AAAIght hier komt het verslag dat van eind 2012 begin 2013 !!
We hadden dus een rammel na het monteren van nieuwe koppakking,het spaghetti spruitstuk en na de 3e proefrit waarbij ik met een kleiner luchtfilter voor het eerst weer wat harder gas gaf op de snelweg !
Dacht eerst dat het dus weer aan spruitstuk lag, maar bleek drijfstang lagers te zijn !
Dus uitzoeken hoe en wat. Bleek dat je een beetje de keuze had: - OF blok eruit, -OF subframe eraf !
Heb een mix van gemaakt omdat ik wel een motor takel had, maar geen zin had om hele blok te monteren, teveel werk...
En subframe helemaal weg halen ook teveel werk en best zwaar!
Dus met de motor takel blok zo hoog mogenlijk getild en motor steunen los gehaald en deel van subframe moeren los zodat dat ook zakte !
Zo dus opgehangen en Delen van de versnellingsbak los gemaakt die over de carterpan zitten , stab stang en tension rods eraf gehaald zodat ik meer ruimte heb!
Gelukkig maar, want zo kon ik ze meteen het mooie Drift works kleurtje geven zoals mijn Hicas eleminator kit achter

En 1 van de tension rods rubbers was ook helemaal kapot !
Op laatste foto ook meteen de steuntjes te zien van mijn nieuwe stab stang voor achter de achterbank, onder/boven hoedenplank!
Maar terug naar slopen, alle 30 boutjes losmaken van carterpan en voorzichtig verwijderen..
Allemaal 1 voor 1 los gemaakt om te kijken hoe erg ze er aan toe waren en of hier het probleem in kon zitten natuurlijk, want er was ook gewoon een kant op een kantelende zuiger !
Ze waren sowieso aan vervanging toe en bij sommige zag ik het probleem wel, dus krukas opgemeten op alle plaatsen en bleek gelukkig overal nog goed te zijn !
Toen set besteld incl montage olie en tijdens vervangen zag ik pas dat de bovenste nog het ergst beschadigd waren !
Dus was het wel zeker dat dit een probleem was !!
Dit is er alleen 1 waar je kunt zien dat hij gewoon versleten is en door zijn laagje is!
Hierna alles in elkaar gezet en met juiste moment en graden weer de moertjes vastgezet ! (15NM + 60 graden

)
Toen met nieuwe olie het blok gespoeld, carter er weer op met nieuwe vloeibare pakking
En onderstel er weer op :love:
Vind het echt ZOOO sexy staan !
Maargoed..
Toen olie gevuld met nieuwe olie + nieuw filter....
Even laten doorstarten met cas sensor eraf en daarna erop en laten lopen....
De skyline glimlach kwam stiekem alweer voorzichtig tevoorschijn op mijn gezicht... wat een heerlijk rustgevend geluid maakt hij toch ZONDER rammel !
En weer met bijde benen op de grond, beetje warm laten lopen, klein beetje meer gas durven geven en ECHT GEEN herrie meer !!
Toen WEER olie aftappen en nieuwe filter monteren met WEER nieuwe olie ( wel een iets goedkopere dan de juiste hoor )
Weer zelfde gedaan ... en WEER afgetapt!
Daarna weer nieuw filter erop en de juiste dure olie erin en lekker laten staan zo!
Toen volgende project meteen: Spaghetti spruitstuk eraf halen en goed laten vlakken voor 100 % fitting en dikkere pakkingen erop voor zekerheid!
Binnen een record tijd van nog geen uur had deze jongen hem er al af en kon het aanpassen gaan beginnen!
Heet laten stoken door maat van me, en alle moer gaten zo laten aanpassen zodat er ECHT een dop op kan zodat hij goed aangetrokken kan worden !
Hij had hem voor het mooie ook weer dicht gelast en half afgebraamd weer!
Dus kon eerst nog even al mijn agressie afreageren met een vijl op een paar dikke lasnaden !
Daarna EINDELIJK iemand gevonden die hem wilde vlakken voor een doos gebak

haha
Toen zag hij er zo uit:
En de nieuwe pakkingen
Maar toen ik hem weer ging monteren begon het toch weer verkeerd ! En kon mij herrinneren dat het vorige keer ook zo ging ! Boven kant schuift mooi over de tapeinden en onderkant niet... beetje tikken met kunstof hamer, maar wil niet WEER wat verbuigen dus even goed onderzoeken , met als resultaat:
En spruitstuk flens wat gewoon tegen nokken komen van mijn onderblok

WTF !
Haal hem eraf en zie dus gewoon de sporen van vorige montage , waarbij ik met de moeren op onderste tapeinden gewoon voorzichtig het spruitstuk gemonteerd had !
Misschien dus ook wel rede voor kromtrekken...
Dus woedend de slijptol over de rondingen van flens gehaald zodat ze elkaar NIET raken en gewoon gemonteerd kan worden !
Nu alle (nieuwe) moeren ECHT op moment aangedraaid en niet vaster, in de goede volgorde!
Daarna alles aangesloten en starten !!
En ja hoor : GAS DICHT !!!
Reden voor een feestje dacht ik