Goed, beloofd is beloofd, ik heb een hele zooi foto's gemaakt van vanalles omdat heel veel mensen waarschijnlijk niet echt bekend zullen zijn met deze Rolla
Eerst nog ff wat info en de plannen:
De auto:
Het draait dus om een Toyota Corolla AE92 GT-S coupé van 1989.
Het is een amerikaans model en nooit in Europa uitgebracht, dat maakt ze dus zo lekker zeldzaam (Bij mijn weten: als er in Nederland 10 van rondrijden is het al heel veel) Ik ken er zowieso maar 2. De mijne is in '91 in Nederland ingevoerd.
De GT-S is grotendeels vergelijkbaar met onze GTi. Dit houd in dat ie dus voorzien is van een sportinterieur, extra meters, schijven rondom, veerpootbrug standaard en het mooiste van al: Een 4A-GE krachtbron! 8)
De huidige staat van de auto:
De auto is in verbazend goede staat! Heel weinig tot geen roest. Alle roest die aan de auto zit is beginnend en alleen nog maar onder de lak. De onderkant enz zijn nog zo solide als uit de fabriek.
Maar er zijn toch een paar kleine puntjes:
-Er is wat schade aan de auto die weinig proffesioneel gerepareerd is een de linkervoordeur en het voorscherm, maar als het goed is nog wel goed te repareren.
-De linkerkoplamp klapt niet meer op, door het ontbreken van het motortje.
-Het interieur heeft wat aandachtspuntjes, de bestuurderstoel is bijvoorbeeld hier en daar gescheurd enz. en het ziet er in het algeheel een beetje 'shabby' uit
Zo zijn er nog wat zaken, maar de motor draait nog zonder problemen en de auto rijd zelfs nog. Dus ik verwacht niet al teveel problemen
Mijn plannen met deze auto:
Dit wordt mijn hobby-auto en ik ga er alle tijd voor nemen. Een knutselschuur opzoeken waar ik een total-rebuild wilt gaan doen!
De auto gaat grotendeels uit elkaar, waarna ik alles weer zo goed als of beter dan nieuwstaat wil brengen.
Ook de motor gaat uit elkaar, waarna ik alle slijtage onderdelen zoals lagers, pakkingen, keeringen enz wil vervangen en verder alles schoonmaken.
Omdat de motor dan toch uit elkaar ligt en een 4A-GE zo'n dankbaar tuning object is wil ik 'm toch ook een klein beetje kietelen, een beetje extra vermogen is immers nooit weg in zo'n auto.
Niks drastisch, ik zat zelf te denken aan de kat verwijderen en wat wildere nokkenassen wat al een behoorlijke pk winst op kan leveren. Maar hier moet ik nog wat research naar doen. Tips zijn natuurlijk altijd welkom! Ik wil de motor op ongeveer 150 pk brengen, wat volgens mij goed te doen moet zijn, zonder dat de motor er verder echt drastisch in betrouwbaarheid of levensduur achteruit gaat
Verder zullen velen waarschijnlijk blij zijn om te horen dat de auto bijna helemaal origineel blijft (originele onderdelen bewaar ik zowieso zodat ik het altijd weer kan maken zoals 't was)
Maar er is altijd ruimte voor verbetering (Denk aan dingen als Gele KONI's, andere veren, ander uitlaatsysteem)
uiterlijk blijft ie hetzelfde. De schade die de auto heeft wordt hersteld en hij wordt opnieuw gespoten.
Het interieur wordt ook onder handen genomen wat bekleding betreft enz, maar verder niet.
Kortom: De auto wordt gewoon weer mooi strak en netjes gemaakt met wat kleine verbeteringen

8)
Foto's volgen zo...