Schrapend geluid, hulp nodig! :( (filmpje bijgevoegd)

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453
GeregistreerdCOLON Di Sep 07, 2010 15:22

Schrapend geluid, hulp nodig! :( (filmpje bijgevoegd)

Bericht door Sgt_Lyna »

Ik heb de laatste tijd een schrapend geluid bij lage snelheden, als ik ga versnellen dan verdwijnt het weer...
Het is het ergst als ik naar links stuur en het lijkt weg te gaan als ik naar rechts ga... sinds kort is het ook als ik rechtdoor rijd een beetje.

Zou het wellicht een versleten wiellager zijn?... Ik heb ook nieuwe remschijven binnen, zal die eerdaags eens monteren, want dat zou het ook nog kunnen zijn... (aanlopend blokje ofzo door kromme schijf?)

Als iemand iets weet... help! :oops:
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
marco008
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 253
GeregistreerdCOLON Zo Jan 16, 2011 12:52

Re: Schrapend geluid, maar wat is het?

Bericht door marco008 »

Kun je het geluid misschien reproduceren ?
Voorkant van de auto op blokken, dan het stuurwiel helemaal naar links of rechts draaien.
Dan op lage snelheid met de hand het wiel ronddraaien, misschien dat je iets hoort aanlopen.

Remschijven die de blokjes net raken zou kunnen, zeker als het rechtdoor nu ook hoorbaar is.
Verder misschien homokineet of wiellager zou kunnen.

Als je iets vind kun je misschien een filmpje maken van wat je hoort, zo heb ik destijds ook een schrapend geluid opgelost via het VWforum met mijn Golf.
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453

Bericht door Sgt_Lyna »

Volgens mij was het geluid er niet als hij op bokjes stond... maar zal dit weekend de auto weer eens omhoog gooien... heb ook al nieuwe schijven... :) Kunnen die er gelijk onder
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453

Bericht door Sgt_Lyna »

Zojuist aan de kant waar het geluid vandaan komt vast de remschijf vervangen, het ging een beetje regenen dus gelijk even test gereden...
Het geluid is nu eigenlijk op alle momenten hoorbaar, links/rechts/rechtdoor tenzij ik accelereer.. vreemd, het hardst is het geluid als ik ca. 30 km/u rijd in een bocht. Nu begin ik toch te twijfelen of het wel de remschijf was... :(

Filmpje is overigens van voor het vervangen, mijn batterij is nu leeg :( het geluid is precies hetzelfde. Bij 2.04 is het wat harder en bij het inparkeren is ook goed een 'trekkend' geluid te horen (dit is op 3:06).
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453

Re: Schrapend geluid, hulp nodig! :( (filmpje bijgevoegd)

Bericht door Sgt_Lyna »

Beide remschijven zijn nu vervangen, het geluid is helaas nog niet weg... dit zou dus moeten betekenen dat het niet de schijven waren... Iemand nog tips/gedachten? :roll:

Electra is meer mijn ding merk ik wel :P
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453

Bericht door Sgt_Lyna »

Net weer even gekeken, er loopt niks aan voor zover ik kan zien.., het geluid is een beetje een zingend geluid van rubber wat trekt... Ik twijfel nu, misschien homokineet of wiellager... Ik ga zelf ook nog wel ff googlen. Balen weer! :(
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453

Bericht door Sgt_Lyna »

Wat is kan lezen op de internets is dat het wellicht een tussenlager is... omdat het verdwijnt als ik accelereer (minder druk op de as) en minder wordt als ik naar rechts stuur (ook een andere druk dan rechtdoor of naar links). Even zoeken naar de rechter aandrijfas dus :)
KevinE10
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON Zo Okt 21, 2012 16:41

Bericht door KevinE10 »

wat ik vaker heb gezien(bij toyota;s) is dat er roest tussen de naaf en de ankerplaat gaat zitten wat de ankerplaat langzaam naar buiten drukt en uiteindelijk gaat aanlopen op je schijven.
aan de schijven zie je bijna niks maar als je ze er af hebt zie je wel dat je ankerplaat is ingesneden omdat dat maar dun koektrommel staal is vreet het best snel weg en zie je dus nauwlijks slijtage aan de schijven zelf.

ik weet niet of ankerplaat de juiste naam is maar zo noemen wij het :P maar als je je schijf eraf hebt de ijzeren plaat net achter je naaf.
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 10301
GeregistreerdCOLON Za Nov 20, 2004 20:24

Bericht door Co'tje »

ik zou zelf zeggen wiellager... zo klonk het bij mij ook toen tenminste..

ff auto opkrikken aan de voorkant en voelen of er speling op de voorwielen zit..

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Niek
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1339
GeregistreerdCOLON Zo Okt 23, 2005 14:35

Bericht door Niek »

Co'tje schreefCOLONik zou zelf zeggen wiellager... zo klonk het bij mij ook toen tenminste..

ff auto opkrikken aan de voorkant en voelen of er speling op de voorwielen zit..

ARco
Dat was idd ook mijn eerste ingeving, check dan zowel horizontaal als verticaal of je speling hebt.
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
MR2 2.0 3SGE GTi '93 - Mooi weer
Niek
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1339
GeregistreerdCOLON Zo Okt 23, 2005 14:35

Bericht door Niek »

Zo dus:
https://www.youtube.com/watch?v=f5G1_w_N7IE" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze is ook wel ff zinvol om te kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=scFbb43 ... creen&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
MR2 2.0 3SGE GTi '93 - Mooi weer
KevinE10
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON Zo Okt 21, 2012 16:41

Bericht door KevinE10 »

Wiel opkrikken en een flinke slinger geven dan hoor je het gelijk zo niet, dan even je hand/vinger op de veer/veerpoot leggen dan voel je het ook, het gevoel kan je vergelijken met andere wiellen als je twijfelt.
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453

Bericht door Sgt_Lyna »

Had dit topic niet meer aangepast, maar het was het wiellager... Het fuseelichaam met hierin het lager was behoorlijk verroest. Dus het fuseelichaam vervangen en toen was het opgelost :)

Overigens later ook het andere fuseelichaam vervangen en nu maar hopen dat ie weer goed uitgelijnd kan worden...
BUTTON_POST_REPLY