Olieverbruik 4A-FE

Over de aandacht...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
E11g6
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON Vr Okt 05, 2012 22:13

Olieverbruik 4A-FE

Bericht door E11g6 »

Mede Corolla-rijders,

Ik ben in het bezit van een Corolla E11 1.6 G6 uit 1999 met een 4A-FE blok dus. M'n Corolla heeft een - voor z'n leeftijd - erg lage kilometerstand van ongeveer 120.000 km.

Nu is het olie-niveau op de peilstok in 3800 kilometer gezakt van het streepje full tot halverwege, en ik vroeg me af hoeveel olie m'n Corolla nu verbruikt heeft over de afgelopen 3800 kilometer.

Ik heb gelezen dat in het carter van m'n Corolla 3,3 liter olie past. Houdt dit dan ook in dat het verschil tussen min en max op de oliepeilstok 3,3 liter bedraagt?

In dat geval zou mijn Corolla 1,65 liter olie hebben verbruikt op 3800 kilometer = 1 liter op 2300 kilometer, wat ik aan de hoge kant vindt.

Maar ik heb ook ergens gelezen dat het verschil tussen min en max op de oliepeilstok 1 liter bedraagt. In dat geval zou mijn Corolla 0,5 liter olie hebben verbruikt over 3800 kilometer, wat neerkomt op 1 liter op 7600 km en dat vind ik alleszins acceptabel (vrij goed zelfs).

Dus dat is mijn vraag eigenlijk; hoeveel bedraagt het verschil tussen min en max op de oliepeilstok bij de 4A-FE motor?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!
Leon
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 11908
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 22:20

Re: Olieverbruik 4A-FE

Bericht door Leon »

Een andere vraag, maar niet onbelangrijk: rijd je veel kortere stukken met de auto? Want als je daarna een keer een wat langere rit maakt en toevallig daarna peilt, kan het oliepeil lager lijken.

1 op 2300 is overigens nog geen schrikbarend verbruik hoor. En als je het echt zeker wilt weten: bijvullen, dan weet je precies wat er aan olie is verbruikt. Dat is betrouwbaarder dan schatten aan de hand van de peilstok.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
E11g6
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON Vr Okt 05, 2012 22:13

Re: Olieverbruik 4A-FE

Bericht door E11g6 »

Over het algemeen wordt de Corolla vooral gebruikt voor ritjes van 15 tot 30 kilometer, met af en toe een ritje van zo'n 70 kilometer. Zo kom ik aan de 1500 kilometer per maand. De auto wordt bijna dagelijks bereden, en altijd rustig bereden en netjes warm gereden.

Nu lees ik op diverse sites dat eigenlijk bij vrijwel alle auto's het verschil tussen min en max op de oliepeilstok ongeveer 1 liter bedraagt. Is dit bij de Corolla ook zo? Want in dat geval heb ik de afgelopen 3800 kilometer slechts 0,5 liter olie verbruikt en dat vind ik niet zorgwekkend.

Ik hou het verbruik wel in de gaten de komende maand(en), zou het olieverbruik overigens in de wintermaanden ook kunnen toenemen en in de warmere maanden weer kunnen afnemen?
Leon
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 11908
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 22:20

Re: Olieverbruik 4A-FE

Bericht door Leon »

Ik meen dat het verschil rond de 1 liter ligt idd. Als ik moest bijvullen, kreeg ik er meestal met moeite 1 liter bij.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
clk-p
Special member
Special member
BerichtenCOLON 920
GeregistreerdCOLON Di Jan 17, 2012 11:47

Re: Olieverbruik 4A-FE

Bericht door clk-p »

Leon schreefCOLONIk meen dat het verschil rond de 1 liter ligt idd. Als ik moest bijvullen, kreeg ik er meestal met moeite 1 liter bij.
meen ik ook tussen min en max, 3800km 0,5 liter verbruik is niet echt heel raar...
Corolla E11 1.6 R.I.P
Welcome Corolla G6-R (SOLD)
Grey Corolla TTE
Gebruikers-avatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 9543
GeregistreerdCOLON Di Mrt 30, 2010 09:12

Re: Olieverbruik 4A-FE

Bericht door Bart-E11 »

3800 km een halve liter is gewoon goed
hoef je echt geen zorgen om te maken

mijn 4afe had een liter nodig op 4500 km
de 20v lust wel wat meer heb ik gemerkt :lol: (1 op 3000)

Anwb zegt dat 1 liter op 3000 het minimum is (in algemeen) Toyota zelf zegt zelfs 1 liter op 1000 km
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreefCOLONIs dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreefCOLON Nee z'n 5
BUTTON_POST_REPLY