moet je niet vastrossen bij het vastdraaien,op het moment dat de bougie vastloopt hoef je een lichte draai te geven om ze vast te draaien.kopervet hoeft niet,dat gebruik je alleen bij oude fords en opel.
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Re: bougies zelf vervangen

Bericht door Joseppe »

zie je wel.

Maar bougies zitten soms wat dieper en kan je met een bougiedop die algemeen bij ieder doppensetje zitten losdraaien. Bij de mannesman van nog geen tientje van mij wel. In de dop zit een rubbere rimg die de bougie vasthoid zodat je hem met de dop met verlengstuk en ratel er eenvoudig uit kan draaien. Heb het albij verschillende auto's gedaan, altijd nog gelukt. Wel oppassen dat je niks in de gaten laat vallen of te ruw draait en mischien de bougie breekt en er stukjes vanaf komen. Dat vind je motorblokkie niet fijn.
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY