Ik zag deze AE86 vorig jaar al te koop staan, maar toen had ik de Skyline R33 nog. Na een paar maanden was de advertentie van de AE86 opeens offline. Ik dacht dat ze was verkocht. Inmiddels had ik mijn Skyline verkocht en een KE70 aangeschaft. Twee maanden geleden zag ik advertentie van de AE86 weer online voor een aanzienlijk lager bedrag dan het jaar daarvoor. Ze lonkte weer naar me, maar ja, ik had de KE70 al en een Micra voor de winter. Dus toch uit mijn hoofd gezet en lekker op vakantie gegaan. Eenmaal thuis ging ik toch weer even browsen om het online aanbod van de oude Nissans en Toyota's te bekijken. Daar stond ze nog en ze lonkte nog steeds. Het is toch echt wel een legende en een auto die je ooit gereden moet hebben.
Ik sprak mijn twijfel uit naar mijn vrouw, maar ook de potentie van deze auto en dat ze haar waarde blijft houden en als ze opgeknapt wordt we sowieso winst maken. Mijn vrouw zei gelijk: 'dan moet je gewoon lekker doen schat'.
Wauw! Dit liet ik me natuurlijk niet twee keer zeggen. Gelijk gebeld en een afspraak gemaakt. Eerst heel goed bekeken en een proefrit gemaakt. Technisch is ze in hele goede staat. Een frisse 4AGE met een prachtig geluid van de sportuitlaat. Met de net nieuw geïnstalleerde koppeling vloog ik van versnelling naar versnelling. Ik vroeg of ik een beetje toeren mocht maken en dat was geen probleem. Toen ik 8000 toeren aantikte zei hij: 'euh, 7000-7500 is echt hoog genoeg hoor'.
Daarna heb ik het iets rustiger aangedaan. Eenmaal terug de auto van binnen en buiten helemaal onderzocht. De lak heeft z'n beste tijd ook gehad, maar dat kan ook bijna niet anders met een 38 jarige auto. Dus krassen en plekken en hier en daar een aantal al behandelde plekken maar nergens gelast en een hard chassis. Het interieur was al heel lang niet meer gepoetst.
Zo bleef ik van alles opnoemen om over de prijs te onderhandelen. Uiteindelijk heb ik de AE86 voor nog een lager bedrag dan ik van te voren had gedacht.
Dus hier is ze gepoetst en wel:

Volgende week komen er nog foto's van de motorruimte. Maar die moet eerst aangepakt worden qua vettige smerigheid.