Koelvloeistof ?

Over de aandacht...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Daniel092
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 694
GeregistreerdCOLON Di Jul 13, 2010 23:05

Koelvloeistof ?

Bericht door Daniel092 »

Beste rollaleden,

ik had een klein simpel vraagje. ( misschien wel een domme vraag maar ik vroeg het me toch af )

Maakt het uit wat voor koelvloeistof je in je auto gooit ? ( blauw,rood,groen etc )

ik heb nu 2 kannen met Rood koelvloeistof van de texaco staan kan dit erin ??

Ik neem aan dat longlife koelvloeistof er niet in kan ?

het gaat hier om een 1.6 E12 uit 2002 ( benzine )
Het gaat niet om wat je bereikt, maar om de keuzes die je maakt.
Daniel092
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 694
GeregistreerdCOLON Di Jul 13, 2010 23:05

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door Daniel092 »

Niemand die deze vraag kan beantwoorden ??
Het gaat niet om wat je bereikt, maar om de keuzes die je maakt.
clk-p
Special member
Special member
BerichtenCOLON 920
GeregistreerdCOLON Di Jan 17, 2012 11:47

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door clk-p »

volgens mij is longlife koelvloeistof rood.
deze heb ik er ook in zitten dus lijkt me goed.

geen rood met blauw of groen mengen in iedergeval 1 kleur gebruiken
Corolla E11 1.6 R.I.P
Welcome Corolla G6-R (SOLD)
Grey Corolla TTE
dexter
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 229
GeregistreerdCOLON Do Mei 04, 2006 14:36

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door dexter »

Mij is laatst bij een auto materialen zaak verteld dat de kleur niet bepaald wat voor koelvloeistof het is.
Een extra aanduiding geeft aan of het longlife is of niet, en geschikt voor jou auto.
aygo tuner
Special member
Special member
BerichtenCOLON 795
GeregistreerdCOLON Wo Sep 08, 2010 01:09

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door aygo tuner »

rood/roze is longlife zelf ook in mn aygo zitten
1 stand vol gas.

1 engine dead. 6/7 laps zandvoort.

second engine 79hp en 99.8nm.
Normal 68hp en 91.0 nm.

new car soon

Aygo Bleu comfort.
Daniel092
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 694
GeregistreerdCOLON Di Jul 13, 2010 23:05

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door Daniel092 »

Dus is kan gewoon rood et groen mengen ??
Het gaat niet om wat je bereikt, maar om de keuzes die je maakt.
luca
President member
President member
BerichtenCOLON 1528
GeregistreerdCOLON Di Sep 17, 2002 00:08

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door luca »

de kleur heeft niks met de kwaliteit te maken.dat is gewoon een kleurstof de fabrikant gebruikt.persoonlijk zou ik het niet mengen,maar kwaad kan het niet.
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
ILLKIDD
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 242
GeregistreerdCOLON Wo Jun 06, 2007 19:34

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door ILLKIDD »

Daniel092 schreefCOLONDus is kan gewoon rood et groen mengen ??
NEE !!!!

Je mag ze niet mengen. Mocht je dit onlangs hebben gedaan, zo snel mogelijk je systeem spoelen.

De kleur is niet alleen voor de sier. Deze is er om de producten niet door elkaar te halen. Elke kleur heeft zijn eigen functie en toepassing waardoor verschillende type chemicalen worden gebruikt. Bij het mengen van verschillende kleuren (afhangelijk van welke combinatie) kan er een slijmachtig residu gaan vormen die uiteindelijk de waterkanalen gaan verstoppen.

Dus maakt niet uit welke kleur je gebruikt zolang ze hetzelfde zijn. Er zijn inderdaad verschillende kleuren. Hoe roder ze zijn hoe beter ze warmere temperatuur aankunnen. Hoe blauwer ze zijn, hoe beter ze tegen koudere temperatuur kunnen.

Dit is een van de resultaat van mengen van koelvloeistoffen.
Afbeelding
Daniel092
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 694
GeregistreerdCOLON Di Jul 13, 2010 23:05

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door Daniel092 »

Ik heb gelukkig nog niks erin gegooit.

het is dus wel verstandig om gewoon groene koelvloeistof erin te gooien als er al groen inzit ?
Het gaat niet om wat je bereikt, maar om de keuzes die je maakt.
ILLKIDD
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 242
GeregistreerdCOLON Wo Jun 06, 2007 19:34

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door ILLKIDD »

Als je al groen heb en je heb geen reden om deze te veranderen moet je gewoon weer groen er in doen.

Wil je van koelvloeistof veranderen omdat je van gebruik veranderd (meer wintersport of meer circuit) zal je eerst je hele systeem moeten spoelen en daarna de juiste type vloeistof erin.

Het is niet zo dat als je ze vandaag mengt dat je morgen een defecte motor heb. De problemen komen pas later.

P.S. als je favorite automateriaal zaak of monteur zegt dat het geen probleem is om ze te mengen, zou ik persoonlijk nooit meer langs gaan. Niet eens voor koffie.
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door Joseppe »

is dat geheel vervangen ook zelf goed te doen op een snelle manier. Mijn vloeistof is nogal zwart....
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
corollad4d
Full member
Full member
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON Zo Jun 22, 2008 09:24

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door corollad4d »

Met een beetje geluk heb je een aftapplug onderin je radiator.

Plug eruit. Dop eraf. Uit laten lekken.

Plug erin. Kvs erin. Motor laten lopen totdat thermostaat open is geweest. Kvs bijvullen en dop erop.

Tenminste zo heb ik het de laatste keer gedaan. Wees wel evenverdacht op het peil en dat het systeem ontlucht is.
Corolla E12 D4D SOL
Custom made Exhaust
Bilstein B16
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 10301
GeregistreerdCOLON Za Nov 20, 2004 20:24

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door Co'tje »

corollad4d schreefCOLONMet een beetje geluk heb je een aftapplug onderin je radiator.

Plug eruit. Dop eraf. Uit laten lekken.

Plug erin. Kvs erin. Motor laten lopen totdat thermostaat open is geweest. Kvs bijvullen en dop erop.

Tenminste zo heb ik het de laatste keer gedaan. Wees wel evenverdacht op het peil en dat het systeem ontlucht is.

en je kachel ff vol openzetten anders blijft er lucht inzitten....

overigens vertelde de plaatselijke automateriaal hier aan mij een soortgelijk verhaal dat je de kleuren niet mag mengen..

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
dexter
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 229
GeregistreerdCOLON Do Mei 04, 2006 14:36

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door dexter »

En zoals ik al zei groen van fabrikant 1 kan heel anders zijn dan van fabrikant 2.
Dus goed onthouden als je het ververst dat je onthoud wat erin zit en welk merk.
ILLKIDD
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 242
GeregistreerdCOLON Wo Jun 06, 2007 19:34

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door ILLKIDD »

Joseppe schreefCOLONMijn vloeistof is nogal zwart....
Hmmmzz Ik wil geen paniek zaaien maar zwarte koelvloeistof betekend soms dat olie in je systeem lekt of heeft gelekt.

Ververs en hou de boel goed in de gaten. Ga langs je favorite monteur/dealer als je twijfelt.
rolllaman
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 828
GeregistreerdCOLON Zo Jan 04, 2004 09:16

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door rolllaman »

Joseppe schreefCOLONis dat geheel vervangen ook zelf goed te doen op een snelle manier. Mijn vloeistof is nogal zwart....
als je het niet aandurft moet je maar een gil geven.kom ik het wel doen bij je.opzich steld het niet zoveel voor.
member of the GT Owners Group http://www.ae82forum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
E11 g6 liftback facelift.

Startkabels????heb ik niet nodig ik rij toyota
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door Joseppe »

Co'tje schreefCOLON
corollad4d schreefCOLONMet een beetje geluk heb je een aftapplug onderin je radiator.

Plug eruit. Dop eraf. Uit laten lekken.

Plug erin. Kvs erin. Motor laten lopen totdat thermostaat open is geweest. Kvs bijvullen en dop erop.

Tenminste zo heb ik het de laatste keer gedaan. Wees wel evenverdacht op het peil en dat het systeem ontlucht is.

en je kachel ff vol openzetten anders blijft er lucht inzitten....

overigens vertelde de plaatselijke automateriaal hier aan mij een soortgelijk verhaal dat je de kleuren niet mag mengen..

ARco
klopt ik wist dat al van de volkswagen vqn mijn pa die moet specifiek longlife staat ook vermeld in net onderhoudsboekje dat het niet vermengt mag worden.


En de zwarte koelvloeistof van mij.....tjah, laatste echte grote beurt was volgens mij in 2008. Denk dat de zooi gewoon oud is want
ik controleer regelmatig alle vloeistofpijlen en hij verbruikt nagenoeg geen olie maar ook heel erg weinig koelvloeistof...en dat laatste komt door de radiator die slecht begint te worden... Mag wel na bijna 19 jaar.
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
luca
President member
President member
BerichtenCOLON 1528
GeregistreerdCOLON Di Sep 17, 2002 00:08

Re: Koelvloeistof ?

Bericht door luca »

dan zou ik geen koelvloeistof vervangen,doe het meteen goed met een nieuw(gereviseerde)radiator,enne...ben je toch bezig dan is dat klein beetje geld meer voor een nieuwe thermostaat ook niet verkeerd!
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
BUTTON_POST_REPLY