Stuur komt niet terug

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Stuur komt niet terug

Bericht door jaapio »

Wie herkent het volgende fenomeen en weet de oplossing?

Sinds ik de GTSi in bezit heb zijn er heel wat zaken vernieuwd, veranderd.
Met name de veerpoten/schobrekers. Veerpootlagers voor.
Dat was destijds een heel gedoe. Nieuwe monroes en dan blijken ze al kapot te zijn. Weer nieuwe, ook kapot etc etc.
Dan de Eibach veren die net zo stug zijn als die wat eronder zaten etc etc. een heel verhaal dus.

Sindsdien vond ik sowieso al de wegligging niet echt helemaal jofel was. Ik schreef dat toe aan het feit dat ik de MR2 gewend was en die een veel betere wegligging heeft.
Vervelendste vond ik wel dat het stuur niet geheel in neutraal stand terug keerde na het nemen van een bocht.

Vorige week heb ik winterbanden laten monteren. Het niet terug keren in neutraal stand na het nemen van een bocht is nu erger geworden. Denkelijk doordat deze banden zachter zijn of zo.

Ik neem toch aan dat als je 100km/h op de snelweg rijd, er een lange flauwe bocht is waarbij stuurslag nodig is, je het stuur los laat deze dan terug naar neutraal gaat?

Tegendeel is waar. Laat ik in die flauwe bocht het stuur los dan blijft de auto gewoon die bocht volgen. Zo wel links als een rechterbocht. Als ik rechtdoor rijd en het stuur los laat blijft de auto ook gewoon rechtdoor rijden. Auto trekt niet naar links of rechts, ook niet tijden het remmen. Al meerdere malen de auto laten uitlijnen.

Ik vind dit fenomeen erg vervelend. Je bent constant aan het corrigeren wat niet de bedoeling is lijkt me.

Veerpoten en veerpoot lagers zijn nieuw. Zou het kunnen zijn dat hier iets niet goed aan is? Verkeerd type lager zo. Ze zijn op kenteken besteld iig.

Stuurhuis wellicht? Kan het me haast niet voorstellen met een km stand van nog geen 125000.

Ik ben erg benieuwd of iemand ook met zso iets te maken heeft gehad en hoe dit opgelost is.


Binnenkort gaat een toyota monteur er ook eens naar kijken iig.
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door corollapowerrr »

Ik denk toch aan onjuist camber of onjuiste stand van de schokbrekers. Kijk eens of je toplager een voor en achterzijde heeft, dat je ze dus niet achterste voren gemonteerd hebt
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door jaapio »

Zelfde gedachten had ik ook al vwb de veerpoten en wat daarbij hoort. Maar we gaan dit zeker mee nemen als die monteur er naar gaat kijken. ;)

Uitlijning zou ook kunnen. Dan ga ik toch eens ergens anders de auto laten uitlijnen als straks alles los is geweest.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door Blof-fan »

Je stuur moet bij elke auto, ten alle tijde weer terugkeren in de neutraal stand als je het stuur los laat. Als dit niet gebeurd vermoed ik ook dat er iets niet helemaal klopt in de ophanging van de auto.
Zou het even een keer goed laten controleren
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Tombo
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 20:18

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door Tombo »

Laat je sporing eens nakijken, mogelijk te veel uitspoor? Ik vind mijn E11 ook relatief nerveus rijden/sturen en niet snel genoeg terug komen, nu snap ik dat het geen vergelijk is met mijn oude Avensis of S80 (langere wielbasis), maar ik vermoed dat mijn E11 te veel uitspoor heeft.
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door corollapowerrr »

Ik denk dat het caster niet goed is
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Toyota_e10
President member
President member
Berichten: 1341
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 18:51
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door Toyota_e10 »

Zijn de banden goed gemonteerd (rotatie pijlen)
Taberim@..Assen ..::TOYOTA::..>Auris<
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door jaapio »

Ik ga morgen eens kijken of de banden goed zitten idd…..

Zaterdag gaat een Toyota monteur eens kijken wat het probleem kan zijn.

Lijkt wel of het erger wordt…….. :?

Ik ben toch wel heel erg benieuwd wat de oorzaak is. Echt niet fijn rijden zo.
Tombo
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 20:18

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door Tombo »

corollapowerrr schreef: do dec 14, 2017 16:02 Ik denk dat het caster niet goed is
Dat kan natuurlijk ook nog. Iig kan het geen kwaad om je uitlijning te laten nakijken (iets wat ik binnenkort ook ga laten doen).
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door jaapio »

Begin oktober nog uit laten lijnen na de bak wissel.

Zou je toch zeggen dat de uitlijning goed zou moeten zijn toch????? :?

Aan uitlijnen inmiddels ook al een vermogen kwijt..... wat ik zou kunnen doen is nu ergens anders laten uitlijnen. Echter, als morgen de veerpoten eronderuit gaan kan ik weer gaan uitlijnen.

anyway, op de banden staat "outside" dus die zitten goed aangezien er verder geen rijrichting pijl of zo iets op staat.
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door jaapio »

Zo dan,

De Toyota monteur heeft de boel eens goed na gekeken.
Stuur gaat soepel. Veerpoten en lagers zitten goed. (niet los gehad) Kan je weinig aan verkeerd doen volgens hem.
Caster is niet af te stellen.
Dus zo geen gekke dingen te zien.

Er zat wel iets te veel olie in de stuurpomp. 0.5cm boven het merktekentje in koude toestand. Wat teveel is hebben we eruit gehaald.

Volgens hem kunnen het twee dingen zijn. Uitlijning of een slecht wordende stuurpomp.

Maandag gaan we ergens anders de boel opnieuw laten uitlijnen.
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door jaapio »

Zo dan, en weer laten uitlijnen maar nu ergens anders. En wel daar waar de toyota dealer in Landgraaf al hun auto's laten uitlijnen.

Op zich was de uitlijning niet verkeerd. Viel allemaal binnen de marges. Ook al binnen de marges had die wel veel toespoor. Dit is een klein beetje bij gesteld maar zeker ook binnen de marges.

Op zich niks schokkends dus. Uitlijning is 100% nu.

Probleem opgelost?

NEE..... nog altijd komt het stuur niet terug in de neutraal stand. Flauwe bocht naar links of rechts, stuur los laten en de auto blijft de flauwe bocht volgen.

Dus stuurpomp misschien??

Auto stuurt gewoon lekker licht......
petros
Senior member
Senior member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma sep 26, 2005 18:07

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door petros »

Dus veerpoten goed, banden nieuw, uitlijning goed, stuurpomp voldoende olie.... Blijft er naar mijn idee een ding over: stuurhuis

Bij mijn swift gehad, zelfde gedoe. Bleekde voorspanning van het nylon stelboutje te strak stond. Weet alleen niet of je dat bij de corolla ook hebt. Zal straks bij mijn eigen exemplaar even kijken. Ohja, voor je gaat stellen MARKEER DE OUDE STAND. komt allemaal vrij precies. Te weinig spanning betekend licht sturen maar ook speling. Te strak en hij komt niet meer goed terug.
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door jaapio »

Thanks voor het mee denken.

Vandaag de olie gewisseld van de stuurpomp in de hoop dat er verbetering zou optreden.

Helaas, pindakaas. Geen verbetering.

Tevens nogmaals de veerpoot/lagers na gekeken of alles goed mee draait als die op z’n wielen staat. Draait netjes allemaal mee.

Sturen doet die licht.

Ik ga denkelijk gewoon een nieuwe stuurpomp erop zetten hoor…..je moet toch wat….toch??

Peet zou zeggen…… krijg er huilbuien van :( :(
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door Peet »

ben toch benieuwd waar het aan licht .mooi onder werp ?
alleen mot je er geen last van hebben pfff
ik had ook problemen met die g6r met sturen (iets anders dan dit verhaal)kreeg een gooi na elke bocht
heb hem bij een een speciaal bande bedrijf laten uit lijnen en richten (die mannen racen ook )voor en achter
banden aan de voor kant staan onder wat naar buiten toe
het stuurt nu heerlijk al jaren



hoop voor je dat je er uit komt jaap ,een e 10 mot heerlijk sturen met je ogen dicht
of met je knieën

gr Peet
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door Peet »

heb je voor de gein al is andere banden geprobeerd jaap

peet
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door jaapio »

Ahum…zitten net nieuwe winterbanden op. Kan wel morgen eens kijken of ze goed op druk zijn. Je gaat ervan uit dat de bandenboer wel weet wat die doet he…..

Uitlijnen ben ik al vermogen aan kwijt. Ben nu naar de bandenboer van de Toyota dealer gegaan om uit te lijnen.
Sturen doet die goed…..ook met de knietjes als ik een pafke wil draaien hahaha…. Alleen helemaal terug komen doet die niet dus je bent constant bezig met tikkie naar links, tikkie naar rechts en das kl@te rijden vooral op de snelweg.

Blijf net zolang bezig tot het goed is
looneytune
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: wo jun 08, 2016 20:23
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door looneytune »

Herkenbaar, teminste, wij hebben het bij een Yaris Mk1 van na de facelift met elektrische bekrachtiging....nerveus sturen op de snelweg en stuur komt terug tot 45 à 90 graden....gaat binnenkort terug ( in de bovag garantie ) hoop dat het simpelweg uitlijnen is....
whazaah
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do jan 25, 2018 20:24

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door whazaah »

Hoe is het afgelopen ? Mijn E12 is ook wat nerveus en windgevoelig, alles na laten kijken , banden nieuw uitlijnen etc. Verdenk slappe schokbrekers en veren, stuurhuis ook een optie dus ?
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door jaapio »

Heul heul lastig om er een vinger op te leggen wat de oorzaak is/was.

Aan onze GTSi was al wat gesleuteld toen we um kochten. Dan heb ik het over dat die verlaagd was.
Ik vond het stuiterbak dus heb ik andere verlaagveren en nieuwe schokbrekers gekocht. En toen begon de ellende pas goed. Nieuwe veerpootlagers erbij….het hielp allemaal niet. Nieuwe banden, vele malen laten uitlijnen…..niks hielp.
Verder zoeken, bleek verkeerde olie in de stuurpomp te zitten. Nieuwe pomp en stuurhuis en nog steeds niet optimaal. Uiteindelijk tweedehands complete veerpoten gekocht. En toen viel me een verschil op in de bovenste schaal waar het veerpootlager op komt. Ik heb die schalen verwisseld en toen was het voor 90% goed. Ook nog wat met de bandenspanning gespeeld wat uiteindelijk het allemaal nog wat beter maakte. Voor mij is het goed nu.

Ik moet wel zeggen dat ik een grote muggenzifter ben hoor. Wat voor de één goed is kan voor mij al niet goed zijn. Daarnaast ben ik de wegligging van de MR2 gewend en dat valt niet te vergelijken met de GTSi. Dan denk je al snel dat de GTSi een dweil is.

Als aan jouw E12 verder niet gekloemeld is, alles origineel is, je nieuwe banden en de E12 is uitgelijnd, dan zou je zo maar eens gelijk kunnen hebben wat schokbrekers betreft. Is het eerste wat ik zou vervangen. En dan stap voor stap verder zoeken.

Rare dingen, auto’s.
whazaah
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do jan 25, 2018 20:24

Re: Stuur komt niet terug

Bericht door whazaah »

Ik zal de auto morgen eens op de brug zetten, ondertussen rechtsachter ook een tokkend geluid als ik het wiel heen en weer schud met de handrem er op.
Schokbrekers zijn in ieder geval slapjes te noemen, super zijwind gevoelig geworden ondertussen. Een grondige inspectie zal misschien duidelijkheid scheppen. Apk wat geen probleem, nieuwe auto zegt men voor het 2e jaar ....
Plaats reactie