Pbv plaatsen e11 4afe

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Basjewit
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma mar 11, 2019 13:21

Pbv plaatsen e11 4afe

Bericht door Basjewit »

Goedemiddag,

Ik zal mezelf even introduceren gezien ik nieuw ben op het forum.

Ik ben Basje en ik ben trotse eigenaar van een Corolla E11 1.6 4A-FE.

Het is een heerlijk rijdend autotje, maar ik mis net wat pit bij hogere snelheden.

Nu zijn er al wat dingen gedaan, zoals open luchtfilter met kap, uitlaat met sportieve einddemper, geen middendemper, kat gaat er binnenkort tussenuit.

Maar nu las ik wat over de power boost valve, ik wil die binnenkort bestellen en monteren, alleen wil ik graag wat tips over de montage en welke bar ik (ongeveer) ik moet zitten.
20190311_140216.jpg

20190311_140135.jpg
Screenshot_20190311-135652_AliExpress.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Pbv plaatsen e11 4afe

Bericht door corollapowerrr »

Je hebt geen turbo, dus je hebt er niets aan. Pbv is voor turbo wagens om te zorgen om de waste gate later open te laten gaan waardoor je de turbodruk verhoogd.
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Pbv plaatsen e11 4afe

Bericht door Blof-fan »

Ik denk dat hij een brandstofdrukverhoger bedoeld Niels. Die worden ook wel eens als Power Boost Valves verkocht. ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Pbv plaatsen e11 4afe

Bericht door Blof-fan »

Overigens ben ik nog nooit helemaal overtuigd van de mooie praatjes rondom die PBV's. Aan de andere kant, eerlijk is eerlijk, ik heb ze ook nog nooit zelf geprobeerd en heb er dus ook geen ervaring mee. Ken ook maar weinig mensen die er ervaring mee hebben. Op een standaard 4A-FE gaat het namelijk niet zoveel verschil maken.

Je moet het zo zien:

Er gaat een bepaalde hoeveelheid lucht de motor in, de ECU weet aan de hand van verschillende sensoren (TPS/MAP/AT) hoeveel dat is. Voor een goede verbranding moet daar een bepaalde hoeveelheid brandstof bij. De injectoren van van de motor hebben een bepaalde flowrate. Ik weet even niet uit m'n hoofd hoeveel dat is voor de 4A-FE, maar het zal ergens rond de 150cc/min zitten vermoed ik. Dat is gebaseerd op een bepaalde openingstijd, bij een voorgeschreven brandstofdruk.

Normaal gesproken levert de brandstofpomp altijd meer druk dan je nodig hebt en wordt dit op de brandstofrail teruggebracht naar de druk die nodig is voor de injectoren.
Voor de 4A-FE ligt dit zo tussen de 2,5 a 3 bar. Die druk is ook wat nodig is voor een optimale verneveling van de brandstof door de injectoren. Te lage druk en de verneveling zal niet het juiste beeld hebben, maar bij een te hoge druk dus ook niet. Toyota stelt die brandstofdruk niet voor niets op een bepaalde waarde in. ;)

Wat gebeurt er als je met die druk gaat lopen klooien? De gedachte van veel mensen is dat door de hogere druk ook meer brandstof zal worden ingespoten en dat is ten dele waar. De injector gaat voor een bepaalde tijd open en er wordt onder druk brandstof ingespoten met een bepaald 'sproeibeeld'.
Als jij die druk gaat verhogen, veranderd dat sproeibeeld en wellicht niet eens op een positieve manier. Bovendien komt er misschien meer brandstof de verbrandingskamer binnen, maar dan veranderd ook jou AFR (Air/Fuel Ratio). Dan gaat de motor waarschijnlijk rijk lopen, kan an sich niet zoveel kwaad, anders dan dat je brandstofverbruik omhoog zal gaan.
Maar omdat de ECU ook de verbranding naderhand controleert dmv de Lambda sensor zal deze zien dat de motor te rijk loopt en de openingstijd van de injectoren terug regelen om dit proberen te verhelpen.

Heeft het dus veel zin? In mijn ogen niet op een standaard motor met fabrieks motormanagement.
Heb je een aftermarket motormanagement systeem waarbij je alles zelf in kan stellen en regelen, dan wordt het misschien een ander verhaal. :D

Je kan het natuurlijk altijd proberen en dan zijn we hier altijd benieuwd naar je bevindingen. Maar mijns inziens is het zonde van het geld, want echt weggeven doen ze die dingen ook nog niet echt. :roll:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Pbv plaatsen e11 4afe

Bericht door corollapowerrr »

Dat kan idd ook ja, niet aan gedacht dat ze die ook pbv noemen. Janno heeft dat eens op zijn 4age gehad met nul resultaat. Idd zonder grotere injectors en/ of betere luchtinlaat compleet weggegooid geld als je het mij vraagt
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Pbv plaatsen e11 4afe

Bericht door onnaj »

Bij mijn MR2 AW11 hielp het een minuscuul beetje, maar dat was er eentje uit Californië die redelijk arm liep.
Verbruik ging er echt aanzienlijk van omhoog overigens!
Denk achteraf dat een reiniging van de injectoren veel zinvoller was geweest.

Ik denk dat het alleen zin heeft als je echt heel veel extra lucht de motor in gaat brengen. Een paar kleine mods kan de ECU zeker wel handelen.

Verder kost het voornamelijk veel geld ;-)

Maar als je er dan toch eentje koopt, koop er in ieder geval eentje van een gerenommeerd merk en eigenlijk liefst ook een wideband lambda sonde. Dan voorkom je dat je eventueel altijd te arm of juist veel te rijk gaat rijden!

Verder is een 4afe op hoge snelheden gewoon niet snel. Een AF motor is een zogenaamde economische motor die niet gebouwd is voor hoge toerentallen.
Beter is dan om een 4age 20V te kiezen maar dan praat je over heel andere bedragen. Wat je dan kwijt bent kun je misschien dan nog beter uitgeven aan een Corolla T-sport... En ik kan het weten :-)
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Plaats reactie