Jaapio's E10 GTSi-MR2-Yaris_Avensis

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Tom96
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 151
Lid geworden op: za aug 08, 2015 18:27
Type Corolla: E10
Locatie: GLD zuid

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Tom96 »

Mooie auto, maar toch zonde van de GTSI....

Wat zijn de plannen met de MR2?
Groetjes,

Tom
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

GTSi blijft voorlopig hoor :lol: alhoewel alles te koop is.... :roll: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Blof-fan »

Lekker bezig geweest weer Jaap.
En zo'n IS is natuurlijk wel een hoop meer auto dan de GTSi. Maar naar de GTSi heb je lang gezocht en eindelijk een beetje zoals je 'm hebben wilt. Je zou er vast spijt van krijgen ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Martijn »

Heel verstandig de GTSi voorlopig nog te houden.

De mijne is gelukkig in hele goede handen gekomen en ik ben heel erg tevreden met de C-HR dus heb geen spijt van die beslissing.
Maar mocht mijn GTSi weer te koop zijn dan zal ik best wat nachtjes piekeren erover.. 8-) ;)
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

Niks zo veranderlijk als een mens hè hahaha….. eet maar eens elke dag spruitjes. Uiteindelijk heb je wel eens zin in gekookte braadworst met trekdrop…of zo iets , toch… hahaha
Maar vooralsnog behoud ik de GTSi zeker zelf. Of er moet iemand de taxatie waarde willen neer leggen…… dan denk ik dat ik daar eens heel goed over na moet gaan denken want inderdaad, spijt zal er zeker komen na al dat werk wat ik erin heb gestopt…..en het is gewoon een prachtig exemplaar.
Zo heb ik nog altijd spijt dat ik in mijn krentenbol jaren mijn Celica 1600 ST liftback weg heb gedaan…tja.

Nu ik de draad weer heb opgepakt en de zomer in de bol heb gaan we eerst de MR2 een beetje sneller maken….. heb al proef kunnen rijden in de Gele ZZW van mijn Zeeuwse Middelburgse vrienden en dat beviel me erg goed. Maar daar later meer over.

Heb even gekeken en met de GTSi heb ik afgelopen jaar 4375km gereden. (huidige km stand 129980) De Starlet 3660km (huidige km stand 164403) en met de MR2 12622km (huidige km stand 90138)

Gisteren de passagier stoel behandeld met die coating…..ziet er ook weer als nieuw uit.
In de planning, binnenkort oliewissel van de MR2 voor ik hem weg breng. Starlet krijgt ook een beurtje voor die volgende maand op keuring moet. Verheug me op het betere weer….kunnen we de zomerpoetsbeurten gaan doen.


8-) 8-)
PauluS87
Senior member
Senior member
Berichten: 203
Lid geworden op: vr jan 20, 2012 20:34
Type Corolla: E11
Type Corolla: Toyota

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door PauluS87 »

Leuk verhaal en welke je favoriet is om mee te rijden afgelopen jaar is ook duidelijk ;)

En dat is nu precies waarom ik ook altijd uitkijk naar het voorjaar en zomer, dan kan ik weer lekker poetsen :D
Gebruikersavatar
Kees
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3506
Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
CCNL lidnummer: 25
Type Corolla: AE101
Type Corolla: AE11 Levin
Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
Contacteer:

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Kees »

Eruit met die Corolla.... Lekker IS gaan strijden Jaap.

Of gewoon erbij moet ook kunnen.
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..

http://www.groundspeed.nl
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

Zo dan, was me een starlet dagje wel hoor gisteren. Heerlijk weertje ook….bbbbbrrrrrrrr…. :o

Afbeelding

Tijdje terug al de thermostaat vervangen en die doet het super nu. Tevens ook beide multiriemen vervangen. Omdat volgende maand de starlet op keuring moet het eea even na gekeken en dan zien we dat de remblokjes voor wel heel dun geworden zijn.

Vandaag dus de bedoeling om de remblokken voor te vervangen. Dan ook maar eens de trommels achter eens loshalen om te kijken hoe dat uit ziet. En ook nieuwe ruitenwissers. Voor alle zekerheid maar ook de remschoenen voor achter mee genomen, je weet maar nooit hè.

Klusje van niks eigenlijk….of????

Anyway, Starlet op de brug, alle wielen eraf en let’s go. Ook maar meteen wat extra onderhoud aan de remklauwen doen nu we toch de boel los hebben liggen. Als eerste de linker kant. Alles is mooi gangbaar. Tja die klauw heb ik 2017 vernieuwd. Dan de rechterkant en dan…… beide pennen muurvast. Huh….merkte je zo niks van tijdens het remmen. Die klauw had ik in 2015 vervangen. Best snel eigenlijk maar goed, die pennen motten eruit.
En dan zien we weer de boosdoener, keramisch vet, dat witte goedje zeg maar. Pen mooi op geschuurd en waar de pen in moet ook opgeschuurd. De andere pen ook muur vast. Na heel wat gedoe zien we hier de mede boosdoener. Nog nooit gezien maar de pen is gewoon gescheurd.

Wie bied dan uitkomst?
Juist Vincent van hofcarandparts. Hij kon me een goede pen leveren. Top. Ook deze kant mooi schoon gemaakt, met goed vet ingevet en in elkaar gezet. Voorkant klaar.

Nu de trommels eraf halen. Dat denk je dan, niet los te krijgen. Wat we ook deden, er moest grof geweld aan te pas komen. Beide kanten. In de trommel was een randje aan gesleten en daar bleven de remschoenen achter haken. Als eenmaal één trommel los is zien we een ijzer ringetje los erin liggen. Ringetje afkomstig van de kering, hhhhmmmm…. Snel op weg twee nieuwe keringen halen.
De remschoenen waren voor 50% nog goed, of voor 50% versleten, tis maar hoe je het bekijkt. Tja, we hebben ze toch voorhanden dan maar gewoon nieuw zetten. En ook meteen die keringen vernieuwd.

Gassiemeine, dus de remmetjes zijn weer helemaal up to date……zo zie je maar….even wat onderhoud…ahum

Afbeelding
Tja, was wel nodig hè…. Haha

Afbeelding

Afbeelding
Nog nooit zo iets gezien en dat bij een remklauw die 4 jaar oud is en net geen 21000km gestreden.

Afbeelding

Afbeelding
Achterremmetjes ook weer helemaal 100%. Maar goed dat we de boel eens open hebben gemaakt.

Vandaag alle wielen laten balanceren en uitlijnen. Toch wel makkelijk als je al 42 jaar bevriend bent een monteur....balanceren en uitlijnen €50.-

en dan die trommels. Wat een ellende om die eraf te krijgen zeg. Vroeger zag je wel eens een gaatje in de trommel om aan het stelwieltje te komen. Geen gaatje in de trommel dus hoe kom je dan aan dat stelwieltje??
Via starletforum hoorde ik dan dat aan de achterkant, ankerplaat, een ovaal gat zit
Afbeelding

Binnenkort gaat die op keuring. :D
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Martijn »

Leuke Starlet maar die kentekenplaathouder kan echt niet.. :? :lol:
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

Oh.....shit..... :shock: moet iknog eens een andere voor halen want ben daar al een tijd geen lid meer van :shock:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Blof-fan »

Weer lekker bezig geweest Jaapie. Zo'n gespleten geleidepen heb ik ook nog nooit eerder gezien. kan me ook niet direct voorstellen waar dat door veroorzaakt kan worden... :?

En bij Toyota zitten die gaten voor het stelwieltje inderdaad allemaal aan de achterkant (dus in de ankerplaat). Vaak zit er nog een rubberen dopje in. Weet je dat ook meteen voor je Corolla, daar zit het ook zo :lol: Als je het stelwieltje een beetje verdraaid komt je trommel er al een heel stuk makkelijker vanaf, randje of niet. Anders heb je nog kans dat die veertjes enz je ook nog wel eens om de oren vliegen :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

Dank U meneer Blof-fan….. was weer een klusje gebaseerd op controle voor de apk keuring.

Zo zie je maar wat je tegen kan komen hè! Toen we de thermostaat en multiriemen vervangen hadden zagen we dat de remblokken nogal dun waren. Was wel door de apk gekomen maar muggenzifter als ik ben wil ik het 100%, dus nieuwe erop. Omdat ook de ruitenwissers vervangen moesten worden zouden we dat samen doen. Aangezien ik de trommels achter nooit los heb gehad bedacht ik om die ook eens te controleren……en zo kreeg dit verhaal gestalte.

Die geleide pennen zaten muurvast wat op zich al raar was na 4 jaar. Was een nieuwe remklauw. Tja dat witte keramisch vet zat erin. Aangekoekt, droog. Die pennen waren iet los te krijgen.
Ik heb me ook afgevraagd hoe het kan dat die pen in de lengte gescheurd is. Of de bouten zijn te strak aangedraaid geweest of…… omdat die pen zo vast zat moest er een hamer aan te pas komen. laatste stuk hebben we een drevel gebruikt bij gebrek aan beter……. Tja als je de vorm van die drevel ziet zou dat ook een oorzaak geweest kunnen zijn. Die loopt wat taps.

Afbeelding
Gelijkend op deze hebben we gebruikt om de pen los te meppen.

Gelukkig kon ik een dergelijke pen krijgen bij Vincent Hof.

En dan die trommels. Je moet het maar weten hè…tjonge zeg. heb al eens gekeken bij ToyoDiy

Afbeelding

Dus dat rood omcirkelde zou het moeten zijn hè…. Goede les voor een volgende keer. :shock: :lol:
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

Ja, lekker bezig, zeg dat wel.

Komende vrijdag wordt de Starlet apk gekeurd. Ik ben eens benieuwd aangezien we toch wel wat droogte scheurtjes in de stofhoezen van de aandrijfassen hebben zien zitten. Ze zijn nog wel dicht maar deze klus komt er ook wel aan binnenkort.

Afgelopen zaterdag hebben we de MR2 naar SV Sportscars gebracht voor een leuke upgrade. Vraag me wel eens af, waar eindigt dit hahaha….
Vandaag gaan ze eraan beginnen. Wat we laten doen en waarom?

Vanaf dat ik de MR2 heb voel ik soms een lichte vibratie tijdens het accelereren, en dan met name in de twee. Niks ernstigs maar voel het wel. Afgelopen jaren eens her en der over dit euvel gezocht en gevraagd. Meeste wat ikhoorde is dat het aan de koppeling zou liggen. Of dat werkelijk zo is, geen idee. Kan ook een ZZW dingetje zijn aangezien ik het bij andere ZZW.s ook heb gevoeld.

De zomer komt eraan, kerst is voorbij en omdat ik voor kerst toch niks gekregen heb doen we nu maar kerst vieren hahaha…

Als eerste dus een nieuwe koppeling en dan ook maar een lichter vliegwiel
Afbeelding

Afbeelding

Baat het niet, iets sneller wordt die wel….. en als we dan toch bezig zijn doen we er nog wat bij.

Crower stage 1 nokkenassen. Geeft ook wat meer sjoem zeg maar hahaha
Afbeelding

Nu heb ik de mazel dat mijn vrouw dit gedoe ook allemaal wel heel erg leuk vind maar soms is het beter als ze thuis blijft…..of toch niet?
Ziet ze bij SV Sportscars wat liggen en zegt ze “is dat wat je ooit ook nog erop wilt hebben” wijzend op een rvs spaghetti uitlaat spruitstuk. Yep, ooit wel maar nu even niet…is allemaal duur genoeg. “ja maar…..hier ligt het en nu hallen ze alles los dus kan je beter…….”

Dus als kers op de taart komt er ook nog een mooi shiny rvs uitlaat spruitstuk op voor een betere flow….
Afbeelding

Gassiemeine zeg….. is niet de goedkoopste maar wel één van de betere uitlaat spruitstukken heb ik me laten vertellen door de mannen van SV Sportscars.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het helemaal totaal niks vind dat de MR2 zover weg is……maar goed we krijgen er iets moois voor terug….. en nus taat de Starlet in de garage.... :shock:
Afbeelding


Grote smurf, duurt het nog lang hahaha…..
Tom96
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 151
Lid geworden op: za aug 08, 2015 18:27
Type Corolla: E10
Locatie: GLD zuid

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Tom96 »

Staatsloterij gewonnen Jaap?? 🤔 ;) :lol: :lol:

Nee zonder gekheid, mooie upgrades 😎 ben benieuwd of heb euvel daarna opgelost is.

Wanneer kan je m weer ophalen?
Groetjes,

Tom
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Bart-E11 »

nom nom dat zijn wel de leuke NA tuning opties
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

Ja toch :D :D :D :D

Zie die term wel vaker voorbij komen "NA..... tuning opties". Waar staat die "NA" voor..... misschien een domme vraag :shock:

Ja Tom....staatsloterij ruim 20 jaar geleden gewonnen...... december was ik 20 jaar getrouwd :lol: :lol: :lol:
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6060
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Linea Sol »

N.A. = Natural aspiration of te wel motor ZONDER turbo of kompressor ( supercharger ) ;)
Gegroet JO

01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

Kijk es an......weer wat geleerd..... thanks...... :turn-l: :mrgreen:
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

Als eerste…..ik vind het helemaal niks dat m’n MR2 zo ver van huis is. Zo lang ik me kan heugen ben ik altijd bij reparaties of dergelijke geweest, laat staan dat iemand anders in mijn MR2 rijd.

Omdat ik nu enkele leuke opties erop wil hebben is het niet anders, heb het aan de specialisten over gelaten en staat de MR2 nu bij SV Sportscars om wat leuke dingen te laten monteren maar ook, niet onbelangrijk, het eea te laten inspecteren. MR2 is toch al 19 jaar oud en soms wordt er ook goed gebruik van gemaakt.

Van SV heb ik inmiddels al wat foto’s toegestuurd gekregen. Heel mooi want ik was heel erg benieuwd hoe het blok eruit zou zien van binnen.
Sinds de jeugdpuisten verdwenen zijn en ik auto mag rijden leg ik de puntjes toch wel op onderhoud, behoud. Gaandeweg leer je wat goed of niet goed is maar al snel was ik op de hoogte van het gebruik van bv goede olie. Zolang ik me kan heugen zweer ik bij Castrol. Zeker er zijn ook heus wel andere goede merken/oliën maar met Castrol heb ik goede ervaringen.

Al snel kreeg ik van SV de eerste foto’s toegestuurd. Geweldig is dat. Maar ook de mededeling dat ons blok wat olie zweet. Schijnbaar een bekend euvel bij een 1ZZ blok. Ondanks dat euvel viel het bij ons blok eigenlijk nog best wel mee maar er was wel wat zweetgebeuren al te zien. Mooi dat ze het blok inspecteren en dus moet dat opgelost worden of het weinig zweten is of veel. Het moet 100% zijn.

De eerste werkzaamheden zijn gisteren al gedaan. Blok eruit, lichter vliegwiel en koppeling gemonteerd. De kap bij de distributie, waar die wat zweet, gedemonteerd. Ook een foto met de oude nokkenassen er nog in.
Jaha en dan valt me op dat goede olie gebruiken wel degelijk nut heeft. Alles ziet er super schoon uit voor een blok van 19 jaar oud met ruim 90.000km op de klok.

Afbeelding
Heel even dacht ik dat de nieuwe nokkenassen er al in zaten maar dit zijn de oude nog.

Afbeelding
Mooi om te zien hoor. Ruim 90.000km aan noeste arbeid en dan nog zo uit zien…..

Hoe zou het uitzien als er geen goed onderhoud is gepleegd?

Even googlen en dan kom ik volgend artikel tegen. Een Corolla van 2005 met maar 88.000km op de klok.

Afbeelding
Die motor van de Corolla ziet er zo uit…… whhooooooo…. Zo goed als het zelfde blok maar wat een verschil zeg.

Ik heb dat artikel gelezen want ik was wel benieuwd waardoor deze vervuiling komt.

klik hier

Dan lees ik dat er verschillende oorzaken kunnen zijn. Bijvoorbeeld ook de benzine met bio troep.
Nou tank ik die euro95 zooi sowieso niet. Ik tank of euro 98 of indien mogelijk in Duitsland 102.
Ik tank meestal in België en daar zit in euro 95 al 10% bio troep in.

Vandaag gaan de mannen van SV verder met opbouwen van de MR2.

Hopelijk vinden ze verder niet meer dingen die discutabel zijn wat zo maar eens zou kunnen…….
Verder hoop ik dat de gemelde sneeuw voor komende week ook nog even weg blijft want het is t*r*ng end rijden van Brunssum naar Raalte……

Nog even in de wachtkamer zitten dus hahahaha….
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Martijn »

Lekker bezig Jaap! Ga je komend seizoen veel plezier van hebben. :D

En vrouwen die van auto´s houden zijn soms duurder dan die van merktasjes, schoenen en bijpassende prulfrutseltjes houden.. :lol:
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Lone wolf »

Mooi dat ze ermee bezig zijn, zag ze al voorbij komen driften … (geintjuh natuurlijk!). Ik werk bij de dealer in Raalte dus zou in theorie wel kunnen lol.

Maar idd vanuit Brunssum is het een eindje sturen... kom zelf oorspronkelijk ook uit limboland. :)
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

Martijn schreef: di jan 29, 2019 19:03 Lekker bezig Jaap! Ga je komend seizoen veel plezier van hebben. :D

En vrouwen die van auto´s houden zijn soms duurder dan die van merktasjes, schoenen en bijpassende prulfrutseltjes houden.. :lol:
Ik denk dat je dar wel eens helemaal gelijk in kan hebben Martijn, in beide gevallen. Ik ben dan ook erg benieuwd vrijdag.
En wat die prulfrutseltjes betreft ook. Zat laatst bij een vriend en zijn dochter vertelde doodleuk dat ze een riem had gekocht. Niks bijzonders zou je zeggen maar dat kleine lapje leer kosten over de €300.- wwoohhooooo :shock: :shock:


Lone wolf schreef: di jan 29, 2019 21:57 Mooi dat ze ermee bezig zijn, zag ze al voorbij komen driften … (geintjuh natuurlijk!). Ik werk bij de dealer in Raalte dus zou in theorie wel kunnen lol.

Maar idd vanuit Brunssum is het een eindje sturen... kom zelf oorspronkelijk ook uit limboland. :)
Joh….heb je het zonnige zuiden verlaten? Hahaha net zoals wat laatst in de krant stond he…. Meen in Belgie brengt iemand zijn auto naar carglass. Dan komt hij erachter dat ze met zijn auto in een 50km zone zo rond de 148km/h hebben gereden hahahaha :lol: :lol: …. Uuhhhh is niet om te lachen… :?
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Peet »

Zo de knetters jaap ,heel mooi allemaal ,hoop dat je er veel plezier mee heb in de bergen ,je weet wel ;)

Gr peet
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

haha ja ik weet, verheug me er alweer op.....het is alweer bijna Pasen 8-) 8-)
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6060
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Linea Sol »

Helemaal Top Jaap 8-)
Gegroet JO

01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

Dank u mannen.... 8-) zo houden we ook het forum wat gaande he..... tis me toch overal een trieste bedoeling op die forums :lol: :lol:

D-day today holadijeeeeeee :lol:
nondesju en dan ligt er hier een pak sneeuw :?
gaan we toch maar een flink stukje rijen
hopelijk niet terug glijen :lol:
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door jaapio »

31-1-2019

Er is altijd iets te doen…..ja haha maar niet bij een bekende bouwmarkt die deze yell gebruikt.

Een kleine zes jaar geleden alweer als we onze MR2 zzw kopen. De kleine rode opdonder had net iets meer dan 18000km op de teller staan. Dat kan je niet laten staan als je op zoek bent naar een cabrio.
Er was helemaal niks aan gedaan, helemaal origineel.

Afbeelding

Er is altijd iets te doen. En dan begint de ellende. Keyword, personaliseren.

De zomer van 2018 is ten einde. De laatste tankbeurt dateert van 23 november 2018 en dan staat er inmiddels al 90138km op de teller. Vele mooie kilometers van de ZZW genoten en er al veel aan verspijkerd om er iets eigens van te maken.

Er is altijd iets te doen maar niet in de winter. Of……???

De vuurpijlen, geknal en gedonder, oliebollen liggen achter ons. Het begint te kriebelen als we dan de weg naar het mooie weer ingeslagen hebben. Zomer van 2019 ligt nog wel ver voor ons maar het kriebelt. Januari, de eerste echte sneeuwbuien zijn gevallen, het is nog steeds winter. Toch gaan we al aan de slag. De bestuurderstoel laat sporen van slijtage zien. Niet zo raar na 19 jaar over moeders aarde te hebben gesjeurd. De drang is hoger als de kou, we gaan weer aan de slag. Ik vervang de bekleding zodat die weer netjes op orde is.

Afbeelding

Als de stoelen er toch uit zijn ga ik er even lekker voor zitten. Met een pincet peuter ik haartjes van Bertju uit de matten/bekleding die achter gebleven zijn na een fikse zuigbeurt. Met een extractor haal ik alle onzichtbare viezigheid uit de stoelen. De stoelen behandel ik met een speciale coating. I love it, het ziet er weer super uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil meer, meer doen. Dromen zijn geen bedrog. Er is altijd iets te doen. Jaaaaaa maar…. Niks te maren. Verwezenlijk je dromen, je leeft maar één keer.

I have a dream! Wereld beroemde uitspraak van Martin Luther King. I have a dream….haha…ja heb zoveel dromen gehad. Ze moeten wel realistisch zijn, toch!
Sinds het verlaten van de baarmoeder heb ik iets met fietsen, brommers, auto’s en motoren. Mijn eerste driewieler behandelde ik al met liefde. Als ik dan de krentenbollenperiode voorbij ben, krentenbollenperiode? Ja, van die mannekes vol met hormonen met een gezicht vol jeugdpuistjes hahaha. Anyway, als ik die periode voorbij ben komt “de auto en motor”.
Er is altijd iets te doen…..en ja hoor, ik was er ook altijd mee bezig.

Zo ook met de MR2. Na aankoop al heel wat aan verspijkerd. Subtiel, netjes en niet schreeuwend. Soms heb je van die figuren die hun auto mishandelen als sommige vrouwen dat met make-up doen. Of overmatig botox, facelifts of wat dan ook. Sommige doen dat met hun auto. Oke oke ieder zijn droom maar ik houd het liever subtiel. Ieder zijn smaak.

Er is altijd iets te doen en nu het januari 2019 is staan we aan de vooravond om weer iets te doen, of beter gezegd, te laten doen.

Ik heb het al vaak voor de voeten gekregen, “na-aper”. Definitie van “na-aper” lijkt mij “iemand na doen”. Doen we dat allemaal niet? Begint dat al niet bij de geboorte?
Wat auto’s leuker maken betreft werkt dat toch ook zo? Ergens heb je ooit iets gezien wat je mooi vind. Als je het nooit gezien hebt kon je ook van het bestaan niet weten, toch?
Er zijn van die mensen die iets aan hun auto gedaan hebben en als je dat dan ook doet krijg je de titel “na-aper”. Al is het maar een spoilertje. Meestal zijn dat mensen die zo geil op aandacht zijn dat ze het niet kunnen hebben als een ander het zelfde doet, of wellicht een stapje verder gaan. Maar het merendeel van de mensen zijn gelukkig niet zo.

Dat Toyota kan verbroederen hoef ik niet te zeggen. Je houd er leuke vrienden aan over, jaha zelfs vijanden, maar dat terzijde.
Zo heeft de ZZW van Jacqueline last van olie verbruik. Een welbekend euvel van een ZZ1 motor. We hebben er vaak over gekletst bij een biertje, Fightling, Ouzo, Souvlaki, Kibling, Menu 49 etc etc….. noem maar op. Ze besluiten hun heilige koe naar SV Spotscars te brengen voor een nodige revisie van het motorblok.
Ja ik had wel eens van SV Spotscars gehoord en al eens langs zien komen op facebook maar meer wist ik er niet van. Olala, dan ben ik toch eens benieuwd hoe dat gaat aflopen.

Als gelijkhebbende hobbyisten werd ik door Robbie op de hoogte gehouden van de werkzaamheden aan de ZZW en het motorblok. Af en toe stond whatsapp roodgloeiend hahaha maar ik was wel aangenaam verrast op de werkwijze van SV Spotscars op de manier hoe alle werkzaamheden middels foto’s werd gecommuniceerd met Jacqueline en Robbie. Ge-wel-dig…..

Hun ZZW is klaar. Zomer van 2018….. ik erg benieuwd en op een mooie dag gaan we naar Middelburg. Ik krijg de mogelijkheid om eens in de gereviseerde ZZW te rijden. Dan ben ik aangenaam verrast. Tjeu…. Dat rijd wel een stukje beter zeg. Met name de upgrade van vliegwiel, koppeling en nokkenassen. Wil ik ook!!! Oefffff na-aper?
Onee hoor…..zo denken de Middelburgers niet. Hhhmmmm…. Gassiemeine….kost wat maar dan heb je ook wat. Maar goed, ooit gaan we dat ook doen, ooit….ooit. je moet wat te dromen hebben toch?

Ik schreef het al, de kriebels. Bestuurderstoel is klaar en….er is altijd iets te doen, te dromen.
Één van die dromen is een Lexus IS250. Heel even was het plan om naar ene te gaan kijken. Kijken? Moet je Yvonne mee nemen dan blijft het niet bij kijken hoor. Uuuhhhhh….we dromen nog wel even verder, wijs en verstandig besluit eigenlijk. Wat moeten we in godsnaam met 4 auto’s????
Na een bezoekje van Jacq en Rob in het zuiderlijke zuiden gaan de dames even winkelen en de mannen gaan even een stukje knallen in de ZZW, de gereviseerde ZZW. Nu de ZZW is ingelopen mag het gas er eens op en dat had ik nog niet mogen ervaren.
Al bij het starten krijg ik een smile van oor tot oor. Echt hoorbaar dat er iets anders is. Als de ZZW op temperatuur is mag ik echt proeven. Helllll yeaahhhhh dat gaat er bij ons op komen….punt!

De eerste contacten worden gelegd met SV Sportscars. Ik had al wel gekeken naar het kostenplaatje. We hadden zelf toch geen vuurwerk gekocht dus er zat wel iets in het vat hahahaha
We gaan voor een lichter vliegwiel,

Afbeelding

bij behorende koppeling

Afbeelding

en stage 1 nokkenassen.

Afbeelding

Ik zeg toch, er is altijd iets te doen hahaha en een droom gaat werkelijkheid worden want de afspraken zijn gemaakt met SV Sportscars.

Zaterdag 26 januari is het D-day. Gelukkig is de sneeuw verdwenen en het zou een dag met regen worden. Heel mooi want dan is de pekel ook weg gespoeld, kan niet beter.
Toch bekruipt me een onbehaaglijk gevoel als we op weg gaan naar Raalte. Het gevoel mijn heilige koe achter te moeten laten op een voor mij onbekende plek zint me niet. Mensen die ik niet ken gaan de MR2 uit elkaar schroeven waar ik niet bij ben. Uuuuhhhhh….. je zou er huilbuien van krijgen.
Toch berust ik me er in want de manier hoe ze om zijn gegaan met de ZZW Jacqueline is geweldig.

Nu ligt Raalte niet naast de deur. Na een kleine230km en een kleine 3 uur incl pauze, draaien we het terrein op alwaar SV Sportscars is gevestigd. Het was duidelijk te zien dat we op de goede plek zijn want op straat staan de Celicas die een zelfde 1ZZ motor in het vooronder hebben liggen. Een paar jongelui zijn dan net met een Celica aan het manoeuvreren. Al snel krijg ik instructies waar ik onze heilige koe mag deponeren.

Afbeelding

Dan maak ik kennis met de mannen van SV……tis wat hè!
Soms zijn de dingen anders als je zou verwachten. Het 1ZZ walhalla is helemaal niet zo groot als ik dacht. Op zich net genoeg ruimte met een brug en achterin nog wat ruimte. Ik had groter verwacht maar dat boeit op zich niks.
Of we een kopje koffie lusten en dan meteen de spullen kunnen bekijken die gemonteerd gaan worden. Uiteraard hebben we daar zin in. We lopen een trap op, nog een trap op en we komen zo waar de spullen liggen annex kantoor. Vrienden van ons, Luck en Gosia zijn met ons mee gereden vanwege de terugreis. Voor Luck was dit ook wel leuk aangezien hij ook monteur is.
Weldra staat de koffie klaar en wordt ons de gedroomde spullen getoond.
En dan….zal toch niet hè. Yvonne is er ook bij en dan ziet ze iets liggen. “hey Jaap, is dit dat ding wat je er ook op wilde hebben ooit?”

Afbeelding

wijzend op een RVS uitlaatspruitstuk van Topspeed. Uuhhh ja maar niet nu hoor want goedkoop zijn die niet. “ja maar………” tjonge neem je Yvonne mee. “ja maar als ze nu alles los hebben liggen kan je dat toch beter nu meteen doen?” is ook wel zo maar dan komen we boven ons budget uit en…….. “ik zou dat doen Jaap” zegt Luck…. Voor je het weet sta je voor een dilemma. Slimme Lowie volgens mij…. “ik kan nog wel wat doen met de prijs hoor” met een smile hahaha…. Mooi maar wat gaat het totale kosten plaatje worden dan, vraag ik. Oké doe die er dan maar bij…..zucht haha…..
Nou, dat gaat dan de montage worden van een lichter vliegwiel met bij behorende koppeling set, stage 1 nokkenassen en een topspeed rvs uitlaatspruitstuk…tatata er is altijd iets te doen en soms wat meer.

Dan breekt de tijd aan om onze heilige koe echt achter te laten. Gelukkig kreeg ik de garantie dat onze MR2 naar binnen gaat. Het was even gezellig maar echt tijd om huiswaarts te keren. Maandag gaat de operatie beginnen.
Eenmaal op weg stoppen we al snel om een hapje te eten. Iets met Australië in diepenveen of zo iets.
Heerlijk hapje gegeten daar zeg. Na weer een flinke rit zijn we weer thuis aanbeland.

Garage leeg, MR2 niet thuis. Zal die wel naar binnen gaan? We moeten er maar op vertrouwen hè. Helaas ben ik nogal wantrouwend door ervaringen door met name Toyota dealers. Te vaak mee gemaakt dat ze niet waar maken wat ze beloven en zelfs je voor idioot verslijten. Is ook de reden dat ik niet meer bij de Toyota dealer kom en onderhoud zelf of samen met Luck doe. Maar goed, wat ik gezien heb van SV Spotscars is goed. Dus mixedfeelings maar opzij zetten.

Maandag. Oojjaaaaa de eerste whatsapp van SV komt binnen. Aaarrrghhhh het hart van de emmer ligt eruit hahaha.

Afbeelding

Tjonge…. Afspraak was ook dat alles goed na gekeken zou worden en…..dat wordt dan ook gedaan. Volgende foto. Tekst, motor zweet wat olie op een bekende plek van een 1ZZ motor.

Afbeelding

Het is nog niet heel erg maar het begin is er. Amai….. dat wil ik dus wel opgelost hebben. Ook al zit daar wat meer werk aan vast. Wel heel goed dat je zo ingelicht wordt.
Pingping, next whatsapp en de volgende foto’s. Lichter vliegwiel en koppeling zit er al op.

Afbeelding

Afbeelding

Niet veel later een foto waarop de oude nokkenassen te zien zijn en de foto waarop je kan zien dat de distributie kap er af ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Ge-wel-dig hoe SV dat doet. Je kijkt zo mee in de werkzaamheden. Mooi transparant en goed te volgen.
Volgende dag gaat het zelfde zo. Van alle stappen wordt ik op de hoogte gehouden middels foto’s.

De nieuwe nokkenassen voor de broodnodige fun

Afbeelding

Ook dit zit weer in elkaar.

Afbeelding

Aan het eind van de dag komen de foto’s van een blok die weer helemaal in elkaar zit, zelfs alweer in de auto. Huh….. SV heeft zelfs de kleppendeksel voorzien van een mooi frisse laklaag. Super hoor.

Afbeelding

Afbeelding

Wat je vaak ziet bij sommige die rvs uitlaatspruitstuk hebben gemonteerd is geen hitteschild. Dit wilde ik weer erop hebben. Ik vraag, SV draait.

Afbeelding

Het hart is weer op zijn plek. Ik was aangenaam verrast dat SV ook van mooie dingen houd want ze hebben het kleppendeksel netjes gespoten. Joh dat ziet er weer super fris uit

Afbeelding

Het einde van dinsdag is in zicht.
Woensdag worden de puntjes op de “i” gezet. Tevens ook een nieuwe multiriem.
Dan zou je denken, woensdag kan je de heilige koe weer ophalen. Nnnnnooouuuu ….. dat doen we maar niet. De opvolgers van Jan Pelleboer, beter gezegd, buienradar, weerplaza, weeronline en de NS melden sneeuw, veel sneeuw. Ik heb dus aangegeven dat we de MR2 vrijdag komen halen, lijkt me toch wat verstandiger.

En dan is het woensdag. De klus zal er vandaag bijna op zitten. En ja hoor, de laatste foto druppelt whatsapp binnen.

Afbeelding

Alsof niks gebeurt is. Ziet er schitterend uit.
SV Sportscars geeft aan dat ze proef gereden hebben en de MR2 mooi soepel loopt.
Vrijdag 1 februari gaan we de MR2 weer ophalen. Ik ben erg benieuwd.

D-day, 1 februari 2019, we gaan onze heilige koe weer ophalen. Buienradar meld weer sneeuw. Krijg j e toch huilbuien van zeg. om 5.00 uur in de vroege morgen is alles weer wit, shit en sjeise ook nog eens.

Afbeelding

Luck met zijn Audi is mooi op tijd en we kunnen rond 9.00 uur vertrekken. Uuuhhh nog even langs de warme Limburgse bakker om een vlaaitje mee te nemen voor de mannen van SV Spotscars. Ze hebben ons toch een mooie manier het hele traject lasten volgen middels foto’s. Oeps nog snel een tomtom fotootje maken.

Afbeelding

Eenmaal bij ons uit de straat is de sneeuw verdwenen. Das mooi. Buienradar laat zien dat we de sneeuw achterna gaan maar ook dat de temperatuur wat omhoog gaat.
Rustig en bedaard vreten we kilometer na kilometer en ondanks nog een tussenstop komen we ruim voor 12.00 uur aan bij SV Spotscars. Jeroen is er dan ook al en eindelijk kan ik zijn nieuwe aanwinst, een Ford Focus ST, bewonderen. Jawel, is een mooie auto.
Niet veel later zitten we aan de koffie en een stuk Limburgse vlaai. Het is weer lachen geblazen hoor maar ook het serieuze moment. Men vond dat je aan het blok goed kon zien dat er goed onderhoud aan gepleegd is maar ook de algehele staat was super. Bij een remklauw zat echter wel een klemmetje net niet helemaal goed. Huh? Maar goed, ook dat is opgelost.
Buiten de koppelingset en lichter vliegwiel van “Competition Clutch”, stage 1 nokkenassen van “Crower” en RVS uitlaatspruitstuk van “Topspeed” is ook de koelvloeistof, transmissie olie, distributie keerring, kettingspanner o-ring en Multi riem vervangen. Heel mooi, alles weer 100% maar nu tijd om de heilige koe aan te slingeren. Ik was erg benieuwd naar de sound nu, buiten de Remus demper, sportkatalysator er ook een RVS uitlaatspruitstuk op zit. Aaaahhhhh….dat klinkt lekker. Ietsje meer als voorheen en wat donkerder.
We nemen afscheid en gaan richting Tonnie de boer die daar in de buurt woont. Het is maar een ritje van 20km maar hoe warmer de MR2 wordt hoe beter die gaat klinken.

Afbeelding

Afbeelding

Bij Tonnie krijgen we nog een rondleiding over de boerderij, altijd erg leuk. Koetjes, kalfjes en koeienstront hahaha….

Afbeelding

Bertje heeft het ook naar zijn zin en speelt even voor tractor aandrijving, of doet hij een hamster na?

Afbeelding

We sluiten af met een bakkie en wederom een stukje vlaai. Biggenk*tjes vlaai noemen ze daar in het boerenland abrikozenvlaai wwhahahaha…..
Als het klokje tegen 3 aantikt is het tijd om huiswaarts te keren. we mogen weer een takke end. Al snel is Jeroen uit het zicht verdwenen in Focus ST met hardwerkende kabouters in het vooronder.

Afbeelding

Als wij het terrein afrijden maakt Tonnie nog een filmpje.

https://youtu.be/8gBypbfG3l4

De eerste 500 á 100km werd me geadviseerd het rustig aan te doen. Dan olie wisselen. Dat doen we dan ook maar ondanks dat is het goed te merken dat de MR2 wel wat sneller is geworden, wat soepeler op het gas.
Iets voor 18.00 uur zijn we weer thuis en dan sluiten we de dag af met een griekje……. Ouzooooooo hoezo hahaha.

Op naar de volgende klus.
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6060
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Linea Sol »

Gaaf man die liefde die jullie aan de Emmer geven :D

VEEL PLEZIER van de zomer met toeren
Gegroet JO

01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
PauluS87
Senior member
Senior member
Berichten: 203
Lid geworden op: vr jan 20, 2012 20:34
Type Corolla: E11
Type Corolla: Toyota

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door PauluS87 »

Super vet rapport Jaap!! :D Wauw ben jaloers!!! :D
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Jaapio's E10 GTSi

Bericht door Blof-fan »

Kijk, zo ga je er de komende tijd weer veel plezier van hebben.
En laat die mannen van SV sportscars maar schuiven, die leveren prima werk ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Plaats reactie