Remcilinder stuk

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Hallo beste forumleden,

Even een vraag, n.a.v de afkeur van mij Corolla uit 1994.

Door ziekte ( licht herseninfarct ) was het verstandig om maanden géén auto te rijden.
Vandaag moest ik wel, i.v.m de auto keuring. Het was de eerste keer dat ik na maanden weer
auto reed. Al die tijd stond deze stil.
Er was remverschil van 72% achter. Enkele maanden geleden heb ik de re. achterkant ( trommel
en remschoenen/voeringen schoongemaakt ) Dit aangegeven bij de keuring, en men verwachte
dat dit het probleem kon zijn. Advies : proberen li.achter ook schoon te maken. Heb ik gedaan,
was inderdaad erg vies.

Bij testen of cilinder werkte, zag ik dat er remvloeistof lekte bij het remmen.
Mijn vraag is eigenlijk:
Moet ik nu aan beide kanten de remcilinder vervangen ?
En moet deze ontlucht worden, na vervanging ? ( ook als ik deze slang afklem )

Ook zie ik dat de remschoenen minder worden, is het verstandig deze gelijk mee te vervangen ?
en moet dit aan beide kanten tegenlijk ?

Sorry voor de vele vragen, máár mijn geheugen is nog niet altijd even best.

Alvast bedankt voor de info/hulp
Groet René,
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Remcilinder stuk

Bericht door Blof-fan »

Als je de remcilinders achter gaat vervangen zou ik ze inderdaad meteen beide doen om rem verschil uit te sluiten. Het zijn goedkope onderdelen (10 á 15 euro per stuk) dus waarom het risico lopen om er wat werk in te steken en daarna nog met een probleem te zitten? ;)

Remcilinder klikplekje!

En als je de remcilinders vervangt en dus de boel toch uit elkaar moet halen, dan zou ik ook meteen de remschoenen doen. Wederom geen dure onderdelen en wel uiteindelijk datgene wat de remkracht levert. Als het goed is zitten er zelfs 4 remschoenen in zo'n set als je die besteld. Genoeg dus voor beide zijden.

Remschoenen klikplekje!

Hoewel het niet per se noodzakelijk is als de remtrommels nog genoeg vlees hebben, heeft het wel mijn voorkeur om ook de remtrommels te vervangen. Nu is dat niet per se altijd nodig, de remschoenen remmen ook wel in op de oude remtrommels maar als je verder alles vervangt, waarom dan niet net dat stapje extra doen en de zekerheid hebben dat alles weer nieuw is en je er de komende jaren in ieder geval geen omkijken meer naar hebt. ;)

Remtrommel klikplekje!

Overigens moet je de remmen altijd ontluchten als je eraan gewerkt hebt. Zelfs als je de remslang afklemt, zit er nog steeds lucht in het systeem na het punt waar je 'm afknijpt. Op zich is het ontluchten maar een kleine moeite en de remmen voelen zoveel beter als ze goed ontlucht zijn. :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Blof-fan schreef: za mar 14, 2020 19:48 Als je de remcilinders achter gaat vervangen zou ik ze inderdaad meteen beide doen om rem verschil uit te sluiten. Het zijn goedkope onderdelen (10 á 15 euro per stuk) dus waarom het risico lopen om er wat werk in te steken en daarna nog met een probleem te zitten? ;)

Overigens moet je de remmen altijd ontluchten als je eraan gewerkt hebt. Zelfs als je de remslang afklemt, zit er nog steeds lucht in het systeem na het punt waar je 'm afknijpt. Op zich is het ontluchten maar een kleine moeite en de remmen voelen zoveel beter als ze goed ontlucht zijn. :D

Top Blof-fan, Met deze info kom ik weer een stuk verder. Ook bedankt voor het delen van de website, deze kon ik niet en heb deze opgeslagen als favoriet.

Nog een vraag : Toen ik de auto opgekrikt had, zag ik poreuze stukken rubber liggen tussen c.q bij de schokbreker.
Ik weet niet hoe het heet, máár ik vermoed dat het een soort stofkap of manchet is?
Mijn vraag is : kun je tijdelijk rijden als deze kapot is ? en kan deze ook zonder brug en/of speciaal gereedschap vervangen worden? Ik neem aan dat véél los moet, en dat dit niet zo maar op te lossen is.

Groet René,
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Remcilinder stuk

Bericht door Blof-fan »

Geen probleem. Blij dat ik kan helpen. :D

Ik doe al het onderhoud aan mijn auto's zelf en gebruik Bogijn al jaren om onderdelen te halen voor al m'n auto's. Tot dusver alleen nog maar goede ervaringen mee en ze leveren goede onderdelen voor mooie prijsjes ;)

Op zich kun je prima rijden zonder die stofkappen op de schokdempers. Het veranderd niets aan de werking van de schokdempers en die zullen ook niet zomaar stof en water binnen laten.
Sommige mensen kijken er nooit naar om en daar zijn ze al jaren weg of worden zelfs helemaal niet meer terug gezet :lol:

Voor het behoud van je schokdempers op de lange termijn is het wel te adviseren om een keer nieuwe te plaatsen. Al het vuil en water wat niet bij de doorvoer van je schokbreker komt is natuurlijk altijd mooi meegenomen en verkleint de kans op schade of lekkages doordat dat er vuil tussen kan komen.
Wederom een onderdeel dat echt niet duur is om te vervangen:

Klikplekje!

Nadeel is alleen inderdaad wel dat de schokdemper gedemonteerd zal moeten worden en vanonder de auto gehaald om de stofkappen en eventuele nieuwe bumpstops te kunnen monteren. Het is bij zo'n klusje wel aan te bevelen om een verenspanner te gebruiken voor de veiligheid en je eigen gemak. En met die grote, vaak verroeste bouten en moeren die bij de ophanging zitten is een slagmoersleutel vaak ook wel prettig werken, hoewel het met een paar flinke sleutels/doppen en verlengstukjes meestal ook wel gaat hoor. Het kost alleen meer moeite...

Ik weet natuurlijk niet wat jou plannen zijn met de auto. Wil je 'm nog lang houden? Wil je er nog wat geld in steken enz?
Als de schokbrekers bijvoorbeeld nog nooit vervangen zijn en je wilt dit op termijn nog wel eens een keer doen, dan zou dit een klusje zijn wat ik dan zou bewaren tot de schokbrekers ook een keer vernieuwd worden. ;)

Als je meer een idee wilt hebben van het werk aan de ophanging om dat spul te vervangen zou je eens kunnen kijken op pagina 6 van de projectpagina van mijn Toyota Avensis. Het is natuurlijk niet dezelfde auto, maar je krijgt misschien een beetje een idee wat erbij komt kijken. Ik heb een half jaartje geleden bij die auto alle schokdempers (en stofkappen) rondom vervangen ;)

Avensis projectpagina klikplekje!
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Blof-fan schreef: zo mar 15, 2020 12:24
Ik weet natuurlijk niet wat jou plannen zijn met de auto. Wil je 'm nog lang houden? Wil je er nog wat geld in steken enz?
Als de schokbrekers bijvoorbeeld nog nooit vervangen zijn en je wilt dit op termijn nog wel eens een keer doen, dan zou dit een klusje zijn wat ik dan zou bewaren tot de schokbrekers ook een keer vernieuwd worden. ;)

Als je meer een idee wilt hebben van het werk aan de ophanging om dat spul te vervangen zou je eens kunnen kijken op pagina 6 van de projectpagina van mijn Toyota Avensis. Het is natuurlijk niet dezelfde auto, maar je krijgt misschien een beetje een idee wat erbij komt kijken. Ik heb een half jaartje geleden bij die auto alle schokdempers (en stofkappen) rondom vervangen ;)

Avensis projectpagina klikplekje!
Top Blof-fan,
Ik ga z.s.m je Avensis projectpagina bekijken.

Wat betreft mijn Corolla. Het is inderdaad afwachten hoe het verdere verloop van mijn gezondheidsklachten is. Als ik niet méér mag / kan rijden zal ik deze weg moeten doen. Mijn vrouw is te klein om in deze auto te rijden, en blokken onder de schoenzolen zal wel niet werken. :D Ik hoop dat ik de auto nog behouden kan, ondanks zijn leeftijd. Deze is van 1994.
Om door de keuring nu te komen, wil ik zeker de remcilinder en remmen ( met hulp ) vervangen. De stofkappen zet ik dan even op een to do lijstje.

Groet René,
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Update en vraag,

Vandaag voor de eerste keer zelf de li. remschoenen en remcilinder vervangen.
Het ging allemaal een stuk langzamer dan normaal, máár het was wel te doen.
Echter, toen alles weer in elkaar zat, trapte ik even op het rempedaal en lekte
de nieuwe remcilinder ook. Ik dacht bij mij zelf, als ik nu de spanveer ietwat
op spanning breng met 2 schroevendraaiers, zodat de remcilinder niet uit elkaar
geduwd kan worden, moet het toch goed zijn.
Hierna kon ik wel voorzichtig het rempedaal induwen en lekte deze niet méér.
Toen ik aan de rechter kant keek, bleek de oude daar wel te lekken.

Ik was al van plan om deze ook te vervangen. Máár mijn vraag is doe ik iets
verkeerd, omdat deze nieuwe en oude alsnog lekte ?
Moet ik de langste veer die om het stelmechanisme zit wel zelf op spanning brengen ?

Foto is van de oude situatie, gemaakt als referentiepunt en om terug te kijken hoe het e.e.a zit
20200318_105028.jpg
Mag ik wel al op het rempedaal duwen, of pas later als deze ontlucht word?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet René,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Remcilinder stuk

Bericht door Blof-fan »

Je kunt eigenlijk pas op het rempedaal drukken als de trommel er weer op zit. Deze begrenst de beweging die de remschoenen en dus ook de plunjer van de remcilinder kunnen maken. Anders druk je de plunjers er gewoon uit ;)

Wellicht dat onderstaande afbeelding een beetje verduidelijkt dat zo'n remcilinder alleen een holte is met 2 rem plunjers die door de remvloeistof uit elkaar worden gedrukt. Als je maar ver genoeg pompt ploppen ze er gewoon uit :lol:
DSC_0049.JPG
Ik neem aan dat je het stelmechanisme ontspant voordat je de trommel eraf haalt? (Maakt het wel wat makkelijker).
Daarna kun je de trommel er gewoon af halen, de veren los halen om de remschoenen te vervangen, nieuwe remschoenen erin, veren weer bevestigen (dat kan wel eens een rot karweitje zijn), controleren of alles juiste gemonteerd zit, dan de trommel er weer op en het stelmechanisme afstellen.

Dat kun je aan de achterkant doen door met een schroevendraaier door een gaatje het tandwieltje rond te draaien totdat de remschoenen de trommelrem raken en de trommelrem dus niet meer of met moeite rond draait. Daarna draai je het tandwiel weer 5 tandjes terug en dan zou het goed moeten zijn.
Nu kun je de remmen ontluchten ;)

DIY forum handleiding voor het ontluchten van je remmen klikplekje!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Blof-fan schreef: do mar 19, 2020 17:04
Wellicht dat onderstaande afbeelding een beetje verduidelijkt dat zo'n remcilinder alleen een holte is met 2 rem plunjers die door de remvloeistof uit elkaar worden gedrukt. Als je maar ver genoeg pompt ploppen ze er gewoon uit :lol:
Top Blof-fan, voor de info en de afbeelding.
Ik had nog nooit zo'n remcilinder van binnen gezien. Het is eigenlijk een eenvoudig onderdeel, máár erg belangrijk.

Vandaag op herkeuring geweest. Jammer genoeg nog steeds afgekeurd. Volgens de monteur moest ik de nieuwe
remschoenen ietwat ruw maken. m.n de re. kant was niet goed. Toen ik thuis was, en de trommel gedemonteerd
had, zag ik dat er remvloeistof gelekt had. Bij inspectie zag ik dat de vaste remleiding van cilinder naar flexibel
stuk lekte. Gelijk voor beide zijde nieuwe leidingen laten maken.
Hierna de remschoenen op spanning gezet, hoe u mij adviseerde. ( Ik had deze zonder trommel op spanning gezet, en
hierna de trommel erop ) en ontlucht.

Als ik gisteren de handrem aantrok, waren ongeveer 8 klikken, dan rolde de auto soms nog.
Nu 4 klikken en de auto rolt niet méér.

Nu even afwachten. Volgende week ga ik terug voor de herkeuring. Ik hoop dat het dan is opgelost. Ik merk
toch al verschil met gisteren.

Ik hou u / jullie op de hoogte.
Nogmaals bedankt, Groet René,

P.s : Ik vond het wel lastig om vanaf de achterkant met een schroevendraaier het stelmechanisme te vinden.
Is hier ook een andere mogelijkheid voor ? Speciaal tooltje ?
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Remcilinder stuk

Bericht door Blof-fan »

Graag gedaan. Ik heb die doorsnede toevallig vorig jaar gemaakt, dus nu kwam die foto mooi van pas :D

Kijk, als er al merkbaar verschil is nu, dan heb ik goede hoop dat het nu wel in orde is ;)

Er is voor zover ik weet geen special tooltje voor. Misschien bij een eventuele volgende keer een kleinere schroevendraaier gebruiken? Als het uiteindelijke resultaat maar hetzelfde is toch? ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Blof-fan schreef: za mar 21, 2020 15:35 Graag gedaan. Ik heb die doorsnede toevallig vorig jaar gemaakt, dus nu kwam die foto mooi van pas :D

Kijk, als er al merkbaar verschil is nu, dan heb ik goede hoop dat het nu wel in orde is ;)

Er is voor zover ik weet geen special tooltje voor. Misschien bij een eventuele volgende keer een kleinere schroevendraaier gebruiken? Als het uiteindelijke resultaat maar hetzelfde is toch? ;)
Blof-fan, top voor de tip m.b.t de kleinere schroevendraaier. Ik was met een langere schroevendraaier aan de gang, omdat ik dit nog nooit gedaan had. :lol:
Mooi en knap dat u deze doorsnede gemaakt heeft, en de foto wilt delen, maakt een heleboel meteen duidelijker voor een hobbyist als ik.

Wel nog een andere vraag :
Ik had een bout die erg vastgeroest was, onmogelijk om los te krijgen. Ook niet met prof. kruipolie. Als zoiets gebeurt wat is de beste manier om deze los te krijgen ?
Ik heb nu een klein brandertje gebruikt, ( wel met angstzweet dat ik niet de auto in de hens zet ) warm gestookt. Hierna kon ik deze losdraaien.
Kan dit ook met een goed verfstripper met een temperatuurindicatie ? Heeft u nog tips ?

Ik vraag dit, omdat ik t.z.t de katalysator van de Seat van mijn vrouw zal vernieuwen, en bang ben dat deze ontzettend vast zit.

Groet René,
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Remcilinder stuk

Bericht door Blof-fan »

Het juiste gereedschap kan al heel veel schelen bij roestige bouten en moeren. Een slagsleutel kan bijvoorbeeld al wonderen doen, hoewel je daar ook weer mee op moet passen, want je klapt dan ook zo de kop eraf als de bout té verroest is. Ligt vaak ook een beetje aan wat voor bout, formaat en waar hij zit.

Met warm stoken krijg je bijna alles weer gangbaar, maar ook hier is het weer een kwestie van waar hij zit enz. Bij warm stoken is het vaak zaak om zo snel en gericht mogelijk, zo veel mogelijk warmte in de bout of moer te krijgen. Dat gaat meestal alleen lukken met een vlam.
Een verfstripper wordt simpelweg niet warm genoeg en is niet gericht genoeg
Pas hiermee alleen wel op dat je dus inderdaad geen materialen in de omgeving beschadigd zoals rubbers, plastic onderdelen, conserveringslagen etc, etc.

Wat betreft bouten in een uitlaat. Ja, die kunnen soms behoorlijk verroest zijn en niet meer los willen komen. Ikzelf slijp de bout dan vaak gewoon door om het werk uit te kunnen voeren dat gedaan moet worden. Als alles weer terug in elkaar moet is het simpelweg een kwestie van nieuwe bouten/moeren erin en deze met bijvoorbeeld koperpasta weer in elkaar zetten als je het later nog eens uit elkaar wilt halen.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Blof-fan schreef: zo mar 22, 2020 17:39
Wat betreft bouten in een uitlaat. Ja, die kunnen soms behoorlijk verroest zijn en niet meer los willen komen. Ikzelf slijp de bout dan vaak gewoon door om het werk uit te kunnen voeren dat gedaan moet worden. Als alles weer terug in elkaar moet is het simpelweg een kwestie van nieuwe bouten/moeren erin en deze met bijvoorbeeld koperpasta weer in elkaar zetten als je het later nog eens uit elkaar wilt halen.
Oké, de uitleg is helemaal duidelijk. :toppie:
Groet René,
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Update,

Vandaag op herkeuring geweest, en de auto is goedgekeurd. :D

Nog een vraag :
Op het keuringsrapport word de code RA2 nat gebruikt. Op een eerder gekregen notitie
wat de afkeurpunten waren, werd AC2 code gebruikt.
Nagekeken op Google, en vandaag navraag gedaan bij de garage werd aangegeven
dat de schokbrekers vloeistof lekten. (?)

Tijdens de werkzaamheden aan de achterremmen, zag ik géén natte plekken c.q vloeistof
bij de schokbrekers. Wel zoals eerder aangegeven in dit topic, waren de stofkappen versleten.

Wat adviseren jullie, is het verstandig om de schokbrekers te vervangen ? Ik heb dit nog nooit gedaan,
is dit iets waar je een brug voor nodig hebt, en eventueel speciaal gereedschap ?
Bestaat er toevallig een soort stappenplan voor ?

Groet René,
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Remcilinder stuk

Bericht door Blof-fan »

Kijk, da's alvast goed nieuws, dat ie nu wel goedgekeurd is! :D

Wat betreft die schokbrekers...tja, da's meer wat jij wilt natuurlijk.
Als het nog steeds de originele schokbrekers zijn van 1994, dan kan het zeker geen kwaad om ze eens te vervangen. Nu tijdens het rijden zul je het misschien niet eens zo merken omdat je de auto gewend bent. Maar als je een keer nieuwe schokbrekers eronder zet maakt dat vaak behoorlijk verschil ;)

Op zich heb je er niet direct speciaal gereedschap voor nodig, behalve een verenspanner voor de veiligheid.

Wat betreft dat stappenplan:

Zet je auto met z'n wielen omhoog. Als je een krik heb kun je ze een voor een doen of eerst de voorkant en daarna de achterkant. Als je as-steunen hebt werkt dat nog wat prettiger (en veiliger).
  • Wielen eraf en kijk even of je remslang door een beugeltje in de veerpoten zit. Ik dacht dat dit bij de E10 nog wel het geval was. Die moet er natuurlijk even uit.

    Vervolgens zul je zien dat de schokbreker met 2 forse bouten/moeren vast zit aan de naaf. Als je die verwijderd kun je de hele naaf aan de onderste draagarm laten hangen en is de schokbreker aan de onderzijde al vrij.

    Nu zit de schokbreker alleen van boven nog vast. Dat is een kwestie van de motorkap open doen en dan zie je aan weerszijden bij de veerpoottorens dat 3 moertjes de schokbreker nog vast houden. Als je die los draait zal de veerpoot vanzelf naar beneden komen.

    Nu je de veerpoot van de auto kunt halen zul je zien dat de veer alleen opgespannen zit tegen de top-hat, die op z'n plek gehouden wordt door 1 moertje bovenop.
    Als je een verenspanner hebt, is dit het moment om die te gebruiken en de veren wat op te spannen. Ze zullen nu los komen van de veerpoot, waardoor er geen spanning meer op dat moertje staat en je die los kunt draaien. Soms draait de zuigerstang van de veerpoot mee met het moertje, maar vaak kun je die tegenhouden met een (inbus)sleutel

    Nu kun je de top-hat verwijderen en kan de veer van de veerpoot genomen worden. Vaak zit er nog een rubber op de veerpoot waar de veer op de schotel van de schokbreker rust. Die even overzetten op de nieuwe veerpoot, tezamen met de (nieuwe) bump-stop en de stofkap.

    Nu de veer (nog altijd opgespannen) op de nieuwe schokbreker plaatsen en de top-hat monteren met de moer. Als dat allemaal op z'n plek zit kun je de veer weer ontspannen. Je veerpoot is nu weer gereed voor montage op de auto, dat gaat in omgekeerde volgorde van de demontage.

    Let er even op dat wanneer je aan de achterkant begint, de bovenste bouten van de veerpoot onder de interieur bekleding verborgen zitten. Die zul je waarschijnlijk moeten demonteren voordat je daar bij kunt.
Dat is het even zo uit m'n hoofd. Misschien dat ik nog iets ben vergeten, maar dat kom je dan vanzelf wel tegen. In grote lijnen zou dit het moeten zijn en het is op zich prima te doen hoor, mits die grote bouten/moeren van de naaf een beetje los willen komen. Maar met grof gereedschap kom je dan meestal wel een eind. ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Blof-fan schreef: di mar 24, 2020 18:00
Dat is het even zo uit m'n hoofd. Misschien dat ik nog iets ben vergeten, maar dat kom je dan vanzelf wel tegen. In grote lijnen zou dit het moeten zijn en het is op zich prima te doen hoor, mits die grote bouten/moeren van de naaf een beetje los willen komen. Maar met grof gereedschap kom je dan meestal wel een eind. ;)
Toppie Blof-fan, voor de perfecte uitleg.
Na mijn weten, zijn de schokbrekers nog nooit vervangen geworden. Ik weet het niet méér zeker, als dan zijn ze zeker aan vervanging toe.
Echter, is het noodzakelijk om zowel voor als achter tegelijk te vervangen. Of kunnen eerst de achterste en na verloop van tijd de voorste gedaan worden.

Ik heb tussendoor een film op YouTube gevonden, weliswaar van een andere Toyota. Máár is dit ongeveer wat mij te wachten staat ?
https://www.youtube.com/watch?v=37Wnt-bogv0

Groet René
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Remcilinder stuk

Bericht door Blof-fan »

Voor en achter hoeven niet per se tegelijkertijd vervangen te worden. Wel zou ik beide zijden vervangen als je alleen voor of achter doet.

De montage op een E10 is toch nog een beetje anders als in dat filmpje. Bij de E10 zit de veer ook nog op de veerpoot zelf gemonteerd.
Meer zoiets als in dit filmpje:

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Blof-fan schreef: di mar 24, 2020 22:56 Voor en achter hoeven niet per se tegelijkertijd vervangen te worden. Wel zou ik beide zijden vervangen als je alleen voor of achter doet.

De montage op een E10 is toch nog een beetje anders als in dat filmpje. Bij de E10 zit de veer ook nog op de veerpoot zelf gemonteerd.
Meer zoiets als in dit filmpje:
Op de gedeelde film is de werkwijze inderdaad héél anders. Dank voor het delen hiervan. Zo te zien is het niet echt een moeilijk werkje. Natuurlijk heb je wel bepaalde en goede gereedschappen nodig. B.v de veren trekker. Tegenwoordig ben ik blij met dit soort films. Door mijn medische klachten gebruik ik deze als hulpmiddel, alsook op in boekformaat.

Ik ga ook eens op zoek naar een film m.b.t vervanging van de schokbreker aan de voorkant. Ik weet niet of dit bestaat.

In de film word wel de oude veer gebruikt, is dit aan te raden of moeten deze ook vervangen worden ?

Groet René,
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Remcilinder stuk

Bericht door Blof-fan »

Voor de voorkant zal er vast ook nog wel ergens een filmpje zijn. Maar in grote lijnen is die niet veel anders dan de achterste hoor. De constructie is nagenoeg hetzelfde voor de veerpoten.

En de veren kun je rustig hergebruiken, mits ze niet gebroken of zwaar ingevreten zijn door de roest ;)


Anders dan alleen filmpjes, zou ik ook eens kijken naar een vraagbaak:

Vraagbaak klikplekje!

Afbeelding

Hier staat in principe alles in. Van motor tot ophanging en van bedradingsschema's tot remmen.
En er wordt stap voor stap verteld hoe je iets uit moet voeren. En het mooie van deze boeken is dat alle afstel gegevens en ook alle aanhaalmomenten voor de bouten etc. erin staan.

Toen ik net begon met sleutelen heb ik hier heel veel aan gehad! ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Helemaal top Blof-fan,
Bedankt voor de informatie, en de tips. Ik ben erg geholpen. :thanx

Ik was eens aan het rond kijken naar een veren spanner. En zag ook degene die Peter Finn in het
filmpje gebruikt.
Deze koste rond de € 15,00. Zou dit t.z.t ( als ik de schokbrekers vervang ) al voldoende zijn? Zo te zien
werkt deze goed, en mijn gebruik zal misschien máár eenmalig zijn.

Groet René,
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Remcilinder stuk

Bericht door Blof-fan »

Die goedkopere verenspanners zijn over het algemeen wat minder prettig in gebruik. Maar voor die ene keer dat je ze gebruikt valt daar vast wel mee te leven ;) Ze zullen verder vast prima doen wat ze moeten doen.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Blof-fan schreef: do mar 26, 2020 22:08 Die goedkopere verenspanners zijn over het algemeen wat minder prettig in gebruik. Maar voor die ene keer dat je ze gebruikt valt daar vast wel mee te leven ;) Ze zullen verder vast prima doen wat ze moeten doen.
Toppie!! ;)
Groet René,
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Ik zag net pas dat er ook een project site bestaat. Natuurlijk ben ik
deze vluchtig gaan bekijken. Respect waar je mee bezig bent, mooi om
te zien en wat mogelijk is. :D
Ik ga de site z.s.m beter bekijken. Succes verder.

Groet René,
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Remcilinder stuk

Bericht door Blof-fan »

RenéW schreef: vr mar 27, 2020 10:16 Ik zag net pas dat er ook een project site bestaat. Natuurlijk ben ik
deze vluchtig gaan bekijken. Respect waar je mee bezig bent, mooi om
te zien en wat mogelijk is. :D
Ik ga de site z.s.m beter bekijken. Succes verder.

Groet René,
Bedankt, leuk dat je even een kijkje genomen hebt :D
Misschien leuk leesvoer voor mensen die hele dagen thuis zitten nu. :roll: Je kan er rustig een paar dagen mee vullen :lol:

En alles is mogelijk met een beetje kennis, kunde, tijd en geld ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
RenéW
General member
General member
Berichten: 151
Lid geworden op: ma jan 05, 2015 15:20
Type Corolla: E10

Re: Remcilinder stuk

Bericht door RenéW »

Blof-fan schreef: vr mar 27, 2020 20:15
RenéW schreef: vr mar 27, 2020 10:16 Ik zag net pas dat er ook een project site bestaat. Natuurlijk ben ik
deze vluchtig gaan bekijken. Respect waar je mee bezig bent, mooi om
te zien en wat mogelijk is. :D
Ik ga de site z.s.m beter bekijken. Succes verder.

Groet René,
Bedankt, leuk dat je even een kijkje genomen hebt :D
Misschien leuk leesvoer voor mensen die hele dagen thuis zitten nu. :roll: Je kan er rustig een paar dagen mee vullen :lol:

En alles is mogelijk met een beetje kennis, kunde, tijd en geld ;)
Graag gedaan! Er is inderdaad genoeg te lezen, en te zien.
Wat een verschil als onderdelen ( goed ) aangepakt en opgeknapt worden. Mooi om te zien.
Ik doe ook wel van alles aan de auto, vaak met hulp van leden op forums, ( deze en Seat forum )
Máár een hele blok reviseren e.d gaat net iets te ver. Deze uit elkaar halen is géén probleem denk ik,
maar later weer alles opbouwen ?? 8-) :? :D
ik weet niet wat hieruit ontstaat.. :lol:

Groet René
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6613
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Remcilinder stuk

Bericht door Martijn »

Mocht je nog zo´n vraagbaak zoeken.. dan heb ik die nog wel voor je. ;)
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Plaats reactie