Vaak nog koude motor gaat geregeld loeien, ook bij stationair draaien

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Route99
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma nov 25, 2019 09:09
Type Corolla: KE70

Vaak nog koude motor gaat geregeld loeien, ook bij stationair draaien

Bericht door Route99 »

Auto: TOYOTA Corolla Verso (E121) 1.6 VVT-i (ZZE121_) 110 PK VAN JAAR 2002/benzine (serie 2001-2004)
Km-stand: ~300.000
Beurt-APK: afgelopen juni, maar toen was dit probleem nog niet terug.

Historie van het probleem:
Einde afgelopen winter gebeurde dit ook, eerder nooit gehad. Geregeld kan het toerental wel van 3000-4000 rp oplopen, mijn eega heeft een keer ~5000 rpm gehad, die schrok echt wel dat het zo tekeer kon gaan.
Garage heeft de carburateur schoon gemaakt en daarna leek het over, maar kort daarna werd het ook warmer lente weer.
Ze hebben ook een benzine additief er in gedaan en dat heb ik zelf midden zomer herhaald.
De hele zomer en herfst tot een aantal weken geleden geen last gehad, maar nu het weer echt kouder wordt komt het steeds vaker terug.
Vaak ca 3-4 km en dan is het over, zeker als ik meteen de snelweg opga, maar af en toe is het ook wel spontaan terug, maar niet zo vaak.

Overweging:
Nu kan ik wel weer meteen naar de garage gaan, maar ik vind het zacht gezegd wel vreemd, eerst nooit en dat zou nu 2x achter elkaar zijn terwijl de zaak schoon moet zijn. Ik tank altijd dezelfde 95plus benzine, vaak ook bij het zelfde tankstation. Ben een rustige maar vlotte rijder, heb een paar keer express op lange ritten wat harder gereden zodat de motor wel echt goed warm was.

Wat nu?
Wie heeft er nog tips? Ik heb onvoldoende praktische kennis wrs om dit zelf te doen, maar snap als beta wel de principes van een automotor.
Is het niet optimaal schoongemaakt of herkennen jullie hier iets anders in? Wat zou ik zelf nog kunnen doen/checken?

Tnx voor feedback!
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Vaak nog koude motor gaat geregeld loeien, ook bij stationair draaien

Bericht door Blof-fan »

Ik denk niet dat de garage de carburateur schoon heeft gemaakt. Die hebben moderne auto's al een paar jaar niet meer.
Vermoedelijk hebben ze geprobeerd het gasklephuis schoon te maken.

Als ik je verhaal zo lees loopt de motor hoog in de toeren als je 'm net start bij koud weer. Zodra de motor weer warm begint te worden is het weer weg?

Het klinkt alsof de motor teveel lucht krijgt als deze nog koud is.
Er zit een ISCV klep op de auto (Idle Speed Control Valve). Deze regelt de hoeveelheid lucht die de motor in gaat als de motor stationair loopt als de gasklep dicht is. Het is een soort by-pass klep.
Om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te brengen laat deze klep meer lucht door als de motor nog koud is. Daarom lopen benzinemotoren altijd wat hoger in de toeren als je ze koud start. Na een aantal minuten zakt dat toerental weer naar normale waarden als de motor warmer begint te worden. De klep begint zich dan weer te sluiten.

Wat er precies fout gaat is zo over het i-net moeilijk te zeggen. Maar ik vermoed dat het toch ergens in het gasklephuis fout gaat. De ISCV zit als ik me niet vergis ook onder aan het gasklephuis gemonteerd. Met een dergelijke hoge km stand kan er best wat vervuiling zich her en der ophopen wat voor problemen kan zorgen.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
HB
Newbie
Newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 08:57
Type Corolla: E12

Re: Vaak nog koude motor gaat geregeld loeien, ook bij stationair draaien

Bericht door HB »

Dit is wel heel toevallig dat ik dit hier net moet lezen, Blof-fan het wat jij hier neerpent is exact hetzelfde wat de monteur gisteren tegen mij zei ik loop met mijn corolla uit 2004 namelijk tegen hetzelfde probleem aan de koude start jaagt je de stuipen op het lijf en zijn antwoord was heel eenvoudig ISCV reinigen en het probleem is opgelost.
Route99
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma nov 25, 2019 09:09
Type Corolla: KE70

Re: Vaak nog koude motor gaat geregeld loeien, ook bij stationair draaien

Bericht door Route99 »

@Blof-fan:
Sorry voor de vertraagde reactie, wat drukke omstandigheden waardoor ik er niet aan toe kwam. Kon gelukkig de laatste weken de kleine Suzuki van mijn eega gebruiken....

Mooi /duidelijk verhaal, dank, das een goed aanknopingspunt. Ik heb door het beschikbaar zijn van de Susuki wat lucht ;) gekregen. Ik ga met dit verhaal eens buurten, ben niet zo blij er mee als het gasklephuis het weer is, dat al weer zo snel zo zijn. Ik kan de Verso nu ff missen, dat scheelt enorm.

PS: Ik zit zelf zelden onder de motorkap zoals je merkte, had geen idee wanneer de carburateurs "verdwenen" zijn... ik houd wel olie/water+antivries in de gaten. De mechanische problemen kan ik meestal prima wel zelf oplossen/repareren. Het verbrandingstype motor thermodynamisch kon ik vroeger wel doorrekenen, iedereen zijn/haar ding. Het kwam er nooit van om met de motor zelf praktisch aan de slag te gaan, teveel andere leuke (wel zeker deels technische) hobby's....
Gelukkig hebben jullie van die motor werking/-storingen wel verstand van! :thanx
Ook tnx voor @HB voor aanvullende support!
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Vaak nog koude motor gaat geregeld loeien, ook bij stationair draaien

Bericht door Blof-fan »

HB schreef: zo dec 05, 2021 12:00 Dit is wel heel toevallig dat ik dit hier net moet lezen, Blof-fan het wat jij hier neerpent is exact hetzelfde wat de monteur gisteren tegen mij zei ik loop met mijn corolla uit 2004 namelijk tegen hetzelfde probleem aan de koude start jaagt je de stuipen op het lijf en zijn antwoord was heel eenvoudig ISCV reinigen en het probleem is opgelost.
Moet je nagaan dat ik dan nog niet eens een automonteur ben! :lol: :P
Route99 schreef: za dec 18, 2021 20:42 @Blof-fan:
Sorry voor de vertraagde reactie, wat drukke omstandigheden waardoor ik er niet aan toe kwam. Kon gelukkig de laatste weken de kleine Suzuki van mijn eega gebruiken....

Mooi /duidelijk verhaal, dank, das een goed aanknopingspunt. Ik heb door het beschikbaar zijn van de Susuki wat lucht ;) gekregen. Ik ga met dit verhaal eens buurten, ben niet zo blij er mee als het gasklephuis het weer is, dat al weer zo snel zo zijn. Ik kan de Verso nu ff missen, dat scheelt enorm.

PS: Ik zit zelf zelden onder de motorkap zoals je merkte, had geen idee wanneer de carburateurs "verdwenen" zijn... ik houd wel olie/water+antivries in de gaten. De mechanische problemen kan ik meestal prima wel zelf oplossen/repareren. Het verbrandingstype motor thermodynamisch kon ik vroeger wel doorrekenen, iedereen zijn/haar ding. Het kwam er nooit van om met de motor zelf praktisch aan de slag te gaan, teveel andere leuke (wel zeker deels technische) hobby's....
Gelukkig hebben jullie van die motor werking/-storingen wel verstand van! :thanx
Ook tnx voor @HB voor aanvullende support!
Het was ook niet mijn bedoeling om je daarin te kleineren ofzo, zoals je zegt, ieder zijn ding :D
Maar ik vermelde het er wel even bij, want als jij aankomt bij een garage en vraagt of ze in je moderne auto even de carburateur schoon willen maken, dan weten ze meteen dat je er dus weinig verstand van hebt. Er zijn dan helaas dus ook bedrijven die je dan van alles op de mouw proberen te spelden of je met een kluitje het riet in sturen.

Als je de juiste benamingen gebruikt zijn ze misschien minder snel geneigd dat te doen, omdat het dan toch kan zijn dat je enigszins weet waar je over praat ;)

Ik hoop voor je dat de oplossing snel gevonden is ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Route99
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma nov 25, 2019 09:09
Type Corolla: KE70

Re: Vaak nog koude motor gaat geregeld loeien, ook bij stationair draaien

Bericht door Route99 »

Blof-fan schreef: za dec 18, 2021 22:31 Het was ook niet mijn bedoeling om je daarin te kleineren ofzo, zoals je zegt, ieder zijn ding :D
Ik ben er alleen maar blij mee... kan er immers na wat bijgeleerd te hebben....hier door de tips/scherpte/correcte namen, een beter gevolg aan wat je al schreef:
Maar ik vermelde het er wel even bij, want als jij aankomt bij een garage en vraagt of ze in je moderne auto even de carburateur schoon willen maken, dan weten ze meteen dat je er dus weinig verstand van hebt. Er zijn dan helaas dus ook bedrijven die je dan van alles op de mouw proberen te spelden of je met een kluitje het riet in sturen. Als je de juiste benamingen gebruikt zijn ze misschien minder snel geneigd dat te doen, omdat het dan toch kan zijn dat je enigszins weet waar je over praat ;)
En bedankt:
Ik hoop voor je dat de oplossing snel gevonden is ;)
Route99
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma nov 25, 2019 09:09
Type Corolla: KE70

Re: Vaak nog koude motor gaat geregeld loeien, ook bij stationair draaien

Bericht door Route99 »

Het schoonmaken van de gasklephuis is dat zelf te doen?
Ik vraag me af of dit op de video afdoende is?
https://www.youtube.com/watch?v=AduZM33x534
En natuurlijk wil ik niks ontregelen.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Vaak nog koude motor gaat geregeld loeien, ook bij stationair draaien

Bericht door Blof-fan »

Als je een klein beetje handig bent is het op zich prima zelf te doen hoor.
Even zo uit m'n hoofd is het een kwestie van een stekker loshalen, een aantal (koel)slangetjes loshalen en 4 bouten/moeren loshalen en dan sta je als ik me niet vergis met het complete gasklephuis in je handen en kun je 'm zo grondig schoonmaken als je wilt.

Zoals in die video kan het op zich wel, maar hoe goed maak je 'm dan uiteindelijk schoon en eigenlijk zie je maar heel weinig van wat je aan het doen bent toch? ;)

Ik heb een aantal jaren terug ook het gasklephuis van m'n Avensis eens echt goed schoongemaakt.
Eerder had ik dat ook al gedaan terwijl ie nog in de auto zat op een soortgelijke manier als die video. Met een zachte doek en wat remmenreiniger en dan durfde ik met die remmenreiniger ook nog wel een beetje in de poorten schoon te spuiten.

Maar bij een echt goede, grote beurt heb ik het hele ding eens van de auto gehaald en ik schrok een beetje van wat ik toen tegenkwam.
Aan de voorkant, de kant waar je tegenaan kijkt als ie in de auto zit zag het er helemaal niet zo dramatisch uit. Wel een beetje viezigheid rond de randjes van de gasklep etc, maar niets schokkends:

Afbeelding

Maar toen ik 'm eenmaal gedemonteerd had en de achterkant zag, was ik heel blij dat ik de moeite heb genomen om 'm een keer helemaal van de auto te verwijderen:

Afbeelding

Dus tja, ik zeg niet dat die van jou er ook zo uit zal zien. Mijn auto had op dat moment een olie probleempje en ook al aardig wat jaren en km's achter z'n naam staan. Maar toch, baat het niet, dan schaadt het ook niet ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Route99
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma nov 25, 2019 09:09
Type Corolla: KE70

Re: Vaak nog koude motor gaat geregeld loeien, ook bij stationair draaien

Bericht door Route99 »

Dank voor de uitgebreide toelichting met foto's. Ik neem dit mee in mijn overwegingen om het zelf te doen.
Route99
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma nov 25, 2019 09:09
Type Corolla: KE70

Re: Vaak nog koude motor gaat geregeld loeien, ook bij stationair draaien

Bericht door Route99 »

Eindelijk een keer tijd om er naar te kijken.
Heb vooral van de klep en de voorkant een foto gemaakt.

Door er een zware steen op te leggen zorgde die stand van het gaspedaal ervoor dat de klep mooi in de middenstand ging staan.
Ik zag daarmee ook de achterkant v/d klep zonder demontage direct.

De vervuiling zat hem vooral op de kleprand (boven- & onderkant) en het eind van de voorkant (kort bij de klep) en idem dito de achterkant (wel zonder te demonteren). De algehele vervuiling was veel minder dan verwacht. Heb dit nog met een mini camera nagelopen.

Heb 2x uitgebreid alles waar ik bij kon schoon gemaakt met een doek die nat gemaakt was met Valvoline Carburateur cleaner.

Resultaat: Ik heb het idee dat de problemen nog niet opgelost zijn. Daar ik geen pakking had, had ik voor deze strategie gekozen. Ik kan nog overwegen om hem toch in zijn geheel te verwijderen, maar om eerlijk te zijn, mijn klepachterkant was eigenlijk dus bijna schoon, al helemaal tov die van jouw foto.
Tips blijven welkom.
Afbeelding

Edit 30-4-22
Heb vanmiddag het gasklephuis grotendeels los gemaakt, met de rubber slangen nog aangesloten, zodat ik hem ca 4 cm omhoog kon tillen om de achterkant in het geheel te kunnen zien.
De achterkant was best aardig schoon geworden, zie 1e foto. Op de 2e foto zie je op het rooster nog wat troep. Viel me mee dus. Aan de andere kant denk je dan ook... kan dat laatste beetje hem dan echt doen dat ie problemen geeft?

Dat van de foto heb ik allemaal zo goed als mogelijk nog een keer schoon gemaakt (vergeten daar van foto's te maken..) maar voor wat het bij n=1 meting waard is, meteen een rustige motor. Nu afwachten of dat blijft...

Foto's/video's gemaakt met een Teslong M-450. https://tinyurl.com/e4wn3cpv
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie