Hulp met afstellen.
ModeratorCOLON Moderator
-
XeroX
- Special member

- BerichtenCOLON 675
- GeregistreerdCOLON Do Mrt 04, 2010 17:06
Hulp met afstellen.
Hallo allen,
Heb al een tijdje de volgende setup in de auto:
hu: Alpine cde 103 bti
verst: jbl gto 755.6
sub: jbl gto 1204 br
front: rockford fosgate power T1S652
Rear: rockford fosgate punch P weet ik niet 6x9 4 weg
Nu krijg ik het niet helemaal goed afgesteld.
Heeft er iemand tips voor mij..
Met vriendelijke groet,
Jos
Heb al een tijdje de volgende setup in de auto:
hu: Alpine cde 103 bti
verst: jbl gto 755.6
sub: jbl gto 1204 br
front: rockford fosgate power T1S652
Rear: rockford fosgate punch P weet ik niet 6x9 4 weg
Nu krijg ik het niet helemaal goed afgesteld.
Heeft er iemand tips voor mij..
Met vriendelijke groet,
Jos
Groet,
Jos
It's better to drive a fast car real slow, then to drive a slow car real fast..
'96 E10 gtsi turquoise pearl
[17" OZ Ultraleggera] [8000k Xenon]
Foto's zie je Hier
Jos
It's better to drive a fast car real slow, then to drive a slow car real fast..
'96 E10 gtsi turquoise pearl
[17" OZ Ultraleggera] [8000k Xenon]
Foto's zie je Hier
-
AudioSystemRolla
- President member

- BerichtenCOLON 1895
- GeregistreerdCOLON Ma Dec 25, 2006 09:25
Re: Hulp met afstellen.
1 : de gain van de versterkers helemaal dicht zetten
2 : de volume knop op ongeveer 3/4
3 : gain open draaien tot speakers vervormen en dan stukje terugdraaien
persoonlijk zou ik de voorspeakers harder laten spelen dan de achter speakers anders krijg je een vreemd podium (je staat ook niet met je rug naar het podium van een concert toe )
het moeilijktste is de sub laten aansluiten bij de rest van de speakers
voor de rest staat hier uitgelegd : http://www.12vhifi.nl/versterkers.html
ook valt er veel winst te halen met de inbouw en het dempen van de deuren !!
2 : de volume knop op ongeveer 3/4
3 : gain open draaien tot speakers vervormen en dan stukje terugdraaien
persoonlijk zou ik de voorspeakers harder laten spelen dan de achter speakers anders krijg je een vreemd podium (je staat ook niet met je rug naar het podium van een concert toe )
het moeilijktste is de sub laten aansluiten bij de rest van de speakers
voor de rest staat hier uitgelegd : http://www.12vhifi.nl/versterkers.html
ook valt er veel winst te halen met de inbouw en het dempen van de deuren !!
d(>_<)b
audio system does shake things up 
audio system does shake things up 
-
koenjer
- Starting member

- BerichtenCOLON 58
- GeregistreerdCOLON Di Sep 11, 2007 12:30
Re: Hulp met afstellen.
Mmzz rare gedachte...soestercorolla schreefCOLON1 : de gain van de versterkers helemaal dicht zetten
2 : de volume knop op ongeveer 3/4
3 : gain open draaien tot speakers vervormen en dan stukje terugdraaien
Ben het wel eens met je speakers voorin.
paar tips:
Begin bij het begin, is het goed aangesloten....
Heb je alle fasen van de speakers goed?
Fase test:
Zet je fader eerst helemaal naar voren, subwoofers uit. balans helemaal naar links. Zet je bass redelijk hoog en de treble redelijk laag.
Nu luister je na een hoop lage tonen. Draan nu voorzichtig de balans naar het midden. Je moet dan een optelling van de lage tonen horen.
Als het naar jou mening minder word dan heb je 1 van de speakers verkeerd bekabeld.
het zelfde trukje doe je nu voor de achter speakers. (nog steeds zonder subwoofer)
Daarna ga je voorzichtig de fader terugzetten naar het midden. Ook hier moeten de lage tonen nog steeds optellen en niet minder worden.
Afstellen;
Nu ga je je eigen voor/achter balans zetten door aan de fader te draaien todat JIJ het mooi vind.
Eventuele loudness mag je gebruiken, zo zetten dat jij het mooi vind.
gebruik de loudness niet als je subwoofer versterker aangesloten zit op de rear uitgang van je radio, (anders gaat je loudness mee over de subwoofer en krijg je 1 grote woem ipv sub)
Draai nu net zolang aan je EQ tot dat jij vind dat je een goed klinkend systeem hebt. (dit alles nog steeds zonder sub)
Mocht je radio eventueel een HPF/HIGHPASS hebben voor de speakers zet deze dan niet te hoog. +/- 60hz.
Sommige radio's hebben zelfs EQ voor de voorste speakers en een EQ voor de achterste speakers.
Tip: Luister even een paar soorten muziek, pop,trance,enzz.
Je systeem moet eigenlijk nu zo goed klinken dat je eigenlijk denkt, moa een subwoofer is zeker mooi maar niet persee nodig.
De subwoofer:
Stel je lowpass filter in op max 90hz liefst nog lager, (die van mij staat zelfs op 50 hz).
(de meeste car subs kunnen absoluut geen sub maken alleen maar tok op 60-100hz)
Draai nu voorzichtig de subwoofer erbij. Als je denkt dat je lage tonen weer minder worden zet dan de sub fase schakelaar andersom.
Let op, dit is moeilijk luisteren omdat die grote subs heel snel de lage tonen van je deur speakers overstemt.
dit kun je dus alleen doen met de subwoofer op een laag volume.
Swap anders een paar keer de fase schakelaar van de subwoofer om te horen wat de beste stand is. (de beste stand is als de lage tonen optellen)
Final:
nu ga je paar CD'tjes luisteren en eventueel nog iets aan de EQ draaien.
misschien klein beetje fine tunen met je sub level.
succes in de strijd.
(mocht je in de buurt van raalte wonen, wil je ik wel x assisteren)
-
XeroX
- Special member

- BerichtenCOLON 675
- GeregistreerdCOLON Do Mrt 04, 2010 17:06
Re: Hulp met afstellen.
kijk hier kan ik wat meer mee dank je wel, helaas woon ik niet in de buurt van raalte anders was je hulp zeker meer dan welkom.
Nu vraag ik me alleen af..
de versterker die ik heb heeft 2 mogelijk heden voor de sub een intern systeem en een extern systeem. ik heb op mij HU helaas maar 2 uitgangen. en op de versterker 3 ingangen. Heb dus mijn speakers gesplitst. is het mischien handiger om de sub intern aan te laten sturen?/
Met vriendelijke groet,
Jos
Nu vraag ik me alleen af..
de versterker die ik heb heeft 2 mogelijk heden voor de sub een intern systeem en een extern systeem. ik heb op mij HU helaas maar 2 uitgangen. en op de versterker 3 ingangen. Heb dus mijn speakers gesplitst. is het mischien handiger om de sub intern aan te laten sturen?/
Met vriendelijke groet,
Jos
Groet,
Jos
It's better to drive a fast car real slow, then to drive a slow car real fast..
'96 E10 gtsi turquoise pearl
[17" OZ Ultraleggera] [8000k Xenon]
Foto's zie je Hier
Jos
It's better to drive a fast car real slow, then to drive a slow car real fast..
'96 E10 gtsi turquoise pearl
[17" OZ Ultraleggera] [8000k Xenon]
Foto's zie je Hier
-
koenjer
- Starting member

- BerichtenCOLON 58
- GeregistreerdCOLON Di Sep 11, 2007 12:30
Re: Hulp met afstellen.
Hoi Jos,
Dan zit je sub signaal dus bij op de achter speakers.
Is opzich geen probleem hoor, in dit geval dus niet te gek doen met loudness want dit gaat ook over sub.
Dan zit je sub signaal dus bij op de achter speakers.
Is opzich geen probleem hoor, in dit geval dus niet te gek doen met loudness want dit gaat ook over sub.
-
XeroX
- Special member

- BerichtenCOLON 675
- GeregistreerdCOLON Do Mrt 04, 2010 17:06
Re: Hulp met afstellen.
ik kan het een van de 2 uitgangen opdelen voor het sub signaal is dit dan beter of gewoon het rear signaal gebruiken?
Groet,
Jos
It's better to drive a fast car real slow, then to drive a slow car real fast..
'96 E10 gtsi turquoise pearl
[17" OZ Ultraleggera] [8000k Xenon]
Foto's zie je Hier
Jos
It's better to drive a fast car real slow, then to drive a slow car real fast..
'96 E10 gtsi turquoise pearl
[17" OZ Ultraleggera] [8000k Xenon]
Foto's zie je Hier
-
AudioSystemRolla
- President member

- BerichtenCOLON 1895
- GeregistreerdCOLON Ma Dec 25, 2006 09:25
Re: Hulp met afstellen.
als je de rear gebruikt moet je rekening houden dat als je instellingen op je radio gaat wijzigen (fader - balance - bass - treble - bass boost ) dat dit ook effect heeft op de uitgangen van de sub
als je de voorste gaat splitsen heb je dit helemaal beter de rear gebruiken
als je de voorste gaat splitsen heb je dit helemaal beter de rear gebruiken
d(>_<)b
audio system does shake things up 
audio system does shake things up 
-
XeroX
- Special member

- BerichtenCOLON 675
- GeregistreerdCOLON Do Mrt 04, 2010 17:06
Re: Hulp met afstellen.
Dus de sub intern via de versterker. en de uitgangen op de radio gebruiken waar ze voor bedoeld zijn? dus front en rear?
Groet,
Jos
It's better to drive a fast car real slow, then to drive a slow car real fast..
'96 E10 gtsi turquoise pearl
[17" OZ Ultraleggera] [8000k Xenon]
Foto's zie je Hier
Jos
It's better to drive a fast car real slow, then to drive a slow car real fast..
'96 E10 gtsi turquoise pearl
[17" OZ Ultraleggera] [8000k Xenon]
Foto's zie je Hier
-
mark-E12
- Special member

- BerichtenCOLON 785
- GeregistreerdCOLON Di Aug 26, 2008 16:13
Re: Hulp met afstellen.
je hebt 2x pre out, op je radio duss..
1 x een 4 kanaals versterker voor de voor en achter speakers?
1x een mono-blok voor je subwoofer?
1 pre out -front pak je voor de 4 kanaals. en lus je door voor je achter speakers>
1 pre out - rear pak je voor het monoblok.
dan moet je de fader niet veranders maar je speakers goed afstellen dat je alle 4 goed klinken en dan op
de versterker de rear speakers iets op de gain terug zetten zodat je, je voor speakers net iets beter(harder)
hoord als je achters speakers.
als je daar mee klaar bent moet je de gain instellen van je sub. klinkt je subwoofer te hard en heb je, je gain
helemaal terug gedraait op je mono-blok dan pas moet je de fader aanpassen.
gr. mark
1 x een 4 kanaals versterker voor de voor en achter speakers?
1x een mono-blok voor je subwoofer?
1 pre out -front pak je voor de 4 kanaals. en lus je door voor je achter speakers>
1 pre out - rear pak je voor het monoblok.
dan moet je de fader niet veranders maar je speakers goed afstellen dat je alle 4 goed klinken en dan op
de versterker de rear speakers iets op de gain terug zetten zodat je, je voor speakers net iets beter(harder)
hoord als je achters speakers.
als je daar mee klaar bent moet je de gain instellen van je sub. klinkt je subwoofer te hard en heb je, je gain
helemaal terug gedraait op je mono-blok dan pas moet je de fader aanpassen.
gr. mark
*Lenso 18" stage 1
*Custom uitlaat
*Eibach -30mm verlaging
*DLS audio
*Booster achter spoiler
viewtopic.php?f=50&t=28739
*Custom uitlaat
*Eibach -30mm verlaging
*DLS audio
*Booster achter spoiler
viewtopic.php?f=50&t=28739
-
Enrico G6R
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 1601
- GeregistreerdCOLON Vr Mrt 11, 2005 13:54
Re: Hulp met afstellen.
Loudness zou ik persoonlijk in het geval van gebruik met versterkers niet gebruiken. Met zijn twee-en zijn voor afstellen kan makelijker zijn, jij op de luister positie en een maatje de de gains op jouw aanwijzing bedient. Kun je zelf luisteren wat er gebeurt. Het is niet noodzakelijk maar wel makkelijk.
Hoe ik het meestal doe, afhankelijk van hoe eea aangesloten is. Gain van de versterker dicht HU naar 3/4 vermogen. Gain voorspeakers naar maximaal (net voor vervorming van het geluid)
Subwoofer gain er bij draaien tot dat het geluid voor het idee bij de voeten vandaan omhoog komt van de subwoofer en hij niet overheersend klinkt. Als laatste de achterspeakers erbij en deze zo afstellen dat je ze net hoort. (Als je, je hoofd draait om bv over je schouder achteruit te kijken). Op deze manier worden passagiers die op de achterbank zitten niet gillend gek
Op jou Alpine HU een mooie trouwens, met carkit en USB geloof ik he, zit een mogelijkheid om een subwoofer appart via een lijn kabel naar een versterker aan te sturen. Als je dan de volume knop van de radio indrukt kan je je subwoofer appart boosteren of temperen tijdens het luisteren naar je muziek.
Groet Enrico
Hoe ik het meestal doe, afhankelijk van hoe eea aangesloten is. Gain van de versterker dicht HU naar 3/4 vermogen. Gain voorspeakers naar maximaal (net voor vervorming van het geluid)
Subwoofer gain er bij draaien tot dat het geluid voor het idee bij de voeten vandaan omhoog komt van de subwoofer en hij niet overheersend klinkt. Als laatste de achterspeakers erbij en deze zo afstellen dat je ze net hoort. (Als je, je hoofd draait om bv over je schouder achteruit te kijken). Op deze manier worden passagiers die op de achterbank zitten niet gillend gek
Op jou Alpine HU een mooie trouwens, met carkit en USB geloof ik he, zit een mogelijkheid om een subwoofer appart via een lijn kabel naar een versterker aan te sturen. Als je dan de volume knop van de radio indrukt kan je je subwoofer appart boosteren of temperen tijdens het luisteren naar je muziek.
Groet Enrico
viewtopic.php?f=50&t=39166" onclick="window.open(this.href);return false;
-
XeroX
- Special member

- BerichtenCOLON 675
- GeregistreerdCOLON Do Mrt 04, 2010 17:06
Re: Hulp met afstellen.
Hey Enrico,
Dat van de hu klopt helemaal, je vergeet alleen de ipod aansluiting
. Ik had tot voor kort de sub idd aangesuurt als een aparte lijn. Die zit dan alleen op het rear kanaal van de radio. Mu weer zo aangesloten dat de rear ook weer echt de rear aanstuurt. De sublaag klinkt nu al wat aardig. Alleen op het moment dat ik de loudness uitschakel klinkt het echt "ruk".
Weet helaas niet meer wat ik nu nog moet proberen om het een beetje fatsoenlijk te krijgen. Maar al klungelent leert men ;0
Groet,
Jos
Dat van de hu klopt helemaal, je vergeet alleen de ipod aansluiting
Weet helaas niet meer wat ik nu nog moet proberen om het een beetje fatsoenlijk te krijgen. Maar al klungelent leert men ;0
Groet,
Jos
Groet,
Jos
It's better to drive a fast car real slow, then to drive a slow car real fast..
'96 E10 gtsi turquoise pearl
[17" OZ Ultraleggera] [8000k Xenon]
Foto's zie je Hier
Jos
It's better to drive a fast car real slow, then to drive a slow car real fast..
'96 E10 gtsi turquoise pearl
[17" OZ Ultraleggera] [8000k Xenon]
Foto's zie je Hier