Olie verbuik e11

Over de aandacht...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
G6_R
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON Wo Apr 28, 2010 15:31

Olie verbuik e11

Bericht door G6_R »

Ik heb de afgelopen dagen een hoop gelezen over het olieverbruik van de E11. Nu is mijn e11 ook meer aan het verbruiken de laatste tijd. Ik heb nergens een zichtbare lekkage, en ook onder de auto blijft het op het oog droog.

Ik weet dat de facelifts (vvti) veel olie kunnen verbruiken, maar komt dit probleem ook voor bij de pre-facelift? Dit is geen vvti blok toch? En nog belangrijker, wat is er te doen aan een overmatig olie gebruikend blok?
Kan een motor-reiniging setje kwaad? Of heeft iemand andere tips?

Ik wil van de zomer met de rolla naar Italie, en heb dan weinig zin om na 1800km olie bij te vullen.

Alvast bedankt voor de reacties!

ps ik heb nergens een topic gevonden wat over de pre-faclift gaat qua olieverbruik.
Gebruikers-avatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 6636
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06

Re: Olie verbuik e11

Bericht door Martijn »

Bij flink toeren maken willen de 4AFE motoren op ten duur best olie gaan verbruiken.
Reparatie/revisie is niet echt rendabel tov het bijvullen dus zolang het niet boven de 1:1000 komt lekker blijven bijvullen.
Ook zal je auto de eerste 5000km na verversing veel minder verbruiken dan daarna..

Mocht je een keer olie moeten wisselen neem dan Castrol GTX high mileage, grote kans dat je olieverbruik minder is daarmee.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819
GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15

Bericht door Highway »

Pre-facelift, dus met de 4A-FE (en 4E-FE) motoren hebben dit olieprobleem niet.

Na facelift zijn er nieuwe motoren in gekomen (3ZZ-FE en 4ZZ-FE). Dit is een heel nieuwe / andere motor. Hier zit, bij de eerste serie een fout in, waardoor de zuigerveren vast gaan zitten en je dus olieverbruik krijgt. Latere modellen hebben aangepaste zuigerveren en zuigers (meer olie retour gaten+groter gemaakt dacht ik).
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Bjorn Carolla G6
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON Di Sep 15, 2009 17:09

Bericht door Bjorn Carolla G6 »

Het ligt eraan hoe je rijdt.

Ga je met een koude motor gelijk volgas hoog in de toeren sloop je je motor.

Schakel je heel vroeg krijg je ondertoeren en ondertoeren is op den duur ook olieverbruik. En het scheelt ook wat voor olie erin zit 5W40 is erg dunnetjes 10W40 is alweer dikker :) Als je naar Italië gaat mischien de olie helemaal verversen. Dit doet de motor zowiso geen kwaad. Houd het effe in de gaten ;)
Groetjes Bjorn ;)
G6_R
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 54

Bericht door G6_R »

Hmmm bedankt voor de reacties.

Maar er is dus geen "wondermiddeltje" wat ik kan toevoegen en wat
Voor een vermindering in verbruik kan zorgen?

Ik weet dat er bij de heuts en dergelijke toevoegingen te koop zijn.
Is het wat om dit eens te proberen? Of raden jullie dit af?

Auto wordt met warme motor wel een flink op toeren gejaagd, over het algemeen
Lekker snel opschakelen, en optijd in de 5 zetten vanaf de 80 in de 6 zelfs
Bjorn Carolla G6
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 465

Na hoeveel kilometer of minuten ga je toeren erin jagen ?

Want de temperatuurmeter is van de koelvloeistof niet van de olie ;) En om een gunstige smeering te hebben heb je wame olie nodig.
Groetjes Bjorn ;)
Smarty
President member
President member
BerichtenCOLON 2493
GeregistreerdCOLON Do Mei 17, 2007 02:41

Bericht door Smarty »

Hey

Bij een minuut of 20 rijden is de motor wel op temperatuur dat je kunt gaan blazen.
Als de olie dan nog niet warm is word die nooit meer warm.

Deze regel houd ik altijd aan ook omdat ik nu een turbo heb.

Groeten smarty
G6_R
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 54

Bericht door G6_R »

Het gaat mij er niet om wanneer de motor warm genoeg is om te gaan "trappen".
Mijn rolla ziet op zijn tijd het einde van toerenteller, maar pas als de auto goed warm is.

Vraag van dit topic is, of er wat te doen is aan het hoge olie verbruik.
En of het verstandig is om een tovoeging in de motorolie te gooien, of dat dit absoluut
Niet aan te raden is.
Smarty
President member
President member
BerichtenCOLON 2493

Bericht door Smarty »

Nou uiteraard is er iets aan te doen.
Zwappen naar een nieuwere vvti (2zzge+compressor :D ) of je hele blok uit mekaar en andere zuigers en zuigerveren etc etc

Over een motorolie toevoeging heb ik geen verstand van of het kwaad kan of niet.
Ik moest altijd rond de 4000, 5000 kilometer een halve liter olie erbij gooien.
ook kon ik het horen aan de motor of er weer olie op moest hij begon dan een beetje te ratelen en te tikken.

Groeten smarty
Sebastiaan84
Special member
Special member
BerichtenCOLON 933
GeregistreerdCOLON Wo Mei 14, 2008 10:26

Bericht door Sebastiaan84 »

Mijn E11 G6 met 4AFE verbruikte op het laatst 1 op 5000, ach boeiend, ding had ook bijna 250k gelopen.

Gewoon ff goed in de gaten houden, en bij lange ritten vooraf ff checken en evt flesje olie in den kofferbak.
Past: Red Evil EP81 a.k.a Whiteline slet, AE111 G6 Zenki, TA22 Avensis Wagon Kouki

Current: Volvo V50 2.4i Geartronic Summum full options MY2005.
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819

Bericht door Highway »

Mijn vvti gebruikte 1 liter op 800km. Nog geen 80 000 op de teller.

Nu met nieuw onderblok: zo goed als geen olie verbruik.

Ja kan een product van Forte proberen, maar ik vermoed niet dat je daar veel resultaat mee zal halen.
Skoda Superb 1.8tsi
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
BerichtenCOLON 6083
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 16:43

Bericht door Linea Sol »

je kunt ook nog Castrol HighMileage gebruiken is ook tegen olieverbruik ( het stop niet helemaal natuurlijk )
Laatst gewijzigd door 1 op Linea Sol, in totaal 0 keer gewijzigd.
Gegroet JO

CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024 8-)
Alexander
President member
President member
BerichtenCOLON 1242
GeregistreerdCOLON Zo Mei 15, 2005 18:56

Bericht door Alexander »

als ik het zo lees is het geen probleem om met warme motor 2 uur constant 4000 tpm te rijden.
Alhoewel ik wel merk dat bij mijn E11 pre het olieverbuik sneller gaat dan dat ik rond de 3000-35000 tpm zit.
Sommige mensen hebben een duur horloge, ik heb liever de tijd....
Smarty
President member
President member
BerichtenCOLON 2493

Bericht door Smarty »

Alexander schreefCOLONals ik het zo lees is het geen probleem om met warme motor 2 uur constant 4000 tpm te rijden.
Alhoewel ik wel merk dat bij mijn E11 pre het olieverbuik sneller gaat dan dat ik rond de 3000-35000 :shock: tpm zit.

Dat is wel heel erg overdreven :lol:

Groeten smarty
Alexander
President member
President member
BerichtenCOLON 1242

Bericht door Alexander »

ehm :oops: idd :D

Andere vraag. ik vul meestal Shell Helix 10W40 bij.
Zit daar nog veel verschil tussen Castrol High Mileage en die Shell Helix.
Overigens hebben ze bij ons in de plaatselijk automaterialenzaak niet de Castrol High Mileage in 10W40
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819

Bericht door Highway »

De Castrol high milage is specifiek gemaakt om olieverbruik in oudere motoren te gen te gaan. In mijn E11 vvti gebruik ik nu 5W30 volsyntheet, in mijn oude E10 gtsi uit 1994 gebruikte ik ook de high milage. In vergelijking met een andere, generieke 10W40 was het olie verbruik van de E10 duidelijk minder met de high milage.
Skoda Superb 1.8tsi
Smarty
President member
President member
BerichtenCOLON 2493

Bericht door Smarty »

Hey

Ik heb ooit is gehoord dat het komt omdat je ovale zuigers hebt en daar zitten de zuigerveren en schraapveren vast om.
Je kunt volgens mij alle soorten olie gebruiken, maar zolang die veren vast zitten gebruikt hij olie.
Als je echt van het gezuip af wil moet je dus een nieuw onderblok hebben, of swappen naar een nieuwere vvti.

groeten smarty
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819

Bericht door Highway »

Smarty80 schreefCOLONHey

Ik heb ooit is gehoord dat het komt omdat je ovale zuigers hebt en daar zitten de zuigerveren en schraapveren vast om.
Je kunt volgens mij alle soorten olie gebruiken, maar zolang die veren vast zitten gebruikt hij olie.
Als je echt van het gezuip af wil moet je dus een nieuw onderblok hebben, of swappen naar een nieuwere vvti.

groeten smarty
De 1ste vvti motoren: wegens te weinig koeling bij de cylinders (te kleine en weinig olie retour gaatjes), en verkeerd materiaalgebruik van de olie schraapveren, gaat in de groeven van de zuiger rommel zitten. Hierdoor gaan de schraapveren vast zitten. Als deze vast zitten, gaat de cylinder ovaal slijten.

Dat is ieder geval zoals ik het begrijp.

Toyota had de vvti geintroduceerd omdat deze bepaalde emissie eisen moest halen. Dit is een heel nieuw blok, met helaas de gevolgen vandien. Mijn mening: ze hebben niet voor niets eerst de Peugot 1.9 diesel in de E11 na facelift gelegd. Pas een tijd daarna hebben ze de eigen motor klaar en konden ze die erin leggen. Hadden ze zoiets ook maar met de benzine vvti gedaan....

Op Amerikaanse forums zijn er mensen die success hebben met een goede motor flush, en daarna vol syntheet olie te gebruiken. Maar als die eenmaal flink verbruikt, dan krijg je dat niet helemaal goed meer en is vervanging de enige juiste optie.

De vorige versie, de 4A-FE die de topic starter heeft, heeft het genoemde 'vvti olieprobleem' niet. Als deze motoren veel olie gebruiken, dan heeft dat een andere oorzaak.
Skoda Superb 1.8tsi
Alexander
President member
President member
BerichtenCOLON 1242

Bericht door Alexander »

Ach, veel verbruiken is relatief
Tussen de beurten (15000 km) moet ik meestal 1 liter bijgooien, dus volgens mij valt het mee.
Bjorn Carolla G6
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 465

Die van mijn motor 3ZZ-FE heeft nu 7500 km gedraait in 8 maanden. Grotendeels korte stukken. En ook stukken van 500 km snelweg. Olie is loepzuiver en er is geen druppeltje verbruikt. Mijn olie: 10W40 *weet niet welk merk maar wel bij de dealer laten vullen*

De monteur die altijd mijn wagentje keurt en repareerd zegt: Het zijn metname de 1.8 VVTI's die problemen veroorzaken. Het belangrijkste is ook niet constant hoge toeren erin trappen. *dan slijten alle motoren veel sneller* Tussen de 2000-4500 kan nooit geen kwaad.

Afijn: Bij mij gaat bij iedere 10.000 km verse olie erin. de Corolla is inmiddels ook alweer 11 jaar oud tenslotte.
Groetjes Bjorn ;)
Sebastiaan84
Special member
Special member
BerichtenCOLON 933
GeregistreerdCOLON Wo Mei 14, 2008 10:26

Bericht door Sebastiaan84 »

Dat met name de 1.8 vvti's de kwaal hadden waag ik te betwijfelen. Ik ken meer mensen die een Rolla Verso of E11 facelifter hadden dan mensen met een avensis of rav, en dat zijn dus bijna allemaal 1.6jes of een enkele 1.4 ;)

Volgens mij is het namelijk zo'n beetje om het even, alle 1st gen vvti's hadden het wel, maar denk dat er meer Rolla's verkocht zijn dan bijvoorbeeld avensissen.

Mijn avensis, 1st gen 1.8 had het ook, deze heeft bij 128k nieuw onderblok gehad, inmiddels staat de klok op 221k, met dus 93k voor het opgefriste blok, en ding verbruikt noppes nada nothing.
Past: Red Evil EP81 a.k.a Whiteline slet, AE111 G6 Zenki, TA22 Avensis Wagon Kouki

Current: Volvo V50 2.4i Geartronic Summum full options MY2005.
JanC
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON Ma Jul 09, 2012 03:16

Bericht door JanC »

Ook ik ben eigenaar van een E11 met een hoog olieverbruik. Vijf jaar geleden heb ik een Linea Sol Liftback gekocht (bouwjaar 2001; teller 107.000 km). Het olieverbruik was toen al hoog (ongeveer 1 liter : 3000 km), maar is inmiddels opgelopen tot 1 liter : 1000 km (teller 218.000 km). Ik heb een garage in Raalte gevonden die voor EUR 2.000 incl. BTW een nieuw onderblok monteert. Mijn collega's, die verstand hebben van autotechniek, raden dit sterk af. Zij zeggen dat ik de Corolla beter kan "oprijden" (dus steeds olie bijvullen) of verkopen/inruilen. Ik zelf denk dat ik nog gemakkelijk 100.000 km kan rijden met een Corolla en dat deze investering verantwoord is. Graag jullie mening! Zijn er bijvoorbeeld andere technische mankementen, die optreden bij een km-stand boven de 2 ton?
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819

Bericht door Highway »

Of je het blok vervangt is natuurlijk aan jezelf - of je de auto wil blijven rijden of niet. Jezelf hebt hier het beste idee van - of de auto verder goed is, goed zijn beurten heeft gehad, je eigen gevoel bij de auto etc.

Het verbruik zal ieder geval niet beter gaan worden, en goede olie is ook niet goedkoop. 2000 is een nette prijs, dan wel even checken dat ze een nieuw, aangepast onderblok plaatsen en niet een motor van bijv. de sloop erin leggen (die de zelfde problemen kan hebben). De dealer moet ook de catalysator nakijken na overmatig olie verbruik, dus mogelijk dat je cat ook defect kan raken door het olie verbruik.

Andere mankementen zover ik weet niets schokkends. Remmen die vast kunnen gaan zitten, moet je dan reviseren. Veren achter waarvan ik wel vaker hoor dat ze door gaan zakken.
Skoda Superb 1.8tsi
JanC
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 4

Bericht door JanC »

Highway schreefCOLON 2000 is een nette prijs, dan wel even checken dat ze een nieuw, aangepast onderblok plaatsen en niet een motor van bijv. de sloop erin leggen (die de zelfde problemen kan hebben). De dealer moet ook de catalysator nakijken na overmatig olie verbruik, dus mogelijk dat je cat ook defect kan raken door het olie verbruik. Andere mankementen zover ik weet niets schokkends. Remmen die vast kunnen gaan zitten, moet je dan reviseren. Veren achter waarvan ik wel vaker hoor dat ze door gaan zakken.
Ik heb met de garage (SV Sportscars) afgesproken, dat ze eerst de technische staat van de Corolla beoordelen, voordat we tot revisie overgaan. Sportscars maakt gebruik van een door Toyota Europa gereviseerd onderblok. Meer informatie kun je vinden op hun website. De koppeling en katalysator worden ook nagekeken. Remschijven en -blokken zijn 2 jaar geleden vervangen door mijn garage, dus dat zal geen probleem zijn. Verder heb ik weinig kosten aan de Corolla gehad (een paar jaar geleden is een oliekeerring vervangen en een schakelaartje achter het contactslot bij het stuur). Waar ik mijn twijfels bij heb, is de versnellingsbak. Schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 2 gaat soms lastig. Heb jij enig idee waar dat aan kan liggen?
Laatst gewijzigd door 1 op JanC, in totaal 0 keer gewijzigd.
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819

Bericht door Highway »

Zwaar schakelen kan komen doordat de koppeling slecht aan het worden is, koppelingscylinder niet goed is, olie in de bak oud is ect., kan teveel zijn om zo even op te noemen. Dat kunnen ze bij de garage waarschijnlijk wel zeggen, moet je natuurlijk wel aangeven dat ze er na kijken. Ik heb er een 5-bak onder hangen, schakelt lekker soepel.
Skoda Superb 1.8tsi
JanC
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 4

Bericht door JanC »

Highway schreefCOLONZwaar schakelen kan komen doordat de koppeling slecht aan het worden is, koppelingscylinder niet goed is, olie in de bak oud is ect., kan teveel zijn om zo even op te noemen. Dat kunnen ze bij de garage waarschijnlijk wel zeggen, moet je natuurlijk wel aangeven dat ze er na kijken. Ik heb er een 5-bak onder hangen, schakelt lekker soepel.
Dankjewel, ik zal dit navragen (ik heb ook een 5-bak). Als ik volgende week bij de garage ben geweest, geef ik een update.
Bjorn Carolla G6
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 465

Het schakelen der versn.bak is inderdaad soms wat zwaar. Ook bij de 6 versnellingen variant. Wat ik dan doe is. Double Clutching.
Groetjes Bjorn ;)
JanC
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 4

Bericht door JanC »

JanC schreefCOLONDankjewel, ik zal dit navragen (ik heb ook een 5-bak). Als ik volgende week bij de garage ben geweest, geef ik een update.
Nu eindelijk dan die update. :)

In augustus 2012 heb ik het onderblok laten vervangen; daarnaast de bougies, koppeling en multiriem. Collega's verklaarden mij voor gek, omdat ik 219.000 km op de teller had staan. Toch heb ik geen moment spijt gehad van mijn besluit. Omdat ook de koppeling vervangen is, heb ik geen problemen meer met schakelen.

Hier staat het verslag van de revisie: http://www.sv-sportscars.nl/Werkzaamhed ... visie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het onderblok was na de revisie tot het bovenste streepje op de peilstok gevuld met olie. Sindsdien heb ik 15.000 km gereden en het oliepeil nadert nu het onderste streepje. Als ik me niet vergis, betekent dit dat het olieverbruik ongeveer 1 liter op 15.000 km is. Een enorme verbetering ten opzichte van het oude olieverbruik, namelijk 1 : 1.000 km. Verwacht dus niet dat een Corolla na een revisie helemaal geen olie meer zal verbruiken.

De olie die vorig jaar gebruikt is (10W40) om het motorblok in te rijden, wordt nu vervangen door een dunnere olie (5W30).
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
BerichtenCOLON 6083
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 16:43

Bericht door Linea Sol »

Mooi Jan C om te lezen :D nog heel veel jaren plezier toegewenst met je Rolla :lol:
Gegroet JO

CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024 8-)
PatrickE11
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 777
GeregistreerdCOLON Di Jun 18, 2013 17:48

Bericht door PatrickE11 »

Die van mij verbruikt nog steeds 1:900 ondanks dat de olieslang van de oliekoeler is vervangen. Denk toch dat mn olieschraapveren niet meer goed zijn. En lees over doorgezakte veren. Heb er ook last van achter staat ie wat lager maar gelukkig geen last van lekke schokdempers dus ik blijf lekker doorrijden zo. Alleen dat brandstofverbruik ben ik nog steeds niet over te spreken. zuipbak. :lol:
Vorige auto: Toyota Corolla E11 1.6 16v Linea Terra
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
BUTTON_POST_REPLY