Ff het stof van dit topic af blazen Pfffffffffffffffffffffffffff....
Want intussen zijn er weer een zooi nieuwe modellen gemaakt die enkelen van jullie misschien leuk vinden om te zien.

Ik heb de afgelopen maanden gewerkt aan een grote order voor een school in Hoevelaken, die meteen 10 verschillende hebben besteld voor hun afdeling mobiliteit en transport.
Een dubbelwandige schokdemper. Leuk detail: Deze zat enkele weken geleden nog onder mijn Avensis
Een bedienbare trommelrem met eveneens bedienbare handrem. Deze heb ik op de sloop volgens mij vanonder een Corolla E11 liftback gehaald.
En een hoofdremcilinder van een Starlet P9. Kwam ook van de sloop en daarvan had ik de rembekrachtiger de eerste keer verprutst omdat ik nog niet wist hoe 't aan de binnenkant zat. Maar ik kon van Mark Bol nog een andere overnemen. Nu wist ik waar ik m'n doorsnedes kon maken, dus nu ging 't wel goed. Ook deze is nog bedienbaar.
Een bedienbare schijfrem. Deze heb ik compleet vanonder een Corolla E10 gehaald op de sloop.
Ook een homokineetkoppeling moest het ontgelden. Ik geloof dat ik deze ook van Mark mee had genomen en dat ze ook van een Starlet P9 afkomstig waren. De homokineet kan nog draaien en bewegen. Daar wilden ze ook graag een kruiskoppeling bij, deze kwam van de stuurkolom van ook weer een starlet P9. Door middel van de gradenbogen kunnen ze dan kijken tot welke hoek de koppelingen blijven werken.
Next up is een droge plaat koppeling. Ook dit is weer afkomstig van een Starlet P9. Ook dit model is weer bedienbaar, zodat de koppelingsplaat met de zwengel vrij rond te draaien is, als de drukgroep ontkoppelt is. Daar is overigen nog behoorlijk wat kracht voor nodig!
Dan nog een paar niet Toyota onderdelen. Deze moesten van een achterwiel aangedreven auto komen en dan had ik natuurlijk nog voor een Lexus kunnen gaan. Maar tja, BMW's liggen nu eenmaal wat talrijker op de sloop, dus die onderdelen zijn wat makkelijker te vinden en nog een stuk goedkoper ook.
Dit differentieel komt van een BMW. Maar ik zou m'n god niet weten welke. Ik vermoed een 3-serie, maar zeker weten doe ik het niet

Uiteraard werkt deze ook nog en kun je alles draaien, de flens van een uitgaande as beet houden en dan zien wat er precies in zo'n diff gebeurt.
En ik heb een prima versnellingsbak van een BMW 325 uit elkaar gehaald zodat ik het binnenwerk kon gebruiken voor een proefopstelling.
Alle schakelmoffen etc kunnen nog bewogen worden en de assen draaien nog gewoon. Op die manier kun je een versnelling selecteren, de ingaande as draaien en dan kijken wat de uitgaande as doet.
Door de gradenbogen kunnen ze bijvoorbeeld ook de overbrengingsverhoudingen gaan bepalen. Als de ingaande as 1 rotatie maakt, hoeveel graden is de uitgaande as dan gedraaid?
Als ze het uit willen rekenen door de tanden te tellen en de diameter van de tandwielen te meten kan dat ook. Om dat eenvoudiger te maken kunnen de assen door middel van sleufgaten bij elkaar vandaan gehaald worden zodat je makkelijker kunt meten.