Subs afstellen..

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
CorollaGXI
General member
General member
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON Ma Nov 30, 2009 14:54

Subs afstellen..

Bericht door CorollaGXI »

Beste mensen,

Vroeg me af hoe jullie je subs afstellen, heb het gister is geprobeerd, ik zet dan mijn hoedenplank en voor uit, alleen de subs laat ik spelen, begin helemaal dicht en ga langzaam opdraaien.
Ten eerste gaat dit zo hard dat ik met mijn tanden op elkaar achterin zit.
Ten tweede het klinkt eigelijk allemaal wel goed wanneer weet ik nou of ze te hard gaan ofniet?? Ik merk echter weinig verschil maar heb hem maar een beetje rustig afgesteld, niet dat dalijk mijn woofers op roken :(

Dus de vraag, hoe Merk je/controleer je/ hoor je, dat je subs niet overbelast spelen.

groet,

marijn
Hallo? is daar iemand..
Green Zing E10
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1191
GeregistreerdCOLON Vr Aug 28, 2009 09:04

Re: Subs afstellen..

Bericht door Green Zing E10 »

Gewoon hetzelfde als je voorspeakers! :D
Volume op 80% op de HU, en dan je gain van me mono opdraaien tot de subs op hun maximale uitslag zijn. Dat hoor je wel hoor! ;) Je speelt ze gesloten toch? Niet zeuren dan man...zo hard gaat dat niet dan :lol: Zet anders je kist buiten de auto, dan mis je alle resonantie van je auto. Die resonantie is echt irritant om af te stellen, je hoort je speakers niet goed.

Van http://www.12vhifi.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gekopieerd:
afregeling van de versterker
Op een versterker zitten een aantal instelpunten, zoals de gain en de highpass en lowpass filters. De gainafregeling is de aanpassing van de ingangsgevoeligheid van de ingang van de versterker aan het uitgangsnivo van de headunit.
Vuistregel: stel de gain zo laag mogelijk af.
Procedure:
- alle gains op minimaal
- headunit op 80% van het maximale volume
- gain opdraaien totdat er hoorbare vervorming optreedt.
- gain terugdraaien totdat vervorming verdwijnt.

Het gevolg van deze afregeling is dat de ingangstrap van de versterker bijna nooit overstuurd kan worden door de radio. Terwijl het maximale uitgangsvermogen van de versterker wel wordt gehaald. Bijkomend voordeel van een lage gain is de lagere gevoeligheid voor storingen veroorzaakt door aardlussen.
Livin’ life in the fast lane
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
AudioSystemRolla
President member
President member
BerichtenCOLON 1895
GeregistreerdCOLON Ma Dec 25, 2006 09:25

Re: Subs afstellen..

Bericht door AudioSystemRolla »

ik ben het met pim eens enkel bij sommige versterker sub combinatie's kan je niet horen dat hij vervormd omdat de sub niet vervormd maar de versterker
(clippen ) wil je echt de max eruit halen zonder de boel te slopen dan is het altijd het beste het iemand af te laten stellen met skope of meter
d(>_<)b Afbeelding audio system does shake things up Afbeelding
Green Zing E10
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1191
GeregistreerdCOLON Vr Aug 28, 2009 09:04

Re: Subs afstellen..

Bericht door Green Zing E10 »

Sander, clippen gebeurt toch wanneer je een te lichte versterker gebruikt? Dan overbelast je je amp toch meer? Correct me if I'm wrong.

In dit geval zal clipping niet optreden, want ik meen me te herinneren dat de TS een behoorlijk zware mono ging spelen op zijn subs.

Denk je trouwens ook aan goede voedingskabels en zekeringen? Ik heb een klapzekering onder de motorkap, dat is voor mij het signaal als ik m'n subs ga overbelasten..klapt de zekering er daar uit ;)
Livin’ life in the fast lane
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Re: Subs afstellen..

Bericht door Joseppe »

klapzekering is ook iet alles heb ik geleerd van sander. doordat de mijne er best wel veel uitlag in het verleden is hij vrij soepel geworden ofwel een klein piekje naar boven en bam....... het ding ligt eruit of erger reageert helemaal niet en dus valt alles dan even weg.

vraag riesh ofwel mzdstyling eens die heeft tegenwoordig een beter type zekering ;)
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Riesh
Special member
Special member
BerichtenCOLON 709
GeregistreerdCOLON Do Apr 24, 2008 09:05

Re: Subs afstellen..

Bericht door Riesh »

Ik gebruik bijna alleen maar wafer of mini wafer zekeringen (ANL / mini ANL)

glaszekeringen geven vaakproblemen doordat de soldeer smelt aan de binnenkant en 'klap' zekeringen geven vaak een te hoge weerstand
AudioSystemRolla
President member
President member
BerichtenCOLON 1895
GeregistreerdCOLON Ma Dec 25, 2006 09:25

Re: Subs afstellen..

Bericht door AudioSystemRolla »

Green Zing E10 schreefCOLONSander, clippen gebeurt toch wanneer je een te lichte versterker gebruikt? Dan overbelast je je amp toch meer? Correct me if I'm wrong.

In dit geval zal clipping niet optreden, want ik meen me te herinneren dat de TS een behoorlijk zware mono ging spelen op zijn subs.

Denk je trouwens ook aan goede voedingskabels en zekeringen? Ik heb een klapzekering onder de motorkap, dat is voor mij het signaal als ik m'n subs ga overbelasten..klapt de zekering er daar uit ;)
je hebt het aardig bij het goede eind maar als de amp niet genoeg sap krijgt dan kan hij veel eerder gaat clippen dan met een goed voeding ;)

maar nog een kleine kanttekening op je opmerking ; Voorbeeld : mijn AS Xion 1000 Wrms word nu gevoed met 1200 Wrms maar dat maal 3 heb je dus al een aardig stabiele voeding nodig als alle verbruikers vol aanstaan moet de voedingspanning van de amp stabiel blijven andern het clippen optreden en dat wil je niet hebben veel versterkers hebben clip protectie (denk aan steg) maar daar betaal je waarschijnlijk wel weer voor
d(>_<)b Afbeelding audio system does shake things up Afbeelding
Gebruikers-avatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 9543
GeregistreerdCOLON Di Mrt 30, 2010 09:12

Re: Subs afstellen..

Bericht door Bart-E11 »

onze grote vriend steve meade @ usa heeft een mooi filmpje wat clippen is
http://www.youtube.com/watch?v=AgJShBpesI0

heb dure''multimeter'' geleend van iemand en had die van mij mooi afgesteld
ben het met een ding niet eens en dat is de radio op 80% van de vollume afstellen
heb met mijn vorige radio (blauwpunkt) al gemerkt dat die al begon te clippen op 70% van zijn kunnen
de kenwood (die gestolen is) kon ik op 85% van zijn kunnen draaien

maar clippen kan ontstaan door de volgende punten:
Radio te hard zetten (overbelasten)
te weinig voeding voor de versterkers (onder de 12 volt grens)
te veel van een (kleine) versterker vragen (overbelasten)

komt stiekem veel factoren om de hoek kijken wil je hem perfect afstellen

hier mijn herrie bak van vroegah
slechte kwaliteit maar zet de subwoofer maar thuis aan dan hoor je het wel dat ik de deur open doe van de auto ;)
http://bvo-nl90.hyves.nl/album/22819121 ... file_Photo
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreefCOLONIs dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreefCOLON Nee z'n 5
AudioSystemRolla
President member
President member
BerichtenCOLON 1895
GeregistreerdCOLON Ma Dec 25, 2006 09:25

Re: Subs afstellen..

Bericht door AudioSystemRolla »

dat met die radio's 70-85 % heb je wel gelijk in zo is dat hetzelfde met de versterkers ik kan mijn f2-500's bijna helemaal open schroeven voor ik een vervormd signaal krijg

hou er wel rekening mee dat je GAIN geen volumeknop is !!!!!!
d(>_<)b Afbeelding audio system does shake things up Afbeelding
Green Zing E10
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1191
GeregistreerdCOLON Vr Aug 28, 2009 09:04

Re: Subs afstellen..

Bericht door Green Zing E10 »

Hehe Steve Mead, dat is die kerel met die Tahoe met 8 woofers enzo toch? :lol:

Ik ging er hier automatisch van uit dat de voeding e.d. goed geregeld is. Je kunt natuurlijk geen 1000w rms voeden over een 10mm^2 kabeltje. Kan misschien wel eventjes, maar goed is het niet ;) Wijze les ook voor de TS, zorg dat je voeding goed geregeld is!


Maar goed, zo heb ik ook weer wat geleerd!
Livin’ life in the fast lane
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
AudioSystemRolla
President member
President member
BerichtenCOLON 1895
GeregistreerdCOLON Ma Dec 25, 2006 09:25

Re: Subs afstellen..

Bericht door AudioSystemRolla »

steve meade staat idd aan de wereld top met zijn eigenhandig gebouwde sub's er is inmiddels al zon 'SMD' sub in nederland en ik heb er naar mogen luisteren

klikkie voor wat projecten van (en dat klinkt nu dus raar uit mijn mond)idioote omvang

tevens staan alle link's naar zijn youtube filmpjes op de site en zijn eigen build's ook ;)
d(>_<)b Afbeelding audio system does shake things up Afbeelding
Gebruikers-avatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 9543
GeregistreerdCOLON Di Mrt 30, 2010 09:12

Re: Subs afstellen..

Bericht door Bart-E11 »

ik heb meade916 kanaal op youtube al jaren geabonneerd en nu met die garage speakers weer :shock:
hij weet echt wel waar hij mee bezig is
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreefCOLONIs dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreefCOLON Nee z'n 5
BUTTON_POST_REPLY