Dat zijn nu niet direct de beste en meest betrouwbare manieren om autobedrading af te takken of aan te leggen.

Deze genieten dus niet bepaald mijn voorkeur
Het probleem hiermee is dat mensen vaak niet direct het juiste gereedschap hebben om ze te gebruiken (de standaard setjes die ze bij de bouwmarkt verkopen met zo'n simpel tangetje is ook niet alles) en daarmee geen betrouwbare verbinding vormen.
Of zoals in het geval van de spanningsdiefjes de originele draad simpelweg beschadigen.
In een auto, waar veel trillingen voorkomen en in de motorruimte vaak ook vocht en vuil op de loer liggen wil dat nog wel eens fout gaan.
De enige juiste manier om een draden met elkaar te verbinden of te herstellen is door ze (op de juiste manier!) te solderen.
Ik zeg bewust juiste manier, omdat zoiets als dit:

ook niet bepaald fraai is en bovendien wederom geen betrouwbare, goed geleidende verbinding oplevert...
Bij deze dus een kleine how-to hoe men wel een juiste, betrouwbare en goed geleidende verbinding kan maken.
Mensen knippen niet graag in autobekabeling, denkend dat ze dan meer kwaad dan goed doen. Maar je hoeft hier nooit bang voor te zijn, want zolang je niet te dicht bij stekkers of iets dergelijks knipt en dus genoeg ruimte overlaat om wat draad te kunnen strippen en solderen kun je een doorgeknipte kabel altijd weer netjes herstellen!
Wat heb je verder nodig?
- - Een soldeerbout
- Soldeertin (bij voorkeur voor elektra)
- Vloeimiddel (S39)
- Krimpkousjes
- Verfbrander/föhn
- Kniptang
- Striptang

Stel de striptang op de juiste maat of om de draad te kunnen strippen zonder de helft van de koperen kern mee te trekken
Strip vervolgens ongeveer 5mm van de kabel af.

De kern bestaat meestal uit diverse dunne draadjes waardoor de kabel lekker soepel en buigbaar blijft. Twist nu deze kern netjes met je vingers samen.

Nu kun je een beetje vloeimiddel op de getwiste kern doen zodat het soldeertin straks goed vloeit en door de hele kern vloeit. Gebruik niet teveel en pas een beetje op met het spul want het is aardig giftig.
Vervolgens kun je een druppeltje soldeertin op de goed voorverwarmde soldeerbout doen om vervolgens de kern van je draad door dat gesmolten soldeertin te halen. Je zult zien dat het tin een soort 'opgezogen' wordt en de hele kern een mooi tin laagje krijgt.

Doe dit met alle ader uiteinden die je wilt gaan solderen.
Nu is het belangrijk om eerst de op maat geknipte krimpkousjes van de juiste diameter alvast over de draad heen te schuiven. Als de draden aan elkaar gesoldeerd zitten gaat dat meestal niet meer

Vervolgens kun je de uiteinden die je aan elkaar vast wilt solderen tegen elkaar aan houden en nog even door een druppeltje soldeertin halen. Houd ze tegen elkaar aan als je ze van de soldeerbout af haalt en laat het tin even stollen (je ziet een soort doffe laag verschijnen).


De viezigheid die je nog ziet zijn resten van het vloeimiddel. In principe kun je dat zo weg vegen
Je kunt nu de krimpkousjes over je gesoldeerde verbindingen heen schuiven en de krimpkousjes met de föhn laten krimpen.
Je hebt nu een degelijke, tegen vocht en vuil beschermde goed geleidende verbinding.

Om het helemaal af te maken kun je nu de verschillende kabels ook met een grotere krimpkous afschermen, of als de draden ergens in de motorruimte of dergelijke lopen een extra bescherming geven in van die flexibele buis.






