afwijking snelheidsmeter (te langzaam)
ModeratorCOLON Moderator
-
willemhoekstra
- Newbie

- BerichtenCOLON 48
- GeregistreerdCOLON Di Okt 01, 2013 10:51
afwijking snelheidsmeter (te langzaam)
Hallo,
Mijn E10 Corolla liftback 1994 heeft sinds enige tijd het volgende probleempje: de snelheidmeter geeft een veel te lage snelheid aan:
Bijvoorbeeld bij 120 geeft hij slechts 100 aan, bij lagere snelheden wordt de afwijking wat kleiner maar nog altijd fors.
Ik heb de verschillende fora al afgezocht, en dit probleem van een forse afwijking heb ik niet echt gevonden.
Waar kan ik nu het beste zoeken? In de opnemer op de versnellingsbak, of de tellerbak zelf een bekijken (of vervangen)
Ik heb een opnemer voor in de versnellingsbak liggen, maar ben wat huiverig die om te ruilen, loopt er meteen olie uit de bak als ik de opnemer eruit haal?
bedankt alvast voor het meedenken
Willem
Mijn E10 Corolla liftback 1994 heeft sinds enige tijd het volgende probleempje: de snelheidmeter geeft een veel te lage snelheid aan:
Bijvoorbeeld bij 120 geeft hij slechts 100 aan, bij lagere snelheden wordt de afwijking wat kleiner maar nog altijd fors.
Ik heb de verschillende fora al afgezocht, en dit probleem van een forse afwijking heb ik niet echt gevonden.
Waar kan ik nu het beste zoeken? In de opnemer op de versnellingsbak, of de tellerbak zelf een bekijken (of vervangen)
Ik heb een opnemer voor in de versnellingsbak liggen, maar ben wat huiverig die om te ruilen, loopt er meteen olie uit de bak als ik de opnemer eruit haal?
bedankt alvast voor het meedenken
Willem
We hebben een Corolla E10 1994 liftback die te koop staat en een Previa 2004 voor als we met z'n allen op stap gaan..... Onze E10 liftback is naar afrika nu een sedan uit 2007 (een E15?)
-
Joseppe
- Freak

- BerichtenCOLON 8636
- GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12
Re: afwijking snelheidsmeter (te langzaam)
andere velgen of andere bandenmaat is wat ik zo kan bedenken ?.
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
willemhoekstra
- Newbie

- BerichtenCOLON 48
Bedankt voor je reactie,Joseppe schreefCOLONandere velgen of andere bandenmaat is wat ik zo kan bedenken ?.
Nee er is al 15 jaar niets aan veranderd. De afwijking is wel heel erg groot.
Ik denk zelf dat één van de Hall sensoren in de opnemer kaduuk is waardoor ik een kwart minder pulsen krijg voor de snelheidsmeter.
Ik ga nog even controleren of de afstand (kilometer teller) in dezelfde mate afwijkt, zo ja dan is het waarschijnlijk de opnemer op de versnellingsbak
We hebben een Corolla E10 1994 liftback die te koop staat en een Previa 2004 voor als we met z'n allen op stap gaan..... Onze E10 liftback is naar afrika nu een sedan uit 2007 (een E15?)
-
Bob95
- Starting member

- BerichtenCOLON 51
- GeregistreerdCOLON Za Jan 18, 2014 19:23
Hoe heb je het verschil gemeten? Want bij mij geeft hij 120 op de teller aan, terwijl ik volgens de TomTom 110 rij, maar als me pa dan naast me rijd geeft zijne ook 120 aan, TomTom is niet betrouwbaar daar voor.
-
willemhoekstra
- Newbie

- BerichtenCOLON 48
Ik heb het met verschillende navigatie systemen gemeten, dit zou toch het nauwkeurigst moeten zijnBob95 schreefCOLONHoe heb je het verschil gemeten? Want bij mij geeft hij 120 op de teller aan, terwijl ik volgens de TomTom 110 rij, maar als me pa dan naast me rijd geeft zijne ook 120 aan, TomTom is niet betrouwbaar daar voor.
Normaal geven auto's vaak iets teveel aan (zoals bij jou en jouw pa beide hetzelfde).
Ik zal eens noteren bij hoeveel toeren ik bijvoorbeeld 100 rijd (in 5), en dat eens met andere corolla vergelijken,,,
-
Highway
- President member

- BerichtenCOLON 1819
- GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15
Teller wijkt meestal naar boven af, dus dat deze meer aangeeft als je ook daadwerkelijk rijdt.
Dat die van jou minder aangeeft, kan veel redenen hebben. Er kan iets mis zijn met de sensor in je bak, maar er kan ook iets mis zijn met je tellerhuis.
Ik dacht dat je de sensor kan testen met een multimeter. Even zoeken op internet of het forum hoe dat moet.
Andere optie is dat je teller niet goed meer is. Zou je deze als test kunnen wisselen met die van iemand anders om te testen, dan weet je zeker waar het aan ligt.
Een nieuwe / andere teller zou je vrij makkelijk op de sloop kunnen halen, alleen moet je deze dan waarschijnlijk wel betalen.
Dat die van jou minder aangeeft, kan veel redenen hebben. Er kan iets mis zijn met de sensor in je bak, maar er kan ook iets mis zijn met je tellerhuis.
Ik dacht dat je de sensor kan testen met een multimeter. Even zoeken op internet of het forum hoe dat moet.
Andere optie is dat je teller niet goed meer is. Zou je deze als test kunnen wisselen met die van iemand anders om te testen, dan weet je zeker waar het aan ligt.
Een nieuwe / andere teller zou je vrij makkelijk op de sloop kunnen halen, alleen moet je deze dan waarschijnlijk wel betalen.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
-
onnaj
- President member

- BerichtenCOLON 1073
- GeregistreerdCOLON Zo Okt 14, 2007 21:09
Volgens mij kun je die sensor zo vervangen zonder olie eraf te laten...als het goed is zit er namelijk niet ZO veel olie in je bak 
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
-
Highway
- President member

- BerichtenCOLON 1819
Klopt, sensor zit bovenop de bak die kan je er zo af draaien zonder dat er olie uit valt. Wel oppassen, bij de E11 zit hier een dun sealringetje - als de E10 die heeft - dat je deze niet laat vallen / kwijt raakt.onnaj schreefCOLONVolgens mij kun je die sensor zo vervangen zonder olie eraf te laten...als het goed is zit er namelijk niet ZO veel olie in je bak
Skoda Superb 1.8tsi
-
willemhoekstra
- Newbie

- BerichtenCOLON 48
Bedankt !!Highway schreefCOLONKlopt, sensor zit bovenop de bak die kan je er zo af draaien zonder dat er olie uit valt. Wel oppassen, bij de E11 zit hier een dun sealringetje - als de E10 die heeft - dat je deze niet laat vallen / kwijt raakt.onnaj schreefCOLONVolgens mij kun je die sensor zo vervangen zonder olie eraf te laten...als het goed is zit er namelijk niet ZO veel olie in je bak
Ik denk dat de sensor op de bak eens ga verwisselen, ik heb namelijk nog een complete versnellingsbak liggen met sensor dus kan ook op mijn gemak bekijken hoe dat erop/erin zit
-
willemhoekstra
- Newbie

- BerichtenCOLON 48
Bedankt !Highway schreefCOLONTeller wijkt meestal naar boven af, dus dat deze meer aangeeft als je ook daadwerkelijk rijdt.
Ja ik heb iets gevonden over de sensor, die zou 4 pulsen per omwenteling moeten geven (bij een amerikaanse corolla tenminste), maar dat moet de wagen even met de voorwielen omhoog
-
Niek
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 1339
- GeregistreerdCOLON Zo Okt 23, 2005 14:35
wat het ook heel goed kan zijn is dat de capaciteitjes op de tellerunit zelf vergaan zijn. Dus op de print van de km teller in de tellerunit.
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
MR2 2.0 3SGE GTi '93 - Mooi weer
- Bart-E11
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 9543
- GeregistreerdCOLON Di Mrt 30, 2010 09:12
Heb je toevallig mijn bak er al in zitten ?
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreefCOLONIs dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreefCOLON Nee z'n 5
-
willemhoekstra
- Newbie

- BerichtenCOLON 48
Ha Bart,Bart-E11 schreefCOLONHeb je toevallig mijn bak er al in zitten ?
Nee jouw bak zit er nog niet in de oude gaat nog steeds redelijk. De opnemer voor de snelheidsmeter die er nog in zit kan ik in ieder geval eens proberen. Ondertussen wel de antenne vervangen, het contactslot en alle sloten van de deuren vervangen (om dezelfde sleutel te houden).
Maar iemand heeft ondertussen ook mijn bumper gemold, (wel centjes voor gekregen van haar verzekering), dus nog wel een klusje te doen binnenkort.
Maar deze auto gaat zeker 20 jaar worden !!
Rijdt alles bij jullie nog OK???
Laatst gewijzigd door 1 op willemhoekstra, in totaal 0 keer gewijzigd.
-
Bob95
- Starting member

- BerichtenCOLON 51
Mij is altijd verteld dat dat juist niet zo is, er zit een klein verschil tussen de sateliet in je GPS, daarom mag je ook niet zeggen tegen de politie maar op mn GPS reed ik niet te hard, die kloppen niet ook zelf 100%. Wat je kan doen is net zoals wat ik gedaan heb, maar dan met je buurman een rond snel rijden, en gewoon met elkaar bellen en standen vergelijken.willemhoekstra schreefCOLONIk heb het met verschillende navigatie systemen gemeten, dit zou toch het nauwkeurigst moeten zijn
Normaal geven auto's vaak iets teveel aan (zoals bij jou en jouw pa beide hetzelfde).
Ik zal eens noteren bij hoeveel toeren ik bijvoorbeeld 100 rijd (in 5), en dat eens met andere corolla vergelijken,,,
-
willemhoekstra
- Newbie

- BerichtenCOLON 48
Bedankt! gaan we doen, mijn Buurman heeft een nieuwe landcruiser die wil ik wel even proberenBob95 schreefCOLONMij is altijd verteld dat dat juist niet zo is, er zit een klein verschil tussen de sateliet in je GPS, daarom mag je ook niet zeggen tegen de politie maar op mn GPS reed ik niet te hard, die kloppen niet ook zelf 100%. Wat je kan doen is net zoals wat ik gedaan heb, maar dan met je buurman een rond snel rijden, en gewoon met elkaar bellen en standen vergelijken.willemhoekstra schreefCOLONIk heb het met verschillende navigatie systemen gemeten, dit zou toch het nauwkeurigst moeten zijn
Hoe het ook zij: 20 km te langzaam ga ik wel wat aan doen
-
willemhoekstra
- Newbie

- BerichtenCOLON 48
Ik ben elektronicus dus dat zou moeten lukken daar eens naar te kijken... bedankt!Niek schreefCOLONwat het ook heel goed kan zijn is dat de capaciteitjes op de tellerunit zelf vergaan zijn. Dus op de print van de km teller in de tellerunit.
een schema vinden van de print zal wel te hoog gegrepen zijn vrees ik.....
-
Niek
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 1339
- GeregistreerdCOLON Zo Okt 23, 2005 14:35
yupwillemhoekstra schreefCOLON een schema vinden van de print zal wel te hoog gegrepen zijn vrees ik.....
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
-
Bob95
- Starting member

- BerichtenCOLON 51
20 KM is inderdaad gek zat ja, dan begint het echt vervelend te worden.willemhoekstra schreefCOLON Bedankt! gaan we doen, mijn Buurman heeft een nieuwe landcruiser die wil ik wel even proberen
-
willemhoekstra
- Newbie

- BerichtenCOLON 48
Jazeker en DUUR vooralBob95 schreefCOLON20 KM is inderdaad gek zat ja, dan begint het echt vervelend te worden.willemhoekstra schreefCOLON Bedankt! gaan we doen, mijn Buurman heeft een nieuwe landcruiser die wil ik wel even proberen
-
willemhoekstra
- Newbie

- BerichtenCOLON 48
Update : gerepareerd !!!
Ik heb als eerste via Marktplaats een andere tellerbak geregeld, om tijd te kunnen besteden aan de mijne.
Deze was toch iets anders omdat de brandstofmeter (benzine meter) heel anders reageerde, nl deze bleef heel lang op "vol" staan om vervolgens niet verder te dalen dan halfvol. Verder had deze blauwe lampjes en tellerringen buiten mijn smaak.
Het verhaal van de brandstofmeter is hier eerder op het forum voorbij gekomen en blijkbaar zijn er verschillende versies opnemers in de tank, die weer hun eigen versie van de brandstofmeter behoeven
Maar goed ik kon rijden en eens de tellerbak bekijken. Wat me meteen opviel is dat er vloeistof uit een aantal Elco's (condensatoren) liep. Deze lekten dus diëlectricum en houden dan ook niet electrische lading meer vast. (Dus lekten in tweeërlei opzicht (zoals als Niek al opmerkte) Ik heb deze vervangen en de tellerbak teruggeplaatst. En ja hoor alles werkt weer als vanouds !!!
Op de foto zie je de drie Elco's die zijn vervangen

Ik heb als eerste via Marktplaats een andere tellerbak geregeld, om tijd te kunnen besteden aan de mijne.
Deze was toch iets anders omdat de brandstofmeter (benzine meter) heel anders reageerde, nl deze bleef heel lang op "vol" staan om vervolgens niet verder te dalen dan halfvol. Verder had deze blauwe lampjes en tellerringen buiten mijn smaak.
Het verhaal van de brandstofmeter is hier eerder op het forum voorbij gekomen en blijkbaar zijn er verschillende versies opnemers in de tank, die weer hun eigen versie van de brandstofmeter behoeven
Maar goed ik kon rijden en eens de tellerbak bekijken. Wat me meteen opviel is dat er vloeistof uit een aantal Elco's (condensatoren) liep. Deze lekten dus diëlectricum en houden dan ook niet electrische lading meer vast. (Dus lekten in tweeërlei opzicht (zoals als Niek al opmerkte) Ik heb deze vervangen en de tellerbak teruggeplaatst. En ja hoor alles werkt weer als vanouds !!!
Op de foto zie je de drie Elco's die zijn vervangen

- Martijn
- Forum Admin

- BerichtenCOLON 6638
- GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06
Mooi dat je het opgelost hebt!
Heb hier nog een tellerbak liggen die niet meer dan 90 km/u wil aangeven.
Naald loopt helemaal vrij dus wellicht ook lekkende/kapotte condensators??

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
-
willemhoekstra
- Newbie

- BerichtenCOLON 48
Zou zomaar kunnen, bij de mijne kwam er zichtbaar vloeistof uit de elco's, maar die kunnen ook stuk zijn zonder dat je het van buiten ziet.Martijn schreefCOLONMooi dat je het opgelost hebt!
In een auto, en zeker het dashboard kan heel heet worden. Elco's kunnen daar op den duur niet tegen (nou ja 20jaar is wel best lang
-
Highway
- President member

- BerichtenCOLON 1819
Mooi dat het nu is opgelost, en ook dat je terugkoppeld wat het was. Nu kunnen andere mensen met soortgelijke problemen dit ook even controlleren.
Skoda Superb 1.8tsi