ABS lampje blijft aan ! ------ OPGELOST !

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_TOPIC_LOCKED
marco008
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 253
GeregistreerdCOLON Zo Jan 16, 2011 12:52

ABS lampje blijft aan ! ------ OPGELOST !

Bericht door marco008 »

Hallo allemaal,

Net als je zegt dat je een probleemloze auto hebt gebeurd er weer wat :shock:

Het gaat om een corolla E11 uit 1999
Nu blijft het lampje van mij ABS aanstaan tijdens het rijden.
Vandaag ging hij aan nadat ik ongeveer 100km over de snelweg gereden had, zomaar ineens.
Net weer gekeken nadat de auto afgekoeld is maar het lampje blijft aan.

Nu denk ik natuurlijk aan vieze sensoren of weinig remolie.
Maar is er een manier om te weten waar de fout zit ?

gr marco
Laatst gewijzigd door 1 op marco008, in totaal 0 keer gewijzigd.
AeroCool
Special member
Special member
BerichtenCOLON 562
GeregistreerdCOLON Ma Nov 09, 2009 19:56

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door AeroCool »

rem olie lijkt me sterk. het is een gesloten systeem en er kan in princiep niks uit. en als het peil wel heel laag staat zijn waarschijnlijk je remblokken op. voor de rest denk ik eerder dat het iets temaken heeft met je abs sensoren.
* 4age 20v blacktop rules!!*
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7603
GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door Blof-fan »

Je kunt het ABS systeem uitlezen via de diagnose stekker onder de motorkap.

Teminste, dat heb ik ook gedaan bij de Carina E en het lijkt me sterk dat Toyota voor de Corolla een andere procedure heeft.
Werkt in principe hetzelfde als de motorfout codes uitlezen, dmv knipperen van het ABS lampje ;)

Je moet dan de aansluitingen Tc en E1 met elkaar doorverbinden (met een paperclip ofzo) en het kortsluitstekkertje van WA en WB verwijderen.
Daarna het contact aansluiten en dan gaat na 4 seconden het ABS lampje knipperen.
Als je de codes die je hebt gezien hier even neerzet, dan kan ik wel voor je opzoeken wat er mis is ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
marco008
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 253
GeregistreerdCOLON Zo Jan 16, 2011 12:52

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door marco008 »

Ik ga morgen even kijken naar de code.
Is het goed als ik even een filmpje maak want ik weet niet hoe je zo n code leest ?
marco008
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 253
GeregistreerdCOLON Zo Jan 16, 2011 12:52

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door marco008 »

hier een filmpje van de foutcode:

http://www.youtube.com/watch?v=gXFkg8L8tXo

alvast bedankt !
Robbie F
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4544
GeregistreerdCOLON Di Feb 10, 2004 21:40

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door Robbie F »

hey hallo

rechts voor eens je bekabeling van de abs sensor controleren. mocht deze niet defect zijn zit het in de sensor zelf.
en controleer je verlichting even of alle remlichten het doen. want als er niks brandt met remmen kan dat ook een storing op leveren

mvg robbie f

(tekst gewijzigd ivm verkeerd gelezen in documentatie ;) )
Lexus IS-F 2011
Porsche Boxster S 3.2 2003
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
marco008
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 253
GeregistreerdCOLON Zo Jan 16, 2011 12:52

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door marco008 »

Als ik het goed begrijp zijn dit foutcodes 31 en 49 toch ?

Wat betekenen deze codes precies ?
Oh, en waar halen jullie deze info vandaan, die software/website lijkt me ook erg handig om zelf te hebben :D
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7603
GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door Blof-fan »

Dat zijn inderdaad codes 31 en 49.

Volgens mijn vraagbaak:

code 31: Fout snelheidssensorsignaal RV
code 49: Staat bij mij niet vermeld

:!: MAAR! Ik haal dit uit de vraagbaak van een Carina E. Dus het hoeven niet noodzakelijk dezelfde codes te zijn. ;)
In de juiste vraagbaak staan hoogstwaarschijnlijk ook de juiste codes.

Hier kun je het meeste al uit halen. Altijd erg handig om erbij te hebben :D

Klikplekje!
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
marco008
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 253
GeregistreerdCOLON Zo Jan 16, 2011 12:52

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door marco008 »

Hey !

Bedankt voor alle hulp.

Al wat vooruitgang ! :D
De code 49 betekend zoals robbieF al zei, dat er iets met de remlichten aan de hand was.
Het was inderdaad het geval want mijn 3e remlicht bleek defect (altans een van de lampjes was kapot )

De code 31 moet ik nog een keertje tijd voor maken. :o
Maar hoe kan ik gemakkelijk controleren in welke staat de sensor is ofdat er misschien vuil aan de sensor zit.
Gewoon door de sensor uit de hub te draaien ?
En hoe kan je kijken of de abs ring nog wel in orde is ? Of zou je dan een andere foutcode krijgen ?

erg bedankt alvast !
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7603
GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door Blof-fan »

De sensor uit de hub proberen te krijgen zou ik maar vergeten. De kans dat je 'm beschadigd is behoorlijk aanwezig.
Gewoon kijken of alles goed schoon is. Je kunt de sensor ook doormeten. Stekker eraf en als je dan op de polen van de sensor meet moet je een bepaalde Ohmse waarde meten.
Maar wat die waarde dus voor de sensoren van de Corolla zijn weet ik niet precies.

Robbie weet 't wel lijkt me?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door MzKzM »

Wees heel voorzichtig met het eruitdraaien van de sensor. Bij de E9 wil deze nog weleens vastgeroest zitten waardoor je hem er niet heel uitkrijgt.
Het ABS wiel is een schijf met een vertanding erop, daar kan bijna niets mee fout gaan lijkt me.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
marco008
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 253
GeregistreerdCOLON Zo Jan 16, 2011 12:52

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door marco008 »

kan ik dat schoonmaken zomaar doen zonder dat de remschijf en aandrijfas-hoes en dat soort dingen eraf moeten ?
Of zit het diep in de hub zelf, zodat er vanalles af moet ?
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7603
GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door Blof-fan »

Het uitiende van de sensor zit nog net in de naaf zeg maar. De ruimte tussen de sensor en de ring is maar zeer klein, dus je komt er niet makkelijk bij.
Als je het echt goed wilt doen is het het beste om de aandrijfas eraf te halen ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
marco008
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 253
GeregistreerdCOLON Zo Jan 16, 2011 12:52

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door marco008 »

Ik heb goed nieuws!, de oorzaak is gevonden.

Op de veerpoot zit een stuk plastic geklikt waar de kabel van de abs sensor doorheen loopt.
Deze is er op een of ander manier vanaf gevallen of getrokken. Daardoor is de sensorkabel simpelweg uit elkaar gerukt.

Ik snap niet hoe dit heeft kunnen gebeuren, maargoed, dat verklaard wel waarom ik een error rechtsvoor krijg ;)
Ben blij dat het zoiets simpels is. Morgen even mooi fixen met krimpkous dan is hopelijk de fout weg.
Ps: Ik heb een mooie verzameling gevonden aan handleiding hoe je je abs kunt checken. Ik zal deze ook even uploaden morgen, voor als iemand anders ook dit probleem ooit heeft.

grt
marco008
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 253
GeregistreerdCOLON Zo Jan 16, 2011 12:52

Re: ABS lampje blijft aan !

Bericht door marco008 »

Haha !! 8-)

De kabel is gerepareerd en de foutcode is opgelost !
Ik heb misschien nog wat handige documentatie voor als iemand ooit ook nog eens een foutcode krijgt.
Hier staat precies in hoe je je abs kunt testen op toyota's met een diagnose stekker onder de motorkap:
Misschien kan deze in het DHZ topic ?

Zie hier:
ABS foutopsporing.doc
Hier de kabel, netjes gesoldeerd met krimpkous gerepareerd:
DSC00197.jpg
Nogmaals bedankt voor de hulp allemaal !
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Gebruikers-avatar
Blof-fan
E-team
E-team
BerichtenCOLON 7603
GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15

Re: ABS lampje blijft aan ! ------ OPGELOST !

Bericht door Blof-fan »

Kijk, mooi dat het probleem opgelost is ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Re: ABS lampje blijft aan ! ------ OPGELOST !

Bericht door Joseppe »

iemand die daar een sticky van kan maken, dat lijstje met die foutoplossingen :D liefst in ons dhz topic, zou super zijn :D
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 10301
GeregistreerdCOLON Za Nov 20, 2004 20:24

Re: ABS lampje blijft aan ! ------ OPGELOST !

Bericht door Co'tje »

zie hier

viewtopic.php?f=56&t=39404" onclick="window.open(this.href);return false;

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
marco008
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 253
GeregistreerdCOLON Zo Jan 16, 2011 12:52

Re: ABS lampje blijft aan ! ------ OPGELOST !

Bericht door marco008 »

Mooi :D Dan kan op deze ook een slotje !
BUTTON_TOPIC_LOCKED