Heb er zelf dus één aangeschaft van Carpoint, kost geen drol (E 14,99) en staat toch wel chic naar mijn mening. Heb nog wat extra boutjes, moeren, carrosserieringen en veerringen gekocht om het geheel wat stevigheid te geven. Hieronder zal ik wat foto's plaatsen en een 'tutorial' schrijven, aangezien er zoveel E12 Sedans op dit forum zijn.
Eerst heb ik de positie van de 100 cm brede zonwering bepaald zodat deze bijvoorbeeld niet tegen de hoofdsteunen komt. Vervolgens ben ik begonnen met het loshalen van het derde remlicht, deze zit met 2 kunststof haakjes vast en is via de kofferruimte los te duwen. Stekkertje loshalen en het derde remlicht is los.

Vervolgens 4 van die drukklemmetjes (weet iemand de naam?) loshalen, 3 stuks bovenop en 1 vooraan en de riemen uit de gaten van de hoedenplank halen. Vervolgens kan de hoedenplank eruit getrokken worden, dit gaat met enige weerstand. Gewoon flink trekken, vaak ben je te bang.

Vervolgens de zonwering op de van tevoren uitgemeten plek plaatsen, een kwartslag naar voren kantelen en de gaatjes voor bevestiging met een priem doorprikken. Heb het op het oog gedaan, kan bijna niet fout gaan. Vervolgens het zonscherm met een schroef, veerring en carrosseriering op de hoedenplank monteren. De veerring zorgt ervoor dat de boel over 10 jaar nog steeds op z'n plek blijft.

Nu de boel weer op z'n plek krijgen, dit is het meest lastige gedeelte. De riemen moeten eerst door de gaten, dit is later niet te doen. Vervolgens de hoedenplank met wat kracht terug plaatsen, de isolatie eronder moet op z'n plek blijven. De zijkanten naast de buitenste riemen werken niet echt mee, deze moeten een beetje begeleid worden tijdens het terug plaatsen. Als dit is gelukt, alle 'drukklemmetjes' terug plaatsen en het derde remlicht weer aansluiten en op z'n plek klikken. Het is ook net een bouwpakket...

Nu de haakjes aan het plafond waar de zonwering aan vast komt. Deze plek bepaal je door het rolgordijn naar boven te trekken, hierdoor is te zien waar deze exact moeten komen. Bij de zonwering zijn schroefjes meegelederd, deze heb ik gebruikt om de haken tijdelijk vast te maken. Dit om te testen of de positie ook daadwerkelijk klopt.

Hierna heb ik de haken gelijmt en vervolgens met een M4x10 inbusbout, carrosseriering, veerring en moer vast gemaakt. Dit omdat het materiaal van het plafond dusdanig dun is, dat ik het niet vertrouw om de boel met een schoefje vast te maken. Hierbij is het handig om de 'drukklemmen' even uit het plafond te halen, dat maakt het gemakkelijk om de diverse onderdelen vast te maken. Zoals op de foto te zien is zitten de haken dicht bij de 'drukklemmen'. Dit zorgt voor een hoop extra stevigheid, aangezien de zonwering er wat aan trekt.

En hier het eindresultaat, een werkende zonwering achter in de Sedan. Enneh.. die trekhaak komt een andere keer.

Bijna niet te zien, maar heb ook een nieuwe Aero X antenne geïnstalleerd.
Daar wordt ik vrolijk van...

En nog ééntje om het af te leren, hier zijn ook de Corolla's nieuwe zomersloffen te zien.

En nu maar hopen dat die zon nog een poosje blijft...