Tijdje geleden bezig geweest met mijn audio. Ik hoorde een sub nogal klapperen en jahoor die bleek dus kapot te zijn:
Maar dat mag ook wel als je de productiedatum bekijkt '95. Is hij toch nog bijna 20 jaar meegegaan.
Vervolgens de sub uit de kist gehaald, die dingen zijn echt ontzettend zwaar....
Ben naar een audiospeciaalzaak geweest en die zeiden natuurlijk dat deze absoluut niet meer te repareren valt. En de andere audiozaak zei dat het 140 euro per Sub reparatiekosten zou zijn. Toen heb ik maar besloten om het zelf te gaan doen.
Had op Ebay een revisie setje gekocht. Daarin zaten 2 nieuwe surrounds (ringen van schuim) en een tube lijm. Ik zag ook al dat de andere sub begon met scheuren, dus dan ging ik ze allebei vernieuwen. Een maatje van mij heeft me geholpen met het lijmen en centreren van de sub aangezien ik hier de ballen verstand van heb/had.
Eerst de oude rand eraf gehaald en helemaal schoongemaakt:
Vervolgens de nieuwe gepast en erop gelijmd. Het centreren was nog best lastig, moet heel nauwkeurig gedaan worden anders "klappert" de sub.
Nu klinken ze weer als nieuw. Nog beter dan toen ik de auto net kocht. Toen waren ze al 16 jaar oud en voor een groot deel versleten. Nu zijn ze weer "nieuw". Ze klinken weer top en dat voor €35 in totaal. Anders zou ik 280 euro kwijt zijn voor reperatie en 600 euro voor 2 nieuwe subs met de zelfde specs