Tellerhuis km stand aanpassen

Over al het overige, het andere, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819
GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15

Tellerhuis km stand aanpassen

Bericht door Highway »

Ik ben bezig om een ander tellerhuis (km teller, toerental, temp. meter, benzine meter + diverse lampjes) in mijn E11 facelift te zetten.

Nu kan ik het toch niet laten om een tellerhuis van een E11 facelift met SB chassiscode in mijn JT chassiscode te plaatsen. Ter info, JT heeft een mechanische kabel, SB heeft een electronisch signaal naar de tellerbak.

De JT tellerbak weergeeft de km stand door middel van ronddraaiende wieletjes. Die kan je zo aanpassen.
De SB tellerbak weergeeft de km stand in een LCD displaytje. Leuk en aardig, maar deze kan ik niet aanpassen. Km stand wordt waarschijnlijk in een eeprom opgeslagen.

Heeft iemand ervaring / kennis van hoe je deze km stand (van het LCDtje dus) kan aanpassen? Indien dit mogelij is, wil ik ook een SB tellerbak in mijn auto trachten te installeren.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
luca
President member
President member
BerichtenCOLON 1528
GeregistreerdCOLON Di Sep 17, 2002 00:08

Re: Tellerhuis km stand aanpassen

Bericht door luca »

meestal lui die de boel besodemieteren met km standen terugdraaien.die weten hoe het moet!
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
VVTI-2007
Special member
Special member
BerichtenCOLON 825
GeregistreerdCOLON Za Nov 06, 2004 17:01

Bericht door VVTI-2007 »

Niet zo ver van jou vandaan zit een gast die bekend staat als de tellerkoning...........
Voor 50 euro staat ie op de stand die jij aangeeft.
IS300H, MR2 en Aygo
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819

Bericht door Highway »

Tellerhuis zit er ondertussen in, werkend. Heb de originele km stand behouden, was bijna hetzelfde als wat ik moest hebben.

Heb wel h.e.e.a. uitgezocht. Zit een eeprom op het bord, met wat spulletjes kan je deze uitlezen en herprogrammeren. Kennis van me heeft daarvoor het apperatuur, dus kan hij die lezen en schrijven. Km stand wordt gecodeerd opgeslagen, daar heb je ook methodes voor het te achterhalen.

Dus - het is mogelijk met de juiste hardware, en uiteindelijk heb ik het niet gedaan, gezien het tellerhuis reeds ong. de juiste stand had.

Kan slotje op dit topic wat mij betreft.
Skoda Superb 1.8tsi
dutchbird
Junior member
Junior member
BerichtenCOLON 141
GeregistreerdCOLON Za Jun 11, 2011 20:04

Bericht door dutchbird »

Even ter informatie voor de mensen die het misschien willen gaan doen,

Tijdens een apk keuring kom je hier mee in grote problemen!
Want de apk keurmeester moet de km stand in voeren. als die vorig jaar bvb op 70.000 stond en jij laat hem terug draaien naar 50.000 dan wordt alles naar het rdw door gespeeld en wordt in het ergste geval je kenteken bijwijs in genomen!
Voorkom een kater, blijf dronken.
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819

Bericht door Highway »

dutchbird schreefCOLONEven ter informatie voor de mensen die het misschien willen gaan doen,

Tijdens een apk keuring kom je hier mee in grote problemen!
Want de apk keurmeester moet de km stand in voeren. als die vorig jaar bvb op 70.000 stond en jij laat hem terug draaien naar 50.000 dan wordt alles naar het rdw door gespeeld en wordt in het ergste geval je kenteken bijwijs in genomen!
Terugdraaien is i.d.d. een no go!! Vooral als je het doet om meer voor een auto te vangen bij verkoop!! Zover ik weet, moet de km stand van de teller de km stand van het chassis aangeven. Bij bijv. APK wordt deze stand geregistreerd, deze standen kunnen later weer opgevraagd worden (NAP). Dus ook een onlogische km verloop trekt de aandacht.

Er zijn ook wel redenen te bedenken waarom het wel kan - andere tellerbak, defect ergens etc.
Skoda Superb 1.8tsi
perz
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1382
GeregistreerdCOLON Do Dec 28, 2006 10:32

Bericht door perz »

ik heb bij een auto een andere motor ingebouwd en de teller van die auto heb ik in mijn auto gezet zodat de stand klopt met de motor, tijdens het afmelden of daarna niets van gehoord of gezien

mijn stand ging toen van 220.000 km naar 160.000

belangrijk is wel dat je eerlijk bent als de auto verkoopt dat de stand klopt tav de motor, heb ik toen ook gedaan en heb ook zonder problemen de auto verkocht.
E11 (WRC) - Avensis T22.5 - Suzuki Coupe - Starlet P8
luca
President member
President member
BerichtenCOLON 1528
GeregistreerdCOLON Di Sep 17, 2002 00:08

Bericht door luca »

als je vermeld dat het klokkenhuis is vervangen is het geen enkel probleem.
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
BUTTON_POST_REPLY