Nieuwe boxen

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Rudi
Special member
Special member
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON Ma Apr 28, 2008 09:48

Nieuwe boxen

Bericht door Rudi »

Het is mischien een domme vraag maar ik heb er totaal geen verstand van.

Ik heb een paar nieuwe JBL boxen in me hoedeplank gebouwd in plaats van mijn Sony boxen.
De nieuwe boxen zijn alleen ietsje krachtiger (JBL 150watt rms Sony 45watt rms). De Sony boxen hebben altijd zonder versterker gedraaid maar heb bij de JBL's het idee dat ik wat in het geluid mis. Alsof er alleen maar hoge tonen uitkomen.

Kan het zijn dat mijn radio hier niet heel vrolijk van wordt? M.a.w. is het beter voor mijn radio om er een versterker tussen te plaatsen?

Radio is een: Alpine CDE-102Ri
Boxen oud: Sony Explode serie
Boxen nieuw: JBL T696

Alvast bedankt voor de reacties!

Ruud
Silver Rolla E10 8-)

weitec wegliggings set 40/40
OZ superturismo 16''
Laser einddemper, Sebring soundpipe
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453
GeregistreerdCOLON Di Sep 07, 2010 15:22

Re: Nieuwe boxen

Bericht door Sgt_Lyna »

Ik zou er inderdaad voor beter geluid een versterker tussen plaatsen.
De radio stuurt 50W max vermogen uit, dus ongeveer 19W RMS vermogen.
Deze 19W komt bij lange na niet in de buurt van de 150W die de boxen aankunnen.

In dit geval, correct me if I'm wrong, draaien de boxen enorm onder hun vermogen. Wat de kwaliteit niet ten goede komt > clipping van de boxen ergo slecht geluid, zeker bij hogere volumes.
Ik zou (indien er geen subwoofer komt) een twee kanaal versterkertje zoeken voor de boxjes.
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
Rudi
Special member
Special member
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON Ma Apr 28, 2008 09:48

Re: Nieuwe boxen

Bericht door Rudi »

Sgt_Lyna schreefCOLONIk zou er inderdaad voor beter geluid een versterker tussen plaatsen.
De radio stuurt 50W max vermogen uit, dus ongeveer 19W RMS vermogen.
Deze 19W komt bij lange na niet in de buurt van de 150W die de boxen aankunnen.

In dit geval, correct me if I'm wrong, draaien de boxen enorm onder hun vermogen. Wat de kwaliteit niet ten goede komt > clipping van de boxen ergo slecht geluid, zeker bij hogere volumes.
Ik zou (indien er geen subwoofer komt) een twee kanaal versterkertje zoeken voor de boxjes.
Bedankt voor je reactie, even ter aanvulling. Ik heb al een subwoofer van kenwood (160watt rms weet er verder niet zoveel van) achterin met een 2 kanaalsversterker van hifonics levert gebrugd 400watt rms.

Maar dan zal ik het eens proberen met mn versterker kijken of het geluid daar egt beter van wordt.
Silver Rolla E10 8-)

weitec wegliggings set 40/40
OZ superturismo 16''
Laser einddemper, Sebring soundpipe
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453
GeregistreerdCOLON Di Sep 07, 2010 15:22

Re: Nieuwe boxen

Bericht door Sgt_Lyna »

Wat je zou kunnen proberen (makkelijke test) is even de sub afkoppelen en het geluid van de achter speakers vergelijken op de radio en vervolgens op de amp. ;)
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
Gebruikers-avatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 6637
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06

Re: Nieuwe boxen

Bericht door Martijn »

Staan je speakers niet gewoon uit fase?? Als je bij 1 van de 2 de + en - omgedraaid hebt dan ben je voor het gehoor de bas kwijt..

Bij speakers rechtstreeks op de radio moet je niet alleen naar het aantal W kijken maar ook op de gevoeligheid.. de ene speaker kan veel harder/zuiverder klinken dan de andere. Met je speakers op een versterker heb je daar veel minder last van.
Mijn huidige voorspeakers (90W RMS) hebben altijd op de radio gestaan, nu ze op een versterker zitten zit er echt enorm veel meer 'power' in.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453
GeregistreerdCOLON Di Sep 07, 2010 15:22

Re: Nieuwe boxen

Bericht door Sgt_Lyna »

Ook zeker een goede tip, had ik nog niet eens aan gedacht... ;)
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
Rudi
Special member
Special member
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON Ma Apr 28, 2008 09:48

Re: Nieuwe boxen

Bericht door Rudi »

Bedankt voor jullie reacties, ik heb het net geprobeerd. Heb de boxen op de versterker aangesloten. Bij lage volumes is het geluid inderdaad een stuk mooier geworden. Maar als ik het volume wat hoger set knalt alles erachter weg.

Waardoor kan dit komen? Kan de versterker het niet aan ofzo? Ook valt me op dat als het volume op 0 staat er een ruis in de boxen zit en als ik de auto op contact zet ploppen de boxen(dit deed hij overigens ook al met de sub). De auto stond uit tijdens het luisteren.
Silver Rolla E10 8-)

weitec wegliggings set 40/40
OZ superturismo 16''
Laser einddemper, Sebring soundpipe
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453
GeregistreerdCOLON Di Sep 07, 2010 15:22

Re: Nieuwe boxen

Bericht door Sgt_Lyna »

Ik zou eens naar de gain van de versterker kijken en deze wellicht naar beneden afstellen...

Er is een topic over hoe je het beste je versterker af kunt stellen dit topic dus
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
Rudi
Special member
Special member
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON Ma Apr 28, 2008 09:48

Re: Nieuwe boxen

Bericht door Rudi »

Sgt_Lyna schreefCOLONIk zou eens naar de gain van de versterker kijken en deze wellicht naar beneden afstellen...

Er is een topic over hoe je het beste je versterker af kunt stellen dit topic dus
Het maakt niet uit hoe ik de versterker afstel, alles valt elke keer uit als ik de radio op ''15'' zet en gaat ook meteen weer aan. Terwijl als ik de boxen gewoon achter de radio doe de hele set gewoon op ''18'' kan draaien, verder ga ik ook niet want anders hou ik geen oren over.
Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft maar de auto stond uit tijdens het instellen.

Verder die ruis zit alleen in de boxen als ik ze als ''subwoofer'' gebruik. Dus als de versterker ingesteld staat dat alleen de lage tonen doorkomen. Als ik hem op vol bereik zet heb ik nergens last van. Wat kan dit zijn dan?
Silver Rolla E10 8-)

weitec wegliggings set 40/40
OZ superturismo 16''
Laser einddemper, Sebring soundpipe
Enrico G6R
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1601
GeregistreerdCOLON Vr Mrt 11, 2005 13:54

Re: Nieuwe boxen

Bericht door Enrico G6R »

Ik zou even alle aansluitingen nakijken, zit alles goed aangesloten? Zitten de kabels wel goed? Is er geen los kontakt?
Wat ik zo opmaak uit wat je omschrijft zou de suggestie van Martijn nog niet eens zo gek zijn de + en de - omgedraaid.
Het zijn nieuwe speakers toch, dan moeten die gewoon via de radio probleemloos spelen.
Heb je de goede plus op de speaker terminal genomen, bij sommige zijn er twee plus aansluitingen je hebt er een waar een weerstand in zit deze is er voor om signaal af te zwakken bij subwoofer gebruik en zal de speaker niet krachtig zijn laag af laten geven.
Tussen haakjes een 400 watt RMS Hifonics versterker is veel te zwaar voor de JBL speakers die sloopt als je niet oppast moeite de speaker.

Succes
viewtopic.php?f=50&t=39166" onclick="window.open(this.href);return false;
Rudi
Special member
Special member
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON Ma Apr 28, 2008 09:48

Re: Nieuwe boxen

Bericht door Rudi »

Oke nou ik zal de bedrading nog eens nakijken maar volgens mij zitten daar geen fouten in.
Ik heb de speakers 2e hands van een vriend van me gekocht. Deze heeft ze wel nieuw gekocht.

Als ik ze via de radio aanstuur komt er meer geluid uit de boxen dan via de versterker, alleen als ze via de radio worden aangestuurd mis ik de bass.

De versterker die ik heb is een hifonics nx400 nemesis, dit is wat ik op internet kon vinden over de versterker. Maar overal op internet staat andere informatie over dat ding:

- 4ohm 2x100watt rms
- 2ohm 2x150watt rms
- mono bridges 1x320watt rms (ik dacht 400watt rms maar volgens de handleiding op internet is het 320watt rms)

dus qua power hebben de boxen meer dan de versterker.
Silver Rolla E10 8-)

weitec wegliggings set 40/40
OZ superturismo 16''
Laser einddemper, Sebring soundpipe
Rudi
Special member
Special member
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON Ma Apr 28, 2008 09:48

Re: Nieuwe boxen

Bericht door Rudi »

oke sorry jongens ik zal de volgende keer niet meer zo eigenwijs doen :oops: . Ik heb inderdaad de + en - omgedraaid van de radio naar de versterker en nu komt er toch heel ander geluid uit :lol: . Ik vind alleen nog wel dat de boxen vrij snel gaan kraken bij de hoge tonen.
Silver Rolla E10 8-)

weitec wegliggings set 40/40
OZ superturismo 16''
Laser einddemper, Sebring soundpipe
BUTTON_POST_REPLY