Goedenavond,
Ik kwam al eerder het Corolla forum tegen en heb besloten me te registreren. Wellicht kan iemand mij uit de brand helpen.
Ik rij een oude Toyota Corolla. Bouwjaar 1998, 1.6 benzine. Het type is E11 of E110.
Cosmetisch is de auto niet meer mooi (een keer een lelijke kras aan de zijkant gereden) maar de auto is technisch een wereldwonder. Reparatie kosten zijn doorgaans laag en de kilometerstand is rond de 140k. Al met al verwacht ik er nog jaren plezier van te hebben.
Nu heb ik me een beetje verdiept in het volgen van een cursus om te leren sleutelen. Het lijkt me geweldig de techniek onder de knie te krijgen en ik heb ook begrepen dat mijn auto zich hier goed voor leent omdat er minder elektronica aan boord is.
Ik zou heel graag ook wel zelf willen leren zonder cursus maar:
a. Ik weet niet of dat verstandig is, ik heb op dit moment 0 kennis maar ben wel bereid te leren (heb een goede baan als ICT'er, ik verwacht wel dat ik er meer van kan snappen als ik mijn best doe).
b. Is het toch niet beter om een cursus te volgen als leek zijnde. Ik wil graag via autosleutelcursus.nl een privé cursus dag volgen maar de cursusleider is erg slecht bereikbaar.
Kortom: hebben jullie tips waar ik het beste kan beginnen. Zelf leren (is dit wel te doen, welke documentatie kan ik het beste voor mezelf regelen om de basis onder de knie te krijgen), wat is een goede basisset gereedschap, wanneer weet ik welke onderdelen aan revisie toe zijn (nb luchtfilter, oliefilter etcetc) of kan ik beter toch die cursus doen als leek en toch maar wat meer bij de docent aandringen?
Alvast hartelijk dank voor de hulp en reacties voor degenen die zullen reageren! Mocht ik ergens wat vergeten zijn te lezen of de post is niet in orde verneem ik dat graag. Het is mijn eerste post dus ben nog helemaal groen.
ps, mochten hier zelf mensen op het forum aanwezig zijn die sleuteldagen organiseren houd ik me ook van harte aanbevolen. Alle tips zijn welkom!
vriendelijke groet, Tim
Zelf leren sleutelen
ModeratorCOLON Moderator
-
Tim_1980
- Newbie

- BerichtenCOLON 1
- GeregistreerdCOLON Wo Jan 29, 2025 18:54
- Blof-fan
- E-team

- BerichtenCOLON 7600
- GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15
Re: Zelf leren sleutelen
Hallo Tim,
Het forum is helaas niet meer zo actief als vroeger, maar af en toe zitten er hier nog wat 'oude rotten' die wat vragen kunnen beatwoorden.
Hier op het forum staat over het algemeen al een schat aan informatie als je iets specifieks zoekt en de zoek functie gebruikt, dus wat dat betreft zit je hier al goed
Jou Corolla, met bouwjaar '98 hoogstwaarschijnlijk een E11, is een prima basis om wat meer over autotechniek te leren. Het is over het algemeen simpele, maar zeer betrouwbare techniek.
Er is wel wat elektronica, maar die is nog zeer goed te begrijpen.
Het belangrijkste stuk gereedschap waar je bijna de hele auto al mee uit elkaar kan draaien is een goede doppenset!
Ik heb zelf deze set, die heel betaalbaar is, en dan heb je voor een hobbyist een prima set waar je jarenlang mee vooruit kan!
klikplekje voor de doppenset!
Verder is een goede set tangen en schroevendraaiers ook wel aan te bevelen. Een standaard set ring/steeksleutels van sleutelmaat 8 tot 32 is ook wel aan te bevelen. Met dat gereedschap kun je 80% van de auto al uit elkaar halen indien nodig
Waar je al heel veel aan kunt hebben is een goede vraagbaak of een set werkplaatshandboeken!

Daar staan bijna alle werkzaamheden stapsgewijs uitgelegd en ook staan alle afstelgegevens erin vermeld.
Ik weet niet waar je vandaan komt? Er zijn door het hele land wel enthousiastelingen die veel zelf sleutelen en je best eens ergens mee kunnen helpen. En al doende leer je meestal het beste.
Ik ben zelf wel techneut, maar heb nooit onderricht gehad in het sleutelen aan auto's. Ik ben er gewoon een keer aan begonnen en nu na 20 jaar is er niet veel meer wat ik niet meer kan doen aan een auto
Het forum is helaas niet meer zo actief als vroeger, maar af en toe zitten er hier nog wat 'oude rotten' die wat vragen kunnen beatwoorden.
Hier op het forum staat over het algemeen al een schat aan informatie als je iets specifieks zoekt en de zoek functie gebruikt, dus wat dat betreft zit je hier al goed
Jou Corolla, met bouwjaar '98 hoogstwaarschijnlijk een E11, is een prima basis om wat meer over autotechniek te leren. Het is over het algemeen simpele, maar zeer betrouwbare techniek.
Er is wel wat elektronica, maar die is nog zeer goed te begrijpen.
Het belangrijkste stuk gereedschap waar je bijna de hele auto al mee uit elkaar kan draaien is een goede doppenset!
Ik heb zelf deze set, die heel betaalbaar is, en dan heb je voor een hobbyist een prima set waar je jarenlang mee vooruit kan!
klikplekje voor de doppenset!
Verder is een goede set tangen en schroevendraaiers ook wel aan te bevelen. Een standaard set ring/steeksleutels van sleutelmaat 8 tot 32 is ook wel aan te bevelen. Met dat gereedschap kun je 80% van de auto al uit elkaar halen indien nodig
Waar je al heel veel aan kunt hebben is een goede vraagbaak of een set werkplaatshandboeken!

Daar staan bijna alle werkzaamheden stapsgewijs uitgelegd en ook staan alle afstelgegevens erin vermeld.
Ik weet niet waar je vandaan komt? Er zijn door het hele land wel enthousiastelingen die veel zelf sleutelen en je best eens ergens mee kunnen helpen. En al doende leer je meestal het beste.
Ik ben zelf wel techneut, maar heb nooit onderricht gehad in het sleutelen aan auto's. Ik ben er gewoon een keer aan begonnen en nu na 20 jaar is er niet veel meer wat ik niet meer kan doen aan een auto
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback