Enorme tellerafwijking

Over al het overige, het andere, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Turbodesk
Junior member
Junior member
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON Zo Nov 11, 2012 14:41

Enorme tellerafwijking

Bericht door Turbodesk »

Gisteren kwam ik er via de navigatie achter dat de auto echt een enorme tellerafwijking heeft.

Als ik 90 km/h op de teller rijd dan rijd ik op gps 80 km/h.
Als ik 135 km/h op de teller rijd dan rijd ik op gps 120 km/h.

Er liggen de originele maat banden onder 195/50/15.

Is hier iets aan te doen? Volgens de dealer niet. Iemand een idee hierover?
Gebruikers-avatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 9543
GeregistreerdCOLON Di Mrt 30, 2010 09:12

Re: Enorme tellerafwijking

Bericht door Bart-E11 »

Verschillende oplossingen:

Je wijzer loshalen en rijdend met gps er weer opzetten
wel op een lege weg natuurlijk

maar op de g6(r) hoort ook 195 55 15 op te zitten

Maar de tellerafwijking is vrij normaal op de e10 en e11
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreefCOLONIs dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreefCOLON Nee z'n 5
clk-p
Special member
Special member
BerichtenCOLON 920
GeregistreerdCOLON Di Jan 17, 2012 11:47

Bericht door clk-p »

Turbodesk schreefCOLONGisteren kwam ik er via de navigatie achter dat de auto echt een enorme tellerafwijking heeft.

Als ik 90 km/h op de teller rijd dan rijd ik op gps 80 km/h.
Als ik 135 km/h op de teller rijd dan rijd ik op gps 120 km/h.

Er liggen de originele maat banden onder 195/50/15.

Is hier iets aan te doen? Volgens de dealer niet. Iemand een idee hierover?
volgens mij is dat niet origineel.

dacht dat 185-65-14 orgineel was voor een g6
en 175-65-14 voor de normale 1.3 en 1.6.
tellers wijken altijd wel wat af van de gps, je kunt dit oplossen door hogere banden te monteren
Corolla E11 1.6 R.I.P
Welcome Corolla G6-R (SOLD)
Grey Corolla TTE
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819
GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15

Bericht door Highway »

Bart heeft gelijk, 195 55 15 is de juiste maat indien je 195 breed en 15" neemt. 50 is je band te klein, en zal je teller hierdoor afwijken. Verder heeft de E10 en E11 zoals gemeld, een redelijke teller afwijking. Deze afwijking + te kleine banden resulteerd in deze afwijkingen.

Je kan, zoals voorgesteld, de naald opnieuw plaatsen alleen los je hiermee het probleem niet op. Als je hem op bijv. 120 juist afstelt, kan het best zijn dat die op 50 km/h of 140km/h niet goed is.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Turbodesk
Junior member
Junior member
BerichtenCOLON 143

Bericht door Turbodesk »

Bedankt voor de snelle reacties.

Als ik in die banden afmetingen tool ga kijken wat het verschil is tussen de 195/50/15 en de 195/55/15 dan is dat niet zo veel.
Bij 120 km/h is dat 4 km/h.

Als ik dus andere banden er onder hang dan zit ik nog met een verschil van 11 km/h.

Het valt mij ook op dat veel meer E11 rijders hier op het forum op de 195/50/15 banden rijd. Is dat met een reden?

De naald van de kilometerteller zou ik er dus voorzichtig af kunnen halen? Heeft iemand dat toevallig al een keer gedaan?
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819
GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15

Bericht door Highway »

De reden dat er hier veel met 50 i.p.v. 55 rijden, is gewoon wegens de prijs. 55 zijn een stuk duurder dan 50. Verder vinden sommige dat een iets dunnere band er beter uit ziet.

De teller afwijking heb je ook met de juiste banden - bij zo ongeveer iedere auto wel. Je hebt altijd wat afwijking van teller tot teller, deze moet binnen een bepaalde marge zitten. Om ervoor te zorgen dat je niet te hard rijdt omdat je teller te langzaam aanwijst, zorgen ze dat je een afwijking hebt naar boven (dus dat de meter meer aangeeft dan echt).

Deze afwijking (stel 10km/h) plus de afwijking van je banden (4 km/h) kom je dus al snel uit op 14km/h afwijking.

Ik heb zelf 195/55/15 banden eronder zitten, tellerafwijking tot ong 80 is zeer minimaal, maar daarna wordt de afwijking snel groter (130 op teller is ong 120 echt).
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Ninja
Special member
Special member
BerichtenCOLON 870
GeregistreerdCOLON Di Aug 21, 2007 01:16

Bericht door Ninja »

Turbodesk schreefCOLONBedankt voor de snelle reacties.

Als ik in die banden afmetingen tool ga kijken wat het verschil is tussen de 195/50/15 en de 195/55/15 dan is dat niet zo veel.
Bij 120 km/h is dat 4 km/h.

Als ik dus andere banden er onder hang dan zit ik nog met een verschil van 11 km/h.

Het valt mij ook op dat veel meer E11 rijders hier op het forum op de 195/50/15 banden rijd. Is dat met een reden?

De naald van de kilometerteller zou ik er dus voorzichtig af kunnen halen? Heeft iemand dat toevallig al een keer gedaan?
heb de naald er al eens vanaf gehaald .
je moet wel wat kracht gebruiken om hem los te krijgen .
en zoals ze al eerder vermelde heb ik hem onder het rijden met de gps terug geplaatst.
heb nu geen afwijking meer
Corolla E11 S Satin Black
Corolla E11 S Cool Water Blue

ZX6R Ninja
Guillaume
General member
General member
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON Ma Sep 19, 2011 17:36

Bericht door Guillaume »

Een standaard tellerafwijking op een auto is vrij normaal. Die marge zit er standaard in, waardoor je ietsjes langzamer rijdt dan dat de teller aangeeft.

De afwijking zit procentueel meestal rond de 8-10% van de gereden snelheid, bij 50km/uur is de snelheidsafwijking dus ong. 4 km/uur, bij 120km/uur is deze dan ongeveer 11km/uur.

Neem je minder hoge banden zoals je nu hebt, dan wordt die % afwijking groter. Neem je iets hogere banden, dan wordt de afwijking minder. Op hoge snelheden kan daar dus makkelijk 5km/uur extra verschil in komen.

Ik vind het geen storend iets, omdat ik weet dat dit normaal is, wat de afwijking is en dat ik er rekening mee kan houden. Mocht jij het wel storend vinden, dan kun je 'knoeien' met de teller of andere banden kopen. Succes in ieder geval :)
Turbodesk
Junior member
Junior member
BerichtenCOLON 143

Bericht door Turbodesk »

Ik weet dat er een marge op zit alleen is dat bij mij (vind ik) erg veel.

Als het weer wat beter wordt dan ga ik toch eens proberen wat Ninja ook heeft gedaan.
ILLKIDD
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 242
GeregistreerdCOLON Wo Jun 06, 2007 19:34

Bericht door ILLKIDD »

Ik werd ooit frontaal geflits met ongeveer 90 op de teller op een 80 weg. Allerlaatste 207sw lease auto. Tomtom gaf toen 80 aan als ik ongeveer 90 rij. Ik weet dat 207 geen top auto is. De ingestelde cruisecontrol snelheid is hoger dan wat de teller aan geeft met een paar km/u

Met mijn prive auto ongveer 285 op de teller (TRD, dus geen aftermarket) en 265 Tomtom. En ik heb grotere diameter banden dan oem. Dus zou de snelheid hoger moeten liggen.

Ik geloof geen van beide maar als ik moet wedden, gok ik all mijn geld op de teller van de auto.

Dus ik denk niet dat je met je teller moet gaan rommellen. Je hoef mij niet te geloven het is natuurlijk eigen risico.
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Bericht door Joseppe »

Bart-E11 schreefCOLONVerschillende oplossingen:

Je wijzer loshalen en rijdend met gps er weer opzetten
wel op een lege weg natuurlijk

maar op de g6(r) hoort ook 195 55 15 op te zitten

Maar de tellerafwijking is vrij normaal op de e10 en e11

alle auto's hebben een telerafwijking vaak 3% maar kan meer zijn. Deze is wel ingesteld op de standaardbandenmaat/velg waarmee een auto geleverd word. Ga je over oo andere vaak grotere velgen en banden neemt deze afwijking alleen maar toe. Daarnaast werk de frisheid van je blok,algemene staat van je auto etc.ook behoorlijk mee. Ik weet via d gps waar ong.de echte goede snelheden van mijn auto op de teller liggen. Je kan inderdaad de rotzooi gaan loshalen maar als je eraan gewend ben dan is het ook geen probleem meer.
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Alexander
President member
President member
BerichtenCOLON 1242
GeregistreerdCOLON Zo Mei 15, 2005 18:56

Bericht door Alexander »

Ik blijf het wel altijd spannend vinden, afwijkende snelhied t.o.v. gps
Toch kies ik er altijd voor om op plekken waar gefiltst wordt de snelheid op de snelheidsmeter aan te houden en niet af te gaan op de gps, just in case..
Heb namelijk geen idee hoe de apparatuur van radarcontroles of (mobiele) flitspalen is afgesteld.
Sommige mensen hebben een duur horloge, ik heb liever de tijd....
BUTTON_POST_REPLY