Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Hallo beste forumgebruiker,

Ik heb inmiddels al een halfjaar last van een scheef staand stuur in mijn 2002 Toyota Corolla T-Sport. De auto is in die tijd drie keer opnieuw uitgelijnd: iedere keer met correcte waardes. Verder zijn de twee voorremmen vervangen (volledige klauwen). Deze liepen aan en verstoorden de remwerking en wegligging. Vorig jaar zijn er vier nieuwe Yokohama Advan Fleva V701 banden geplaatst. De wielen zijn gebalanceerd. De auto is ook recent 30 mm verlaagd met lichtgebruikte Eibach veren op originele schokdempers. De bandenspanning houd ik nauwlettend in de gaten en is nu ongeveer 2,5 bar.

De Corolla rijdt verder trillingvrij en prima, maar het constante links sturen begint het plezier aardig te temperen.

Wie weet nog iets waardoor de auto scheef kan sturen?

- CorollaGorilla
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door Luuk »

Heeft er niet iemand in het verleden het stuur eraf gehad en in een verkeerde stand terug gemonteerd? Iets anders kan het haast niet zijn..
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Hallo Luuk,

Bedankt voor je reactie. Mijn gedachten gaan daar inmiddels ook naartoe. En het kan zomaar dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb de terugroepactie van de airbagontsteking laten uitvoeren; misschien dat het stuur niet in de juiste stand is teruggeplaatst.

Kan ik dit zelf controleren door het stuur naar beide kanten maximaal uit te slaan, en daarin een verschil te merken?
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door corollapowerrr »

Zorgen dat de wielen goed staan, stuur er af en opnieuw er op zetten.
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Ook bedankt voor de reactie. Ik maak morgen de garageafspraak om hier naar te laten kijken. Het constante tegensturen is bloed irritant. Ik ben van plan om dit onder 'garantie' te laten oplossen, want ik ga er vanuit dat de dealer het stuur onjuist heeft teruggezet.
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door jaapio »

Ik begrijp uit je verhaal dat je constant naar links moet sturen/corrigeren? Auto trekt naar rechts dus?
Al 3x uitgelijnd, nieuwe klauwen, nieuwe banden…… recent verlaagd. Had je dat probleem ook voor dat die verlaagd is? Heb je alleen de veren vervangen of de complete poten?
Wellicht is daar iets niet goed gegaan. Of een slechte veerpootlager?

Ook al zetten ze het stuur scheef terug hoef je niet te corrigeren tijdens het rijden
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Hallo beste lezer,

Inmiddels ben ik bij de dealer geweest en is er door een monteur en twee medewerkers van een uitlijnbedrijf in mijn auto gereden. Zij konden de stuurgedragingen niet reproduceren, wat ik ergens wel jammer vind.

Wel hebben ze de ankerplaat linksvoor opnieuw gericht, omdat ik ook een slijpend, vijlend geluid opmerkte. Nu ze dat gedaan hebben lijkt de auto ook iets beter te rijden en koersen. Kan een aanlopend ankerplaat effect hebben op het rijgedrag van een auto?
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door corollapowerrr »

In theorie kan dat, het remt dan immers 1 wiel een beetje af.
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Voor wie dit onderwerp nog volgt:

Ondertussen heb ik de Corolla nog maar eens laten uitlijnen. Deze keer bij een ander bedrijf. Naar eigen zeggen lijkt deze eigenaar het serieus te nemen, en neemt hij een goede blik op de problemen.

Hij heeft de auto goed uitgelijnd; de waarden kloppen nu nog beter dan hiervoor. En toch blijf ik op snelheid constant naar links sturen. Met snelheden van 130 km/h is het gewoon bijna gevaarlijk.

Nu hoor ik over het kalibreren van de stuurhoeksensor, of stuurwielpositiesensor (in het Engels zero point calibration).

Kan dit een oplossing vormen voor het probleem? Wat is mogelijk nog een andere benadering van dit probleem?

Alle ideeën zijn welkom op dit moment...

Met vriendelijke groet,

- CorollaGorilla
Laatst gewijzigd door CorollaGorilla op di nov 12, 2019 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door jaapio »

Ik heb verder geen idee ….. of.....auto is verlaagd he, had je voor de verlaging dit probleem ook al?
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Kan het verlagen zo'n probleem opleveren? Ik bedoel, vanaf fabriek waren van TTE soortgelijke verlagingsveren leverbaar die de Corolla 30 millimeter verlaagde. Er zijn vele andere auto's verlaagd die naar mijn weten probleemloos recht koersen.

Ik zeg dit niet om jouw idee weg te werpen, maar naar mijn idee schuilt het ergens anders. En hiervoor was dit ook al een probleem, maar het lijkt progressief erger te worden.
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door jaapio »

Ik begrijp je volkomen. Heb zelf meerdere auto's verlaagd en geen problemen.
Tot ik mijn huidige GTSi kreeg. Er zat een verlaagset onder maar voor mij veel te stug. Dan de boel maar vernieuwen. Eibach veren eronder, nieuwe schokbrekers en dan een en al ellende. Lees mijn project topic maar eens.
Uiteindelijk vind ik een verschil in de veerpootlagers/schotels.

Kan me ook niet voorstellen dat dit bij jou een probleem is maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Wellicht ergens een probleem in je veerpootlager/schotel?

Kreeg er destijds ook het heen en weer van......

Om maar wat te noemen waar het soms in kan zitten. We kopen een MR2 ZZW. Daarop laat ik nieuwe OZ wielen en nieuwe banden zetten. Geen enkel probleem met sturen.
Dan zijn de achterbanden ver versleten. Ik laat nieuwe achterbanden erop zetten, zelfde merk, zelfde maat. En dan ineens stuurt dat ding voor geen meter meer. Ik ga terug naar de bandenboer en vraag "zou ik de voorbanden ook moeten vernieuwen". nee was zeker niet nodig. Ik ga verder op onderzoek uit. Blijken de voorste schokbrekers kaduuk te zijn. Nieuwe origineel toyota spul eronder, uitlijnen en dan stuurt de MR2 nog altijd ruk. Ook constant corrigeren, stuur komt niet vanzelf terug in de neutraalstand.
Ondanks de voorste banden nog lang mee kunnen heb ik er toch maar nieuwe onder laten zetten. Probleem opgelost.
De keer erop precies hetzelfde. Na nieuwe achterbanden, zelfde probleem. Ook nieuwe voorbanden en probleem opgelost.
Soms kan een probleem ergens liggen waar je het zeker niet verwacht.

Succes met het zoeken naar een oplossing....ben ook erg benieuwd. ;)
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Bedankt voor het delen van jouw voorbeeld! Ik kan mij ook goed voorstellen dat je daar doodziek van werd.

Ik ga maar eens op onderzoek uit of de schokdempers en de bijbehorende veerpootlagers in goede staat verkeren.

Mijn 'bandenboer' vertelde ook al eens dezelfde anekdote. Nieuwe banden eronder van hetzelfde a-merk, en ineens alles ruk. Blijken de banden een ander wrijvingscoëfficiënt te hebben (ik ben geen natuurkundige, maar begrijp in essentie wat hij bedoelde).

Daarnaast ben ik bang dat het probleem in iets enorm stoms schuilt wat ik tot dusverre heb gemist. Ik hoop hier snel een einde aan te maken.

Nogmaals bedankt!
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Ik zit nu natuurlijk meteen te googelen op symptomen van defecte en versleten veerpootlagers, en lijk al iets op het spoor te komen. Wellicht heb je me op het juiste spoor gebracht!
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Hallo allemaal,

Ik heb nog maar eens het meest recente uitlijnrapport erbij gepakt, en zie nu dat de sporing van de achteras buiten de specificaties valt. De sporing is 0,25° i.p.v. 0,06°, zoals zou moeten. De sporing van linksachter is perfect en de wielvlucht (camber) van beide achterwielen (-1,28° linksachter en -1,48° rechtsachter) zijn helemaal niet slecht.

Kan nu de sporing de boosdoener zijn waardoor de auto slecht rechtdoor wil? De rijhoek is trouwens -0,09°.

Overigens heb ik de auto laten uitlijnen als een Zuid-Afrikaanse Toyota RunX RSi, welke naar mijn idee dezelfde auto is als hier in Europa.

Ik zie graag een reactie tegemoet, met name van iemand die verstand heeft van uitlijnen. Meedenken is altijd welkom!
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
pampie
President member
President member
Berichten: 2293
Lid geworden op: do jul 27, 2006 17:08
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla
Locatie: Het Zonnige Zuiden
Contacteer:

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door pampie »

Een goede reden zo te zien om dat airbag dingetje niet te laten vervangen. Wat een gedoe allemaal helaas.
Ik ben er niet mee terug geweest en zo te zien laat ik dit ook maar zo bij een 15 jaar oude auto. raar sowieso dat ze daar nu opeens mee komen. :?
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Geen idee hoe zo'n defect zo veel jaar productie pas aan het licht komt. En inderdaad, ik word er moedeloos van. Aanstaande zaterdag ga ik kijken of ik spelingen kan vinden.
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
pampie
President member
President member
Berichten: 2293
Lid geworden op: do jul 27, 2006 17:08
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla
Locatie: Het Zonnige Zuiden
Contacteer:

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door pampie »

Ik heb het topic nog eens goed doorgelezen maar het hoeft eigenlijk niet persé te komen door het vervangen van die airbag stekker?
Het is dus onduidelijk wanneer het probleem precies is ontstaan? Wel balen maar wil je toch alvast enorm veel succes wensen. Ik hoop dat je gaat vinden wat het probleem is.
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Hallo iedereen!

Vanmorgen had ik de afspraak bij de uitlijngarage. We hebben gekeken naar spelingen in het onderstel en de stuurinrichting, en daar kwam niets uit: fuseekogels, spoorstangen en rubberen lagers waren allemaal in orde.

Vervolgens hebben we de voorwielen naar achteren gedaan, en de achterwielen naar voren (bandenwissel). Daarna reed ik een proefrondje en het verschil was enorm. Het stuur kaarsrecht, stabiel onder lastverwisseling en het stuur komt goed terug naar de middenstand.

De monteur legde uit dat de banden een verschillend wrijvingscoëfficient hebben, en ervoor kunnen zorgen dat de auto scheef rijdt - helemaal in de zomer op droog wegdek.

Kortom, het was dus zo simpel als de banden verwisselen.

Afsluitend wil ik opmerken dat ik het enorm teleurstellend vind dat een Louwman dealer-garage en een andere naastgelegen uitlijngarage dit niet kunnen diagnostiseren.
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door Bart-E11 »

CorollaGorilla schreef: ma nov 25, 2019 17:15 Hallo allemaal,

Ik heb nog maar eens het meest recente uitlijnrapport erbij gepakt, en zie nu dat de sporing van de achteras buiten de specificaties valt. De sporing is 0,25° i.p.v. 0,06°, zoals zou moeten. De sporing van linksachter is perfect en de wielvlucht (camber) van beide achterwielen (-1,28° linksachter en -1,48° rechtsachter) zijn helemaal niet slecht.

Kan nu de sporing de boosdoener zijn waardoor de auto slecht rechtdoor wil? De rijhoek is trouwens -0,09°.

Overigens heb ik de auto laten uitlijnen als een Zuid-Afrikaanse Toyota RunX RSi, welke naar mijn idee dezelfde auto is als hier in Europa.

Ik zie graag een reactie tegemoet, met name van iemand die verstand heeft van uitlijnen. Meedenken is altijd welkom!
een kameraad had dit precies het zelfde op zijn E12 sports aniversary
tot 2x toe een andere as er onder gezet want de eerste sloop as was nog krommer dan de eerste
nu is het bijna goed en we hebben het gelaten voor wat het is
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
CorollaGorilla
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 19:31
Type Corolla: ZZE123

Re: Stuur scheef 2002 Corolla T-Sport

Bericht door CorollaGorilla »

Ik laat het ook voor wat het is. De auto rijdt nu kaarsrecht en beter dan ooit tevoren. Het zal een heel kosten- en tijdsintensieve reparatie worden om een goede achteras te vinden en te plaatsen. En dan is het nog spannend of die beter is dan de vorige.

Mijn probleem is nu opgelost! Bedankt iedereen voor het meedenken.
'02 Toyota Corolla T Sport 3-deurs 1D2 Quick Silver
Plaats reactie