Even over Compo-setjes

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
CorollaGXI
General member
General member
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON Ma Nov 30, 2009 14:54

Even over Compo-setjes

Bericht door CorollaGXI »

heeeeeeeeuJ,

Nu zijn mijn voorspeakahsz aan de beurt en wil ik dus graag een compo set erin hangen.
Maar nu valt me op dat ik vaak 13cm compo-sets tegen kom.

* wat is het verschil tussen 13- 16 cm compo set? ( domme vraag, maar 13 cm zou echt niet zachter hoeven te gaan dan 16, 13cm zou echt niet slechter klinken dan 16)

* waarom zou ik 13 pakken? waarom 16 ?

* waar moet je opletten bij het aanschaffen van een compo-set?


Bédankt,

latersz
Hallo? is daar iemand..
Gebruikers-avatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 6637
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06

Re: Even over Compo-setjes

Bericht door Martijn »

13 zou je kunnen nemen als je het direct op de radio zet.. vaak is het RMS vermogen van een 13" kleiner en dus haal je meer rendement eruit. Daarnaast zal 13" zonder problemen passen terwijl 16" sms nog wat aanpaswerk nodig heeft ivm de inbouwdiepte.

Ik heb evt. nog CNC gemaakte aluminium pasplaten liggen voor E10 en 13"...

Let bij een composet op het vermogen als je geen versterker gebruikt en zeker de inbouwdiepte!
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
AudioSystemRolla
President member
President member
BerichtenCOLON 1895
GeregistreerdCOLON Ma Dec 25, 2006 09:25

Re: Even over Compo-setjes

Bericht door AudioSystemRolla »

idd als je ze op de radio speelt ook letten op de gevoeligheid hoe gevoeliger hoe beter ze presteren met weinig vermogen ;)
13 cm = vaak lichter
16 / 16,5 cm geeft meer / diepere bass weer vaak ook een warmer geluid
deze worden wel vaak via een versterker aangestuurd
dus het is helemaal afhankelijk van wat je wilt ;)
d(>_<)b Afbeelding audio system does shake things up Afbeelding
Riesh
Special member
Special member
BerichtenCOLON 709
GeregistreerdCOLON Do Apr 24, 2008 09:05

Re: Even over Compo-setjes

Bericht door Riesh »

Mijn ervaring: als het ff kan altijd de 16 variant pakken.

Als je gaat vergelijken tussen de 13 en de 16 variant van hetzelfde merk en type , dan legt de 13 het altijd af op volume, klank en basweergave
CorollaGXI
General member
General member
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON Ma Nov 30, 2009 14:54

Re: Even over Compo-setjes

Bericht door CorollaGXI »

Bedankt voor de reactie's,
Het is allemaal logische taal idd.
maar kwam er acter dat mijn radio 19watt RMS speelt, maar HARD dat het gaat!! fak.

heb nu 16,5 van JBL 80 rms, maare die willen ook nog wel eens kraken met 19 wrms...

btw meer bass weergave etc. bij 16 vanzelf sprekend maar ben er van verzekerd dat mijn sub deze bass wel terug trekt :lol:

denk dat uiteindelijke verschillen niet zo spannend ver uit 1 lopen, en dat ik 13 cm ga pakken ivm fijne pasvorm...
Btw fader ik heb altijd naar achter voor een cetraler geluid dus ze worden toch al iets minder belast :)

bedankt voor de reacties, was zomaar benieuwd naar jullie ervaring(en) en adviezen.

groet
Hallo? is daar iemand..
CorollaGXI
General member
General member
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON Ma Nov 30, 2009 14:54

Re: Even over Compo-setjes

Bericht door CorollaGXI »

Wat is trouwens de inbouw diepte bij een rolla, voor.
Heb een 5 deurs, mocht dat verschil uit maken.
Hallo? is daar iemand..
AudioSystemRolla
President member
President member
BerichtenCOLON 1895
GeregistreerdCOLON Ma Dec 25, 2006 09:25

Re: Even over Compo-setjes

Bericht door AudioSystemRolla »

nou als je ringen maakt (of koopt )van 22 mm kan je zelfs helon kick's in de deur monteren en die zijn aardig diep ;)
d(>_<)b Afbeelding audio system does shake things up Afbeelding
Green Zing E10
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1191
GeregistreerdCOLON Vr Aug 28, 2009 09:04

Re: Even over Compo-setjes

Bericht door Green Zing E10 »

CorollaGXI schreefCOLONBedankt voor de reactie's,
Het is allemaal logische taal idd.
maar kwam er acter dat mijn radio 19watt RMS speelt, maar HARD dat het gaat!! fak.

heb nu 16,5 van JBL 80 rms, maare die willen ook nog wel eens kraken met 19 wrms...

btw meer bass weergave etc. bij 16 vanzelf sprekend maar ben er van verzekerd dat mijn sub deze bass wel terug trekt :lol:

denk dat uiteindelijke verschillen niet zo spannend ver uit 1 lopen, en dat ik 13 cm ga pakken ivm fijne pasvorm...
Btw fader ik heb altijd naar achter voor een cetraler geluid dus ze worden toch al iets minder belast :)

bedankt voor de reacties, was zomaar benieuwd naar jullie ervaring(en) en adviezen.

groet
Hard ja, maar dan klinkt het voor geen meter meer ;)

Standaard zit er in de Corolla overigens 16,5 cm, dus waarom zou je dan kleiner gaan :shock:
The bigger the better ;)

Je kunt je raamgeleiders nog een halve centimeter naar achter zetten en dan moet je in de originele speakerring wel 6 cm inbouwdiepte hebben. (al zou ik toch even een MDF ring gebruiken, zit het stukken beter vast)

Oh en wat betreft die bass, de subs pakken de echt lage tonen, maar de hogere bassfrequenties >80hz. en je middentonen wil je toch ook goed uit laten komen...daar zijn die woofertjes van de composet voor 8-)
Livin’ life in the fast lane
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
nizzzle
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON Do Nov 12, 2009 23:07

Re: Even over Compo-setjes

Bericht door nizzzle »

je kan t ook anders aanpakken ik heb deze compo in de deur paste niet op de normale manier dus dan maar op de kop
ik dacht eerst dat ik dan veel geluid ging verliezen maar dat valt reuze mee

Afbeelding


Dit is de Fusion NV compo 16,5 cm
Green Zing E10
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1191
GeregistreerdCOLON Vr Aug 28, 2009 09:04

Re: Even over Compo-setjes

Bericht door Green Zing E10 »

Enne, speel je ze dan ook uit-fase of niet? ( met andere woorden, de plus op de min aansluiten en andersom)

Dat is namelijk wel de bedoeling als je speakers om gaat draaien ;)
Livin’ life in the fast lane
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
CorollaGXI
General member
General member
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON Ma Nov 30, 2009 14:54

Re: Even over Compo-setjes

Bericht door CorollaGXI »

Nja ik ga toch voor 16 dan, ben alleen bang met inbouw diepte...
6 cm is max voor rolla? heb geen zin om te polyesteren etc :D
pak denk ik 100 rms, dat ik altijd nog op een versteker kan als ik wil.
Hallo? is daar iemand..
nizzzle
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON Do Nov 12, 2009 23:07

Re: Even over Compo-setjes

Bericht door nizzzle »

Green Zing E10 schreefCOLONEnne, speel je ze dan ook uit-fase of niet? ( met andere woorden, de plus op de min aansluiten en andersom)

Dat is namelijk wel de bedoeling als je speakers om gaat draaien ;)
Geen flauw idee ik heb je laten inbouwen door een goeie vriend van me en dat doe ik niet zomaar die man heeft er verstand van
maar ze klinken echt super van de week gaat de versterker erop maar als ik m weer spreek zal ik t even vragen k kan er zo 1 2 3 niet bij om even bij de filter te kijken

Groeten Niels
BUTTON_POST_REPLY