Distributie riem gebroken, dus afgebroken klepstoters, tuimelaar en kras op nokkenas.

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
werner-k
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 15:54
Type Corolla: E8

Distributie riem gebroken, dus afgebroken klepstoters, tuimelaar en kras op nokkenas.

Bericht door werner-k »

Ben de gelukkige bezitter van een keiharde E80 hatchback uit 1987. Slechts 117.000 km op de teller. Was van plan deze zomer de distributie te vervangen. Helaas het uitstel bracht me ellende. Distributieriem brak van de week. Heb nieuwe gekocht en onmiddelijk geinstalleerd. Zoals de ervaren sleutelaars weten was het al te laat! Hij liep wel maar met duidelijk waarneembare herrie. Onmiddelijk (toen pas) kleppendeksel verwijderd en vond 4 stukjes afgebroken metaal... (3 stoters en een tuimelaar) Wil de auto graag redden! Wat adviseren jullie als eerste? Proberen de losse onderdelen in de cylinderkop te vervangen? Of beter nieuwe volledig gemonteerde kop via Alibaba o.i.d. bestellen in China? Een gereviseerde kop via één van jullie? Ik sta open voor alle suggesties. Ben redelijk handig al ben ik geen monteur. Heb al eerder de koppakking eens vervangen. M.v.g. Werner Kuijpers.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Distributie riem gebroken, dus afgebroken klepstoters, tuimelaar en kras op nokkenas.

Bericht door Blof-fan »

Heb je de volledige kop er ook nog af gehaald? Hoe zien je zuigers eruit? Voor hetzelfde geld hebben die ook schade en dan ga je het met alleen een kop niet redden.

Ik denk niet dat er hier nog veel mensen zijn met onderdelen voor die oude blokjes.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Re: Distributie riem gebroken, dus afgebroken klepstoters, tuimelaar en kras op nokkenas.

Bericht door Robbie F »

Hey hallo.

Ik neem aan dat dit een 2E motor betreft.
Als dit zo is zou ik eens kijken of je het enkel met stoters en tuimelaars kunt redden.
De kleppen staan recht tegen over de zuiger dus met een beetje geluk zijn de kleppen niet krom.
Van een starlet met 2E-E motor kun je ook eventueel onderdelen gebruiken.
Mocht je er zelf niet uit komen of het een lastige klus vinden dan kan ik het ook voor je doen.

Mvg Robbie f
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
werner-k
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 15:54
Type Corolla: E8

Re: Distributie riem gebroken, dus afgebroken klepstoters, tuimelaar en kras op nokkenas.

Bericht door werner-k »

Goede morgen heren. Hartelijk dank voor de snelle eerste reacties. Ik heb de cylinderkop er nog niet afgehaald dus weet niet of er eventueel meer schade is. Ik zal dat w.s. helaas pas vanaf de 2e week Juni kunnen doen ivm verhuizingsperikelen. Ik zal U via deze weg op de hoogte brengen/houden van de ontwikkelingen. m.v.g.
werner-k
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 15:54
Type Corolla: E8

Re: Distributie riem gebroken, dus afgebroken klepstoters, tuimelaar en kras op nokkenas.

Bericht door werner-k »

Goede morgen heren. Hartelijk dank voor de snelle eerste reacties. Het is inderdaad een 2E motor. Ik heb de cylinderkop er nog niet afgehaald dus weet niet of er eventueel meer schade is. Ik zal dat w.s. helaas pas vanaf de 2e week Juni kunnen doen ivm verhuizingsperikelen. Ik zal U via deze weg op de hoogte brengen/houden van de ontwikkelingen. m.v.g.
bennielor
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma apr 22, 2019 16:52
Locatie: Denmark
Contacteer:

Distributie riem gebroken dus afgebroken klepstoters tuimelaar en kras op nokkenas

Bericht door bennielor »

Ik zat ook al naar deze nokkenas te kijken, maar als je op de laatste foto kijkt zie je aardig wat putten zitten of kan dit geen kwaad ?
werner-k
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 15:54
Type Corolla: E8

Re: Distributie riem gebroken, dus afgebroken klepstoters, tuimelaar en kras op nokkenas.

Bericht door werner-k »

Ik ben de laatste weken in het buitenland en dat duurt nog even. Heb dus nog geen stappen ondernomen om de cilinderkop er af te halen. Ik houd U op de hoogte zodra ik verder kan.
Plaats reactie