2 temperatuur vraagjes

Over al het overige, het andere, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
dkeune
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 243
GeregistreerdCOLON Zo Dec 05, 2010 13:45

2 temperatuur vraagjes

Bericht door dkeune »

Mijn eerste vraag is, als ik de aanjager op stand 3 of 4 heb, dan komt ie met heeel veel moeite op temperatuur, kan ik hier van denken dat de thermostaat slechter word? aangezien voor mijn idee de auto wel gewoon op temp hoort te komen ondanks de wamte vraag in het interieur! ook word de lucht nooit echt heel heet, en stand lauw kent ie niet moet hem echt voluit zetten dan komt er pas warme lucht!

2e vraagje waar zit de buitentemperatuursensor? mijne is nogal positief meestal 2 a 3 graden te hoog geeft ie aan, zeg het vriest 2 graden dan geeft ie bij mij al +1 aan! is die schoon te maken? of is dat gewoon een nieuwe erin?

Gaat om een E11 van 97 met een 1.6 4afe

Gr Dennis
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Re: 2 temperatuur vraagjes

Bericht door MzKzM »

Als je de auto net gestart hebt is het iet handig de aanjager direct vol aan te zetten, Het koelwater wat de warmte afgeeft binnen is dan nog koud en het duurt velen malen langer voordat je motor op temperatuur is/komt.
Bovendien onttrek je warmte van je blok terwijl - zeker bij verhoogd stationair - de temperatuurstijging vanuit stilstand inwendig enorm is. verhit voor de grap eens een metalen plaat aan 1 kant tot 250 graden en koel de andere kant van de plaat met koud water. Het ding zal zo krom als een hoepel trekken. Nu is een motorblok wel wat steviger gebouwd maar je snapt het idee wel.

Als je motor eenmaal op temperatuur is en de aanjager werkt nog steeds nauwelijks dan is de thermostaat een mogelijke oorzaak, of een luchtbel in je binnenkachel.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
dkeune
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 243

Bericht door dkeune »

MzKzM schreefCOLONAls je de auto net gestart hebt is het iet handig de aanjager direct vol aan te zetten, Het koelwater wat de warmte afgeeft binnen is dan nog koud en het duurt velen malen langer voordat je motor op temperatuur is/komt.
Bovendien onttrek je warmte van je blok terwijl - zeker bij verhoogd stationair - de temperatuurstijging vanuit stilstand inwendig enorm is. verhit voor de grap eens een metalen plaat aan 1 kant tot 250 graden en koel de andere kant van de plaat met koud water. Het ding zal zo krom als een hoepel trekken. Nu is een motorblok wel wat steviger gebouwd maar je snapt het idee wel.

Als je motor eenmaal op temperatuur is en de aanjager werkt nog steeds nauwelijks dan is de thermostaat een mogelijke oorzaak, of een luchtbel in je binnenkachel.
helemaal voluit doe ik ook meestal niet maar soms is het nodig voor het ontwasemen van de ruiten! ik was gewoon van mijn vorige auto's gewend dat deze al na een paa kmter lekker warm waren, nu zit ik als ik halverwege me werk ben nog te bibberen
Gebruikers-avatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 6638
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06

Bericht door Martijn »

Ik plak simpelweg de grille dicht met ducttape.. heerlijk snel warm met deze vrieskou.
Wel bij lange ritten je temp. meter in de gaten houden, in geval dat ie te hoog oploopt trek je zo de tape weg.. ;)
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
dkeune
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 243

Bericht door dkeune »

Martijn schreefCOLONIk plak simpelweg de grille dicht met ducttape.. heerlijk snel warm met deze vrieskou.
Wel bij lange ritten je temp. meter in de gaten houden, in geval dat ie te hoog oploopt trek je zo de tape weg.. ;)
Njah het was niet mijn bedoeling om de grille vol te plakken met tape! of was dit een grap? :?

Maar het is dus gewoon normaal dat mijn rolla zo traag warm word?
Gebruikers-avatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 6638
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06

Bericht door Martijn »

Neehoor, geen grapje. Mijn woon-werk route is veelal 70km en snelweg dus dan heb je veel rijwind koeling en belast je de motor bijna niet.. daardoor duurt warm worden langer. Door wat rijwind tegen te houden wordt ie sneller warm.
Vaak gaat mijn temp. meter pas na een km of 2-3 wat leven vertonen na nacht met vorst.

en de schuif van mijn verwarming (E10) moet idd helemaal het rechterhoekje in.. een cm terug en het is lauw..
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Bericht door MzKzM »

Doet me beetje denken aan die ouwe ciroenen en mercs die een schuif hadden achter de grille voor "winterstand'. Voor exact dezelfde reden als martijn aangeeft.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
BUTTON_POST_REPLY