De juiste manier om autobedrading te solderen!

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7582
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland

De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Blof-fan »

Het komt nog vaak genoeg voor dat ik in auto's van die zogenaamde 'spanningsdiefjes' tegenkom, van die knijpverbindingen of zelfs kroonsteentjes!
Dat zijn nu niet direct de beste en meest betrouwbare manieren om autobedrading af te takken of aan te leggen.

Afbeelding Afbeelding
Deze genieten dus niet bepaald mijn voorkeur

Het probleem hiermee is dat mensen vaak niet direct het juiste gereedschap hebben om ze te gebruiken (de standaard setjes die ze bij de bouwmarkt verkopen met zo'n simpel tangetje is ook niet alles) en daarmee geen betrouwbare verbinding vormen.
Of zoals in het geval van de spanningsdiefjes de originele draad simpelweg beschadigen.
In een auto, waar veel trillingen voorkomen en in de motorruimte vaak ook vocht en vuil op de loer liggen wil dat nog wel eens fout gaan.

De enige juiste manier om een draden met elkaar te verbinden of te herstellen is door ze (op de juiste manier!) te solderen.
Ik zeg bewust juiste manier, omdat zoiets als dit:

Afbeelding

ook niet bepaald fraai is en bovendien wederom geen betrouwbare, goed geleidende verbinding oplevert...

Bij deze dus een kleine how-to hoe men wel een juiste, betrouwbare en goed geleidende verbinding kan maken.
Mensen knippen niet graag in autobekabeling, denkend dat ze dan meer kwaad dan goed doen. Maar je hoeft hier nooit bang voor te zijn, want zolang je niet te dicht bij stekkers of iets dergelijks knipt en dus genoeg ruimte overlaat om wat draad te kunnen strippen en solderen kun je een doorgeknipte kabel altijd weer netjes herstellen!

:!: Voordat je aan autokabels gaat lopen prutsen, altijd even de accu los gooien om kortsluiting te voorkomen!

Wat heb je verder nodig?
  • - Een soldeerbout
    - Soldeertin (bij voorkeur voor elektra)
    - Vloeimiddel (S39)
    - Krimpkousjes
    - Verfbrander/föhn
    - Kniptang
    - Striptang
Afbeelding

Stel de striptang op de juiste maat of om de draad te kunnen strippen zonder de helft van de koperen kern mee te trekken
Strip vervolgens ongeveer 5mm van de kabel af.

Afbeelding

De kern bestaat meestal uit diverse dunne draadjes waardoor de kabel lekker soepel en buigbaar blijft. Twist nu deze kern netjes met je vingers samen.

Afbeelding

Nu kun je een beetje vloeimiddel op de getwiste kern doen zodat het soldeertin straks goed vloeit en door de hele kern vloeit. Gebruik niet teveel en pas een beetje op met het spul want het is aardig giftig.
Vervolgens kun je een druppeltje soldeertin op de goed voorverwarmde soldeerbout doen om vervolgens de kern van je draad door dat gesmolten soldeertin te halen. Je zult zien dat het tin een soort 'opgezogen' wordt en de hele kern een mooi tin laagje krijgt.

:!: Werk wel in een goed geventileerde ruimte en adem de dampen die bij deze stap vrijkomen bij voorkeur niet in. Wederom: Het vloeimiddel is aardig giftig en dat zijn de dampen dus ook.

Afbeelding

Doe dit met alle ader uiteinden die je wilt gaan solderen.

Nu is het belangrijk om eerst de op maat geknipte krimpkousjes van de juiste diameter alvast over de draad heen te schuiven. Als de draden aan elkaar gesoldeerd zitten gaat dat meestal niet meer ;) Schuif ze een eind van het te solderen stuk af, anders heb je kans dat de warmte van de soldeerbout de kousjes al doet krimpen en dat willen we natuurlijk niet :roll:

Afbeelding

Vervolgens kun je de uiteinden die je aan elkaar vast wilt solderen tegen elkaar aan houden en nog even door een druppeltje soldeertin halen. Houd ze tegen elkaar aan als je ze van de soldeerbout af haalt en laat het tin even stollen (je ziet een soort doffe laag verschijnen).

Afbeelding

Afbeelding

De viezigheid die je nog ziet zijn resten van het vloeimiddel. In principe kun je dat zo weg vegen ;)
Je kunt nu de krimpkousjes over je gesoldeerde verbindingen heen schuiven en de krimpkousjes met de föhn laten krimpen.
Je hebt nu een degelijke, tegen vocht en vuil beschermde goed geleidende verbinding.

Afbeelding

Om het helemaal af te maken kun je nu de verschillende kabels ook met een grotere krimpkous afschermen, of als de draden ergens in de motorruimte of dergelijke lopen een extra bescherming geven in van die flexibele buis.

Afbeelding
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7582
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Blof-fan »

Ik moest bij de grote beurt van de Avensis toch nog wat draden solderen, dus meteen even van de gelegeheid gebruik gemaakt om wat foto's te schieten voor deze how-to.

Wellicht ook makkelijk om later in het archief of de how-to's ofzo te plaatsen? ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
The Doctor
President member
President member
Berichten: 1745
Lid geworden op: do jul 07, 2005 01:24
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE20
Locatie: Goirle

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door The Doctor »

toch zijn de meningen over solderen verdeeld.
Als je de goede stekkers en tangen ervoor hebt, schijnt dat beter te zijn.
Die stekkers kunnen trillingen beter verwerken dan soldeerverbindingen.
"It's all about the heart, the people who focus on parts, turbo's and all that stuff...they're just losers."

HET KE20 projecttopic
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door CoupÉter »

mooie how to patrieck!
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7582
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Blof-fan »

The Doctor schreef:toch zijn de meningen over solderen verdeeld.
Als je de goede stekkers en tangen ervoor hebt, schijnt dat beter te zijn.
Die stekkers kunnen trillingen beter verwerken dan soldeerverbindingen.
Mits je de juiste tangen en stekkertjes gebruikt kan dat ook prima. Maar het merendeel van de mensheid gaat waarschijnlijk geen tang van 100 + euro kopen voor een paar verbindingen, als ze er al aan kunnen komen ;)

Die soldeerverbindingen zoals ik nu laat zien kunnen prima in een auto. Je hebt een goede hechting van je soldeertin en de aders onderling die bovendien een groot contact oppervlak hebben.
Als een soldeerverbindingen niet juist is gemaakt (zoals in het foute voorbeeld) ja, dan kan het natuurlijk mis gaan.
Ik heb het zelfs al gezien dat mensen proberen de kopse kant van de draad aan elkaar solderen, en dat is natuurlijk ook geen lang leven beschoren :lol:

Ook is het zaak om een soldeerverbinding tegen weersinvloeden te beschermen, anders kan je tin gaan oxideren en vreet het gewoon weg. Vandaar de krimpkousjes. Maar dat geld eigenlijk voor alle verbindingen die je buiten het interieur maakt.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Smarty
President member
President member
Berichten: 2493
Lid geworden op: do mei 17, 2007 02:41
CCNL lidnummer: 845
Type Corolla: KE70
Type Corolla: volvo V40T
Contacteer:

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Smarty »

Die tangen zijn helemaal geen 100+ euro's
En aanknijpen kan iedereen met een beetje verstand.

Solderen kan niet iedereen.
Voor dat ze echt een goede verbinding hebben zoals op de foto van jou.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7582
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Blof-fan »

Je zou het denken Patrick, maar ik heb 't al zo vaak mis zien gaan met die klemmetjes/stekkertjes.

En omdat niet iedereen weet hoe het moet maak ik nu juist deze how-to. Solderen is echt niet moeilijk als je het een keer geprobeerd hebt ;)

Maar goed, ik kan alleen maar een handvat geven he. Doe ermee wat je wilt :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Bart-E11 »

muah ik doe het toch anders op mijn werk

ik draai eerst koper aan koper aan elkaar warm maken en dan tin er op en AMP verbinder 1 kant er op met een AMP tang natuurlijk
en dan niet de juiste kleur aanknijpen
Rode verbinder -> blauw aanknijpen
Blauwe verbinder -> geel aanknijpen omdat ander de tin breekt
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Smarty
President member
President member
Berichten: 2493
Lid geworden op: do mei 17, 2007 02:41
CCNL lidnummer: 845
Type Corolla: KE70
Type Corolla: volvo V40T
Contacteer:

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Smarty »

Beunhaas!!!!
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2453
Lid geworden op: di sep 07, 2010 15:22
CCNL lidnummer: 821
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi
Locatie: Zeist

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Sgt_Lyna »

Goede beschrijving! Manier van solderen helemaal top! Zo doe ik het zelf ook, nooit problemen mee...

Voor de anderen: sommige dingen moet je nog los kunnen halen, dan biedt een amp of bullet stekker weer uitkomst. Bijvoorbeeld bij je media installatie, even iets bijprikken e.d. daar kan een bullet oid geen kwaad. Dit gaat alleen over verbindingen die vast blijven ;) (neem ik aan)
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7582
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Blof-fan »

Dit is inderdaad meer bedoeld voor mensen die echt in kabelbomen moeten gaan lopen klooien of wanneer er aftermarket systemen aangesloten moeten worden zoals cruisecontrol, alarm systemen, elektrische ramen etc.

Voor dingen als je audio installatie of je radio is het inderdaad niet echt makkelijk om een permanente verbinding te maken :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Bart-E11 »

Smarty schreef:Beunhaas!!!!
vind je ?
metingen komen goed binnen en dat ook voor tig jaar
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
nicknameless
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 514
Lid geworden op: wo jan 04, 2012 09:15
CCNL lidnummer: 826
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door nicknameless »

In principe heb je geen vloeimiddel als S-39 nodig als je de electro soldeer 40/60 gebruikt, want hierin zit al een harskern wat voor de vloeiing zorgt.
S-39 gebruik je alleen voor leidingen van messing en/of koper i.c.m. een staaf 50/50 soldeer (50% tin, 50% lood).
Patrick's Toyota Corolla E12 1.6 16V VVT-i Linea Sol 3E5 Chili Red
Mijn projecten topic
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7582
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Blof-fan »

In principe niet nee, maar met vloeimiddel vind ik het toch nog een stuk fijner werken ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1071
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Lone wolf »

Vind het wel een mooie beschrijving, denk dat als ik eens wat tijd over heb het een en ander opnieuw ga doen in mijn auto. Niet dat ik er nu geen verttrouwen in heb maar dat solderen beter is voor die verbindingen (aftermarket meters) dan connectoren. Ik ga gewoon eerst droog oefenen met wat kabeltjes tot ik het in mijn vingers heb.
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2013 Yaris Hybrid
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7582
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Blof-fan »

Laat je hier even weten hoe het je verging? ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6633
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Martijn »

Wat ik vooral mis in dit mooie topic... solderen is zeer zeker aan te raden als je verbindingen buiten of onder de kap maakt. Vocht en weer komen in AMP verbindingen en gaan geheid voor weerstand of storingen zorgen.

Binnenin de auto voldoen AMP stekkertjes die aangeknepen zijn met een moment-krimptang prima.
Die dunne AMP tangen uit goedkope setjes zijn helemaal niks, een verbinding met kroonsteentjes is dan nog sterker.

Oja Patrieck, ik zou eens een nieuwe soldeerpunt nemen. Die op de foto ziet er niet uit.
Een longlife punt (met zo´n glimmend laagje) veeg je simpel met een vochtig doekje of sponsje schoon.
Dan soldeer je echt stukken fijner!
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Riesh
Special member
Special member
Berichten: 709
Lid geworden op: do apr 24, 2008 09:05
Type Corolla: Mazda 121
Locatie: Hellevoetsluis

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Riesh »

Blof-fan schreef:In principe niet nee, maar met vloeimiddel vind ik het toch nog een stuk fijner werken ;)

Vloeimiddel wordt voor electra verbindingen afgeraden, het kan namelijk gaan 'vreten'
Ik gebruik altijd dunne elektra soldeer (idd met harskern) en een zware degelijke gas soldeerbout.
Is veel eerder op temperatuur dan een 230v bout en bovendien geen gedoe met verlengsnoeren.
Ik kan met die gas bout zelfs zilversoldeer gebruiken zonder vloeimiddel.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7582
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Blof-fan »

Martijn schreef: Oja Patrieck, ik zou eens een nieuwe soldeerpunt nemen. Die op de foto ziet er niet uit.
Een longlife punt (met zo´n glimmend laagje) veeg je simpel met een vochtig doekje of sponsje schoon.
Dan soldeer je echt stukken fijner!
Jah, deze gaat dan ook al een poosje mee :roll: :lol:
Dat zijn van die dingen dat je denk: 'Dat komt nog wel een keer' en je weet hoe dat dan loopt he. Even een staalborstel erover voordat ik soldeer en dan gaat het nog wel hoor :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Gebruikersavatar
J-Corolla
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4385
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 18:32
CCNL lidnummer: 802
Type Corolla: ZZE121
Type Corolla: E11 + E12
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door J-Corolla »

Vloeimiddel dat speciaal voor koper(draad) is gemaakt zal toch niet gaan vreten? :)

Ik moet binnenkort 3 draden aan elkaar solderen, wordt nog een leuke uitdaging. :lol:
― ― ― ― ― ― ― ― ― ⁂ COROLLAE12.COM ⁂ ― ― ― ― ― ― ― ― ―


― ― BEST OF PAINT 2013MOOISTE COROLLA VAN NL 2014! ― ―
Project Topic: viewtopic.php?f=50&t=34892
Smarty
President member
President member
Berichten: 2493
Lid geworden op: do mei 17, 2007 02:41
CCNL lidnummer: 845
Type Corolla: KE70
Type Corolla: volvo V40T
Contacteer:

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Smarty »

Amptjes pakken.
Kun je ze aan mekaar knijpen.
Wel de goeie tang gebruiken dan overleeft dit de auto.
Riesh
Special member
Special member
Berichten: 709
Lid geworden op: do apr 24, 2008 09:05
Type Corolla: Mazda 121
Locatie: Hellevoetsluis

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Riesh »

Eerst in elkaar draaien over een lengte van ongeveer 2 cm voordat je gaat solderen.

Ampjes alleen gebruiken als het echt niet anders kan, het is niet voor niks dat autoalarmen gesoldeerd moeten worden volgens de SCM
Smarty
President member
President member
Berichten: 2493
Lid geworden op: do mei 17, 2007 02:41
CCNL lidnummer: 845
Type Corolla: KE70
Type Corolla: volvo V40T
Contacteer:

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Smarty »

Als het goed aangeknepen is een amp verbinding beter als een soldeer verbinding.

Dit is al jaren bewezen in de industrie wereld.
Elk bedrijf waar ik werk worden amp's gebruikt, ook solderen we wel eens wat maar dat is storings gevoeliger als amp.
Ook met de trillingen die zich in het bedrijf/machine met zich mee brengt.

Ik doe in mijn auto alles met amp en nog nooit geen last van storingen gehad.
Ooit een storing gehad in het airbag circuit (onder de stoel, stekkerverbinding)
Stekkers eruit amp er onder tot vandaag nog geen last gehad.
Namssam
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 659
Lid geworden op: do okt 31, 2013 20:36
CCNL lidnummer: 855
Type Corolla: E11
Type Corolla: 4AFE Auto.
Locatie: Bladel, ZO Brabant

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Namssam »

Mooie DHZ !

Ik twist de twee uiteinden aan elkaar en soldeer het dan.
Daarna plak ik het het goed af met stevige plastic (licht rekbare) tape om het vocht buiten te houden.
Mijn project : viewtopic.php?f=50&t=48746#p792805
E9- 4FE '89 (van 2000 - 2014) Exported
E11-4AFE '98 (van 2014 - 2015) Chrashed
E11-4AFE '99 (van 2015 - 2024) Sold
CT200h '18 (van 2024 - ) Driving since MRT2024
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door onnaj »

Zie nu deze 'how to' pas maar vind hem helemaal top!

Inderdaad is de soldeervloeistof niet nodig of is het juist beter van niet zegt men.

Men zegt dat een een soldeersel met de kabels naast elkaar beter wordt dan met een getwiste kabel maar dat zullen jullie hier wel betwisten :-)

Solderen is oefenen en de juiste apparatuur gebruiken. Ik wilde eerst voor kabeltjes solderen het soldeerpistool gebruiken maar dat ging niet. Na een tijdje had ik door omdat het kwam dat deze veel en veel te heet werd. Met een soldeerbout ging het echter prima.
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7582
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Blof-fan »

De meningen lopen nog steeds behoorlijk uiteen en zoals gezegd, dit is iets wat voor mij al jaren werkt. Ik kan mensen alleen maar een handvat bieden en wat ze er verder mee doen moeten ze helemaal zelf weten natuurlijk ;)

Wat betreft dat soldeermiddel:
Nee, het is niet per se nodig. Als je elektra soldeertin neemt met een harskern zal het ook vloeien. Ik gebruik het omdat het net even wat makkelijker werkt en je gegarandeerd een mooi gevloeide soldering hebt en dat het ook mooi zal vloeien en hechten als je de aders na het vertinnen wilt laten hechten aan elkaar ;)

Wat betreft dat het schadelijk zou zijn voor bekabeling. Da's meer een fabeltje van vroeger.
In het begin werd S-39 namelijk op zoutzuur basis gemaakt en jah, dat kon voor corrosie gaan zorgen en is mede daarom een poosje verboden geweest voor koperen waterleidingen.
Daarna hebben ze het product veranderd en tegenwoordig is S-39 zuurvrij ;) Als het je koperen waterleidingen niet aantast, zal er ook echt niets gebeuren met je koperen draadkernen hoor :D
http://nl.wikipedia.org/wiki/S-39

Maar zoals gezegd, je kan met het juiste soldeermiddel ook zonder S-39 solderen.

Wat betreft de discussie mbt het gebruik van klemmen of solderingen...
Tja, dat zal een eeuwige discussie blijven denk ik. Ik zal altijd alles in mijn auto's blijven solderen en dat gaat al jaren goed. Ik heb al een boel ellende gezien met die klemmetjes (en dan inderdaad met name onder de kap etc).

Dus dan komt het min of meer neer op voorkeur.
Wil je klemmetjes gebruiken? Tja, ga vooral je gang maar gebruik dan niet die goedkope tangetjes die in die goedkope setjes zitten, want dat geeft echt geen betrouwbare verbinding, maar gebruik een speciaal hiervoor gemaakte tang ;)
Wil je solderen? (met of zonder soldeermiddel) dan blijft bovenstaande How-to denk ik nog steeds een goede leidraad om het op de juiste manier te doen ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Wes
President member
President member
Berichten: 1964
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:37
CCNL lidnummer: 560
Type Corolla: E11
Locatie: Ossendrecht/Noord-Brabant

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Wes »

gewoon een goede how too Patrieckske!

Iedereen heeft zijn eigen mening, het is zoals gezegd het is een leidraad en niet per definitie hoe je het PERSÉ moet doen.....


:)
Corolla E11 G6 Turbo

CT20 @ 0,9 bar 151,2 WHP en 218,2 NM koppel

NEWRESULT!!

CT20 @ 1,1 bar 176 WHP en 211,3 NM koppel

Nieuwe FTE Deed het goed :p
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Bart-E11 »

Op men werk doe ik alleen metingen solderen en het wordt echt wel warm in een kas kan ik je vertellen
Maar verder altijd amp er overheen
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Gebruikersavatar
J-Corolla
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4385
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 18:32
CCNL lidnummer: 802
Type Corolla: ZZE121
Type Corolla: E11 + E12
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door J-Corolla »

Mooie toegevoegde uitleg hier, Patrieck. ook in de How-to zelf die ik al heb gelezen toen deze online kwam.

Wat stekkertjes betreft: Ik ga in dit geval juist géén AMP's gebruiken omdat ik 3 draden aan elkaar moet zetten, en aan 1 van de uiteindes sowieso een AMP verbinding niet mogelijk is ivm ruimtegebrek in de behuizing van het onderdeel. ;)

Mijn huidige airride bediening zit trouwens met AMP stekkers vast, dat wordt altijd zo gedaan, en zonder problemen.
En dat terwijl auto's op airride (tegen wat velen blijkbaar denken in..) toch flink trillen tijdens het rijden.
Ik ben dus geen tegenstander van AMP's, maar mijn toepassing gaat het niet toelaten om stekkertjes te gebruiken.

Een vloeimiddel lijkt me eerlijk gezegd wel handig, ik ga sowieso eerst op losse draden buiten de auto om oefenen, want het is weer een tijdje geleden dat ik iets gesoldeerd heb, mijn laatste project was volgens mij mijn elektrische gitaar die ik compleet opnieuw heb gebouwd 4 jaar geleden. :lol:

Ik lees ook veel over loodvrije soldeertin, ook dat dit lastiger schijnt te zijn met verwerken.
Heeft iemand daar ervaring mee?
― ― ― ― ― ― ― ― ― ⁂ COROLLAE12.COM ⁂ ― ― ― ― ― ― ― ― ―


― ― BEST OF PAINT 2013MOOISTE COROLLA VAN NL 2014! ― ―
Project Topic: viewtopic.php?f=50&t=34892
Riesh
Special member
Special member
Berichten: 709
Lid geworden op: do apr 24, 2008 09:05
Type Corolla: Mazda 121
Locatie: Hellevoetsluis

Re: De juiste manier om autobedrading te solderen!

Bericht door Riesh »

loodvrije soldeertin heeft een hoger smeltpunt en is daardoor wat lastiger werken.
Het is in principe niet nodig om te gebruiken bij auto electronika.

Hoewel het tegenwoordig wel lastig is om loodhoudende te vinden
Plaats reactie