B9010 achteruit rij camera

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Sjoerd24
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za jun 06, 2020 12:57

B9010 achteruit rij camera

Bericht door Sjoerd24 »

Hallo,

Ik ben momenteel een B9010 head unit aan het installeren in een Toyota MR2 van 2001.

Nu wil ik mijn achteruit rij camera aansluiten op het systeem aansluiten, maar van alle informatie op internet etc. word ik niet veel wijzer.

https://imgur.com/a/KHIojkb

Het systeem dat er voorheen in zat (clarion) had al de camera en reserve signal etc er in zitten maar uiteraard met andere stekkers naar de head unit.

Waar moet ik de reverse signal en de camera input op aansluiten, en waar kan ik de juiste connectoren vinden??

Mvg,
Sjoerd
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: B9010 achteruit rij camera

Bericht door Martijn »

Een B9010 (TNS700) heeft geen directe camera aansluiting.
Het kan wel via de multimedia aansluiting maar dan alleen origineel met de originele controllers en originele camera.
Origineel zijn de camera´s voor TNS600/700 slechts 6v en altijd gevoed vanaf de unit.

De (oudere) TNS600 zoals B9000, B9001, B9002 en B9003 kunnen het vaak wel, die herken je aan een aparte 4-polige stekker.
Bij die modellen kan je het beeldsignaal los aansluiten. De 12v loopt dan altijd via achteruitrij licht.
Het signaal van de camera sluit je aan op de unit.. en het ´reverse´ signaal (ook +12v) zodat ook de unit ´omschakelt naar camera beeld´ wanneer je de achteruit kiest.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Sjoerd24
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za jun 06, 2020 12:57

Re: B9010 achteruit rij camera

Bericht door Sjoerd24 »

Martijn schreef: za jun 06, 2020 15:18 Een B9010 (TNS700) heeft geen directe camera aansluiting.
Het kan wel via de multimedia aansluiting maar dan alleen origineel met de originele controllers en originele camera.
Origineel zijn de camera´s voor TNS600/700 slechts 6v en altijd gevoed vanaf de unit.
Wow, dat is goede info, bedankt! Maar dan rest de vraag waar ik een dergelijke controller en camera nog kan vinden...? De camera die ik nu heb is gevoed met 12V (gewoon afgetakt van de power supply van de Clarion head unit).

Zou deze kabel mij een eind op weg kunnen helpen...?

https://car-solutions.com/en/rear-view- ... gen5-gen6/

Maar jij zegt dus dat er een separate controller unit benodigd is om een camera aan te sluiten? En dat de originele camera een of ander bijzonder video format heeft dat nergens anders te vinden is...?
De (oudere) TNS600 zoals B9000, B9001, B9002 en B9003 kunnen het vaak wel, die herken je aan een aparte 4-polige stekker.
Bij die modellen kan je het beeldsignaal los aansluiten. De 12v loopt dan altijd via achteruitrij licht.
Het signaal van de camera sluit je aan op de unit.. en het ´reverse´ signaal (ook +12v) zodat ook de unit ´omschakelt naar camera beeld´ wanneer je de achteruit kiest.
Ik heb toevallig nog een B9000 ook liggen, echter heeft die een kapotte radio ontvanger... :cry:
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: B9010 achteruit rij camera

Bericht door Martijn »

Wij hadden hetzelfde ´probleem´ bij onze RAV4 van 2005.. met mooie B9010 met kleuren navigatie.. een reverse camera kon wel maar de controller+camera waren echt onbetaalbaar.

Dus maar uitgebouwd, verkocht en een ouder type gezocht.

Uiteindelijk een (oudere) B9001 ingezet die wat meer recht-toe-recht-aan-2D-navigatie-beeld gaf en aansluiting had voor de universele camera.
Dus 12v geven via het achteruitrijlicht.. en de unit voorzien van het 12v achteruitrij signaal en apart het camerasignaal...hoppa, meteen beeld! :D

Heeft tenslotte 10 jaar gewerkt. Hooguit 1x de camera/kentekenplaatverlichting moeten vervangen. Maar dat was slechts 10 euro via AliExpress..

EDIT
Kapotte radio ontvangst bij een TSN 600/700 is niks meer aan te doen. Dat is echt totall loss.
Kapotte DVD speler is nog te verhelpen, deze kan je los verkrijgen en met een beetje DHZ redelijk simpel te vervangen.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Sjoerd24
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za jun 06, 2020 12:57

Re: B9010 achteruit rij camera

Bericht door Sjoerd24 »

Nogmaals dank voor de reactie!

Misschien weet iemand het onderdeel nummer van de betreffende camera module. Misschien heb ik op een dag heel erg veel mazzel en kom ik er een tegen. Maar dan moet ik het natuurlijk wel herkennen. ;)
Sjoerd24
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za jun 06, 2020 12:57

Re: B9010 achteruit rij camera

Bericht door Sjoerd24 »

Lastig verhaal dus... :nerd

Weet iemand misschien het onderdeel nummer van die camera module? Dan weet ik wat ik zoek mocht ik iets tegen het lijf lopen. :)

Bij voorbaat dank! :turn-l:
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: B9010 achteruit rij camera

Bericht door Martijn »

Ja makkelijk is dat niet.

Artikelnummers heb ik helaas niet.
Daarvoor zou je eens bij een dealer moeten zijn. Die weet ook in welke modellen met camera de B9010 gezeten heeft.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
alexander16
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 15:00

Re: B9010 achteruit rij camera

Bericht door alexander16 »

Je hebt het over de verkrijgbaarheid van de DVD speler Heb je enig idee waar ik zo'n DVD speler kan kopen/bestellen? De mijne stopt er telkens mee tot ik de auto herstart dan werkt het weer een kwartiertje.
Plaats reactie